Dagbladet i dag:
- Hvis barnevernlederen fastholder det hun her sier, kan jeg ikke skjønne annet enn at de må finne ny jobb til hennehttp://www.dagbladet.no/2016/03/02/nyhe ... /43348607/Svært krass kritikk fra Freddy de Ruiter:
"- Vi er ikke tjent med å ha en slik barneverntjeneste. Dette rammer de aller svakeste, og er helt uakseptabelt. Det viktigste er tydeligvis ikke hvordan gutten har det, men prestisje. Hvis barnevernlederen fastholder det hun her sier, kan jeg ikke skjønne annet enn at de må finne en annen jobb til henne. Hun går også imot sin egen leder med sine uttalelser. Ansvarlig byråd Inga Marte Thorkildsen har uttalt at utfallet av saken ikke er til barnets beste. Det er tydeligvis de voksnes interesser som her står i sentrum, sier de Ruiter."
Ber byråd Inga Marte Thorkildsen gripe inn:
" Byråd Inga Marte Thorkildsen bør absolutt gripe inn i denne saken. For hver time som går, lider denne gutten. Det må ha førsteprioritet å få ham hjem til fostermor så fort som mulig. Det han er utsatt for i denne saken, kan sammenliknes med å sette et menneske i fengsel uten lov og dom. Han har ingen sjanse til å påvirke dette her, sier de Ruiter."Barnevernleder Marit Bratlie føler seg sjikanert:
"Barnevernleder Marit Bratlie i bydel Bjerke i Oslo legger ikke skjul på at hun synes Freddy de Ruiter går over streken i sitt angrep på henne.
- Jeg viser til min tidligere uttalelse hvor jeg er forundret over at en kan uttale seg så kategorisk, uten å ha kjennskap til denne saken. Jeg oppfatter også at flere av hans utsagn er en direkte sjikane som jeg ikke ønsker å kommentere."Også barneombudet engasjerer seg, Dagbladet i dag:
Barneombudet: - Bekymret over dårlige kontrakter mellom barnevern og fosterhjem som går ut over barnahttp://www.dagbladet.no/2016/03/02/nyhe ... /43347131/Barneombud Anne Lindboe:
"- Rettssikkerheten for fosterforeldre, og dermed også for barna, er for dårlig, slik standardkontraktene er utformet i dag, hevder barneombudet.
Hun sier barneombudet har fått flere meldinger om at fosterbarn er flyttet raskt fra fosterhjemmet, nærmest på dagen, flyttinger som kan ha vært utløst av konflikt mellom barnevern og fosterhjem."Hvor mange barn har ikke blitt flyttet på dagen fra sine biologiske, gode foreldre grunnet konflikt med barnevernet? Ser ikke ut som om Lindboe tenker på det.
En ting til, vi ser at publikum, allmennheten, reagerer sterkt når detaljer fra diverse barnevernsaker blir offentliggjort i mediene. Folk er rett og slett ikke klar over at vilkårlig maktmisbruk er normalen i barnevernsaker.
Jeg håper de svært alvorlige sakene den siste tiden vil føre til at mediene fra nå av tar sitt samfunnsansvar på alvor og gir barnevernsovergrep og barnevernsofre helt nødvendig og rettferdig mediedekning.
Det er på høy tid at rettsløse tilstander innenfor barnevernet blir avslørt for offentligheten.