It is currently Thu Mar 28, 2024 3:06 pm



Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Sakkyndige, rapporter, betaling, vurderinger, kommisjon
PostPosted: Sun Aug 02, 2015 10:13 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Sakkyndige, rapporter, betaling, vurderinger, barnesakkyndig kommisjon


– Noen sak­kyn­dige sier de ikke har råd til å være uenig med barne­ver­net
ABC Nyheter, 30 juni 2015

Denne artikkelen kommer inn på det meste. Mye er bra. Men så var det representanten for Departementet, da, Hege Hovland Malterud, avdelingsdirektør i avdeling for kvalitet i barnevernstiltak i Bufdir! Hun gjentar jo de vanlige påstandene, som ikke blir bedre av å gjentas. Stadig formulering: "Hun forklarer at …" Det skal vel gi inntrykk av at alle som kritiserer, er uorienterte og ubeherskede, men her kommer Staten, representert ved henne, og roer ned den tøvete kritikken ved å 'fortelle hvordan det er'.

Artikkelen, som er en måned gammel, har kommentarfelt med en del kommentarer, men ABC Nyheter er svære til å fjerne kommentarer de ikke liker. Også her er noe fjernet.

I en egen spalte er korte orienteringer om fylkesnevnder og om Barnesakkyndig kommisjon (som i likhet med fylkesnevndene er en tragedie i seg selv).


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Sakkyndige, rapporter, betaling, vurderinger, kommisjon
PostPosted: Wed Aug 05, 2015 11:16 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
I vår sak gikk det plutselig opp for meg at rapporten var blitt evaluert av Barnesakkyndig Kommisjon. Både den sakkyndige og barneverntjenesten forsøkte å fortie dette. Og advokaten min på det tidspunkt var litt passiv. Jeg kunne som far ikke få BKs evaluering tilsendt direkte fra Kommisjonen (noe som i seg selv er en umyndiggjøring av foreldre). Barnevernet brukte to uker på å sende meg den.

Forklaringen på at det tok så lang tid, fant jeg i evalueringen: BK konkluderte med at den sakkyndige rapporten var "begrenset som grunnlag for å vurdere foreldrenes omsorgsevne".

Så er spørsmålet om man skal la det hele ligge og håpe på at den sakkyndige vil være nådig i sitt vitneprov i nemnd eller rett. Eller om man skal forsøke å endevende rapporten med alle tilgjengelige midler, og risikere å få den sakkyndige enda mer på barnevernets side enn vedkommende allerede er.

Jeg valgte det siste. Etter hvert erkjente saksbehandler at den sakkyndige ikke hadde utredet omsorgsevne. Den sakkyndiges fagforening gav den sakkyndige kritikk for "inntrykk av moralsk indignasjon og manglende nøytralitet".

I ettertid påpekte jeg overfor barneverntjenesten, Fylkesmannen og kommuneadministrasjonen urimeligheten ved at en familie føler seg tvunget til å flykte fra landet, mens rapporten som skal gi svar på omsorgsevne ikke holder mål. Også barnevernssjefen erkjente da at den sakkyndige ikke hadde utredet omsorgsevne, at barneverntjenesten "vet for lite om din omsorgsevne", og at vi må utredes av ny sakkyndig når vi kommer tilbake.

Da jeg tidligere i saken gjorde det klart at den sakkyndige rapporten var ubrukelig, og at det måtte oppnevnes ny sakkyndig, ble jeg imidlertid avfeid.

Nå har jeg ikke lenger tillit til sakkyndigordningen eller at en ny utredning i samme kommunes regi vil gjøre noe godt for barna. Jeg har derfor krevd at saken må overføres til en annen kommune når vi kommer tilbake, men uten respons.

Jeg vil tro at det sakkyndige arbeidet i vår sak ikke utmerker seg på noen spesiell måte i forhold til andre barnevernssaker. Men få foreldre har ressurser til å få eksponert feil og mangler i en rapport, og advokatene har verken tid eller økonomiske rammer til å gjøre denne jobben. Det viser seg også at selv om rapporten viser seg å være bortimot verdiløs, så får det ingen konsekvenser av betydning for saken.

Konklusjonen fra vår sak er at barneverntjenesten godt kan bruke en rapport som ikke har utredet omsorgsevne som grunnlag for å fosterhjemsplassere en søskenflokk, og at rapporten heller ikke trenger å være objektiv. Verken fylkesmann, rådmann eller kommuneadvokat har noe å innvende mot dette, og Fylkeslegen behandler ikke engang klager på sakkyndige rapporter, men viser til at rapporten vil bli evaluert under forhandlingene i Fylkesnemnda.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Sakkyndige, rapporter, betaling, vurderinger, kommisjon
PostPosted: Thu Feb 18, 2016 6:25 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
"Jeg har aldri sett en rapport hvor det står så mye om partenes sexliv og ingenting om foreldrenes samspill med barna."

Min egen advokat om den sakkyndige rapporten.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Sakkyndige, rapporter, betaling, vurderinger, kommisjon
PostPosted: Sat Sep 01, 2018 7:36 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
En liten påminnelse angående sakkyndige


Problemstillingen sakkyndige har dukket opp på facebook, i et av barnevernsforumene der.

Skal man la seg undersøke av sakkyndige oppnevnt av barnevernet?

Vel, man må være klar over at den sakkyndige er barnevernets representant. Vedkommende kommer mest sannsynlig til å støtte barnevernet i deres syn på saken. Barnevernet kommer til å bruke den sakkyndige rapporten for å underbygge omsorgsovertakelsen. Foreldre som lar seg undersøke av sakkyndige, må regne med at alt som er positivt vil bli utelatt.

Dessuten er klageordningene mot sakkyndige et spill for galleriet. Fylkeslegen behandler i realiteten ikke klager på sakkyndige. Legeforeningen og Psykologforeningen behandler klager på psykiatere og psykologer, men bare på et fagetisk grunnlag.

Muligheten for å få endret eller forkastet en rapport er så godt som ikke tilstede. Barnesakkyndig Kommisjon behandler ikke klager på sakkyndige, og gir bare en vurdering av utformingen av rapporten, uten å ta stilling til den informasjonen som gjengis der.

Min datter som nå er tenåring, ler når jeg forteller henne at den sakkyndige beskrev henne som et "ulykkelig barn". -Hva vet hun om det, sier hun og synes det hele er morsomt.

Aldri, aldri gjør samme feilen som jeg selv gjorde! Jeg trodde den sakkyndige var en objektiv fagperson som skulle kartlegge hvordan vi best kunne hjelpes. Jeg var derfor åpen og ærlig om alt i møtet med henne.

Det var aldeles feil. Den sakkyndige er barnevernets person. Den sakkyndige vil forsøke å vinkle konklusjonen slik at den støtter barnevernet eller i alle fall ikke går imot oppdragsgiver.

Skal man la seg undersøke av sakkyndig?

Det får enhver ta stilling til selv. Min egen erfaring med sakkyndig er at det hele var bedrag og lureri. Man lokkes til åpenhet, for så å bli stukket i ryggen. Man utsettes for karakterdrap. Og de mest søkte argumenter brukes imot en som omsorgsperson.

Min observasjon er at barnevernet ikke tenker at sakkyndige forstår mer enn dem selv, og at barnevernet derfor egentlig ikke er ute etter å bli opplyst i saken. Men barnevernet vet at den sakkyndige mest sannsynlig vil konkludere i barnevernets favør, og at fylkesnemnda vil la den sakkyndiges konklusjon avgjøre saken. Derfor er penger brukt på sakkyndig en god investering for offentlig part.

Skal man undersøkes av sakkyndig, kan man foreslå for barnevernet at man velger sakkyndig selv. Barnevernet vil nok i de fleste tilfeller avvise dette, fordi de vil ha "sine" folk til å vurdere familien. Det sier egentlig det meste om "nøytraliteten" i dette systemet.

Jeg burde selv ha forstått da barnevernet sa at de ville ha en sakkyndig "som vet hvordan vi tenker!"


Der finnes unntak der den sakkyndige går imot barnevernet. Men jeg tror ikke at jeg er urealistisk når jeg anslår at en med 90 prosent sannsynlighet kan si at den sakkyndige som oppnevnes av barnevernet vil bidra til at familien oppløses.

Jeg kan ta feil, og dette er bare min personlige mening. Men jeg oppfatter sakkyndigordningen som et redskap barnevernet bruker for å få gjennom omsorgsovertakelser. Den gir et skinn av faglighet, og sikrer samtidig seier for barnevernet både i nemnd og i stor grad også i rett.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]