Her er fortsettelsen. Det handler for det meste om stygge "bekymringsmeldinger" fra Krohnengen skole, og mobbing av elver og deres foreldre, og en særdeles "ansvarsfraskrivende" ledelse.
12 Helt Rabiat
1 Fra samtalene med Krohnengen skole. 2 Den sakkyndiges vurdering. 3 Uttalelse i forbindelse med barnevernsak. 4 Sammenfallende opplysninger. 5 Barnslig, -II. 6 Njål Arne Utgård. 7 Mange bevegelser. 8 Behov for oppmerksomhet. 9 Et klovneaktig preg. 10 Hvorfor skal jeg være elevens rådgiver? 11 Ingen lytter. 12 Aktiv lytting. 13 Britt Gaasand Jacobsen. 14 Umiddelbart. 15 Voksenproblemer. 16 Helt rabiat. 17 Selvrettferdig arroganse. 18 En liten bagatell. 19 En kjent sak. 20 Laila Pettersen. 21 Grovt munnbruk. 22 En monolog. 23 Sabotasje. 24 Smart tenkt. 25 Dr. Wayne W. Dyer. 26 Hun overreagerer. 27 Autoritet i skolen. 28 Svein Bolstad. 29 Snakk med oss. 30 Undervisningen. 31 En ansvarsløs ledelse. 32 Konsentrasjon. 33 Underyter. 34 Dialog med far. 35 Et spørsmål om ære. 36 Mobbing av elever og foreldre. 37 Kastesystemet. 38 En uavhengig granskningskommisjon.
1 FRA SAMTALENE MED KROHNENGEN SKOLE, BAKGRUNN 7.4. wrote:
Ved Krohnengen skole har jeg hatt samtale med rektor Laila Pettersen og inspektør Svein Bolstad.
Lærerne sier at Andreas har vist iøynefallende atferd helt fra 1. klasse. Gutten beskrives som barnslig, med stort behov for oppmerksomhet, og noe klengete på voksne. Han er ukonsentrert, og synes å ha mange bevegelser som er egnet på å tilkalle oppmerksomhet fra andre rundt ham. Deler av hans atferd synes å ha et "klovenaktig" preg. Muntlig har gutten imidlertid fremstått som svært veslevoksen. Han kan nå snakke om seg selv på en måte som minner om voksnes tale om barn. Rektor sier sågar at gutten kan høres ut som en psykolog når han snakker om seg selv. Han kan si at "Ingen forstår meg", "ingen lytter", "det er ikke det jeg sier", etc..
Allerede fra 1. klasse tok hans klasselærer, - Britt Jacobsen, opp at hun var bekymret for guttens tilpasning. Hun uttrykte også overfor de andre lærerne at hun var usikker på guttens hjemmeforhold, - om mor involverte gutten i egne voksne problemer.
Gutten fikk imidlertid våren og høsten 1998 noen voldsomme raserianfall. (Disse er referert innledningsvis i sakkyndighetsrapporten). Lærerne sier at det ikke var mulig å få kontakt med Andreas under disse utbruddene. De beskriver ham som hinsides all fornuft. Han hadde videre et særdeles grovt munnbruk. Rektor fremfører at hun ikke har sett lignende i sin karriære. Rektor sier også at hun synes det var vanskelig å få en dialog med mor etter guttens utbrudd. Mor forlangte da at alle lærerne skulle sitte i en ring rundt Andreas, og være stille mens gutten fikk anledning til å si sitt om det inntrufne. Rektor viser dessuten til at mor sendte Andreas alene til politiet for å anmelde lærerne som hadde holdt ham under en utagering. Rektor sier at de etter dette ikke tok opp episodene mer med mor.
Imidlertid fremfører lærerne at det ikke har vært noen utageringer etter høsten i fjor. De har registrert at etter at gutten begynte å være mer hos far, har problemene til gutten avtatt. Lærerne svarer imidlertid på spørsmål fra meg at Andreas ikke er sosialt isolert i venneflokken, eller fremtrer stigmatisert på noen måte.
På den annen side har hans lærer uttrykt bekymring for at Andreas sakker akterut i undervisningen. Han synes å være opptatt med sine egne tanker, og han har noe vansker med å konsentrere seg om undervisningen. Lærerne har internt på skolen diskutert om de skal gi gutten tilrettelagt undervisning, men har ikke satt i gang dette ut fra manglende ressurser. Lærerne understreker i denne sammenhengen at Andreas fremtrer som en underyter.
2 DEN SAKKYNDIGES VURDERINGER AV OPPLYSNINGENE FRA SKOLEN, BAKGRUNN 7.4. wrote:
Fra skolens opplysninger vektlegger jeg :
a) Opplysningene fra skolen er i hovedsak en gjentagelse, - og en utdypning, av de opplysningene skolen gav til barnevernet i 1998.
b) Imidlertid ser jeg også at skolen har faglige bekymringer for gutten. Jeg kan ikke se at dette har blitt fokusert tidligere.
c) Jeg har notert meg at skolen oppfatter gutten som en underyter, - det vil si at gutten normalt sett burde hatt bedre prestasjoner.
d) Samtidig noterer jeg meg at skolen tillegger guttens uro og reduserte konsentrasjon årsaken til hans faglige problemer.
e) Disse forholdene gjør det mer maktpåliggende å få klarlagt guttens kognitive og
intellektuelle utvikling, - slik det også er spesifisert i mitt mandat. På dette grunnlag har jeg også valgt å undersøke gutten med en evnetest.
f) Jeg har notert meg skolens synspunkter på samarbeidsforholdene med mor. Etter min
vurdering er det vesentlige i denne sammenhengen at skolen finner det vanskelig å komme i en dialog om vesentlige forhold vedrørende guttens læresituasjon, - noe han trenger.
g) Jeg har samtidig notert meg at skolen finner dialogen med far enklere.
3 UTTALELSE I FORBINDELSE MED BARNEVERNSAK. Det er lite kontinuitet mellom den ovenforstående beskrivelsen, og den beskrivelsen som ledelsen ved Krohnengen skole gav våren 1998. Igjen ser jeg grunn til å stille spørsmål ved ledelsens dømmekraft. I kap. 2 nevnte jeg at jeg var usikker på om ledelsen ved Krohnengen skole ville snakke sant. Jeg mente at de kanskje ville forsøke å ro seg vekk og bagatellisere Andreas sine problemer. Og det fikk jeg altså rett i. Nå kan man spørre seg selv, hvor TROVERDIGHETEN deres har tatt veien? Det fremkommer nemlig altfor mange innlysende selvmotsigelser i deres egne uttalelser, og jeg stiller meg svært tvilende til deres kompetanse. En rep, 2.14:
"Til barnevernet i Sandviken. 06.05.98. Vedr. Andreas Rathke Lygre, f. 03. mars 88. Uttalelse fra Krohnengen skole i forbindelse med barnevernsak."06.05.98 wrote:
Dette dokumentet gikk jeg egenhendig på sosialkontoret og fikk en kopi av, fredag den 21.01.2000. Og det min vurdering at det er "lite kontinuitet" mellom beskrivelsen av den 09.09.1999, og beskrivelsen i The Missing Link, den 6. mai 1998. Og igjen ser jeg grunn til å stille spørsmål ved ledelsen sin dømmekraft:
OPPMØTE: Andreas har ikke mer fravær enn det som er normalt i klassen. Han kommer nokså ofte for seint, på grunn av forsovelse. Det har vært en liten bedring i det siste. De dagene han er hos faren kommer han aldri forsent.
SOSIALT: Andreas har lagt seg til en "klovenrolle" i klassen. Han har en del venner i klassen, mest er han sammen med Remi, som er sønn av en venninne av mor. Andreas blir ikke mobbet og mobber heller ikke andre elever. Han kommer sjelden i konflikt med andre elever. Andreas er veldig kontaktsøkende med alle voksne, både dem han kjenner og ikke kjenner. Lærer har god kontakt med Andreas. Han trenger hele tiden hjelp til grensesetting.
HUMØR: Andreas har et jevnt godt humør, selv når lærer setter grenser for han. Han har hatt noen raserianfall på skolen, men det er sjelden.
OPPFØLGING HJEMMENFRA: Kontakten med foreldrene er bra. Skolen har god kontakt med begge foreldrene. Problemer som er tatt opp med foreldrene er spesielt glemming, forsentkomming, har ikke gjort leksene og "barnslig" oppførsel. Hver gang en av foreldrene har vært kontaktet og etter konferansetimer bedrer situasjonen seg en periode for så å falle tilbake som det var før.
YTRE: Andreas er alltid ren og velstelt. Han har alltid mat med seg på skolen. Han er mer trøtt enn de andre elevene i klassen. Andreas har et ønske om å revisere sin egen utvikling. Han vil være "liten" igjen.
FAGLIG: Andreas fungerer stort sett greit faglig på skolen. Han kan hvis han vil, men han har store konsentrasjonsproblemer. Han får gjort lite i timene og oppfølging av hjemmearbeid kunne vært bedre. Lærer har diskutert problemene angående Andreas med administrasjonen, senest i mars måned. Vi har vurdert å ta kontakt med PPT, men lærer ville først snakke med mor og far på konferansetime denne måneden. Andreas har ikke fortalt om hjemmeforhold som kan være bekymringsfulle, lærer mener at det er manglende grensesetting hjemme.
4 SAMMENFALLENDE OPPLYSNINGER. Aldri lyves det så meget som før et valg, under en krig og etter en jakt, Otto von Bismarck. De fremkomne opplysningene er i følge psykologen sammenfallende med resultatet av mmpi-testen. Derfor er så det viktig for ham å fremheve skolen sitt syn. For å overbevise leseren om at det er "noe i veien" med meg. Og som vi ser, så var det en smal sak for ham å overbevise barnevernet. Men ved nærlesning av den sakkyndige vurderingen, så slår
"skjevutviklingen" seg automatisk tilbake til avsenderen...
5 BARNSLIG. Barndommen inntreffer vanligvis mellom 0 og 13 år. Det er merkelig at voksne folk fremstiller
”barnslighet” som et negativt trekk - på et barn! Mens jeg naivt nok, trodde at det var et typisk sunnhetstrekk... Og den gang var Andreas bare et lekende barn på 11 år. Krohnengen skole kritiserer min sønn slik:
"Gutten beskrives som barnslig." Jeg skjønner det bare ikke. Og heller ikke hvordan ledelsen er i stand til å koble denne
”barnsligheten” sammen med anklagen om at jeg pålegger Andreas
"voksenroller". Den syntesen deres fortoner seg slik for meg; dess mer voksenansvar et barn får - dess barnsligere blir de. Og dersom de får lov til å være et lekende barn - så vil de oppføre seg tilsvarend voksent?
6 NJÅL ARNE UTGÅRD, PEDAGOG. Aktiv lytting får elevene til å forstå at de ikke behøver å være redde for sine egne følelser, og hjelper dem til å skjønne at følelser ikke er "dårlige". Med aktiv lytting kan lærere hjelpe elevene til å oppleve at "følelser er venner", Thomas Gordon. Andreas har tydligvis arvet noen av mine gener. For han er "veldig kontaktsøkende med alle voksne, både dem han kjenner og ikke kjenner". Jeg oppførte meg for øvrig på nøyaktig samme måte overfor barnevernet og de andre hjelperne, derav
"og noe klengete på voksne". Og Andreas er et speilbilde av meg selv da jeg var liten; jeg var lykkelig og glad, og elsket å være sammen med andre folk, både store og små. Og sånn har Andreas alltid vært, så lenge som jeg kan huske. Jeg kjeftet aldri på ham nå han henvendte seg til andre. Men det er altså ikke et tegn på en
"mulig skjevutvikling" dersom man er UTADVENDT og SOSIAL, men tvert imot så er det et tydelig SUNNHETSTREKK. Den 24. mars 2000, fikset Lars internett til oss. Og like etterpå fant jeg en artikkel skrevet av Njål Arne Utgård, med følgende overskrift: "TRYGGE BARN ER MERE SOSIAL OVERFOR VOKSNE OG BARN."
7 MANGE BEVEGELSER. Han er ukonsentrert, og synes å ha mange bevegelser som er egnet på å tilkalle oppmerksomhet fra andre rundt ham, Krohnengen skole. Jorunn Gundhus observerte det også:
"Andreas er urolig, har problemer med å sitte rolig på en stol. Andreas sier timene på skolen er kjedelig, når læreren kjefter gidder han ikke å høre mer. Under samtalen sitter Andreas på kontorstol med hjul. For å få kontakt med ham må undertegnede stoppe stolen og be ham se på meg, noe han gjør. Han sier han gledet seg til å komme, nysgjerrig på hva som skal skje." -I henhold til folk som har greie på gutter, er denne oppførselen helt normal. Så nå kan alle guttemødre puste lettet ut. Allan og Barbara Pease gir oss en grei forklaring i boken Hvorfor menn ikke kan lytte og Kvinner ikke kan lese kart. -Gutter er nemlig styrt av behovet for HANDLING. Gutter og menn kjeder seg fortere enn kvinner. Dessuten så liker de ikke for mye øyenkontakt. Andreas har tre påfallende likheter i henhold til sitt maskuline kjønn. Han elsker å være i fysisk aktivitet. Han har også behov for å markedsføre seg selv. Derfor snakker han som en foss. Men han har også behov for å sette seg på "tenkesteinen" og løse problemer. Og det er da blir han misforstått, som om han "faller ut" og har
"konsentrasjonsproblemer". Sånn er det bare med den saken. Men hvem er det som har bedømt Andreas sin atferd i undervisningssituasjon? Jo, det er i all hovedsak kvinner. Som rett og slett mistolker gutters oppførsel, fordi at den avviker fra deres eget kjønn.
8 BEHOV FOR OPPMERKSOMHET. Det står i avisen at en okse har stanget en lærer. -Hm - hvordan kunne den vite at det var en lærer? BSV. Britt Jacobsen hadde delt klassen opp i 5-6 grupper, hvor hver gruppe hadde stemt på en leder. Jeg foreslo flere ganger for Britt, at det hadde vært positivt for elevene dersom de ofte hadde skiftet på lederrollen, slik at alle elevene fikk delta og føle seg ansvarlige overfor hverandre. -Jeg insisterte på at denne ordningen ville ha en svært positiv effekt på Andreas. Men, nei-da, hun ville ikke
"lytte" til meg, istedenfor fikk jeg blikket. På forhånd hadde jeg luftet dette ”utspillet” med Andreas. Fordi at han hadde beklaget seg til meg over at uansett hvor mye han enn anstrengte seg, så ble han aldri valgt til å være gruppeleder. Og det var han veldig lei seg for. Men, det ansvaret var nok bare forbeholdt de elevene som allerede var snille og pliktoppfyllende. HVORDAN SKAL SAMFUNNSTAPERNE FÅ EN RIMELIG SJANSE TIL Å BEVISE AT DE KAN NOE ANNET, NÅR DE BLIR HOLDT FAST I TAPER-ROLLEN AV DE PREKTIGE?
Britt Jacobsen flyttet Andreas tidlig frem på første pult i klassen, slik at hun alltid kunne holde øye med ham. Denne plasseringen var ytterst uheldig for Andreas, som nettopp har et stort behov for
”oppmerksomhet”. Nå ble han avskåret fra å delta, og han følte seg overvåket og mistrodd i alt og ett. Hans naturlige behov for ”oppmerksomhet” ble
”understimulert”, og derfor måtte han anstrenge seg desto mer for å få oppmerksomhet. Til slutt avviste hun ham totalt, ved å ta ham ut av gruppen og plassere ham aleine bakerst i klasserommet, utenfor rekkevidde av de andre. Dette fordi at han ikke skulle forstyrre undervisningen for de andre elevene. Men, denne uheldige plasseringen førte bare til at Andreas måtte bråke desto mer, for å skaffe seg den nødvendige
”oppmerksomheten”.
Det neste alternativet hans var å
"falle ut", eller å resignere. Og dette beskriver også lærerne. Resultatet var at han mistet interessen for undervisningen. Thomas Gordon, 3.17: "Makt gir aldri innflytelse: Unge mennesker ønsker ALDRI å bli kontrollert med makt og autoritet. Men hvis de først skjønner at de blir tyrannisert med makt, foretrekker de selvfølgelig å bli behandlet "strengt, men rettferdig". Det gir dem en sjanse til å forstå hvilken oppførsel det er som blir konsekvent belønnet - og hvilken det er som blir konsekvent straffet. På den måten får de i alle fall en smule "trygghet". Når makten blir brukt vilkårlig og inkonsekvent, kan de aldri vinne, og da blir de FRUSTRERTE, FORVIRREDE OG "NEVROTISKE."
Da jeg fortalte Britt Jacobsen om teorien min, fikk jeg blikket igjen som sa: "Mona må jo være sånn passe gal. Man kan jo ikke sette bråkmakere på en sånn utsatt plass!" Jo-da, en sentrumsplassering ville stimulert Andreas fra alle kanter, og da hadde han latt være å bråke så mye. Britt Jacobsen trodde kanskje at Andreas ville trekke flere med seg, men det stikk motsatte ville faktisk vært tilfelle. Fordi at samtidig undervurderte hun de andre elevenes innflytelse på ham. De andre elevene ville nemlig påvirket ham til å innta en mer samarbeidsvillig holdning. Så, her bør lærerne kurses, slik at de klarer å plassere elevene der som de naturlig hører til, ut ifra evner og anlegg. Det kan nemlig vise seg å være stimulerende for alle parter. INGEN KAN MOTSI MEG - NETTOPP FORDI AT DETTE IKKE HAR BLITT UTFØRT I PRAKSIS ENNÅ.
For øvrig, så praktiserte Britt Jacobsen akkurat den samme brutale utestengningsmetoden på en til gutt i klassen, og moren hans er like sint og skuffet som det som jeg er...
9 ET KLOVNEAKTIG PREG. Andreas har lagt seg til en "klovenrolle" i klassen, Krohnengen skole. Og hvem er det som har plassert Andreas i denne rollen? –Jeg kanskje? Vel, jeg måtte jo finne ut av dette mysteriumet også. Og fant en kilde: Barn som føler seg utsatt for å bli mobbet, utvikler dette særegne trekket for å beskytte seg selv. Slike barn er som regel fysisk underlegne i forhold til sine jevnaldre, og ved å innta den klassiske kloverollen (narr), vil han unngå å provosere dem som han føler seg truet av. Som i Andreas sitt tilfelle; "de tre guttene". Så kom ikke her og fortell meg at det ikke fantes mobbere i klasse 5b! Men hva kan jeg si til mitt forsvar, når Britt Jacobsen benekter
"de tre guttenes" eksistens? Hva kan foreldre gjøre når klasselæreren bagatelliserer elevenes problemer? Og hva kan læreren gjøre for å unngå at disse problemene oppstår?
10 HVORFOR SKAL JEG VÆRE ELEVENS RÅDGIVER? - JEG ER LÆRER! Når de første gang hører om aktiv lytting, er det noen som spør: "Hvorfor skal jeg sitte og lytte til barnas problemer?
-Hjelper det meg i min undervisning?
-Vi har rådgivere og sosiallærere til den jobben. Hvorfor skulle jeg gjøre deres jobb?
-Det er vel og bra alt sammen, men jeg har tretti elever i klassen. Hvordan skal jeg rekke å snakke med dem alle?
-Vil aktiv lytting hjelpe elevene til å lære mer?
-Aktiv lytting er ikke min stil. Elevene ville tro jeg var blitt senil hvis jeg begynte med sånne feedback-svar."
Dette er forståelige reaksjoner. Aktiv lytting vil gi lærerne en rolle som er ny og uvant for en del av dem. Mange lærere er vant til å undervise, spørre, forklare - og sette karakterer. De oppfatter det å "undervise" som deres spesielle oppgave og setter et spørsmålstegn ved om det er tiden og strevet verdt å lære aktiv lytting. Aktiv lytting skaper et klima i klassen som gjør at elevene føler seg fri til å tenke, diskutere, spørre og utforske nettopp fordi den feed-back læreren gir, er fullstendig fri for vurdering. Thomas Gordon, Snakk med oss, Lærer!
11. INGEN LYTTER. Læreren: -Ti stille, Eva. Eller tror du at det er du som er læreren her i klassen? Eva: -Nei, lærer. Læreren: -Nei vel, så slutt å oppføre deg som en idiot, BSV. Andreas var enebarn i 9 år, og enebarna oppfører seg annerledes enn dem som har søsken. Han er vant til å få mye oppmerksomhet hjemmefra, både fra meg og faren. Om denne søskenposisjonen skriver John Bradshaw: "Enebarn er ofte mer veslevoksne enn jevnaldrende, og de har ofte bestemte oppfatninger av hvordan de vil ha ting." Og dette aspektet forteller mye om Andreas sin oppførsel. Som du også må ha i tankene når du leser gjennom den sakkyndige vurderingen.
Jeg refererer samtidig til kap. 3.9:
"Det er sunt å få rase ut. Det sier både min mor og psykologene." Andreas sa:
"Ingen forstår meg", "ingen lytter", "det er ikke det jeg sier." Og Andreas har rett i det han sier. Samtidig leser jeg mellom linjene i beklagelsene deres, at de må være svært frustrert over sin egen utilstrekkelighet. Jeg hører av "tonen", at de føler seg provosert (av et lite barn), fordi at de ikke har den nødvendige kompetanse å stille opp med.
For øvrig så snakker jeg alltid til min sønn med respekt. "Barn skal respekteres og snakkes til som en voksen person", og legg nøye merke til forskjellen: "Barn skal ikke snakkes til som om de var en voksen person". Denne kommunikasjonsformen lært jeg også av Thomas Gordon, Skal vi snakke om det. Men AKTIV LYTTING er et fremmedord på Krohnengen skole. Man kan saktens spørre seg hvorfor en gutt på 10 år kommer med slike
"voksne" uttalelser? Men, hvorfor var det ingen VOKSNE som interesserte seg for å høre etter hva han hadde å si da? Og hvorfor beklaget disse velutdannede akademikerne seg så voldsomt? Lærte de bare å kommandere og gi ordrer på den skolen som de kommer fra?
I følge ledelsen, SKAL BARN OPPFØRE SEG SOM VOKSNE OG SNAKKE SOM SMÅ BARN. Og ikke slik:
"Muntlig har gutten imidlertid fremstått som svært veslevoksen." -Denne taleformen skriver seg også fra hans status som enebarn. Dessuten så blir jo selvfølgelig Andreas preget av min taleform når han bor sammen med meg. Faren har jo også beklaget seg over Andreas sin måte å snakke på, og det er jo
"påfallende" at samtlige har beklaget seg over akkurat det samme. Men Andreas sin talemåte TILHØRER HANS PERSONLIGE IDENTITET. Å gå rundt og klage over at Andreas ligner på sin mor, er jo bare helt på jordet. Det er i hvert fall helt tydelig at ledelsen hadde fått meg i vrangstrupen, etter bare et kort møte. Og at de nå gjør så godt de kan for å skjelle meg ut, ved å finne på alle slags mulige negative ting å si om mitt barn. Det er sårende for meg. Og det var jo selvfølgelig akkurat det som var meningen. Og alle de andre trekkene som de ikke liker ved meg, projiserer de over på Andreas. Derfor lesset de av seg alt de var god for, mens de håpte på at Svein Magnar Hansen, vil ta det skikkelig ILLE opp. -Og, det gjorde han.
Men det pussige er; HVORFOR KRITISERER DE NÅ SÅ PLUTSELIG EN EGENSKAP SOM DE SELV FORSØKER Å FREMELSKE HOS ELEVENE? FØLTE LEDELSEN AT DE MISTET MAKTEN OVER ANDREAS - VED Å BLI KONFRONTERT MED EN ELEV SOM FAKTISK KUNNE SNAKKE FOR SEG - OG SOM TIL OG MED PÅPEKTE DERES EGNE SVAKHETER?
12 AKTIV LYTTING. Lærere som prøver aktiv lytting, oppdager at det IKKE er å kaste bort tiden. Metoden FRIGJØR TVERT IMOT TID TIL MER LÆRING OG UNDERVISNING. Det skjer slik:
1. Aktiv lytting HJELPER ELEVENE MED Å HÅNDTERE OG LØSE OPP STERKE FØLELSER slik at de kan konsentrere seg om å lære noe.
2. Aktiv lytting får elevene til å forstå at de ikke behøver å være redde for sine egne følelser, og hjelper dem til å skjønne at følelser ikke er "dårlige". Med aktiv lytting kan lærere hjelpe elevene til å oppleve at "følelser er venner".
3. Aktiv lytting STIMULERER ELEVENE TIL Å LØSE PROBLEMENE SELV. Det gir dem anledning til å snakke ut, tenke høyt og arbeide seg gjennom problemene.
4. Aktiv lytting lar ELEVEN BEHOLDE ANSVARET for å analysere og løse sitt problem. Lærere som prøver aktiv lytting, blir ofte forbløffet over den kreativetet og energi en elev kan legge for dagen når det gjelder å håndtere problemene og finne frem til egne løsninger.
5. Aktiv lytting GJØR ELEVENE MER VILLIG TIL Å LYTTE TIL ANDRE OMKRING DEM. Når en lærer lytter til det de har å si, vet elevene at deres oppfatninger, meninger, følelser og ideer blir forstått, og derfor er det også meget lettere for dem å åpne seg for lærerens meninger og ideer. Når lærere sier at eleven ikke hører på dem, er det store sjanser for at disse lærerne heller ikke hører på elevene.
6. Aktiv lytting BIDRAR TIL ET NÆRT OG MER MENINGSFYLT FORHOLD MELLOM LÆRER OG ELEV.
Elever som opplever at lærerne hører på dem, føler større selv-aktelse. Tilfredsstillelsen avå bli forstått og følelsen av at en betyr noe fremkaller varme og vennlige følelser overfor den som lytter. Læreren føler en tilsvarende varme og nærhet. Den lærer som lytter konsentrert, får en bredere forståelse for eleven og hans situasjon. Å lytte oppmerksomt, vandre noen få skritt med en elev på hans livsvei, er uttrykk for omsorg, respekt og kjærlighet.
Når forholdet mellom lærer og elev utvikler seg i gjensidig omsorg, respekt og kjærlighet, vil selvsagt "disiplinproblemene" avta tilsvarende. Barn bråker ikke og lager problemer for lærere som de respekterer og bryr seg om.
7. Nysgjerrig? LYST TIL Å LÆRE MER? -Da må du kjøpe boken til Thomas Gordon.
13 BRITT GAASAND JACOBSEN, KLASSELÆRER. Hvorfor er lærere så spesielle? Fordi de er i en klasse for seg selv, BSV. Gjennom alle disse 6 skoleårene, har jeg alltid gått rundt og trodd at vi har hatt et godt forhold til hverandre. Så jeg var helt overbevist om at hun ville ta kontakt med meg dersom det var nødvendig.
I de første årene "forgudet" Andreas henne, og han var svært knyttet til henne. Når hun hadde vikar, var hele dagen ødelagt for Andreas. Fordi at vikaren ikke skjønte at han var spesiell. Og det var det som var det fine: Britt gav Andreas følelsen av å være spesiell. Det satte jeg også veldig stor pris på. Det gav meg en følelse av trygghet og tilhørighet. -At det i ettertid har kommet frem så mye DRIT, er uforståelig for meg... -Og jeg legger selvfølgelig skylden på rektor og rådgiver, som overtok føringen da problemene oppstod.
14 UMIDDELBART. Kontakten med foreldrene er bra. Skolen har god kontakt med begge foreldrene. Problemer som er tatt opp med foreldrene er spesielt glemming, forsentkomming, har ikke gjort leksene og "barnslig" oppførsel, Krohnengen skole. Her gikk jeg rundt og innbilte meg at allting var bra, men så får jeg plutselig høre "sannheten" så ørene flagrer?:
"Allerede fra 1. klasse tok hans klasselærer, - opp at hun var bekymret for guttens tilpasning. Hun uttrykte også overfor de andre lærerne at hun var usikker på guttens hjemmeforhold, - om mor involverte gutten i egne voksne problemer." -Jeg er mildest talt rystet over tregheten til samfunnets betrodde tjenere. Og jeg kan ikke skjønne hvorfor jeg ikke har blitt underrettet om denne
”alvorlige” mistanken før. Når det så ettertrykkelig står skrevet i Krohnengen skoles målsetting følgende: "SKOLENS ANSVAR ER Å: TA KONTAKT MED HJEMMET UMIDDELBART NÅR PROBLEMER OPPSTÅR." Jeg ser definitivt ingen sammenheng mellom premiss og konklusjon i disse motstridende påstandene. "Noen" har tatt seg en dikterisk frihet, og å vente i 4 år med å informere foreldrene om sine mistanker, kvalifiserer rette vedkommende til en udødelig plass i norgeshistorien.
Psykologen nevner ikke at han har snakket sammen med klasselærer Britt Jacobsen... Men kanskje det var hun som hadde
"lagt sine ord i rektor og rådgivers munn"? Hvorfor ble ikke hun innkalt til ”samtale” med psykologen? NÅR DET VAR BRITT JACOBSEN SELV SOM KJENTE MEG OG ANDREAS BEST?
Men kanskje ledelsen nå så plutselig, klarer å fiske frem et brev med støv på anno 1996, hvor de kan bevise at de har tatt opp denne problematikken med meg? Jeg har jo selvfølgelig aldri mottatt et sånt brev, men det er jo ingen sak for dem å produsere ett "som de glemte å si ifra om at de hadde sendt"? Vel, de har jo allerede bevist at de ikke har noen skrupler når det gjelder moral og å unnvike sannheten...
15 VOKSENPROBLEMER. Andreas har ikke fortalt om hjemmeforhold som kan være bekymringfulle, lærer mener at det er manglende grensesetting hjemme, Krohnengen skole 06.06.98. Selvmotsigelsene står i kø her. Den skriftlige uttalelsen som Krohnengen skole kom med den 06.05.98 stemmer overhode ikke overens med den sakkyndig psykologens
"informasjonsinnhenting" den 09.09.99!
I mange herrens år har jeg brukt Thomas Gordon sine metoder sammen med Andreas. Likevel innrømmer jeg litt pluss og minus her og der med vekslende resultat. Og da er det en selvfølge at Andreas fikk en
"iøynefallende" oppførsel sammenlignet med alle de andre elevene som ble oppdratt på en tradisjonell måte av autoritære foreldrene. I tillegg har jeg alltid beklaget meg over det faktum at jeg ikke klarer å være mer autoritær overfor Andreas. Det strider imot min natur. Jeg går inn for kompromisser og samarbeid, men som jeg også har forklart tidligere, så har gutter et helt annet syn på det.
I dette tilfellet mistenkeliggjør klasselærer og ledelsen min
"iøynefallende oppdragelsesmetode”, og antar at den udefinerbare oppførselen til Andreas må stamme fra moren - som i deres øyne - åpenlyst gir gutten
"voksenroller". Det er jo ikke så rart at jeg blir oppgitt over den norske lærerstanden. Vi foreldre kan saktens også si: SNAKK MED OSS, LÆRER! -For jeg er jo ikke den eneste i hele verden som har telefon, eller? Og det er jo ikke det spor rart at klasselæreren oppfatter min oppdragelse som mistenkelig, når hun ikke kjenner til AKTIV LYTTING. Thomas Gordon beskriver nemlig denne fremgangsmåten i begge de bøkene som jeg har nevnt..
Fremdeles involverer jeg ikke Andreas i mitt privatliv. Det er direkte ekkelt! Han fikk for eksempel heller ikke lov til å stå og glo inn på skjermen, mens jeg arbeidet med dette manuskriptet. Jeg sier det til ham som det er: "Dette er mine voksensaker. Og du skal få lese alt det som står her når du er 16 år." Sånne direkte og forklarende meldinger aksepterer han som oftest uten å mukke.
Men den sistnevnte uttalelsen fra skolen, er mer enn nok til å vekke enhver mistanke hos barnevernet og helsesøster. Det er nemlig dette som er skolens hemmelige våpen: "Vi har mistanker om..." Og så er de hjulene i gang. Fordi at ledelsen ved Krohnengen skole representerer en grunnfestet autoritet. De proklamerer kunnskaper angående alt som rører seg bak skoleporten. Og siden psykologen stoler sin egen uovertruffelighet, så har han heller ingen problemer med å akseptere andres autorisasjon. Derfor slår det ham heller ikke å stille spørsmålstegn ved skolens TROVERDIGHET.
16 HELT RABIAT. Til Andreas Didrik Ratkes foresatte. Rapport om raserianfall, Andreas Didrik Ratke klasse 5b. I slutten av 5. Time i dag fikk Andreas Didrik Ratke et voldsomt raserianfall i gangen utenfor klassens klasserom. Læreren hans, en timelærer, tok fra ham en boks med slim som han lekte seg med i timen mot løfte om at han skulle få den tilbake av klassestyreren. Jeg kom forbi og sto og hørte på samtalen mellom ham og læreren da Andreas plutselig gikk til angrep på henne. Han var helt rabiat og slo, sparket, bet og klorte. Jeg måtte holde ham fast en lang periode mens han skrek og hylte så hele skolen hørte det. Etter ca. 10 minutter var han helt utmattet og han sa han hadde vondt i magen og hode. Han ville gå hjem til mamma og han sa at ingen forsto ham. Klassestyreren kom til og snakket med ham. Hun sa at han kunne sitte inne i klasserommet i siste timen mens klassen hadde kroppsøving. På tross av dette gikk han hjem. Dette raserianfallet kan sammenliknes med flere anfall han hadde på slutten av vårhalvåret. En liten bagatell kan føre til at han blir rabiat og mister selvkontrollen. Dette er et stort problem både for ham selv og for skolen. Krohnengen skole 31.08.98. Svein Bolstad, Rådgiver. Kopi til Barnevernet i Sandviken."
17 SELVRETTFERDIG ARROGANSE. Enkelte menn som leser denne beskrivelsen av maskulin vold, føler kanskje at de er unntak. Men hvis de ser dypt nok inn i sin egen atferd, finner de kanskje at de på forskjellige måter i all hemmelighet holder tilbake straff og hevn. Hevn kan til og med bli forkledd som hjelp til å gi et menneske en lærepenge. Mange ganger er folk totalt uvitende om sine aggressive tendenser. Denne ubevisste aggresjonen blir til passiv aggresjon. I stedet for at aktiviteter gir smerte, er det inaktiviteten som forårsaker smerte. Noen vanlige eksempler på passiv aggresjon er å komme for sent, glemsomhet, tap av seksuell appetitt, tretthet, uvilje mot å formidle følelser og tanker, likeglad holdning, stahet, opprør, hemmelig fordømmelse, skinnhellighet, åndelig eller selvrettferdig arroganse, og følelse av tilfredsstillelse når noen "slemme" lider, i stedet for å føle medlidenhet med vedkommendes smerte, John Gray. Den hånlige, arrogante skrivestilen i disse
”bekymringsmeldningene” avslører den ”selvrettferdige” holdningen. -Sekretæren burde holdt seg for god til å synke ned på samme nivå - som den personen han kritiserer:
"Han måtte gå hjem til mamma..." JEG HADDE FORVENTET AT EN ANSVARSFULL SEKRETÆR I TOPPSJIKTET FORETRAKK Å UTTRYKKE SEG PÅ EN MER SIVILISERT OG MORALSK KORREKT MÅTE.
18 EN LITEN BAGATELL. Han ville sende en bekymringsmelding til barnevernet og han skrev at ingen forsto dem. Når det bare var snakk om en liten
"bagatell", så skulle jo skolen vært i stand til å løse den, ikke sant? Klarte virkelig ikke ledelsen ved Krohnengen skole å løse små, ubetydelige
”bagateller”? Men nei, det var altså så vanskelig å la være å hisse seg opp over denne lille
”bagatellen”, at de bare måtte sende en
”alvorlig bekymringsmelding” til barnevernet. Så, du snakker meg om å løpe
”hjem til mamma…”.
De
”beskrivelsene” som ledelsen gir, viser de negative HOLDNINGENE som de har overfor meg og Andreas. Som de har projisert over på ham i en årrekke. -Sunne barn protesterer mot slike korrumperte systemer og Andreas var med andre ord en "symptombærer", og hans
”utagering” viste dem bare "hvor skolen trykket". -Likevel tar jeg selvkritikk for den delen som tilfaller meg. Fordi at jeg alltid har sagt til ham at "skolen er vårt faste holdepunkt". Den holdningen som jeg har signalisert overfor skolen, var med på å gi ham falske forhåpninger. Han dannet seg urealistiske forventninger, og trodde feilaktig, at skolen også var interessert i å involvere seg i hans liv og levnet. Men, vi ser jo tydelig det at hans forhåpninger ikke blir innfridd fra den kanten:
"Ingen forstår meg, ingen lytter."
Men så viste det seg da, at ledelsen faktisk ikke var i stand til å dra omsorg for elevene. Lærerne er overhode ikke interessert i at elevene deres skal knytte voksenkontakter i skolemiljøet, og i hvert fall ikke med dem. Fordi at lærerne ikke har empati for noe annet enn deres egen undervisningssituasjon. Lærerne er bare små, uselvstendige barn de også, som heller aldri har lært å skape varme forhold til andre mennesker. Og for å bøte på sin egen manglende indre sikkerhet, går de til angrep på elever som er dem underlegne og klandrer dem for sine egne svakheter. Ved å
”utagere ytre kontroll”, kompenserer lærerne sine mangler for ved å tre sin autoritet og makt ned over ørene på dem. Og ledelsen ved Krohnengen skole dytter sine mindreverdighetskomplekser over på elevene og deres foreldrene. Og det er lett å se…
19 EN KJENT SAK. Bergen er ingen en by - det er en liten bygd. For det første, så har Andreas en kraftig stemme, så det var bare til å gå etter lyden ved den minste mistanke om bråk. Og Andreas var lett gjenkjennelig på den lyse luggen. Det forenklet identifiseringen - for lærerne - når de skulle hukke tak i den mistenkte. Tilslutt hukket lærerne notorisk tak i Andreas - fordi at nå hadde de fått det for seg at det alltid var han som var opptakten til alt spetakkelet. Uansett hva saken gjaldt, så ble Andreas utpekt som den skyldige - av lærerne - mens provokatørene gikk fri – IGJEN – fordi at de ikke skrek så høylydt.
Andreas er som du nå vet, sønnesønn av August Rathke. Og familien Rathke har bodd i Sandviken i mange herrens år, og det var her Lars og hans eldre bror vokste opp. Og de aller fleste voksne folk i denne lille bygden har hørt om August Rathke. Han er vennlig imot alle og veldig populær her i strøket. Og det samme kan også trygt sies om hans hustru, Odny, farmor til Andreas.
Krohnengen skole ligger bare et steinkast unna der familien Rathke bodde, og foreldrene til Andreas’ klassekamerater fortalte meg at de enten har gått i klasse med Lars eller broren. Og Britt Gaasand Jacobsen bor også i det samme strøket. Og siden Andreas har hatt status som B-kjendisunge, så har det blitt stilt spesielle forventninger til oss begge to. Skjønner du det? Fint.
Jeg er ikke et hår bedre selv nå, når jeg nå mistenker ledelsen ved Krohnengen skole for å ha forventet at Andreas skulle oppføre seg slik som den berømte farfaren sin. I det minste forventet de å kjenne igjen noen av
"trekkene". Men, så glemte de at han bare var et barn og ikke en voksen person. Og når Andreas ikke innfridde deres forventninger, så ble de irritert over at han ikke respekterte dem. -En kjendisunge som driter i hele verden og lager et helvetes spetakkel - hvem er det han tror han er? Tror han at han kan dirigere oss rundt akkurat slik som han selv vil? -Nå høres jeg
"schizofren" ut igjen - men jeg vet at jeg er inne på noe der, ja... -Skjemst lærerne over at de ikke mestret å håndtere en kjendis-unge? Var det derfor de forsøkte skjule dette
"problemet" så lenge? Eller forsøkte de liksom å dekke over farfarens gode renomé? Liksom som om han ikke er i stand til å beskytte seg selv? -ELLER, AKKURAT HVEM I HULESTE HEITESTE VAR DET DE FORSØKTE Å BESKYTTE VED Å BEVARE ET PROBLEM? -OM SÅ DET IKKE VAR FOR Å BESKYTTE SIN EGEN INKOMPETANSE?
20 LAILA PETTERSEN, REKTOR. Det var jordskjelv på lærerværelset. Skjelvet ble målt til 7,0 på rektors skala, BSV. Jeg observerer det faktum at rektor ikke har hatt noen særlig fordeler av sin lange karriere, når hun ikke er i stand til å mestre grovt munnbruk fra elevene.
"Han hadde videre et særdeles grovt munnbruk. Rektor fremfører at hun ikke har sett lignende i sin karriære." Alle barn er forskjellige og noen er mer verbale enn andre, og mitt barn er ekstremt verbalt. Jeg er klar over det. Men, jeg lar meg ikke provosere av det som han lirer av seg. (Dessuten så oppfører jeg meg ikke så tåpelig at jeg risikerer å bli utskjelt av andre folks unger. Og så har jeg den fordelen av at jeg har hund; derfor har vi alltid noe å snakke om.) Så, jeg stiller med et lite handikapp: Jeg vet ikke hvordan det er å bli skjelt ut etter notene av andre folks barn. Vel, bortsett fra Andreas da. Men jeg lar meg ikke pille på nesen av det språket som han bruker. Men jeg kan godt forstå hvordan det føles, når jeg sammenligner det med VOKSNE FOLKS SJIKANE av meg. Som for eksempel Laila Pettersen, Svein Bolstad, Svein Magnar Hansen og Per Helge. Jeg blir såret og lei meg. Men det er store forskjeller ute og går her: SKOLEN ER EN ARBEIDSPLASS - HVOR NETTOPP ALLTING DREIER SEG OM DE BARNA SOM GÅR PÅ DEN. DET ER BARNAS VELBEHAG SOM GÅR I FØRSTE REKKE - OG IKKE VOKSNE FOLK SOM ER HÅRSÅR I ØRENE. -Og barn er som sagt barn! Og ikke ferdigdresserte voksne folk - verken i skriftlig eller muntlig form. Så, alskens
"munnbruk" må de ansatte bare se til å finne seg i å høre fra tid til annen, ellers er det rett ut med dem, og ikke med barnet.
21 GROVT MUNNBRUK. Og så var det mannen som kalte en spade for en spade helt til han snublet i den, BSV. Barn er ikke feilfrie. Og når Andreas er forbanna sint, så gjør han det på sin typiske maskuline måte. Han PRESISERER hva han mener på en direkte måte. Foreløpig har jeg latt ham bruke de ordene som han har hatt på tungen. Det gir ham tillatelse til å bli trygg på seg selv, og senere i livet vil han ha lettere for å sette ord på følelsene sine og uttrykke dem. Prinsippet er for øvrig akkurat det samme som når barna lærer å skrive. Det er ikke så nøye om ordet ikke er riktig stavet - det viktigste er at de bevarer lysten til å skrive mer...
Jeg har altså min egen praksis når det gjelder
”grovt munnbruk”. Hvis jeg avbryter en sint unge for å korrigere språkbruken, så er det like eksplosjonsfarlig som å slukke et bål med bensin. Når barn er sinte, så er det en følelse som skal respekteres, og det er absolutt ikke tidsriktig å korrigere barnet i dette øyeblikket, for da føler de seg bare ytterligere misforstått og avvist. Jeg tar heller fatt i Andreas etter stormen, samtidig som jeg også sier "unnskyld" fordi at jeg ikke forstod ham. Men, så dypt har altså ikke de autoritære lederne tenkt å synke.
I skolens reglement leser vi dette:
"Stygg/frekk språkbruk: Gjentatt stygg/frekk språkbruk skal meldes til foreldre/foresatte skriftlig. Dersom dette ikke fører til bedring, skal foresatte innkalles til samtale på skolen med elev, klassestyrer og rådgiver. Disse skal sammen sette opp en avtale for forbedringer. Alle parter underskriver før skolerådgiver lager kopier til samtlige." Og bare så du vet det, så HAR JEG ALDRI VÆRT PÅ ET SLIKT MØTE OG JEG HAR ALDRI SKREVET UNDER PÅ EN TILSVARENDE AVTALE! OG DA MÅ JEG SPØRRE HVOR ANSVARLIGHETEN DERES HAR TATT VEIEN!
Hvem er det som skal håndheve skolens regelverk? Og jeg siterer videre:
"Det hender at enkelte ikke klarer å holde reglene. Da må skolen reagere. I mange tilfeller er det nok med tilsnakk eller en alvorlig samtale med den det gjelder. Men enkelte forseelser er så ødele-gende for skolemiljøet at skolen er nødt til å REAGERE KRAFTIG." -Og akkurat slik har jeg det også; - jeg er nødt til å REAGERE KRAFTIG på skolens forsømmelser, og det ser du her.
22 EN MONOLOG. Aktiv lytting bidrar til et nært og mer meningsfylt forhold mellom lærer og elev. Elever som opplever at lærerne hører på dem, føler større selvaktelse. Tilfredsstillelsen av å bli forstått og følelsen av at en betyr noe fremkaller varme og vennlige følelser overfor den som lytter. Læreren føler en tilsvarende varme og nærhet. Den lærer som lytter konsentrert, får en bredere forståelse for eleven og hans situasjon. Å lytte oppmerksomt, vandre noen få skritt med en elev på hans livsvei, er uttrykk for omsorg, respekt og kjærlighet. Når forholdet mellom lærer og elev utvikler seg i gjensidig omsorg, respekt og kjærlighet, vil selvsagt "disiplinproblemene" avta tilsvarende. Barn bråker ikke og lager problemer for lærere som de respekterer og bryr seg om, Thomas Gordon. DEN ALLER FØRSTE OG ENESTE GANGEN LEDELSEN VED SKOLEN RINGTE TIL MEG - ENDTE SØRGELIG NOK SLIK:
"Rektor sier også at hun synes det var vanskelig å få en dialog med mor etter guttens utbrudd. Mor forlangte da at alle lærerne skulle sitte i en ring rundt Andreas, og være stille mens gutten fikk anledning til å si sitt om det inntrufne. Rektor viser dessuten til at mor sendte Andreas alene til politiet for å anmelde lærerne som hadde holdt ham under en utagering. Rektor sier at de etter dette ikke tok opp episodene mer med mor." -Rektor har aldri gjort noen forsøk på å få i gang en dialog med meg. Jeg hørte bare fra dem denne ene gangen da de ringte og ba meg om å komme over for å hente Andreas. Men ærlig talt - så tror jeg ikke at det hadde hatt noen hensikt... -Det er sannelig ikke lett å samarbeide med folk som bare er interessert i å føre en monolog.
"-Men kan vi ikke sitte oss ned sammen med ham og høre på hva han har å si da?", var det eneste jeg klarte å presse inn i monologen til Laila Pettersen. Jeg forlangte overhodet ikke at vi
"skulle sitte i en ring rundt Andreas", men det burde Laila Pettersen så absolutt ha gjort. Min uttalelse viser tydelige tegn på at jeg ønsket å samarbeide. Men kjeften på Laila Pettersen sto ikke i ro. Og hun bakset med armene opp og ned. Jeg sto som fjertret og turde ikke å svare henne. Så, det var jo ingen vits i å være der i det hele tatt, for hun var bare interessert i å høre på sin egen kakling. -Og hun hadde ALDRI ditten… og ALDRI datten i hele sitt liv, og hun hadde det så forferdelig, og de kunne bare ikke finne seg i det... Og jeg hadde en så forferdelig unge. Superlativene haglet. Jeg, jeg, jeg - følte meg fullstendig overkjørt. Derfor tok jeg bare med meg ungen min og gikk. Hva mer kunne jeg gjøre da, når ingen ville snakke sammen?
Hun hadde lekset av seg alle de typiske kvinnelige bekymringene;
"-hva vil alle de andre elevene tro om oss!" -Tja, det hørtes jo ut som om hun holdt på til å drepe Andreas, sånn som ekkoet gjallet i trappegangen. Det var friminutt og Laila Pettersen, Svein Bolstad, og Andreas skrek i munnen på hverandre.
"-Og tenk om alle de andre ungene skulle gjøre det samme!" freste hun hissig til meg. Jeg sa ikke ett eneste ord til henne den gang - men jeg vil gjerne svare henne på det nå: AKKURAT DET DER ER IKKE MITT PROBLEM.