It is currently Thu May 23, 2024 6:11 am



Post new topic Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

Når vil barnevernet i Norge bli nedlagt?
Aldri 0%  0%  [ 0 ]
Når mer enn 50 % av norske familier har fått barna tvangsfjernet 100%  100%  [ 6 ]
Våren 2045 0%  0%  [ 0 ]
Om 3 år dersom Fr.p. vinner stortingsvalget 0%  0%  [ 0 ]
Total votes : 6
Author Message
 Post subject: Onde eller de tror de har fått nådegaver
PostPosted: Wed Jan 10, 2007 8:06 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
etikeren wrote:
Når barnevernet ikke gjør ting for å skade, men i den tro at de hjelper, da kan man ikke si at det er ondskap. Man kan si at det er grusomt, at det er forkastelig, at det er trakassering, at det er mishandling, overgrep osv. men ikke at det er ondskap.


Jeg kom i kontakt med barnevernet for mange, mange år siden, og jeg har sett EN HEL HAUG AV DEM (barnevernerne) i fri utfoldelse. Om flere av dem vil jeg absolutt si at jeg ikke engang mistenker dem for å ha gode intensjoner, heller ikke overfor barnet; barnets velferd er faktisk underordnet deres aganda om å bedrive maktutøvelse.

Er de da onde? Ja, jeg vil si det. Det gjelder selvsagt ikke alle; noen er faktisk enfoldige og tror at de har fått nådegaver på sosialhøgskulen.

Men uansett: Lovverket skulle beskytte borgerne mot vilkårlig og krenkende statlig inngripen enten utøverne er "onde" eller "gode". Sånn fungerer imidlertid ikke barnevernloven. Og systemet for øvrig er sånn skrudd sammen at maktovergrep får fortsette uforstyrret. Det fungerer som et tett eddekoppnett for den stakkars familien som kommer innenfor.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Onde eller de tror de har fått nådegaver
PostPosted: Wed Jan 10, 2007 8:34 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Nina wrote:
etikeren wrote:
Når barnevernet ikke gjør ting for å skade, men i den tro at de hjelper, da kan man ikke si at det er ondskap. Man kan si at det er grusomt, at det er forkastelig, at det er trakassering, at det er mishandling, overgrep osv. men ikke at det er ondskap.


Jeg kom i kontakt med barnevernet for mange, mange år siden, og jeg har sett EN HEL HAUG AV DEM (barnevernerne) i fri utfoldelse. Om flere av dem vil jeg absolutt si at jeg ikke engang mistenker dem for å ha gode intensjoner, heller ikke overfor barnet; barnets velferd er faktisk underordnet deres aganda om å bedrive maktutøvelse.

Er de da onde? Ja, jeg vil si det. Det gjelder selvsagt ikke alle; noen er faktisk enfoldige og tror at de har fått nådegaver på sosialhøgskulen.

Men uansett: Lovverket skulle beskytte borgerne mot vilkårlig og krenkende statlig inngripen enten utøverne er "onde" eller "gode". Sånn fungerer imidlertid ikke barnevernloven. Og systemet for øvrig er sånn skrudd sammen at maktovergrep får fortsette uforstyrret. Det fungerer som et tett eddekoppnett for den stakkars familien som kommer innenfor.


Applaus!

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Eichmann og Arendt
PostPosted: Wed Jan 10, 2007 8:36 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
MH Skånland wrote:
  
En av tingene som kom ut av granskninger av nazi-storforbrytere etter krigen, var at de ikke var spesielt sadistisk innstillet, de følte seg nok ikke onde. "Ondskap" må kanskje til og med defineres uavhengig av "å være ond" eller "å føle ond lyst". "Å gjøre ondt" bør vel derimot baseres på definisjonen av "ondskap".
  


Enig med deg der. Anbefaler av den grunn boken "Eichmann i Jerusalem". Her et lite sammendrag:

http://read.agane.com/sakprosa/eichmann.HTM

Fra artikkelen:

"Adolf Eichmann bedyret at han personlig ikke hadde noe imot jøder, og Hannah Arendt, som fulgte rettssaken mot ham, betviler det ikke. Hennes etter hvert klassiske bok om rettssaken mot Eichmann i Jerusalem, er en av de få analyser av folkemordets logikk og moral som ble en bestselger. Den er ingen bok om "uhyret" eller "sadisten" Eichmann, men om ondskapens banalitet; om en normal, pliktoppfyllende karrierist innenfor offentlige forvaltning i et forbrytersk regime. "


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Eichmann og Arendt
PostPosted: Wed Jan 10, 2007 8:52 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Rinna wrote:


Men frykten for at dansk politi skulle gripe inn overfor vold mot jødene førte til at man bare arresterte de jødene som frivillig åpnet opp da man kom for å hente dem.

Oj, oj, oj - er det noen som kjenner seg igjen?

Så også nazistene måtte tildels basere seg på at ofrene overgav seg frivillig.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 11, 2007 12:24 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Thu Jan 04, 2007 5:08 am
Posts: 50
Det jeg var opptatt av i denne diskusjonen er bruk av ordet ondskap, ikke hva barnevernet gjør.

Jeg skal passe på at jeg ikke bruker ordet slik jeg selv definerer det flere ganger, og at jeg heller forklarer det jeg mener på andre måter.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 11, 2007 12:39 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Begge bruksmåter er utbredt, og det er temmelig selvforklarende det meste av tiden hvilken nyanse man benytter, tror jeg.
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 11, 2007 7:47 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
etikeren wrote:
Det jeg var opptatt av i denne diskusjonen er bruk av ordet ondskap, ikke hva barnevernet gjør.

Jeg skal passe på at jeg ikke bruker ordet slik jeg selv definerer det flere ganger, og at jeg heller forklarer det jeg mener på andre måter.


Jeg synes man skal kalle en spade for en spade. Du har skrevet at barnevernerne begår grusomheter. Hvis ikke dette er forenlig med ondskap så er jo ingenting det.

Barnevernerne vil selvfølgelig, i kraft av å være løgnere og bedragere, benekte at handlingene er ondskapsfulle, men for ofrene deres er det ikke tvil.

Jeg setter herved strek.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]