It is currently Thu Mar 28, 2024 11:22 pm



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Jan Hansen om blant annet meninger
PostPosted: Wed Jun 08, 2011 3:14 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Jan Hansen om blant annet meninger

I en artikkel om selvhevdelser og disputter skriver Jan Hansen også om MENINGER. Jeg skulle imidlertid sett at man fikk en debatt om FASITER også. Det hadde høynet debatten en del.

http://www.sfm.no/Arkiv-2011/Art-Jun-20 ... hoeres.htm

Vi vet jo alle at en del mennesker TROR de har fasiten. Og noen har faktisk noen fasitsvar, og det som er omtrent så nært man kan komme! Hvordan kommer man frem til en fasit, et sikkert svar som kan etterprøves? Det handler jo ikke bare om meninger, men om hvordan en mening kan opphøyes til, eller ENDRES til det man i praksis kan oppfatte som SIKKER VITEN.

Da kommer man også inn på hva som er "faglig" synsing, på høyt eller lavt nivå. Dette møter vi jo mye av fra det såkalte barnevernet. Hvordan avsløre slikt? Man avslører det jo ikke med meninger, påstander og subjektiv erfaring.

Hvordan foregår denne prosessen frem til sikker viten? Sett fra et jordnært ståsted så finnes det jo sikker viten, selv om ekspertene strides om man skal kalle noe som er over godt over 99% sikkert for sikkert. Hvilken kompetanse ligger bak forståelsen av denne prosessen? Ikke minst: Hvem har en del slik kompetanse? Og: Kan slike miste tålmodigheten når folk ikke hører på dem?

I skjæringspunktet mellom f.eks teologi, filosofi og vitenskapskritikk ligger mye kompetanse til å forstå den viktige forskjellen på meninger og fasit, forestillinger og fakta, eller tro og bevis. Altså om hva som er sikker viten.

Jeg har fått mye kjeft. Dyktige mennesker kjefter litt på meg også nå og då, og mindre dyktige kjefter på meg titt og ofte. Jeg lærer mye av dette. Spesielt av de som stiller store krav før de konkluderer.

Skal man stikke hodet frem, så må man også tåle kjeft, og få noe konstruktivt ut av slikt. Ikke helt enkelt, men dog så nyttig.

Her har jeg forsøkt å skrive litt grunnleggende om forskjellen på meninger/forestillinger og fakta:
http://www.verdidebatt.no/debatt/cat19/ ... ead104320/

Jan Hansens, mine og mange barnevernsofres motstandere bruker ofte argumentet: "Jamen, min erfaring...!" Dette bruker de mot oss. Erfaringer varierer og er gjerne basert på vurderinger, som igjen bygger på verdier og forestillinger. Kort sagt: Erfaringer er ofte ikke fakta- og forskningsbaserte. Det vi kaller erfaringer er også tankefeil, feiltolkninger, synsing, selektiv hukommelse etc.

Vi trenger å få med oss det som er fakta- og forskningsbasert og som har med empiri på et vitenskapelig nivå å gjøre.

FORDI: Dette avdekker en del sikre fakta. Og fakta ligger på et høyere nivå enn "kun" meninger. Slike fakta knuser barnefjernernes babbel mer effektivt enn meninger, personlige erfaringer og påstander.

Meninger skal man kunne ha. De skal man kunne ytre. Selvsagt! Men kan man opphøye dem-, eller endre dem til VITEN, så er det å foretrekke. Ofte klarer man det uten vitenskap, om problemstillingen ikke er spesielt kompleks. Likevel trenger man ofte de med fagkompetanse til dette, der den menneskelige hjerne ikke "automatisk" strekker til. Skal man spille på lag med disse som kan en del om empiri, vitenskapelig tenkning, statistikk og tenkningens begrensninger, så er det gjerne krevende, og fordrer et lyttende og lærevilligt sinnelag.

Slikt er ikke bare enkelt for sterke personligheter med lederevner, selvtillit og stor tro på sine meninger, og det de oppfatter som sine erfaringer. Vi som kjemper mot det såkalte barnevernets overgrep må få med oss faglig kompetanse utover "jeg mener" og "erfarer". Ja, også utover "propaganda-forskning" som er populært hos barnefjernere. Ja, faktisk også hos noen som ikke liker det såkalte barnevernet. Vi trenger noe bunnsolid å banke i bordet med. Da må vi av og til se forbi strider man selv er en del av. Være seg om man er leder, politiker, redaktør eller annet.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]