It is currently Thu Mar 28, 2024 12:31 pm



Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Re: Norges Røde Kors
PostPosted: Sun Jan 07, 2007 2:34 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Thu Jan 04, 2007 5:08 am
Posts: 50
Rinna wrote:
For noen måneder siden var Norges Røde Kors ute med noen suspekte tall: Hvert femte barn har et utrygt hjem, påstod organisasjonen som i dag ledes av papaen til statsministeren.



Det norske folk holdes i sjakk av barnevernet, gjennom deres tilgangen på media innflytelse. De arbeider aktivt gjennom media for å rette opp image, har vi lest om... ja de har svært mange kontakter, og de bruker media til å vinkle folks oppfattning av dem og det de gjør...

Det er dette som gjør at de står sterkt. Dette ser man i en valgkamp, i nazi tyskland, i andre land styrer diktatorer ved hjelp av sensur av media og propaganda...

Thats life :shock:

Dette er årsaken til at jeg mener det må organiseres en måte å nå frem til folk på hjemme i stuen, som blir like troverdig eller mer troverdig en det barnevernet selv klarer å fremstille i media...

Det er greit å være forbanna, og det er greit å tale overmakten midt imot, men det er folket man må nå, for å snu noe...

Da må man bruke folkets språk, ta utgangspunkt i det de forstår, og legge bort det som vil ødelegge for overbevisnings kraften...

... man må kort og godt være flinkere en barnevernet til å fortelle sannheten på en måte som folk klarer å ta til seg....

Det er også fryktelig viktig å finne det rette budskapet. At det skjer fryktelige ting i barnevernet vet folk, de tror bare det er enkelt saker, og forstår ikke at det skjer ikke ting i absolutt alle barnevernssaker...

Det man må fortelle er det som er felles for alle barnevernssakene, og derfor inviterer jeg alle til å sende meg deres barnevernspapirer, slik at jeg kan finne alle de tingene som er felles i alle sakene... som er ille... der ligger løsningen om man vil endre dette

se mine nettsider for den første artikkelen jeg har skrevet. Får jeg flere saker å studere, blir det flere artikler som denne, det blir bok osv... men jeg må ha faktiske saker jeg kan gransek for fellestrekk. Det nytter nemlig ikke å snakke om enkelt saker... det blir alltid bare enkeltstående tabber som man kan forklare bort...

.... etter min beskjedne og ydmyke mening.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 07, 2007 3:28 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Kjære Aron.

Jeg tror ikke du mener underfundigheter, men jeg vil allikevel opponere mot at folk uten videre skal oppmuntres til å sende sine sakspapirer til deg så lenge de ikke kjenner deg bedre. La oss se en god stund hvordan siden din utvikler seg.

Jeg har av og til snakket med barnevernsofre som godtroende har bekostet mengder av fotokopier til noen de trodde ville gi dem konkret hjelp, og som nærmest er kommet i en klemme. Det er blant annet det faktum at papirene som regel viser bare påstander og ikke familiens kommentar til påstandene. Disse papirene kan "komme videre" på vidvanke.

Når det gjelder å danne organisasjoner, så har det eksistert flere av dem før. Etter mitt syn er det ikke mulig å få til en slagkraftig en for øyeblikket, og det blir mengder av bortkastet tid og arbeid for deg selv. Det er ikke en organisasjon som mangler, det blir i så fall bare en sovepute – jo fastere organisasjon, desto mere vil medlemmene tro at et styre skal ordne sakene for dem, og desto mere slåssing blir det innad i styret og organisasjonen forøvrig. Det er en vanlig erfaring med foreninger at det med jevne mellomrom blir slik at 90% av tiden går med til å strides innad. I det emneområdet vi beskjeftiger oss med, er det fra før av svært mange divergerende meninger om hva man bør gjøre. Men du bestemmer jo hva du vil satse på. Jeg er jo pessimist, men jeg er ikke destruktiv overfor andres optimisme!

Marianne HS

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 07, 2007 9:01 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Thu Jan 04, 2007 5:08 am
Posts: 50
MH Skånland wrote:
  
Kjære Aron.

Jeg tror ikke du mener underfundigheter, men jeg vil allikevel opponere mot at folk uten videre skal oppmuntres til å sende sine sakspapirer til deg så lenge de ikke kjenner deg bedre. La oss se en god stund hvordan siden din utvikler seg.


Jeg går ikke på noen måte ut å tilbyr å hjelpe noen i deres enkelt saker :!:

Tvertimot er jeg veldig klar på at jeg ikke skriver om enkelt saker :!:

Det jeg holder på med, er å gå gjennom en rekke saker, og finne alle de tingene som er felles for alle disse sakene, fordi om man kan dokumentere at ting skjer i eksemplevis 100 saker, så kan ikke almenheten avvise, med sin vanlige argumentasjon, at ting har gått galt som følge av en enkelt glipp, i en enkelt sak...

Klare man å gjøre dette, så får man resultater :!:

Jeg har brent for å gå i gang med dette i årevis, og har ingen intensjoner om å la meg stoppe av noe, før jeg får dokumentert de forhold som er felles for de fleste saker.

Jeg har gått offentlig ut med dette, og har ikke lenger noen vei tilbake i mitt yrke, eller til tryggheten i mitt liv. Du kan være sikker på at jeg mener alvor, og at jeg kommer til å følge dette til det bitter end, og at jeg samvittighetsfullt ivaretar ofrenes interesser til siste pust i mitt legeme...

Jeg er ikke noe barneverns offer. Jeg har en trygg tilværelse og behøver ikke stikke nakken ut for noen. Jeg gjør dette i full kunskap om at jeg må offre mye for å nå mitt mål.

Ingen må imidlertid tro at dette vil føre til hjelp i deres engen sak, dette vil føre til at almenheten forstår at barnevernet ikke er duganes.

Jeg lytter til dine kloke ord, og imøteser alle dine betenkeligheter med takk. Jeg regner med at du følger med på det jeg gjør, og hjelper meg med kunskap om mine feil, om jeg trakker feil...

Tro meg - jeg kommer til å beskytte de papirene jeg får - like godt som jeg verner om mine egne barn :!:

Takk så langt -


Top
 Profile  
 
 Post subject: Ikke lett
PostPosted: Sun Jan 07, 2007 10:03 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
etikeren wrote:
Jeg har gått offentlig ut med dette, og har ikke lenger noen vei tilbake i mitt yrke, eller til tryggheten i mitt liv. -


Når og hva gjorde du, da du gikk ut offentlig med dette?

Jeg gjorde et Google-søk på navnet ditt, og fant deg omtalt i en lokalavis fra Os i Hordaland. Der står det at du (eller din navnebror) driver en gavebutikk. Det er selvsagt ingen diskvalifikasjon, men det er langt fra klart for meg (og jeg tror at jeg nå taler på vegne av flere på forumet) hva du kan gjøre.

Ikke misforstå, din artikkel på din nettside er etter min mening et rosverdig forsøk på å gjøre folk kjent med tilstander i barnevernet. Det virker som du kjenner til den begredelige mangelen på rettsikkerhet hos barnevernets "klienter", så jeg håper at du vil fortsette å engasjere deg mot denne galskapen. Din støtte og dine bidrag på dette forumet er velkomne.

Men tro bare ikke at det kommer til å være en enkel oppgave å få folk til å skjønne hvor ille det faktisk står til med bv, enn si prøve å forandre systemet.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ikke lett
PostPosted: Sun Jan 07, 2007 10:49 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Thu Jan 04, 2007 5:08 am
Posts: 50
Rinna wrote:

..., men det er langt fra klart for meg (og jeg tror at jeg nå taler på vegne av flere på forumet) hva du kan gjøre.



Jeg har bakgrunn fra følgende:

Jeg er utdannet Programvare Utvikler, spesialisert innen journalsførings systemer og Barne Psykologiske Utredningsverktøy.

Jeg begynte et samarbeid med Kringsjå barnehjem i Bergen i 1997, der jeg begynte utviklingen av et kvalitets sikrings og journalførings system innenfor barnevernet. Jeg fortsatte dette arbeidet med Øystein Heldal som jobbet både på Barnevernsvakten på Bergen politikammer og som styrer på Skjoldveien barnehjem.

I årene som fulgte har jeg levert slike systemer til alle de fylkes kommunale barneverns institusjonene i Hordaland. Jeg har holdt kurs for nesten alle disse, og jeg har jobbet med kvalitets sikring innenfor behandling av skriftlig materiale i barneverns institusjoner.

Noen bruker mine systemer enda, og du kan jo selv tenke deg hva som skjer med mitt liv når de finner meg her inne ???? Kan du ikke ???

Jo, jeg er ferdig ! Pang, finito.... Jeg kan ikke få meg jobb noe sted mer innenfor det er utdannet som.

Jeg visste at jeg en dag kom til å gjøre dette, og har drevet å etablere meg som journalist og forfatter. Jeg har forsøkt å ta dette skrittet, men det er skummelt å havne ut i en situasjon der inntekten blir usikker osv.

Barneverns ansatt over hele Hordaland fylke vet at jeg kjenner til ekstreme forhold som har foregått innenfor veggen på barnevernsinstitusjonene, at jeg kjenner til alle svakhetene i barnevernet. Eneste ting de støtter seg til er at jeg har taushetsplikt og ikke kan si noe om det jeg vet.

Poenget mitt, er at jeg derfor ønsker å få tilgang på saker fra dere andre, slik at jeg kan finne de tingen eksemplifisert i andre saker, slik at jeg kan gå ut å si at dette vet jeg... Når jeg setter min kompetanse og erfaring under navne mitt på artiklene så rammer jeg dem... mer en du aner...

Men jeg må være forsiktig for de er klar til å møte meg med kanoner, og politianmeldelser bare jeg åpner munnen....

Så, jeg, jeg har ofret en karriere, hele mitt trygge liv på dette nå.

Det er Mona Lygre sitt mot, som har inspirert meg til å ta dette valget, og jeg må si takk til henne også her.


Om jeg kan gjøre noe for noen her inne ? Det er nok lite jeg kan gjøre for noen her, annet en å være oppmuntrende og støttende. Jeg kan hvert fall forsøke.

Men jeg trenger hjelp fra dem som er her inne - og håper jeg kan få det.

Aron -


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 08, 2007 5:21 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Arild, Etikerens og min og Rinnas diskusjon her har gått i en annen retning enn trådens tittel og hører vel heller hjemme i en helt annen seksjon. Kunne det være mulig å flytte det vekk fra tråden "Røde Kors", tro?

Hva med å flytte de siste innleggene i tråden til avdelingen "Prosjekt til støtte for barnevernsofre", f.eks i seksjonen "Noe nyttig å tilføre" ?

Marianne

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 08, 2007 6:44 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Med hensyn til saker og saksdokumenter som kan vise hva som foregår:

For at hverken du skal drukne i papir eller bv-ofrene kopiere opp hundrevis av sider, hva med å snu problemstillingene slik at du annonserer problemstillingene først, og så ser hva du får eksempler på til hvert enkelt punkt.

Da kan bv-ofrene levere deg bare dokumentasjon av det enkelte punkt. Hvis du skulle få inn "hele" saker, ville du selv drukne, og jeg vet av erfaring at selv om man leser flere hundre sider, klarer man ikke å få overblikk over saken uten å konferere med familien, gjerne flere ganger, og man har det med å rote sammen ulike saker og huske feil: Hvem var det nå som hadde opplevet at barnevernet gjorde akkurat det? Var det i Pers sak? Nei, det var vel i Karis? – Det blir umulig å søke hvis man må lete igjennom hele bunken av papirer fra den enkelte sak, og hittil har ingen "profesjonelle" hatt tid/krefter til å analysere saker og skrive oppsummeringer som får frem de forskjellige momentene i den på en kortfattet måte. Barnevernsofrene selv føler seg oftest for trette og utkjørt av barnevern til å gjøre det.

Altså: Du lister opp en del emner:

1. Barnevernet unndrar barnet fra samvær fastsatt av retten
2. Barnevernet beslaglegger barnets mobiltelefon (uten rettsgodkjent begrunnelse)
3. Barnevernet gjengir et utsagn fra deg forvrengt
4. Barnevernet nekter å protokollere din protest mot ...
5. Barnevernet påstår rusmisbruk, uten grunnlag eller bevis
6. Barnevernet hevder at en forelder ikke viser interesse for barnet
- -
-
(Du må selv tenke ut bedre formuleringer og aktuelle emner.)

Og så spør du: Er det noen som har opplevet eksempler på dette, helst med skriftlig dokumentasjon, eller vitnebekreftelse, eller ihvertfall kan levere en skriftlig liten rapport, så ønsker jeg det. Det bør være relativt kortfattet.

Det ville være meget nyttig å få saker "sortert" etter slike emner.

MHS

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 08, 2007 6:56 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Thu Jan 04, 2007 5:08 am
Posts: 50
MH Skånland wrote:
  
Med hensyn til saker og saksdokumenter som kan vise hva som foregår:

For at hverken du skal drukne i papir eller bv-ofrene kopiere opp hundrevis av sider, hva med å snu problemstillingene slik at du annonserer problemstillingene først, og så ser hva du får eksempler på til hvert enkelt punkt.

MHS

  


Jeg har som sagt jobbet med å utvikle journalføringssystemer. Mitt spesialfelt er systematisering av informasjon og å dokumentere. Dette har jeg jobbet med opp mot en rekke barnevernssaker - da på den andre siden, altså i barenevernet. Jeg har ikke vært ansatt i barnevernet, men hjulpet dem med å lage systemer for å dokumentere.

Jeg har gått gjennom flere barnevernssaker allerede, på henholdsvis over 2000 sier i noen tilfeller langt mer. I tillegg kommer også sakkyndige rapporter på toppen av dette som er omfattende. Tilsammen blir dette over 1 meter høye bunker med papirer.

Flere av dem som har slike saker, er sliten og orker ikke så mye. Det som er best for dem og for meg, er at de kopierer opp sakens dokumenter.

Mona Lygre kan hjelpe med å få kopiert opp saken, bare jeg får fikset kopi maskinen hennes. Jeg skal ned dit i morgen.


Jeg skriver også bok, og :

Marianne Brattland
Forlagssjef Aschehoug Fakta/Publisher Non-Fiction

er veldig interessert i å få rettighetene til boken.

Jeg trenger også slike saker som dette som fakta grunnlag for en del uttalelser i boken.

Bokens arbeidstittel er : "Ubønhørlig uforstand"

Jeg forstår din skepsis, men dette er mitt fag. Er det noe jeg kan her i verden så er det akkurat dette. Jeg strekker nok ikke til på andre områder i livet, der jeg skulle vært så mye flinkere, men akkurat på dette områder, så kan jeg mine ting.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Alle store bedrifter begynner i det små...
PostPosted: Mon Jan 08, 2007 11:11 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Alle store bedrifter begynner i det små, og ja, jeg har en avtale med etikeren i morgen... §-)

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]