It is currently Thu Mar 28, 2024 10:05 pm



Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Nyttig tiltak for den altfor tykke 9-åringen
PostPosted: Wed Feb 28, 2007 11:54 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Nyttig tiltak for den altfor tykke 9-åringen


Helse og liv er utvilsomt truet når en 9-åring veier 90 kilo. Han står blant annet i fare for å dø i svært ung alder. Arvelig disposisjon for fedme og eventuelt sykdom kan være årsak til hans tilstand, men de fleste av oss vil være enige i at noe må gjøres. Spørsmålet er hva. Noen artikler sier at familien gjentatte ganger har uteblitt fra møter hos kostholds- og annet helsepersonell samt barnevernet, og at moren hele tiden gir ham usunn mat og ikke vil forandre på det.

Britain May Take Custody of Obese Boy

At barnevernet da til slutt truer med at hvis moren ikke gir seg må de ta kontroll over gutten, er det ikke noe å utsette på, tvert imot.

Kan bli fratatt overvektig sønn

I det øyeblikk moren da endelig modifiserer kostholdet trekkes trusselen, men man vil påse at dietten fortsatt holdes så han forhåpentlig kommer ned i normal vekt.

9-åring (89 kilo) får bli hos mamma

*

Hvis det hadde blitt nødvendig å overta styringen over gutten, ville trolig en type sykehusinnleggelse med overvåking av dietten og hans helse, eller plassering som hindret ham i å spise usunn mat – også med kontroll av helsen, være sterkt å foretrekke fremfor barnevernets fosterhjem eller institusjon. Det er kjent at kostholdet i barnevernets barne-paradiser generelt er langt fra å være sunt uten at barnevernet bryr seg om det.

Forumet har tatt opp fedme-spørsmålet før, startet av Ama, dels i tilknytning til samme sak:

Overvekt hos barn medfører omsorgsovertagelse fra bvt

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Last edited by MH Skånland on Wed Feb 28, 2007 10:45 pm, edited 2 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Hvor mye kan foreldre gjøre?
PostPosted: Wed Feb 28, 2007 12:40 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Hvis myndighetene vil, kan de gjøre mye for å hindre at folk blir feite. F.eks. gjøre sunn mat billigere. Når det eneste man får i butikkene er frossen mat, er det lite foreldrene kan gjøre. Spesielt når McDonalds og gatekjøkkener finnes i hvert hjørne.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hvor mye kan foreldre gjøre?
PostPosted: Wed Feb 28, 2007 1:04 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Rinna wrote:
Hvis myndighetene vil, kan de gjøre mye for å hindre at folk blir feite. F.eks. gjøre sunn mat billigere. Når det eneste man får i butikkene er frossen mat, er det lite foreldrene kan gjøre. Spesielt når McDonalds og gatekjøkkener finnes i hvert hjørne.


Myndighetene kan opprette et eget slankevern, som skal sørge for at ingen overskrider idealvekten. Befolkningen kan innkalles til månedlige vektkontroller, og de som går opp i vekt kan interneres i egne institusjoner som de ikke får forlate før vekten har gått ned.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Familial influence
PostPosted: Wed Feb 28, 2007 1:33 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Det jeg var inne på, er faktisk noe som flere samfunnsforskere har begynt å se mer alvorlig på, dvs. om hjemmet betyr alt for barnets utvikling. Samfunnsforskerne har i altfor liten grad vært opptatt av miljøet utenfor hjemmet. Barn påvirkes av tv, media og ikke minst av sine jevnalderende. Dermed blir det også galt å legge skylden på foreldrene for alt som går galt med barnet.

Skal prøve å nyansere dette synet ved en senere anledning.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 28, 2007 1:37 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 
Hehe slankevern, også det høres temmelig diktatorisk ut, og hyperaktive helsesøstre vil vel ha sine meninger om hva idealvekt er. Jeg husker at ifølge noen sånne teoretiseringer mente man i min ungdom, da jeg var 177 høy, at jeg burde veie 75-80 kilo. Jeg skal hilse å si at det ville vært altfor mye. 65 kilo var prima vekt for meg, da var jeg slank og rørig, energisk og følte meg vel.

Men iallfall er internering under et vektvern bedre enn å tas av barnevernet – å bli internert i begrenset tid med et skikkelig formål.

Forresten, her er en artikkel på BarnasRett av Ragnhild Måløy, en som belyser litt andre sider av helse / barnevern:

Barnevernets kompetanse
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hvor mye kan foreldre gjøre?
PostPosted: Wed Feb 28, 2007 1:43 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
agrippa wrote:
Myndighetene kan opprette et eget slankevern,...
Mottiltak: Helium i lommene. :D

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]