Barnestatsråd Horne skikkelig på jordet angående barnevernsbarns skolegang
Barneminister Solveig Horne har garantert ikke lest noe som helst informativt om skoleresultater for barn under barnevernets regime sammenlignet med andre grupper av barn. Heller ikke underretter nok hennes departement henne om den sterke pekepinn som fins angående årsak og virkning når barnevernsbarn har så dårlige skoleresultater. Det er naturlig at departementsfolkene ikke gjør det, for det departementet er tjokka fullt av barnevernere og barnevernsentusiaster, og de har i årevis finansiert misvisende og meningsløse rapporter utarbeidet av andre i barnevernssystemet.
Kun én av tre barnevernsbarn fullfører videregående skole, slår en ny rapport fast. – Det nytter ikke å stakkarsliggjøre dem, sier barneministeren (Frp). Vårt Land, 25 august 2014
Det er så man egentlig ikke skulle tro det, men dessverre er det som ventet fra alle dem som skalter og valter med barn og familiers skjebne her til lands.
Skoleresultater noe av det som er enklest å måle og som er blitt best målt når det gjelder foster- og institusjonsbarn. De viser fullt ut barnevernets fallitt. Herrejemini så uvitende alle de 'barnefaglige' er, eller later som om de er, når de ikke engang sørger for at statsråden vet dette men lar henne dumme seg med slike uttalelser.
Se for eksempel om Bohman/Sigvardsson-undersøkelsen eller Vinnerljungs bok, blant annet referert til i en rekke artikler av Sverre Kvilhaug som ligger på BarnasRett.no (det holder å skrive 'Bohman' eller 'Vinnerljung' i søkefeltet oppe til høyre på nettstedet!).
*
Barnevernets rolle i skolegang for barn i Danmark:
Else Sommer:
Januar 2008 / juli 2013
*
Et par 'egne opplevelser' også:
Om en gutt som var regelrett fanget av barnevernet på Østlandet i 11 år: - - For noen måneder siden var jeg i fylkesnevnden på Lillehammer som sakkyndig vitne for en gutt, tatt av barnevernet da han var 5 år på uriktige premisser, og så holdt fanget i 11 år trass i at foreldrene forlengst hadde fått oppreisning i retten for de opprinnelige, falske påstandene. Det var med nød og neppe vi fikk gutten fri. Under fangenskapet, de siste 6 årene på institusjon, har han ikke bare vært frihetsberøvet, men også vært holdt under tvang, observasjon og registrering av en art som er klart ulovlig hvis den anvendes overfor dømte fengselsfanger. Hans forbrytelse har vært at han ville hjem til sin mor i Hordaland. Mens han ble holdt på institusjonen, var han naturligvis så ulykkelig at han ikke kunne stille opp med interesse eller konsentrasjon for skolearbeid. "Ekstra" tiltak ble satt inn, uten positive resultater. Allikevel tillater barnevernet seg å ville holde på ham fortsatt for at han skal fullføre ungdomsskolen (hva en slik innholdsløs skolegang skal være godt for i livet videre, tier man om). Barnevernets psykolog går lenger: Han vil overhode ikke at gutten skal slippes løs, og hevder at han må ha barnevernets "faste rammer" (les "tvang") for ikke å bli en garvet kriminell. Hvis denne påstanden hadde noe for seg som prognose, skulle man tro alle i de politisk korrekte sosial- og barnefaglige kretser som hevder at menneskers utvikling er et mekanisk produkt av deres miljø, ville skrike opp om HVEM det er som gjennom sin "omsorg" i 11 år har utviklet en hardnet kriminell ungdom uten skole-kunnskaper. Men nei. Derimot kan jeg fortelle at gutten i de 3 månedene hjemme hos sin egen mor, og med sine søsken (også de berøvet det meste av sin barndom og ungdom av barnevernet) i nabolaget, har forbedret sine skole-karakterer betydelig, som vanlig elev uten ekstra lærer eller voktere av noe slag.
Fra August 2003
Om en annen gutt, fanget av barnevernet i Bergen: "- - Etter diverse viderverdigheter får hun krav om at hun har å avlevere sønnen til barnevernet. Det siste som vil gavne mor og sønn er å skilles fra hverandre, og dertil har de nå oppfattet hvor destruktivt innstillet barnevernet er. De setter seg på Oslo-toget for å flykte. Men de blir innhentet av barnevern og politi, tatt med makt, sønnen blir lagt i bakken og tråkket på av en politimann så han får en ryggskade (som er varig). Han blir sperret inne på psykiatrisk avdeling så han ikke skal kunne flykte til sin mor. Etter hvert sendes han til Bønesskogen barnehjem. Hjemme hos sin mor hadde han gått på skole på normal vis, i månedene på barnehjemmet går han på skolen til sammen 4 dager. Personalet prøver å bestikke ham med 1500 kroner for at han skal gå på skolen. Mest oppholder han seg blant kriminelle og narkomane i Nygårdsparken, men han tar seg også opp i byfjellene og prøver å overnatte ute. Han er borte fra barnehjemmet natterstid uten at personalet bryr seg med å lete etter ham. Endelig klarer han å flykte til moren, og de lever under jorden en tid. I rettssak om tilbakeføring sier personalet fra barnehjemmet at de er så dypt glad i ham at han må bo hos dem, og barnevernet hevder at en viktig grunn til omsorgsovertagelsen er at de må ha hånd om ham for å sørge for skolegangen. "
Fra November 2006
Man får vel si som Else Sommer i artikkelen ovenfor: Lykkeligvis sker alt til "barnets bedste".
_________________ Hjemmeside http://www.mhskanland.net
|