It is currently Thu Mar 28, 2024 1:12 pm



Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Drammens-advokat om fylkesnevnden
PostPosted: Sat Aug 13, 2016 7:00 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Drammens-advokat om fylkesnevnden


Advokat langer ut mot barnevernet:
– Sosionomer med tre års utdannelse kan ikke ha rett i 90 prosent av tilfellene

Tønsbergs Blad, 12 august 2016


For dem som er opptatt av tall: Artikkelen inneholder en nyttig, liten oversikt over antall vedtak, klager, medholdsprosenter.

"Fylkesnemnda stoler for mye på barnevernet og lar sakene gå rett gjennom uten reell etterprøving, mener advokat Marie Sølverud. Nå advarer hun mot at rettssikkerheten er i fare."

"– Jeg mener fylkesnemndene bør avskaffes. De står ikke for en reell etterprøving av barnevernets saksbehandling, sier hun."

*

Barnevernet er naturligvis "uenige":

"- Her i Tønsberg har vi veldig godt kompetente ansatte med god utdanning og mange med lang erfaring. Så jeg kjenner meg ikke igjen i den beskrivelsen, sier Ellen Fisher, barnevernleder i Tønsberg kommune."

Så rosenrødt er det kanskje likevel ikke i Tønsberg barnevern? I Aftenposten samme dato beretter den samme Fisher at de blir hetset, hengt ut, sjikanert og truet. Det fremstilles naturligvis som om de forfølges av utskudd og kriminelle. Men det er nok et spørsmål om ikke familier og andre som ser barnevernets grusomheter på nogenlunde nært hold, er de som bedømmer "barnevernet på ville veier" best?

"Fisher forklarer at de lar de ansatte studere i arbeidstiden. Hun trekker fram studiet tilknytning og samspill, et ettårig samlingsbasert studie ved Høyskolen i Telemark, som flere ansatte ved barneverntjenesten i Tønsberg har tatt."

Javel ja, da er det klart at de ansatte blir bra uniformerte i sin oppfatning av "tilknytning" og "samspill", da, helt slik som psykobabbelet preker om disse "begrepene".

*

Heller ikke fylkesnevnden i Buskerud og Vestfold opplever at noe er galt, naturligvis; de "kjenner seg ikke igjen":

"Fylkesnemndsleder i Buskerud og Vestfold Ingrid Sollid har mottatt og lest brevet signert Marie Sølverud. Hun hevder at beskrivelsen ikke stemmer med hennes oppfatning.
    – Jeg har lest klagen fra advokat Sølverud og jeg kjenner meg ikke igjen i den beskrivelsen hun gir av saksbehandlingen i fylkesnemnda i Buskerud og Vestfold, sier Sollid."


Nevndsleder Sollid tror psykologene som systemet bruker, blant annet som "fagkyndige medlemmer" i fylkesnevndene, står på faglig kompetent grunn:

"Når barnevernssakene skal behandles består nemnda av en nemndsleder, som er jurist, et alminnelig medlem og et fagkyndig medlem. Dette mener Sollid er en god sammensetning og derfor er det sjelden bruk for eksterne sakkyndige.
    – Det fagkyndige medlemmet er ofte en psykolog eller psykiater, som gjør at nemnda i alle saker har en med faglig kompetanse på området. Men hvis vi underveis i saken ser at vi ikke besitter riktig fagkyndighet, vil vi kalle inn en ekstern sakkyndig, sier hun."


Det har lenge vært mitt syn at alle psykologene og hele den kliniske psykologien må totalt vekk fra saksområdet barnevern. I de tilfellene omsorgsovertagelse og andre tvangstiltak er strengt nødvendige, skyldes det forhold som hvem som helst ser minst like klart som psykoprofesjonene gjør, altså konkret vanskjøtsel og hindring av at barnet får de vanlige, daglige behov dekket, eller konkrete overgrep. Overgrep, ikke "overgrep".

*

Samme og tilsvarende artikkel er kommet også her:

Advokat langer ut mot barnevernet: – Sosionomer med tre års utdannelse kan ikke ha rett i 90 prosent av tilfellene
Laagendalsposten, 13 august 2016

Advokat langer ut mot barnevernet: – Sosionomer med tre års utdannelse kan ikke ha rett i 90 prosent av tilfellene
Drammens Tidende, 13 august 2016

Barnevernet fikk medhold i 92,8 prosent av sakene hvor de ville frata foreldre omsorgen
Advokatfirma har sendt inn klage på fylkesnemnda i Buskerud og Vestfold.
Dagbladet, 13 august 2016

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Drammens-advokat om fylkesnevnden
PostPosted: Sun Aug 14, 2016 2:14 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
MH Skånland sier:

"Det har lenge vært mitt syn at alle psykologene og hele den kliniske psykologien må totalt vekk fra saksområdet barnevern. I de tilfellene omsorgsovertagelse og andre tvangstiltak er strengt nødvendige, skyldes det forhold som hvem som helst ser minst like klart som psykoprofesjonene gjør, altså konkret vanskjøtsel og hindring av at barnet får de vanlige, daglige behov dekket, eller konkrete overgrep. Overgrep, ikke "overgrep"."

Dette ser ut som en kortfattet og presis analyse. Det er i de innlysende sakene barna må tas bort fra foreldrene. Disse sakene er åpenbare for enhver med et minimum av sunn fornuft.

Alle andre må få hjelp.

Grunnen til at det må være slik, er ikke av hensyn til foreldrene. Det er av hensyn til barna, og av hensyn til alt vi vet men tilsynelatende ikke ønsker å vite om resultatene av barnevern: De er og blir elendige fra ethvert perspektiv: dødelighet, deltagelse i arbeidsliv, psykisk helse, utdannelse, livskvalitet.

Et sannferdig barnevern vil anse omsorgsovertakelser som det det er: Et onde og en uønsket løsning som likevel kan være nødvendig i tilfeller hvor ingen er i tvil om at barnet ikke kan bli boende hjemme.

Apropos fylkesnemndene: Jeg har aldri vært i nemnda. Men utifra all tilgjengelig kunnskap om hva dette forvaltningsorganet er, fremsto nemndbehandling som så lite tillitvekkende at vi ikke tok sjansen. Vi var livredde for fylkesnemnda og stakk av.

Det er i det hele tatt merkelig at barnevernssaker skal avgjøres i et beslutningsorgan som ikke er en domstol, og som den ene parten åpenbart har all mulig tillit til, men som foreldre og advokater gjennomgående ikke stoler på.

Er det greit i en rettsstat?

Etter min mening er dette i seg selv et rettssikkerhetsproblem og et overgrep mot familiene.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Drammens-advokat om fylkesnevnden
PostPosted: Wed Aug 17, 2016 7:03 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Naturligvis "kjenner ikke barnevernet seg igjen":

Advokatens kritikk av barnevernet skyter over mål
Tønsbergs Blad, 17 august 2016


Barnavernernes svada er alltid den samme, om igjen og om igjen.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Drammens-advokat om fylkesnevnden
PostPosted: Fri Aug 19, 2016 6:39 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Ekstremistene selv

Og her er ekstremistene Raundalen og Mørch ute igjen med sin nesten sykelige tro på seg selv og maktapparatet. Det er greit for oss stadig å bli minnet om hvor skadelig og dypt forankret deres forestillinger er. Det er selve diktaturets vanvidd de vil ha enda fastere befestet:

Willy Tore Mørch og Magne Raundalen:
Tvilen bør komme barnet til gode
Foreldrenes rett til privatliv kan ikke overprøve barns rett til å vokse opp uten vold og overgrep og et ødelagt liv.
Dagbladet, 19 august 2016

Det er veldig greit å få klart demonstrert, slik som i denne artikkelen, hvor langt de går i sin fanatisme, slike som har stor makt over hvilken ideologi og handlemåte den norske barnevernet følger.

*

Alarmen går dobbelt når vi ser at disse to anbefaler "familiedomstol":
"Vi har ved flere anledninger tatt til orde for å opprette en familiedomstol der dommere har solid barnefaglig kompetanse og rettsforhandlingsprosess som er tilpasset dette sårbare saksfeltet."

Det vil bli verre enn verst.
Trusselen om barnedomstol / familiedomstol  – april 2016
Seminar i morgen – brygger de på "barnedomstol"?  – november - desember 2015

*

"Foreldenes rett til privatliv kan ikke overprøve barns rett til å vokse opp uten vold og overgrep og et ødelagt liv."
Er det noen som må leve med ødelagte liv, så er det barn som har fått sine familiebånd slitt av og sin familiekjærlighet hånet av et spinngalt barnevern.

Fra Sverige er Vinnerljungs bok (1996) meget kjent:
Bo Vinnerljung (1996): Fosterbarn som vuxna
Lund Studies in Social Welfare XIII
Lund: Arkiv förlag. ISBN 91-7924-091-7

Et par sitater derfra:
"Men ett av vårdformens grundläggande problem är att den har svårt att ge just stabilitet, både "objektivt" ..... och som en upplevelse till fosterbarnen." (s 90);

"Alla studier visar likartade eller sämre [dårligere] resultat för fosterbarnen när de jämförs med hemmaboende barn från riskgrupper eller liknande. .... Sammanfattningsvis: vissa variationer finns men ingen har funnit att fosterbarnen klarat sig bättre." (s 78).


*

"Vi ser ingen slike vurderinger i advokat Sølveruds bekymringer."
Den oppmerksomme leser ser til gjengjeld ingen vurderinger hos Mørch og Raundalen av de katastrofale resultatene av barnevern, så klart demonstrert i statistikker fra alle land.

**

Mørch og Raundalen virker enda et hakk mere brennende i denne artikkelen enn før: Det er foreldre som er satan, ifølge deres resonnementer (som de tror er vitenskapelige).

Jeg er ikke fri for å blære meg med at jeg lenge har forutsett / trodd at hele "barneindustrien" er så stor og så mektig at hvis det kommer virkelig opposisjon, vil industriens folk kjempe med alle midler, både rene og skitne.
Rene: Forestillinger om hvordan virkeligheten er og hva slags vitenskapelige bevis som finnes som taler for deres oppfatninger.
Skitne: Stigmatisering, gjerne ødeleggelse av liv og karriere, kanskje kriminalisering, av alle som går dem imot.


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]