It is currently Tue Mar 19, 2024 8:34 am



Post new topic Reply to topic  [ 250 posts ]  Go to page Previous  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17  Next
Author Message
 Post subject: Re: "Hjemmehørende" harmoni på institusjon?
PostPosted: Thu Feb 25, 2016 11:28 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Jaha, så har vi enda en av de ungdommene som barnevernet så rørende har reddet:

Ungdom angrep institusjonsansatt og stakk av i stjålet bil
VESTFOLD/TELEMARK: En 17-årig gutt på en barnevernsinstitusjon i Re kommune i Vestfold truet natt til torsdag til seg en bil ved å angripe en ansatt med kniv og slagvåpen. Han ble senere pågrepet av politiet i Telemark.
TA, 25 februar 2016

Ifølge politiet hadde han angrepet ikke bare én men flere av personalet.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: "Hjemmehørende" harmoni på institusjon?
PostPosted: Mon Feb 29, 2016 3:40 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Harald (21) rømte fire ganger fra barnevernet
I fjor ble det registrert 1682 rømninger av barn fra barnevernsinstitusjoner i Norge.
Stavanger Aftenblad, 29 februar 2016

- Det er vanskelig å forklare med ord hvordan det er å ikke kunne være med familien sin. Hadde barnevernet samarbeidet bedre, ville jeg nok ikke rømt, sier 21-åringen fra Suldal til bt.no. Han ønsker ikke å offentliggjøre etternavnet sitt.
   Fra 2009 til 2013 bodde Harald på barnevernsinstitusjon på Vestlandet. I løpet av den tiden rømte han minst fire ganger, forteller han.


Tallet 1682 betyr 4,6 rømninger (flukt-tilfeller) per dag.

*

1.682 barn rømte frå barnevernet i fjor
Oslo (NTB): I fjor rømte 1.682 barn frå barnevernsinstitusjonar i Noreg. Nesten halvparten av dei rømte frå institusjonar i Hordaland, Rogaland og Sogn og Fjordane.
Hordland, 29 februar 2016

"Mens 738 barn rømte frå institusjonar i region vest, rømte berre 183 barn i region aust, skriv Bergens Tidende."

  
   

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: "Hjemmehørende" harmoni på institusjon?
PostPosted: Wed Mar 02, 2016 8:18 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Så var det dette med hvor mange ganger flykt blir registrert, og hvor lenge de må være borte før det registreses som rømning.

Vi må vel regne med mørketall...

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: "Hjemmehørende" harmoni på institusjon?
PostPosted: Tue Mar 08, 2016 1:09 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Jente (17) truet ansatte med knuste flasker, øks og balltre
http://www.itromso.no/nyheter/2016/03/0 ... e-flasker-øks-og-balltre-12251796.ece
iTromsø, 8 mars 2016

"MÅ SONE: Ei 17 år gammel jente må sone i en ungdomsenhet etter å ved flere anledninger ha truet institusjonsansatte med skarpe gjenstander som kniv, øks og glasskår."

"Ei 17 år gammel jente er i Nord-Troms tingrett dømt til fengsel i ett år og tre måneder etter å ved flere anledninger ha kommet med gjentatte alvorlige trusler mot ansatte på en barneverninstitusjon.
    Seks måneder av straffen gjøres betinget, og hun får også inndratt tre tapetknivblader, en øks og et balltre."


"Jenta er under offentlig omsorg og alle tiltalepunktene gjelder hendelser knyttet til opphold på barneverninstitusjonen. Ved flere anledninger i fjor vår og sommer, skal hun ha fremsatt alvorlige trusler mot de ansatte. Hun skal ifølge tiltalen ved flere anledninger ha holdt kniv, glasskår, øks eller balltre mot de ansatte.
…. Ved flere anledninger skal hun ha uttalt lignende trusler som «jeg skal drepe dere alle sammen»."


"Ifølge tiltalen skal hun også ha vært voldelig og truende mot politiet da de skulle bistå barnevernstiltaket. Ifølge tiltalen skal hun ha sparket en politibetjent i ansiktet,…"


Det høres ut til å ligne svært på "Glassjentas" historie.

*

Senere:

Det er åpenbart Glassjenta Ida det dreier seg om:

Ida (17) dømt til fengsel
Stavanger Aftenblad, 8 mars 2016

"Idas (17) to opprivende år under barnevernets omsorg ser ut til å få en brutal slutt. «Glassjenta» nå dømt til ni måneders ubetinget fengsel.
    Nord-Troms tingrett har nå dømt den 17 år gamle jenta for 13 tilfeller av alvorlige trusler, deriblant drapstrusler, mot barnevernsansatte og politibetjenter. Hun er i tillegg dømt for vold mot politiet ved én pågripelse og ett tilfelle av vold mot en barnevernsansatt. De fleste episodene fant sted våren og sommeren 2015 og er omtalt i Aftenbladets lange reportasje «Glassjenta»."


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: "Hjemmehørende" harmoni på institusjon?
PostPosted: Wed Apr 20, 2016 7:17 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

16-åring tyvlånte bil
Lister 24, 20 april 2016

"En 16 år gammel gutt tyvlånte en bil fra barnevernsinstitusjonen i Spind natt til onsdag, melder operasjonsleder på twitter."

Det står videre at gutten ble stanset av politiet og ført tilbake til institusjonen. Han bor altså der.
   Det skjer naturligvis også at hjemmeboende barn tyvlåner foreldrenes bil. Spørsmålet er imidlertid hvor ofte slikt skjer sammenlignet med på barnevernets institusjoner, sett i relasjon til forholdstallet barn som bor hjemme / barn som bor på institusjon. Kriminalitet blant unge på institusjon viser seg som regel statistisk å ligge meget betydelig høyere enn blant hjemmebarn.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: "Hjemmehørende" harmoni på institusjon?
PostPosted: Tue Apr 26, 2016 9:49 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Her har nok tilværelsen på barnevernsinstitusjon hjulpet "godt":

Voldtektstiltalt (16) til kioskansatt (17): - Vil du dø i dag?
VG, 25 April 2016

"Begge er også tiltalt for voldtekt av en 15 år gammel jente på Anker Hotel tre dager senere. For det forholdet nekter begge straffskyld.
    – Min klient mener dette ikke var voldtekt, opplyser 17-åringens forsvarer, Haakon Skogstad.
    Begge de tiltalte har erkjent at de sto bak ranet av Narvesen i Bogstadveien, samt et ransforsøk i en annen Narvesen-kiosk på Oppsal åtte timer tidligere samme dag.
    Den tiltalte 16-åringen, som opprinnelig kommer fra Tanzania, er i dag varetektsfengslet ved det nye ungdomsfengselet på Eidsvoll. Den andre tiltalte, som kom til Norge fra Afghanistan som åtteåring, er plassert på en barnevernsinstitusjon. Begge har vært under omsorg av barnevernet."


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: "Hjemmehørende" harmoni på institusjon?
PostPosted: Wed Jun 08, 2016 8:42 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Innbruddstyver hjemmehørende på barnevernsinstitusjon – det blir de neppe særlig bedre av, eller?

15-åringer tatt for innbrudd
Bergensavisen (BA), 7 juni 2016

"Begge guttene er innunder barnevernets omsorg. De er nå anmeldt for innbrudd, og er tilbakeført til institusjonene de tilhører."

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: "Hjemmehørende" harmoni på institusjon?
PostPosted: Wed Aug 31, 2016 7:47 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Stian Nordhaug Johannessen:
Min tid i barnevernet / barnehjem !!!
Stian Nordhaug Johannessens blogg, 30 august 2016

"Min tid i barnevernet var både lærerikt,strengt å et stort savn til alle vennene mine hjemme i Stavanger!"

"Jeg havnet først i en fosterfamilie i Stavanger etter jeg hadde Vært i akkuttmottaket for barnevernsbarn i ca 3 mnd, der gikk vi på egen skole på området, vi over 14 fikk utdelt 1 røyk i timen så den gyldne klokka hver hele time ble sett på som høydepunkt for oss, da dagene gikk i for meg ivertfall enten å gå på denne kjedelige skolen for min del eller å Gjøre husarbeid som jeg heller pleide å Gjøre"

"SÅ å si alle jeg var der med var fra samme fylke som meg, i dag har noen av oss greid oss bra, en av dem jeg ble bestekompis med skjøt seg selv i hodet av uviss grunn, å det er ett stort savn etter han hele tiden, fikk et halskjede av han og det går jeg med den dag i dag!! – noen er tunge misbrukere, ja det er stor forskjell på hvordan det gikk med oss, jeg var jo tung sprøytemisbruker men greide heldigvis å snu mitt liv!"

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: "Hjemmehørende" harmoni på institusjon?
PostPosted: Sun Sep 25, 2016 7:08 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
15-åringen som drepte en institusjonsansatt i Asker i 2014 har nå blitt 16 år. Hun ble nylig funnet skyldig i ankesak i lagmannsretten.

16-åring kjent skyldig i institusjonsdrap

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/16 ... 1.13147001

Årsaken til at hun ble funnet skyldig, var at hun ble erklært ikke-psykotisk i gjerningsøyeblikket:

Drapstiltalt jente var ikke psykotisk
https://www.nrk.no/ostlandssendingen/_- ... 1.13142673

Det er ikke uvanlig at personer som ellers ansees friske, likevel blir betraktet som psykotiske i gjerningsøyeblikket, og dermed ikke kan straffes.

Men motsatt?

Det fremgår at 16-åringen i dag er psykotisk og mottar behandling ved sikkerhetsavdelingen ved en psykiatrisk institusjon: "I dag er 16-åringen erklært psykotisk og innlagt på Sandviken sykehus i Bergen."
Hun ble innlagt der første gang i fjor.


Jenta var psykotisk både i 2015 og nå i 2016, men var det ikke i 2014 da drapet ble begått? Hvor vanlig er det at personer med erklærte psykoser dreper i perioder der de ikke er psykotiske? Eller sagt på en annen måte: Hvor vanlig er det at strafferettslig utilregnelige personer er mest farlig i perioder der de er tilregnelige?

Jentas forsvar mener at denne saken dreier seg om en ungdom som siden begynnelsen av tenårene har utviklet psykose, og som ifølge forsvarets sakkyndige ikke har mottatt forsvarlig helsehjelp fra det psykiske helsevernet.

Ser man saken slik, dreier den seg om et barnevern og et helsevern som opptrer uansvarlig, og om et barn som ikke får den hjelpen hun skulle ha. (Barnevernet forstår ofte ikke psykisk sykdom, men forklarer gjerne symptomene med miljø eller ved å plassere skyld hos familien, mens pårørende til psykiatriske pasienter noen ganger kan slite seg ut for å få hjelp fra det psykiske helsevernet. Barnevernets engasjement kan ikke sjelden redusere barnets muligheter for å få helsehjelp).

Nå har saken endt i andre enden av skalaen: Jenta må på et tidspunkt i fengsel, antagelig når hun ikke lenger er psykotisk, men tilregnelig og soningsdyktig slik hun også var da hun begikk drapet?

Barnevern og helsevern går fri.

Konklusjon: Psykotisk/strafferettslig utilregnelig og på lukket avdeling når dommen faller, men ikke-psykotisk og strafferettslig tilregnelig i drapsøyeblikket.

Spesielt.

Det spørs om ikke denne saken bør ankes videre i rettssystemet, om mulig.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: "Hjemmehørende" harmoni på institusjon?
PostPosted: Sun Sep 25, 2016 4:33 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
En av de sakkyndige som bidro til konklusjonen om at 16-åringen (som var i retten på permisjon fra lukket avdeling iført tvangstrøye) ikke var psykotisk i gjerningsøyeblikket, finner vi igjen i denne reportasjen fra nrk.no. Han er der en av dem med flest oppdrag for barnevernet i perioden 2010-2012:

Krever åpenhet om barnevernsoppdrag
https://www.nrk.no/dokumentar/krever-ap ... 1.11692654

Iført tvangstrøye under rettsforhandlinger:
https://www.nrk.no/ostlandssendingen/dr ... 1.13121333

Nå ser jeg forresten at Fylkeslegen tidligere gav kritikk for uforsvarlig virksomhet i denne saken. Kritikken var bl.a. rettet mot institusjonen jenta bodde, og gikk på manglende oppfølging ift. psykisk helse.

Men i denne dommen legges i praksis all skyld på en jente som i alle fall nå er svært alvorlig syk, og som ville blitt erklært strafferettslig utilregnelig om handlingen ble utført i dag.

De som behandler den tiltalte jenta ved Sandviken sykehus er forøvrig uenige med de sakkyndige: "Behandlerne hennes på Sandviken sykehus har erklært jenta psykotisk.- De baserer det på symptomer som hun også viste i tiden rundt drapet."

Ekspertene uenige
https://www.nrk.no/ostlandssendingen/ek ... 1.13117358

Mens vi i VG kan lese de tre sakkyndiges perspektiv: "– Vi legger til grunn at hun er blitt utsatt for grov og langvarig omsorgssvikt i hjemmet." Bred bakgrunn fra arbeid med barnevernssaker kan selvsagt spille inn i denne forståelsen.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim ... /23471632/

De sakkyndige har m.a.o. en årsaksforklaring som indikerer at jentas adferd kan skyldes traumatisering fra foreldre. Og dette til tross for at de erkjenner at jenta har hørt stemmer, noe som svært ofte er tegn på realitetsbrist/psykose som omgivelsene sjelden kan lastes for.

"– Det er ingen tvil om at hun hører stemmer, men det er ikke nødvendigvis knyttet opp mot en psykose, forklarer spesialist i psykiatri Harald Brauer."

Stemmene hun hørte har altså ingen sammenheng med at hun året etter ble erkjent psykotisk, noe alle later til å være enige om?

Psykoser har, ifølge spesialister på området, kompliserte, delvis arvelige og ofte ukjente forklaringer som man vanligvis ikke kan legge på pårørendes skuldre i form av omsorgssvikt o.l. Og som den syke selv heller ikke er skyld i.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: "Hjemmehørende" harmoni på institusjon?
PostPosted: Sun Sep 25, 2016 8:38 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Godt observert. Det burde være en egen tråd for denne saken.

Så vidt jeg husker var denne jenta innlagt på psykiatrisk institusjon i ganske lang tid. Hun ble utskrevet til barnevernet fordi den psykiatriske institusjonen angivelig ikke hadde mulighet til å ivareta hennes sosiale utvikling, skolegang osv.

Det ser ikke ut til at barnevernet greide det heller.

Psykose krever behandling og oppfølging, og vanligvis medisinering (?). Her kan det se ut som om helsevesenet har trodd at barnevernsinstitusjonen tilbød psykiater for behandling av jenta, mens barneverninstitusjonen selv reklamerte med at de hadde psykiater som bisto med rådgivning.

Om jenta faktisk hadde psykose før og under gjerningsøyeblikket, er det nærmest straffbart dersom noen kjente til psykosen og ikke sørget for at hun fikk forsvarlig behandling.

Da må man vri det dithen at jenta hadde ikke-psykose i gjerningsøyeblikket og er strafferettslig tilregnelig.

Ikke greit å være barn i dette landet!

(PS. Jeg trodde at å høre stemmer er et sikkert tegn på psykose. Men i barnvernsuniverset kan det sikkert bety noe helt annet.)

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: "Hjemmehørende" harmoni på institusjon?
PostPosted: Sun Sep 25, 2016 10:46 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
mater familias wrote:
... Det burde være en egen tråd for denne saken.

Jeg kan gjerne lage en, hvis mater familias og familien-er-samlet bruker SEARCH med litt forskjellige stikkord, og så presenterer en liste over andre steder hvor saken ligger. Så kan vi kopiere over innlegg som noen av oss nå aktive på forumet har skrevet.

Hvilken seksjon bør en slik tråd ligge i?

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: "Hjemmehørende" harmoni på institusjon?
PostPosted: Mon Sep 26, 2016 7:19 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Mater familias skriver:
"Da må man vri det dithen at jenta hadde ikke-psykose i gjerningsøyeblikket og er strafferettslig tilregnelig."

Det er jo akkurat det som er følelsen man sitter igjen med her; at man vrir på det hele slik at det nærliggende likevel ikke blir konklusjonen. Det som ligger oppe i dagen, skal ikke være det vi tror det er.

Men kan også lure på hvorfor våre felles skattekroner skal brukes for å lønne tre sakkyndige som åpenbart ikke har noen annen funksjon enn å motsi et team av leger og psykologer ved sykehuset som nå behandler jenta på andre året, og derigjennom har førstehånds kunnskap om henne. Og som antagelig også vitner uten særlige merkostnader for Staten.

Men det kan naturligvis også dreie seg om regler ved straffeprosesser som jeg ikke kjenner til.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: "Hjemmehørende" harmoni på institusjon?
PostPosted: Tue Sep 27, 2016 8:36 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Med fare for å gjenta meg selv, klarer jeg ikke helt å gi meg på denne saken. Etter å ha gått gjennom endel skriverier om den, blant annet gjennom det som har vært skrevet her på forumet i ulike tråder, kan vi slå fast følgende:

Jenta hadde hørt stemmer lenge før hun drepte. Hun gav uttrykk for behov for å drepe. Faren mente at hun kanskje kom til å drepe seg selv eller andre. Moren mente at hun kanskje kom til å drepe seg selv eller andre. Moren mente at hun ikke fikk nok hjelp, og mente at datteren burde medisineres. Både moren og faren mente at sikkerheten rundt jenta ikke ble tatt alvorlig nok. Verken moren eller faren var overrasket da de hørte at datteren hadde begått drap. Det fremkommer opplysninger om at jenta har flere søsken, men såvidt jeg vet er det bare denne jenta som har hatt problemer av denne typen, og som har fått omsorgen overtatt av barnevernet. Foreldrene kan altså ikke ha vært av verste kategori omsorgspersoner.

Så dreper jenta i 2014. Ikke lenge etter blir det klart at hun lider av psykose, og hun har altså vært innlagt i lange perioder både i 2015 og 2016. Hun fremstår psykotisk i retten, og ingen betviler at hun nå er psykotisk.

Retten engasjerer tre sakkyndige, som altså slår fast at jenta ikke var psykotisk på tidspunktet da hun begikk forbrytelsen. Den ene sakkyndige vil av mange bli sett på som "barnevernets mann", med over 20 saker for barnevernet årlig i perioden 2010-2012. Omsorgssvikt-perspektivet blir dominerende i deres saksforståelse.

Tilfeldigvis er omsorgssvikt og traumatisering foreldrenes skyld, og kan rettferdiggjøre inngripen fra barnevernet, mens psykoser ikke er det, og krever en helt annen tilnærming.

Problemet er selvsagt at denne saken kan dreie seg om - sett fra utsiden og avisskriveriene - en jente som helt fra begynnelsen av har blitt sett på som et "problembarn", mens opplysninger i saken tyder på at det kanskje ikke er tilfelle. Muligheten for at hun "bare" har vært alvorlig syk og derfor har vært malplassert, er nokså påtrengende. Fylkeslegen har allerede gitt kritikk nettopp fordi jenta ikke hadde fått nødvendig helsehjelp.

Sett utifra det vi vet om jenta før og etter drapet, så kan jo også enhver lekmann spørre seg selv hvor sannsynlig er det nå egentlig er at jenta var ved sine fulle fem, altså tilregnelig, på drapstidspunktet? Og at hennes nåværende behandlere tar feil når de sier at hun hadde symptomer på psykose allerede før drapet?

Barnevernet tror svært ofte at sykdom hos barn er foreldrenes skyld. De kan gå svært langt i å ignorere eller overprøve opplysninger fra fagfolk som måtte tilsi noe annet.

Jeg har selv sett på svært nært hold hvor hardnakket barnevernet, over flere år, kan benekte symptomer, diagnoser og medisinske faktaopplysninger, fordi det ikke passer med barnevernets saksforståelse. I vår sak lot Fylkeslegen det passere, noe som både overrasket og skremte meg.

Barnevernet ønsker at årsaken til problemene skal være traumatisering og omsorgssvikt fra nær familie, kort og godt fordi dette er det eneste perspektivet de har lært noe om.


Det jeg skriver her er selvsagt bare spekulasjoner.

Et av flere mulige perspektiver på denne saken er uansett at vi her har å gjøre med et barnevern som mistenkeliggjør og stigmatiserer foreldre, istedenfor å lytte til dem, og ta alvorlig det foreldrene sier. Det er nok mange som kan skrive under på at barnevernet arbeider nettopp slik. Dersom denne saken dreier seg om en jente med en psykose, som istedenfor å få behandling har vært feilplassert på barnehjem, er jenta selv like mye offer som den ansatte hun drepte.

Det er naturlig at man har behov for å plassere skyld etter slike saker. Nå er skylden praktisk talt plassert ene og alene hos den psykotiske jenta. Dersom hun hadde blitt erklært utilregnelig på gjerningstidspunktet, ville barnevernet og helsevesenet bli sittende med mye av ansvaret etter denne tragedien.

At retten ikke drøfter dette perspektivet, er i grunnen underlig.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: "Hjemmehørende" harmoni på institusjon?
PostPosted: Fri Apr 21, 2017 10:49 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Glassjentas sak ligger nå, med fortsettelse og med lenker til tidligere posteringer, også her:

Saken Glassjenta


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 250 posts ]  Go to page Previous  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]