Barnevernet sliter i motvind, og det har tatt kontakt med et reklamebyrå for å forbedre sitt image. - Altfor mange har et negativt syn på barnevernet, uttaler barnevernminister Hornet. Hun er bekymret for at så mange ser på barnevernet som en skadevolder og ødelegger fremfor den gode hjelperen det faktisk er. Derfor har Regjeringen tatt sats i forslag til nytt statsbudsjett og bevilget et større beløp som skal brukes på markedsføring av Det Nye Barenvernet. Det Nye Barnevernet, forkortet DNB, skal profileres som et dynamisk, fremtidsrettet, miljøvennlig og fremfor alt, familievennlig forvaltningsorgan.
I den forbindelse har reklamebyrået Matrix laget forslag til slagord for Det Nye Barnevernet, og det er utlyst en konkurranse for å kåre det beste slagordet. Nedenunder følger noen av de beste forslagene som reklamebyrået Matrix har kommet opp med så langt:
- Det er deilig å være barn i barnevernet! Det slagordet henspiller på at barn får det så mye bedre under barnevernet enn de hadde det hos sine gamle, avlagte foreldre.
- I'm lovin' it Dette slagordet skal vise barns fryd og glede over å komme under barnevernets gode omsorg. Barna simpelthen elsker å være i barnevernet.
- Litt ditt Slagordet "Litt ditt" skal minne foreldrene på at de fremdeles har foreldreretten til barna sine, selv om de er fratatt omsorgsretten. Alternativt lyder slagordet: Litt ditt, men mest vårt.
- Klart du kan! Dette skal slå an en positiv tone for alle som vurderer å sende inn en falsk melding til barnevernet. "Klart du kan", skal minne familie, venner, bekjente og ikke minst ansatte i skoler og barnehager på at det er bare å melde fra. Bruk fantasien, meld inn din bekymring. Alle kan melde bekymring til barnevernet, er det positive budskapet.
- helt i nærheten Slagordet skal minne alle på at det aldri er langt til nærmeste barnevernkontor. Det ligger bare en kort kjøretur unna ditt trygge hjem. Barnevernet skal være lett tilgjengelig for alle og ikke minst skal det være lett for barnevernet å nå deg.
- Få det fint "Få det fint" skal minne foreldrene på hvor fint det kan bli i heimen når ungene er tatt av barnevernet og foreldrene endelig kan gjøre som de vil. De kan feste døgnet rundt eller trene til Birken non-stop uten at barna forstyrrer. Foreldrene får omsider ro når de skal se på Dagsrevyen og slipper å hente og bringe barna til barnehage, skole og trening.
- Det enkleste er ofte det beste Her tenkes det på fordelene ved akuttvedtak. Det er enkelt, greit og man slipper en lang rettsprosess. Det er bare barnevernleders underskrift som behøves.
- En verden full av muligheter Her skal oppmerksomheten fokuseres på alle de fantastiske tilbudene som barnevernet har å tilby barn og foreldre. Det er akuttvedtak, omsorgsovertagelse, fratakelse av foreldrerett, tvangsadopsjon, undersøkelse hos sosialpediatrisk seksjon, dommeravhør, opphold på mødrehjem og mange andre gode tilbud.
Hvilket slagord synes DU er det beste? Avgi DIN stemme i spørreundersøkelsen, som vil danne grunnlag for en markedsføringskampanje av Det nye Barnevernet (DnB).
_________________ “ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State, Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)
|