It is currently Thu Mar 28, 2024 4:14 pm



Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Mot jul igjen. Hva kan vi gjøre for splittede familier?
PostPosted: Sun Dec 02, 2007 5:05 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
2. desember 2007

Mot jul igjen. Hva kan vi gjøre for splittede familier?

Alle høytider og festdager er spesielt tunge for dem som barnevernet ødelegger for. Fødselsdager, jubiléer, 17. mai, jul. Kanskje især 17. mai og julen, som spesielt legges slik til rette at de er til barnas glede.

Barnevernets begrunnelser for å holde familiens barn adskilt fra familien på nettopp slike dager, er som vanlig bortforklaringer. Det hjelper ikke hvor mye "teori" de vifter med; den teorien er gal. Det er hjerteløst, det de gjør, og aldri til noe barns beste å hindre barn som vil være hos sine kjære, i å få være nettopp der. Men det er det lite vi kan gjøre med i den aktuelle situasjonen.

Barna
Det er lite vi kan gjøre spesielt for de barna som er fanget i fosterhjem eller på institusjoner, lite som monner for dem, lite som barna i det hele tatt får høre om, iallfall hvis de er for små til å finne veien hit på internett.

Jeg foreslår allikevel at Arild søker ut noen pene bilder, kanskje noe med et stearinlys som lyser for håp, og noen pene juleklokker og kristtorn og røde bær eller julestjerne-blomsten, og lager en tråd og et innlegg hvor det spesielt sies noe om at familien til barna tenker spesielt på dem og lengter etter dem, og at vi alle på rbv ønsker dem en velsignet jul med så mange gode tanker på familien som mulig allikevel.

Er dette å legge en altfor tidkrevende byrde på deg, Arild? Tråden kunne legges langt oppe på hovedsiden, kanskje med en spesiell farge og tekst som gjorde at den var lett å finne.

Foreldre, søsken, besteforeldre og annen familie
Jeg vet at mange familier lider spesielt i julen, og ikke orker å feire jul. Det er helt naturlig, og intet er tjent ved å stelle i stand noe festlig hvis det bringer det meningsløse ekstra sterkt frem i deres bevissthet. Men vi kan ihvertfall gjøre en liten ting for hverandre:

Jeg foreslår at de av oss som har anledning til det, gjør det som noen av oss har gjort i tidligere år: Vi avtaler at vi skal ringe til noen familier som er uten sine barn, på julaften, enten formiddag, ettermiddag eller kveld. Det er ikke noe dramatisk ved det, ingen falsk "teater-forestilling".

Min erfaring er at barnevernsofre ikke misliker det når den de får telefon fra, er noen som forstår at de har det vanskelig. Tvert imot har jeg hatt flere slike julaftens-samtaler som har vært virkelig hyggelige.

Jeg har ingen bestemt mening om hvorvidt det skal "organiseres", og lufter her bare tanken.

Marianne

:?:

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 02, 2007 5:17 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Jul 18, 2007 12:31 pm
Posts: 462
Location: Fredrikstad
God ide! Selv har jeg planer om å ringe mine barn hver dag hele julen... ja den yngste er for liten da, snart 2 år, å jeg har ikke nr dit... men minstejenta ja... jeg oppfordrer også andre om å gjøre det samme hvis di har mulighet til det...

_________________
Jeg fører ingen krig.
Det er det Fredrikstad kommune v barneverntjenesten som gjør.
Jeg forvarer det som er rettmessig mitt.
Det er kun jeg som har båret mine 4 barn under mitt hjerte i 9 mnd, for så å sette dem til verden.
Jeg krever å få tilbake mitt liv, som Fredrikstad kommune v barneverntjenesten urettmessig har fratatt meg.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 02, 2007 11:07 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Smootie wrote:
God ide! Selv har jeg planer om å ringe mine barn hver dag hele julen... ja den yngste er for liten da, snart 2 år, å jeg har ikke nr dit... men minstejenta ja... jeg oppfordrer også andre om å gjøre det samme hvis di har mulighet til det...

De færreste av oss får ringe de tvangstatte barna...

Det er en god idé å ringe hverandre f.eks på julaften. Jeg har også ringt noen, og selv mottatt telefoner. Til stor oppmuntring.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 02, 2007 11:49 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Så var et lite "juleforum" på plass, nestøverst.
http://forum.r-b-v.net/viewforum.php?f=109

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 03, 2007 9:17 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Fantastisk, Arild, og så kvikt! Det er sånn at vi kan bli fristet til å tro at det ikke koster deg noe arbeid!

Lys og kristtorn med små, røde bær. Nettopp min drøm.

Marianne
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 03, 2007 1:41 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
MH Skånland wrote:
  
Fantastisk, Arild, og så kvikt! Det er sånn at vi kan bli fristet til å tro at det ikke koster deg noe arbeid!


Litt leiting, litt bildebehandling og litt dikling på forumet...

Men jeg fant det i en bildesamling jeg har hatt et par år. Slapp lete på nett.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]