It is currently Thu Mar 28, 2024 9:57 am



Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Her gjør barnevernet intet – og avslører seg
PostPosted: Thu Apr 06, 2017 9:17 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Her gjør barnevernet intet – og avslører seg

Barnevernet og deres psykologer hevder ofte at hvis et barn får vokse opp hos sine foreldre, vil barnet bli "skjevutviklet". Jeg liker det begrepet – men der det passer: på barnevernet selv. Det er så skjevutviklet som det går an å bli. Nytteløshet og inkompetanse formelig skinner av dem. (Og det vil myndighetene rette på ved å gi dem lenger utdannelse – med mer av det samme.)

Her har vi en sak hvor en ung gutt ruser seg og er direkte farlig. Moren forsøker å få barnevernet til å gjøre noe effektivt. Men nei, da viser det seg hva barnevernets "kompetanse" er verdt i saker hvor det virkelig er behov for dem: ingen ting. De bruker sin tid og sine ressurser på å ødelegge almindelige familier. Da har de ressurser til å aksjonere med akuttvedtak, med å gå som grå katter ut og inn hos familien Bodnariu, med å holde uendelige, meningsløse møter, med å kjøre saker i fylkesnevnd og domstol som aldri skulle vært der.

Gutten min trenger hjelp, det er nå livet hans er. Kan dere høre meg, Inga Marte Thorkildsen og Raymond Johansen?
Aftenposten, 5 april 2017

"– Jeg skal drepe deg, brølte gutten min (16) mot meg, mens han forsøkte å komme seg inn i en liten hytte jeg hadde forskanset meg i."

"Jeg tryglet om hjelp. Men barnevernet fremsto handlingslammet og vingeklippet. Selv ikke en støttekontakt gjennom sommeren kunne innvilges. En støttekontakt jeg selv hadde skaffet.
   Først tre måneder senere ble vedtaket om støttekontakt fattet, men ble ikke fulgt opp. Samtidig ble vi tilbudt samtaler med sosionom, en til to ganger i uken. Noe som var totalt utilstrekkelig, gitt utviklingen."


"Jeg ba barnevernet overta ansvaret
Den ene bekymringsmeldingen etter den andre fortsatte å strømme inn til barnevernet fra offentlige instanser. I november var det 20 meldinger på barnevernets bord. Barnevernsvakten hadde jeg ringt mer enn 50 ganger de siste månedene.
   Jeg hang som en vaskefille etter, andpusten, utslitt og syk. Familien lå til slutt som et skipsvrak med bitene spredt rundt, mens stormen fortsatte å herje og røske i vårt liv. Det var bebreidelser, engstelse, skuffelse, sinne og fortvilelse om hverandre.
   Som mamma ble jeg marginalisert, på sidelinjen måtte jeg stå og se på at gutten min sakte, men sikkert forsvant. Inntil jeg ikke lenger maktet å stå oppreist."


"Nå er han på institusjon her i Oslo. Institusjonen er vel og bra for sitt formål, men utilstrekkelig for hans behov. Han kan komme og gå når han vil. Om han kommer dit ruset, får han et klapp på skulderen og ros for at han kom tilbake.
   Institusjonen driftes åpenbart på en ideologi hvor positive tilbakemeldinger er enerådende, troen på grensesetting er fraværende. «Negative» følelser som sinne og frustrasjon skal pakkes bort og gjemmes innerst i en skuff."


"Barnevernet fortsetter å toe sine hender. De sier: han er jo så hyggelig."

    

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Her gjør barnevernet intet – og avslører seg
PostPosted: Mon Apr 17, 2017 10:46 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Barnevernet og Inga Marte Thorkildsen gjør fortsatt ingen ting – nær sagt naturligvis

For hva kan de gjøre, med de holdninger og den overtro de har som ballast?


Lise Askvik, leder i Helsepartiet:
Vi aksepterer ikke Veireno-tilstander i barnevernet
Aftenposten, 17 april 2017

"Vi som har barn evner knapt å ta inn over oss hvilke lidelser familien gjennomlever. Myndighetenes lojalitet til mennesker i nød er skremmende lav."

Naturligvis – de har ingen ting å fare med når de ikke kan rette skytset mot foreldre. Vet ikke Lise Askvik dette, når hun er leder i et nytt parti som ganske klart er oppstått i reaksjon mot den måten helse- og sosialvesen drives på i Norge?
   Askvik må ta enda mer alvorlig ikke bare hva barnevernet unnlater å gjøre, men vel så meget hva de gjør isteden. Det er ikke slik som denne artikkelen gir inntrykk av, at det norske barnevernet kun bryter lover og etikk ved unnlatelse av å gi hjelp. De skusler bort ressurser og tid og penger: de er hyperaktive, til ca 20 milliarder per år, i å plage og ødelegge familier som enten ikke trenger annet enn å få være i fred, eller som ber om, og trenger, helt annen hjelp enn barnevernets ødeleggende "tiltak".
   Det høres ikke ut til at Helsepartiet har beskjeftiget seg særlig med det ved barnevernet som ikke er politisk korrekt: å stadig rope på at de ikke gjør nok. Kanskje noen bør fortelle dem det: Barnevernet gjør intet for denne familien fordi de er fullt opptatt av å jage mennesker som flykter til utlandet med sine barn, få tak i dem og sette dem i fengsel, prosedere i fylkesnevnd og ved domstoler for å få makten over barn og foreldre som absolutt ikke vil skilles, og forsvare denne virksomheten.

"Byråd Inga Marte Thorkildsen skriver i Aftenposten 9. april: «jeg har fått forsikringer om at det er god dialog mellom bydelen og personen det gjelder».
   Dette stemmer ikke. Jeg kjenner saken fra innsiden og faktum er at nå har det hele forverret seg fordi barnevernet fortsatt ikke setter inn nødvendige tiltak! Og dialogen har faktisk vært svært mangelfull!"


Betviles ikke. Thorkildsen lider, i likhet med de aller aller fleste norske politikere, av syken som består i at man alltid og utelukkende henvender seg til andre offentlige personer i systemet og lar seg "forsikre" om at alt er i orden. En helt annen handlemåte må til for å få gjort det som må til, men det er hun for innvevet i systemet til å makte.

"Vi i Helsepartiet vurderer om dette handler om lovbrudd som bør politianmeldes. Thorkildsen vet godt at barnevernet i den aktuelle bydelen har flere rapporterte lovbrudd på rullebladet. Det er hennes jobb at det ikke blir enda flere, og nå må overtrampene få konsekvenser."

Den jobben har hun da aldri utført. Hun har latt barnevernet drive på, og har heiet dem frem i den måten de driver på, bare ropt at de skal gjøre mer av det samme.

"Har våre styrende politikere både i Oslo og på riksnivå glemt at borgerne har en samfunnskontrakt med stat og kommune? I kraft av innbyggerskap og skatteinnbetalinger har vi alle rett til rask og riktig hjelp når behovet oppstår."

Nei, Lise Askvik, denne oppfatningen har det ikke vært dekning for i Norge på årtider. Skattene innkreves for at offentlig ansatte skal "utjevne", og sløse pengene ut, i det minste bruke dem langt, langt mindre fornuftig enn borgerne ville anvendt dem selv. "Styrende politikere"? Den styringen er nok et narrespill, i den grad det ikke dreier seg om at politikerne beskytter seg selv og systemet.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Her gjør barnevernet intet – og avslører seg
PostPosted: Sun Apr 23, 2017 6:00 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Moren det gjelder, svarer i Aftenposten 23 april:

Hvordan kan byråden påstå at dialogen er god?
Kort sagt, Aftenposten, 23 april 2017

"Hvordan kan byråden påstå at dialogen er god? Dialog krever to parter. Hadde jeg blitt kontaktet, kunne jeg opplyst om at dialogen tvert imot ikke bare er tynnslitt, men ikke eksisterende.

Kort tid før kronikken sto på trykk ba jeg barnevernet i herværende sak trekke seg frivillig, slik at et settebarnevern kunne tre inn, da all min tillit til barnevernets evne og vilje til å hjelpe min sønn er borte. Det begynner tilliten til byråden og å bli.

I lys av dette undrer jeg meg og over at bydelsdirektøren forteller i Aftenposten 19. april: «Som bydelsdirektør og barnevernsleder i bydelen vil vi forsikre om at vi både har hatt, har og tar ansvaret i denne saken. Vi skal gjøre vårt for å ha best mulig dialog, også med pårørende.» Det er mulig de har hatt ansvar, men de har ikke tatt ansvar. Heller ikke barnevernet har kontaktet undertegnede."


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Her gjør barnevernet intet – og avslører seg
PostPosted: Thu May 04, 2017 7:08 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Aina Stenersen (FrP):
Et dårlig svar om barnevern, Inga Marte Thorkildsen
En modig mor fortjener mer enn en rekke selvfølgeligheter fra byråden.
Aftenposten, 3 mai 2017


"Det korte svaret Inga Marte Thorkildsen (SV), byråd for eldre, helse og sosiale tjenester i Oslo, gir pårørende, er bekymringsfullt."

Ganske riktig, men FrP's fremferd (det er de som sitter med statsråden), unnvikende om den er overfor barnevernets grunnleggende svindel om barn som de hevder "ikke kan bo hjemme", er minst like bekymringsfull.
   I denne saken er det omvendt: Sønnen kan ikke bo hjemme. Kanskje er barnevernet og deres institusjoner redde for denne gutten? Det har de sikkert grunn til, men moren skal altså klare biffen, samt kaldprat fra et barnevern som øser ut milliarder på negativ inngripen overfor helt andre barn?
   I foreliggende sak viser altså barnevernet seg like udugelig som i de mange sakene der det er omvendt.

*

"Som politiker i Oslo er jeg opptatt av hvorfor Oslos barn, slik det kommer frem, mangler det sikkerhetsnettet innen barnevern som finnes andre steder i landet."

Aha. Stenersen mener altså at barnevernet ellers rundt om i landet er et sikkerhetsnett for barn?

*

"Kommunetoppene må være like engasjert i barnevern som de er i byggesaker, idrett eller samferdsel. Barnevernet er blant de viktigste velferdstjenestene vi har."

Nei, det er blant de viktigste velferdstjeneste vi mangler.

*

"Det virker lett for byråden å avfeie dette som en enkeltsak, men enkeltsaker er ofte et symptom på en mye større systemfeil."

Nettopp. Det burde FrP ta til seg. Det mangler sandelig ikke på familier i hele landet som fortvilet ber politikerne om hjelp mot det dysfunksjonelle barnevernet. De blir rutinemessig avvist med at politikerne ikke "kan" gå inn i enkeltsaker – i seg selv en ulovlig ansvarsfraskrivelse de har bevilget seg (jf siste del, "Myndighetene våre vil altså ikke ..." her.) – UTEN at politikerne går løs på systemfeilene. FrP er ille til dette.

Aina Stenersen tror kritikkløst at "systemet" er bra når hun kan hevde dette: "80 prosent av det barnevernet gjør, er hjelpetiltak i hjemmet, og da må alle involverte høres. Også fortvilte mødre."
   Stenersen kritiserer Thorkildsen for å komme med selvfølgeligheter som ikke hjelper den fortvilede moren. Stenersens egen uttalelse om barnevernets "hjelp" kommer i samme kategori: det er en selvfølgelighet som dekker over både hva de resterende 20 prosentene er, og hva hjelpetiltakene selv er under overflaten.
    Stenersen bør undersøke hva "hjelpetiltak i hjemmet" i virkeligheten går ut på. Majoriteten går ut på å fiendtlighet overfor familien, å legge kjelker i veien for et naturlig privatliv i familien, overvåking, utfritting av barna som skal finne argumenter for å ta dem vekk fra familien, i det hele tatt: bygge opp til omsorgsovertagelse.


Artikkelen er enda et eksempel på at politikerne etter John Alvheims tid er like stærblinde som i andre partier, og kun opptatt av sin egen posisjon i etablissementet.
  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Her gjør barnevernet intet – og avslører seg
PostPosted: Mon May 15, 2017 11:57 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Mange forsikringer:


Inga MarteThorkildsen:
Barnas stemme må frem i barnevernssaker
Aftenposten, 14 mai 2017

Ja, det høres jo bra ut.


"Samtidig vil jeg beklage at jeg har vært upresis på to måter i et tilsvar til mor i Aftenposten.
   For det første beskrev jeg dialogen som god. Det var dialogen mellom barnevernet og gutten jeg beskrev, og det burde ha gått frem av svaret mitt. Vi forsikrer oss løpende om at dette er tilfelle, og at guttens synspunkter dokumenteres i barnevernets arbeid.
   Jeg vet også at det jobbes kontinuerlig med å få en bedre dialog med moren. Hun trenger også støtte og hun trenger å bli hørt, og jeg håper situasjonen bedres."


Nei hun trenger ikke å bli hørt, hun trenger konkret, praktisk hjelp angående sønnen. Situasjonen bedres av hvem? Og hvordan utføres "jobbingen"? Ved "dialog"? Som vel betyr prat?

"I innlegget skrev jeg også at jeg ikke kjenner saken fra før. Det stemmer i den forstand at jeg ikke visste noe om saken sett fra gutten selv.
.... ..
   Vi må lytte til dem, samarbeide med dem og forsøke å finne gode løsninger i fellesskap. Helst også i samarbeid med familiene deres.
   Men vi må huske på at det ikke alltid er slik at familierelasjonene oppleves som trygge og gode for de unge, eller at man oppfatter situasjonen likt."


Så kommer da spørsmålet om hvilke barn og ungdommer hun vil høre på. De som sier at de vil hjem til foreldrene, eller bare de som har organisert seg i foreninger som hjelpes frem av myndighetene, og som stort sett vil "mere barnevern"?

Det er temmelig gjennomgående at i saker som disse, hvor den unge gutten ikke uten videre er enig med sin mor, der hører barnevernet og deres kumpaner på den unge hvis det kan brukes mot foreldrene. Derimot hører de absolutt ikke på barn/unge i saker hvor det ikke er noen konflikt mellom barna og foreldrene, men hvor den ødeleggende konflikten er mellom familien samlet på den ene siden og barnevernet og myndighetene på den andre. Da hører Thorkildsens "vi" hverken på barn eller foreldre.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Her gjør barnevernet intet – og avslører seg
PostPosted: Thu May 25, 2017 8:08 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Det er uklart for meg hvilken innflytelse dette får på selve saken. Blir den parkert som en uenighet mellom mor og sønn mens barnevernet renvaskes?

Krever svar fra byråd Inga Marte Thorkildsen (SV)
Frp krever gransking av byråd Inga Marte Thorkildsen etter angivelig innblanding i barnevernssak
Etter at en anonym mor skrev en kritisk kronikk i avisa, skal barnevernet ha blitt instruert til å fortelle sønnen hennes at det var ham hun skrev om.
Dagbladet, 24 mai 2017

"12. mai, rundt fem uker etter at kronikken sto på trykk, mottok mora følgende e-post fra en teamleder i barnevernstjenesten i den aktuelle oslobydelen.
   «I fbm med din kronikk i avisen for en tid tilbake, har byrådsavdelingen bedt oss om å informere din sønn om dette. Barneverntjenesten kommer til å gjøre dette snarlig.»
   Det hjalp ikke at mora straks ringte til institusjonen hvor sønnen befinner seg, i et forsøk på å få stoppet dette.
   - Bare fem minutter etter at jeg mottok e-posten fra barnevernet, satt de allerede og informerte ham. Ifølge min sønn, ble han fortalt at de hadde fått beskjed av byråden om å informere om kronikken min, sier mora."


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]