It is currently Sat Apr 27, 2024 8:03 am



Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

Forsøker aviser å gjøre det vanskelig for barnevernsmotstandere å linke til artikler om barnevern?
Ja, det er en ny trend 86%  86%  [ 6 ]
Nei, det er vanlig praksis og tilfeldigheter 14%  14%  [ 1 ]
Total votes : 7
Author Message
 Post subject: Aviser sperrer tilgang til artikler om barnevern
PostPosted: Mon Apr 09, 2007 8:56 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
I Kommunal Rapport står det en artikkel om Vefsn kommune som skal ha kontaktet flere departementer for å få satt en stopper for at en 43-årig mann (Arild Holta) henger opp plakater med navn på ansatte i barnevernet som har truet og trakassert familien hans i en årrekke. Poenget er at for å lese hele artikkelen må man være registrert og innlogget hos www.kommunal-rapport.no:

Vil vurdere lovhjemmel mot barnevern-sjikane
Vefsn kommune har henvendt seg til flere departement for å få hjelp til å stoppe sjikanen av barnevernsansatte i kommunen.
Siden du ber om er bare tilgjengelig for abonnenter som har registrert seg og logget på www.kommunal-rapport.no


Det er forsåvidt ikke uvanlig at enkelte aviser krever innlogging for å få full tilgang til hele avisen, men jeg har lagt merke til at flere og flere aviser kun legger ut barnevernsstoff i papirutgaven. Jeg kan ikke la være å undres om praksisen skyldes at avisene ønsker å hindre barnevernsmotstandere i å linke til artiklene.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Hm. Interessant.
PostPosted: Tue Apr 10, 2007 7:09 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Hm. Dette var interessant. Men, greit nok.

Altså, så vil de stenge oss ute i et forsøk på å kneble oss. Men, det blir for dumt, FOR DA KOMMER JO VI TIL Å FÅ RÅDE GRUNNEN ALEINE PÅ NETTET! OG DET ER JO SUPERT FOR MIN DEL!

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 10, 2007 7:07 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Jeg tror hverken det er nytt eller en ren tilfeldighet. Aviser har det med å ikke legge ut alt eller alle slags saker, for de vil at folk skal kjøpe papirutgavene. Når det gjelder hvilke typer stoff de ikke legger ut, eller tar bort, synes jeg nok jeg har merket at de holder barnevernsstoff unna nettet. Men jeg har ikke undersøkt andre typer stoff, så jeg har intet grunnlag for å si om det er mer eller mindre tilbakeholdelse av bv-stoff.

Noe som er litt pussig fra mitt ståsted, er at en journalist fra Kommunal Rapport ringte meg og ville ha meg til å oppgi navn på folk som "mente" at de var blitt urettferdig behandlet av barnevernspsykologer. Hun ville "ha i gang en debatt" på grunnlag av Joar Tranøys artikkel i Morgenbladet, som i likhet med Kvilhaug hevder at psykologene sitter på begge/alle sider av bordet og har for mange roller.

Jeg svarte at

1: Man kan ikke få noen meningsfylt debatt når den ene part, den offentlige, ljuger hele stiden.

2: Jeg kan selvfølgelig ikke utlevere folk som har vært grovt mishandlet til henne som jeg ikke kjenner, kanskje gi dem håp om at noe vil skje som kan bedre tilværelsen deres, og så sende dem i ildlinjen for å bli sjikanert av psykologer og myndigheter og politikere, OG Kommunal Rapport (journalisten hørtes ikke ut som om hun forsto eller visste noe som helst om realitetene).

Da jeg uttalte meg nokså klart og skarpt, gikk hun over til å godsnakke med meg og ønsket meg fortsatt en god dag.

Journalister er visst opplært til det motsatte av tankevirksomhet og nyttig samfunnsvirksomhet. Deres honning og fløte i innledningsfasen er godt tillært; da høres de så fornuftige og sympatiske ut. Men de faller deg i ryggen og gjør hva de vil med å vrenge på intervju-uttalelser.

Marianne

    

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 10, 2007 8:35 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Vel du har vel hørt VG-journalisten i "hallo i uken", det ligger nær idealet for alle wannabees.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Pressens dekning av barnevern
PostPosted: Tue Apr 10, 2007 9:19 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
MH Skånland wrote:
  
Journalister er visst opplært til det motsatte av tankevirksomhet og nyttig samfunnsvirksomhet. Deres honning og fløte i innledningsfasen er godt tillært; da høres de så fornuftige og sympatiske ut. Men de faller deg i ryggen og gjør hva de vil med å vrenge på intervju-uttalelser.


Man kan vel ikke akkurat forvente at Kommunal Rapport skal gi et glansbilde av motstanderne til kommunene. Barnevernet er jo en del av kommune-Norge.

Kommunene representerer ikke foreldrene. De representerer først og fremst de kommuneansatte, selv om de kommuneansatte i prinsippet er ansatt for å yte tjenester til befolkningen. I virkeligheten er det befolkningen som yter tjenester til kommunene.

Jeg kunne tenkt meg å sende Mona Lygre ut for å portrettintervjue kjole- og barnevernminister Karita Bekkemellom. Selv skulle jeg tatt bildene, og insistert på at Karita poserte ved siden av en av Arild Holtas plakater. Stylingen kunne Marianne Skånland tatt seg av, og Nina kunne tatt seg av lay-out. Det ville blitt like fin og objektiv journalistikk som det de andre mediene bedriver. Især Aftenpostens Kathrine Aspaas er håpløs, synes jeg. Spalteplassen hun blir tildelt er omvendt proporsjonal med vettet.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Morgenbladet
PostPosted: Tue Apr 10, 2007 10:19 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Morgenbladet er lite egnet som debattforum. Avisens redaksjon og skribenter har en lei tendens til å favorisere en akademisk debatt som har lite med "vanlige" folks liv å gjøre.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Pressens dekning av barnevern
PostPosted: Wed Apr 11, 2007 5:57 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
agrippa wrote:
Man kan vel ikke akkurat forvente at Kommunal Rapport skal gi et glansbilde av motstanderne til kommunene.

Nei da, jeg venter meg ikke noe. Men selv om jeg vet hvordan de er, reagerer jeg nok fortsatt litt på deres uhyre frekkhet med å kontakte oss og gi inntrykk av at ååå, de er så interessert i oss og sakene våre og vil skrive så hjelpsomt. Og så er de sååå objektive.

Når så artikkelen kommer, har de satt seg til doms over barnevernsofrene og oss som kommer med opplysninger, UTEN å sette seg inn i opplysningene. Journalister som dommere - - vel vel, de er kanskje ikke verre enn de bigotte i fylkesnevnder og domstoler, men jamen er de ufordragelige i sin selvbevissthet.

Det ER en frekkhet over de fleste grenser som preger dem. "Objektive" - - du verden.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]