It is currently Tue Mar 19, 2024 9:04 am



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Begrensningene i fri rettshjelp umuliggjør skikkelig arbeid
PostPosted: Tue Apr 24, 2018 6:12 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Begrensningene i fri rettshjelp umuliggjør skikkelig arbeid


Gunn Kathrine Stangvik, advokat:
– Det pågår en bevisst nedbygging av advokatenes samfunnsmessige verdi
https://www.altaposten.no/meninger/2018/04/23/–-Det-pågår-en-bevisst-nedbygging-av-advokatenes-samfunnsmessige-verdi-16544826.ece
– Statens angrep på sentrale pilarer for en rettsstat, sammenholdt med et strengt lydighetsprinsipp i forvaltningen, berører viktige verdier i vårt samfunn.
Altaposten, 23 april 2018

"I en barnevernsak har jeg arbeidet 41,5 timer i løpet av nesten ett år. Fylkesmannen i Finnmark, har imidlertid vedtatt at arbeidet mitt ikke skal godtgjøres med mer enn en stykkpris på 7 timer. Avgjørelsen begrunnes med en henvisning til at denne saken etter Fylkesmannens oppfatning ikke skiller seg fra 'en gjennomsnittlig sak av normalt omfang og kompleksitet.' "

"Advokaten har rett til å klage, men et par prinsipielle klager til Sivilombudsmannen på avgjørelser innen henholdsvis barnevern og asylsaker, ble ikke engang behandlet av Sivilombudsmannen av kapasitetshensyn. Alternativet da, også for advokaten, er domstolsapparatet, og det jeg jo verken tid eller råd til."

*

"Hvordan kom vi hit? Skal advokaten være mer opptatt av å se på klokka og telle minuttene riktig, enn å konsentrere meg om saken? Skal jeg bruke timevis på utregning og krangling om salæret når jeg uansett knapt få betalt for den faglige jobben jeg gjør?"

"Spørsmålet er snarere om advokaten kan leve av arbeidet dersom denne baserer seg på rettshjelpssaker.
    I 2001 bidro staten til en ikke uvesentlig økning i advokatenes timepriser, ved innføring av merverdiavgift på advokattjenester. Protestene var mange, men det var ingen lydhørhet for argumentet om at dette rammet de private klientene mest."


"Den enkelte advokat kan ikke bære kostnadene med en rettstat. Timesatsen er lav, men når det i tillegg regelmessig bare ytes betaling for halvparten, tredjeparten eller som her, en sjettedel av det arbeidet jeg gjør, sier det seg selv at grensen er overskredet for lengst. Jeg synes det hele er ganske frekt."

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]