It is currently Tue Mar 19, 2024 12:49 pm



Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: SOS barneby i Bergen BA
PostPosted: Tue Apr 03, 2007 2:48 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
SOS barnebyer

http://www.ba.no/nyheter/article2690969.ece

Først legger jeg merke til den forhåndsdiskrimienrende uttalelse av hva et barnvernsbarn er av journalisten i BA, dernest tenker jeg at et slik sted vil jeg ikke bo

- Dersom det er slik de vil behandle deg i samfunnet utenfor.

Eller ville du følt deg behandlet som en likeverdig samfunnsborger i Bergen kommune, dersom alle viste at du var i en familie som var omfattet av barnevernet. Til tross for at søskenbarn som er tvangsfjernet fra sine biologiske familier blir splittet opp av barnevernets meget omfattende omsorg, som de mener er så mye bedre en den omsorg biologiske foreldre har til sine barn.

Er det ikke heller foreldrene som bør få hjelp økonomisk til å kunne opprette et normalt familieliv med sine barna til barnas beste?

Det tror jeg ikke de kan dersom de bor barneverntet SOS barneby. Den minner meg mer om intigreringen nazistene foretok av jødene før de sendte dem til sine konsentrasjonsleirer med gasskammer ol i Tyskland under 2 verdenskrig. Fordi de står å kjemper rettslig mot det private og kommunale barnevernet i Bergen for å få lov å være sammen med sine barn som er blitt fratatt dem....

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: SOS barneby i Bergen BA
PostPosted: Tue Apr 03, 2007 8:00 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Ama wrote:


Det høres ut som et underlig konsept. Barn som er omfattet av omsorgssvikt? Javel. Det kan jo være så mangt.

Blir det gratis å bo der - er det det som er trekkplasteret? Alle fagpersonene som skal følge opp familiene, skal de få komme på hjemmebesøk hele tiden?

Jeg skjønner ikke helt hva SOS barnebyer gjør i Norge. Jeg ser for meg sultende barn med ulike sykdommer når jeg hører om SOS Barnebyer. Terskelen for nød legges lavere og lavere, er mitt inntrykk.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 03, 2007 8:13 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
SOS Barnebyer var opprinnelig et tilbud til de mange foreldreløse og bortkomne barna som levde rundt i Europa like etter annen verdenskrig. Senere har de utvidet virksomheten. I første rekke i land hvor dødligheten er større ( i noen land er gjennomsnittlig levealder langt under 40 år). For noen av disse barna, spesielt i de store byene kunne det gi en ny familie. det var også en mulighet for enslige kvinner til å få det samme. Inntil 10 barn per hjem, men i ulik alder, slik søsken er og med en mamma som forpliktet seg til å være mor for disse barna resten av livet.
Som konsept kunne det kanskje ha vært aktuelt for de barna som kommer hit alene som flyktninger (bedre enn asylmottak), og kanskje noen av kvinnene.
For resten av oss kan jeg ikke se at det har noen hensikt. Hvem i det norske samfunn ville inngå en slik forpliktelse, uten klekkelig betaling?
Det blir nok et helt annet konsept dette her, men det er mulig at det alt er gjennomført i organisasjonen. Skal sjekke litt.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 04, 2007 12:36 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
Det er et nytt barnevernsfengsel under nytt navn. Enten skal fosterbarn bo der hos fosterpersoner (godt lønnet) eller så skal hele familier tvangsinterneres der, istedenfor bare moren og barna på mødrehjem. Da skal både foreldrene og barna stadig granskes og teraperes og ymse.

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 09, 2007 9:40 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Jeg spurte SOS-barnebyer i Bergen om det hadde skjedd en endring i formål og metode i forhold til det jeg trodde SOS-barnebyer stod for.
Det var 4.april. Jeg venter fortsatt, men det kan jo hende at jeg får svar nå når påska er over.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Gjærde?
PostPosted: Mon Apr 09, 2007 7:24 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Hm. Lurer på om de skal ha gjærde rundt eiendommen og hvor høyt det blir? -For å skjerme de innsatte, og holde nysgjerrige tilskuere unna, slike som meg, f.eks. ...

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 11, 2007 7:01 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Nå har jeg fått svar fra SOSerne.
Joda, det er bv som skal rekruttere deltakerene etter de samme retningslinjer som vanlig. Argumentet SOSerne bruker for å henge seg på denne geskjeften, er at det gir søsken en mulighet til å vokse opp sammen.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 11, 2007 7:09 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Hoho ja, som om ikke søsken har mulighet for å vokse opp sammen ellers – hos foreldrene eller annen biologisk familie!

Barnevernet splitter jo oftest med vilje søsken. Det finnes en hel del i fosterhjemsgeskjeften som holder seg med mange fosterbarn samtidig, men søsken vil enten de ikke ha, eller barnevernet vil det ikke, for fosterbarn må isoleres totalt fra all egen familie og bli hjelpeløse, bare da klarer fosterpersoner og barnevern å styre dem.

I SOS kommer det jo til å bli en konsentrasjonsleir, som mødrehjemmene er. Der kan de alltids installere hele familier (iallfall tror de det), for der har de helkontinuerlig overvåking.

Det blir en konsentrasjonsleir for barn hvis familier norske myndigheter med vilje har sprengt i stykker. Det blir trolig litt av et miljø.

  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: SOS Barnevernbyer i Bergen
PostPosted: Wed Apr 11, 2007 8:45 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
MH Skånland wrote:
  Det blir en konsentrasjonsleir for barn hvis familier norske myndigheter med vilje har sprengt i stykker. Det blir trolig litt av et miljø.


Kanskje det blir noe à la den gamle "Statens interneringsleir for kvinner" som ble opprettet 14. juni 1945 i brakkene som tyskerne hadde bygget på Hovedøya. Kvinnene som ble plassert der var de såkalte "tyskertøsene", det vil si, kvinner som hadde hatt omgang med okkupasjonsmaktens menn. Hele leiren var inngjerdet og under streng bevoktning av militære vakter.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 11, 2007 9:44 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
nei, det er kun barna som skal rekrutteres i fra familiene, de voksne skla rekrutteres slik det gjøres ellers innen BV. Det vil si at det bare er nye barnehjem...

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: SOS barneby i Bergen = en konsentrasjonsleir.
PostPosted: Sun Apr 15, 2007 7:18 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Jepp, det var vel noe dette jeg tenkte da jeg lese forhåndsomtalen i BA med journalistens stigmatisering av disse barna. Noe alla 2 verdenskrig og tyskertøs leirer, en utvidelse av mødrehjemmet.

Istedet for en enkelt institusjon så vil de nå ha en hel bydel for disse nye "problembarna" de her skaper ved hjelp av helsevesen og politi.

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Last edited by Ama on Mon Apr 16, 2007 6:41 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: SOS barneby i Bergen = en konsentrasjonsleir.
PostPosted: Sun Apr 15, 2007 7:30 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Ama wrote:
Jepp, det var vel noe dette jeg tenkte da jeg lese forhåndsomtalen i BA med journalisens stigmatisering av disse barna. Noe alla 2 verdenskrig og tyskertøs leirer, en utvidelse av mødrehjemmet.

Istedet for en enkelt institusjon så vil de nå ha en hel bydel for disse nye "problembarna" de her skaper ved hjelp av helsevesen og politi.


SOS Barnebyer Bergen vil, med andre ord, bli en ghetto.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 16, 2007 9:14 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Ja, det er jo genialt -vi får "sende dem til Bjørnøya" uten debatt - og de er ut av syne og under kontroll.

I New Orleans benytter de orkanene til å "renovere" byen , ved å kondemnere hjemmene til fattige og dermed nekte dem å flytte tilbake. Vi har ikke kommet lenger enn til isoleringsfasen - USA har allerede en lang historie med gettoer.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: SOS barneby i Bergen BA
PostPosted: Fri May 11, 2018 11:43 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Det ovenstående var i 2007.
Nå, i 2018:



Det er forferdelig trist at barnebyen legges ned
For meg betydde det alt å få bo der

Fontene, 9 mai 2018

"Å få nok fosterforeldre til barnebyen har vært krevende. Modellen innebærer at disse må flytte fra eget nærmiljø og inn i barnebyen i Bergen. Det krever noe mer enn ordinære fosterhjem.
    – Å få gode avlastningsordninger som passer barna og fosterforeldrene har vært utfordrende å få til opp mot norsk arbeidsmiljølov, sier han.
    Barnebyen har dessuten fått for få henvendelser på søskenplasseringer, og har dermed hatt ledig kapasitet over flere år. En fostermor i barnebyen ventet i ett år på å ta imot barn. Og flere hus i barnebyen har stått tomme. I følge Lillestøl Madsen har de aldri klart å fylle opp barnebyen med så mange søskenflokker og fosterforeldre som de dimensjonerte for.
    – Det har vært vanskelig å få nok søsken til barnebyen, og det er en medvirkende årsak til at driften ikke ble slik man så for seg ved oppstart, sier han."

"OS-barnebyer utvikler nå en ny fosterhjemsmodell for søsken."


Fontene er et organ for fagorganiserte, så det er ikke så rart at artikkelen mest dreier seg om hva som skal gjøres for de ansatte, inklusive fosterforeldre som bor i Barnebyen, nå som Barnebyen lukker.
    Den gir allikevel et forstemmende bilde av hvilken grad av pengebruk, frikjøp, ren forretningsvirksomhet det hele er. Ikke et eneste spørsmåltegn ved hvorvidt alle disse barna som taues inn i systemet, i det hele tatt skal berøves sin familie og frihet på denne måten.

Det forsøkes forklart hvorfor det ikke er nok søsken som plasseres der. Den kanskje viktigste realiteten nevnes ikke: Barnevernet foretrekker å holde hvert fosterbarn for seg selv. Hvis flere søsken bor sammen, kan de konferere med hverandre, er ikke så lette å innbille alt mulig om foreldrene og om hvorfor de ikke kan få komme hjem, og gjør lettere opprør mot barnevern og fosterpersoner.
    Det er en variant av det samme som grunnen til at barnevernet normalt kjemper med nebb og klør mot at barn som barnevernet vil ha makten over, skal få bo hos slekt eller venner: Barnevernet vet at da vil det bli klart for hele miljøet, barn og foreldre med, at det egentlig ikke var noen rimelig grunn til omsorgsovertagelsen.
  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]