It is currently Thu Mar 28, 2024 12:25 pm



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Er vask av latrinene etter Quartfestivalen et egnet hjelpetiltak for "barnevernsledere" og andre ansatte i "barnevernet"?
Ja 100%  100%  [ 7 ]
Nei 0%  0%  [ 0 ]
Vet ikke 0%  0%  [ 0 ]
Total votes : 7
Author Message
 Post subject: Hjelpetiltak for ansatte i "barnevernet"
PostPosted: Tue Feb 10, 2009 2:51 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Det snakkes mye om såkalte "hjelpetiltak" i "barnevernet", som de ynder å kalle seg, men hjelpetiltakene er av en eller annen grunn bestandig myntet på handlekraftige og sterke foreldre og barn.

Derfor synes jeg det er på tide med en liste over hjelpetiltak for ansatte i "barnevernet". Disse menneskene kjennetegnes som oftest ved store generelle lærevansker, manglende innsikt i egen inkompetanse, grandiose forestillinger om betydningen av egen person og eget "arbeid", lav evne til innlevelse i andres følelser, dårlige formuleringsevner såvel muntlig som skriftlig, svake kognitive evner og store tilpasningsproblemer generelt.

Jeg har derfor forsøkt å finne frem til hjelpetiltak hvor de ansatte i "barnevernet" virkelig kan få brukt sine evner, og jeg har med god hjelp av Svane (og Thomas og Harald i Senfredag) kommet opp med følgende:

Vask av latrinene etter Quartfestivalen

Dette er et hjelpetiltak som er spesialtilpasset det lave kompetansenivået til de "barneverns"-ansatte. Tiltaket kan med fordel settes inn som et kompetansehevende tiltak som på sikt vil gjøre de "barneverns"-ansatte i stand til mer krevende arbeidsoppgaver som å sitte i kassen på Rimi.

Jeg kommer til å jobbe mye med dette temaet fremover da jeg synes det er et forsømt område. Det er sjelden man støter på en gruppe med større behov for massive hjelpe- og støttetiltak enn nettopp de ansatte i "barnevernet". Nettopp derfor er det uhyre viktig å fange opp problemene så tidlig som mulig. Mitt foreslåtte hjelpetiltak kan settes inn på et tidlig stadium før de "barneverns"-ansatte utvikler store personlig og sosiale problemer. Ved å aktivere dem i en rutinemessig, samfunnsnyttig funksjon håper jeg å aktivere den delen av hjernen deres som stimulerer arbeidslysten, som generelt er svakt utviklet hos de "barneverns"-ansatte.

Hjelpetiltaket har vært utprøvd på en rekke såkalte "barnevernsledere", som de liker å kalle seg, men krevde stor ressursinnsats for å påse at "barnevernslederne" ikke skoftet unna. Suksessfaktoren viste seg å være intens oppfølging av hver "barnevernsleder". De mest krevende "barnevernslederne" krevde døgnkontinuerlig oppfølging av et team på minimum fem personer. Ingen av "barnevernslederne" var kjent med begrepet "arbeid" da hjelpetiltaket ble påbegynt men har etterhvert begynt å få en viss anelse om hva begrepet innebærer.

Kvaliteten på arbeidet var selvfølgelig så som så. Vi snakker tross alt om ufaglært arbeidskraft med lav motivasjon. En incentivordning ble derfor etablert. Etter hver åtte-timers økt fikk "barnevernsleder" en klapp på skulderen for innsatsen. Fra å være sosialt ekskluderte fikk "barnevernslederne" oppleve det sosiale fellesskapet og komme ut av den sosiale isolasjonen de har opplevd i sitt yrke som "barnevernsleder". Annen lønn anses unødvendig da hjelpetiltaket ikke er ment som arbeid i ordets rette forstand men kun som et korrigerende tiltak overfor sterkt hjelpetrengende personer.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 10, 2009 5:00 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
Virkelig bra skrevet barnevernet trenger virkelig hjelpetilltak. Det er et forsømt område det bør jobbes med.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Forslag til hjelpetiltak?
PostPosted: Wed Feb 11, 2009 11:02 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Turid Holta wrote:
Virkelig bra skrevet barnevernet trenger virkelig hjelpetilltak. Det er et forsømt område det bør jobbes med.


Jeg trenger flere forslag til hjelpetiltak for de ansatte i "barnevernet". Vask av latrinene etter Quart-festivalen vil ikke være tilstrekkelig for å avhjelpe behovet blant de mange tusener av hjelpetrengene "barneverns"-ansatte rundt om i landet.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]