It is currently Fri Apr 26, 2024 4:38 pm



Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Nigerianske kvinner utvises, barna holdes her i fosterhjem
PostPosted: Fri Aug 01, 2014 7:20 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Nigerianske kvinner utvises fra Norge, barna holdes her i fosterhjem


God artikkel i Dagsavisen:

Mens barnevernet har 
plassert barna deres i 
norske fosterfamilier, 
sender UNE nigerianske asylsøkere tilbake 
til Nigeria.
Dagsavisen, 1 august 2014

Norsk uforstand om foreldrekjærlighet kan kanskje snart ikke bli verre? Det eneste punkt hvor jeg synes artikkelen fokuserer galt, er at den konsentrerer kritikken i stor grad om UNE og menneskehandel, skjønt den tar også barnevernet med. I realiteten har jo hele Norge skylden for dette, og ikke minst rettsapparatet. Fokuset på menneskehandel fremstiller de nigerianske kvinnene nærmest som stakkarslige. Som vi vet, rammer dette nordmenn også, og barnevernets nedlatende, uvitende og selv-oppblåste holdninger burde journalistene holde seg for gode til å kopiere.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nigerianske kvinner utvises, barna holdes her i fosterhj
PostPosted: Sat Aug 02, 2014 10:20 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
MH Skånland wrote:
  Nigerianske kvinner utvises fra Norge, barna holdes her i fosterhjem

Mens barnevernet har 
plassert barna deres i 
norske fosterfamilier, 
sender UNE nigerianske asylsøkere tilbake 
til Nigeria.
Dagsavisen, 1 august 2014  


Sitat: Advokat Maggie Rødvik mener Barnevernet og UNE kan bryte menneskerettene når ofre for menneskehandel og andre asylsøkere sendes til Nigeria og barna blir igjen i Norge. UNE mener det verken foreligger menneskelige hensyn eller sterke nok bånd mellom Iyare og Norge til at hun kan få bli, selv om Iyare fremdeles har samværsrett til og foreldreansvar for datteren.

Kommentar: Hvordan skal moren få treffe datteren sin om hun utvises fra Norge og datteren må forbli i "barnevernets" forvaring?

Sitat: UNE sier videre at bruddet mellom mor og barn ikke representerer brudd på menneskerettskonvensjonens artikkel 8, som omhandler retten til familieliv, da det er barnevernet som har forårsaket familiebruddet, og ikke UNEs vedtak.

Kommentar: Så hvis "barnevernet" forårsaker brudd på retten til familieliv, er det ingen krenkelse av EMK artikkel 8, men hvis UNE gjør det, så er det krenkelse av EMK artikkel 8? Det skal stilles samme menneskerettslige krav til "barnevernet" som til UNE, selv om begrunnelsene vil variere. I praksis er det nok lettere å krenke retten til familieliv med en "barnevernsfaglig" begrunnelse. "Barnet ble ikke tilstrekkelig stimulert" er jo begrunnelse god nok for toskene i rettsvesenet.

Sitat: I saksbehandlingen sier barnevernet til UNE at «barnet vil forbli under barnevernets omsorg til hun er voksen».

Kommentar: Et barn skal tilbakeføres til moren, så snart hun er i stand til å ha omsorgen for det. Barnet ble tatt fra moren fordi moren prostituerte seg. Har moren kommet seg ut av prostitusjon, skal barnet tilbakeføres. "Barnevernet" kan ikke vedta at barnet skal være under "barnevernets" forvaring til det er voksent uavhengig av foreldrenes omsorgssituasjon, men i praksis skjer det ofte og ikke bare ovenfor utenlandske barn.

Det er et åpent spørsmål om "barnevernets" vedtak og domstolenes godkjennelse av såkalte langtidsplasseringer i seg selv representerer et brudd på menneskerettighetene.

Sitat: Ambrose bodde med sin sønn på et asylmottak til han var sju måneder gammel. – Jeg skjønner ingenting. Helsestasjonen hadde nettopp gitt meg skryt for at jeg var flink med ham, men så kom barnevernet og sa at jeg ikke stimulerte sønnen min nok, forteller Ambrose, svært grepet, fra mottaket.

Kommentar: Først fortelles det at moren er prostituert deretter kommer det frem at den egentlige grunnen til at barnet tas er at "barnevernet" ikke mener barnet blir tilstrekkelig stimulert, noe som er noe tøys, for hvordan stimulerer man en 7 måneder gammel baby som fremdeles dier? Tar ungen med på klatretur og kino? Manglende stimulering er "barnevernets" standardunnskyldning når det ikke har noen egentlig grunn for å ta barnet.

Sitat: - Livet var vondt i Nigeria, men aldri så vondt som det har vært her. La meg bare ta ham med meg hjem, ber hun gråtende.

Kommentar: "Barnevernet" er helvete på jord. Det får flere og flere erfare. Folk rømmer fra diktatur og forfølgelse, men det er først i møte med det norske "barnevernet" at de får erfare hva ekte ondskap er for noe.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]