It is currently Sat Apr 27, 2024 11:37 am



Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Foreldre redd barnevernet - utagerende tenåringer
PostPosted: Mon Nov 05, 2007 2:00 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
[face=Arial]
Foreldre med utagerende tenåringer
er redd for det såkalte barnevernet
[/face]

Quote:
Foreldre som sliter med ungdommer som har adtferdsproblemer får aldri hjelp. Barnevernet tilbyr hjelp i hjemmet til foreldre som har mistet kontroll over barna sine. Men foreldre vegrer seg ofte for å ta kontakt med barnevernet i frykt for at barna skal bli tatt fra dem.

For det første er det gjerne ikke hjelp i barne"vernets" såkalte "hjelp". For det andre så er det en realistisk bedømning bak det å frykte det såkalte barnevernet.

Barne"vernet" tar makt over situasjonen. Fra å ha en uregjerlig tenåring, så går man til å også ha en uregjerlig selvgod maktetat i hjemmet.

Quote:
- Situasjonen var ganske kaotisk med en ungdom som ikke fulgte noen regler, spilte ut oss voksne mot hverandre, skulka skolen og fulgte ikke innetider, forteller en mor som ønsker å være anonym.

Det er helt vanlig at tenåringene får spille barne"vernet" opp mot foreldrene, og da har foreldrene en mye verre situasjon.

Quote:
I år har over 20 familier i Finnmark fått hjelp, økningen er stor siden tilbudet kom for fire år siden. Men leder for barnevernets MST-team i Hammerfest, Heidi Dahl tror at mørketallene for de som trenger hjelp er store. Mange er redd for å ta kontakt med barnevernet, tror hun.

- Det er dessverre sånn at fortsatt eksisterer det en oppfatning om at barnevernet driver bare med en ting. De plasserer bare ungdommene i institusjon. Og dersom du kontakter barnevernet betyr det at ungdommen flytter fra hjemmet, (...)

At 20 familier har mottatt eller fått påprakket "tilbudet", er ikke det samme som at de har fått hjelp. Denne måten å glorifisere det offentlige, burde journalist Jon Are Nilsen (jon.are.nilsen@nrk.no) holde seg for god til. Det er ukjent om noen av familiene mener dette har vert nyttig.

Det hevdes at barne"vernet" ikke bare tar utagerende tenåringer. Men hva slags foreldre ber om hjelp, om sjansen for at barnet skal bli tatt f.eks er like stor som om barnet ikke blir tatt. Man gambler ikke med sine egne barns framtid, liv og helse.

En av de største postene for å ta kontroll i hjemmene er, er utagerende tenåringer. Det finner man hos Statistisk Sentralbyrå.

Barne"vernet" blander seg inn i over 20000 hjem i året, og tar mer eller mindre kontrollen i over 10000 hjem. Til en hver tid holder de tusenvis av barn borte fra foreldrene. Disse barna går det ikke bra med. Statistikken for selvmord, sykdom og kriminalitet er dramatisk.

Det er altså ikke hjelp å få.

Kilde

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 06, 2007 5:58 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Jaha ja, nå er det MST – "multisystemisk terapi" – som liksom skal være Columbi egg igjen. I likhet med andre "terapi"former er det så vidt jeg vet ikke særlig effektivt. Jeg har lest noen artikler om evaluering av det – hvor var det nå?

Med all "terapi" kan effekten jo ikke måles på den måten at man sier "x prosent ble bedre, friske, holdt opp å være besværlige". Det må først og fremst måles i forhold til hvor mange som blir bedre, eller helt friske, eller holder opp å være besværlige for omgivelsene – hvis ingen slike foranstaltninger gjøres. Det er ganske mange, det. Det vanlige er nemlig at problem-tilstander går over for de fleste uansett hva som gjøres eller ikke gjøres, og for en viss prosent går de ikke over uansett hva som gjøres eller ikke gjøres. MST kan sikkert være like bra placebo som noe annet, for de fleste. Spørsmålet er hvorvidt de som driver med den påfører familiene skade, som bonus liksom.

All oppskrytingen av MST er tydelig yrkesrettet. Jeg mener: innstillet på å skaffe yrkesbeskjeftigelse til alle som driver med denne fjonge "behandlingen".

Hadde det ikke medført ulykker for barn og forelre som utsettes for det, måtte man sandelig more seg litt.

Imidlertid er det jo oppmuntrende at et ikke ubetydelig antall mennesker er redd barnevernet. Det har de god grunn til. God grunn til å være redd for mye annet enn fiktiv ekspertise.

   

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 06, 2007 8:51 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Når konfliktene i et tenåringshjem vokser over mønet, er det selvfølgelig godt å snakke med noen, og kanskje få forslag til strategier for å komme seg gjennom denne perioden. Men familie, venner og kollegaer er mye bedre støttespillere - de har ofte vært gjennom perioden selv - eller de husker hvordan det var å være i konflikt med foreldrene.

jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har søkt trøst og oppmuntring hos andre jeg har tillit til, og gjennom det kom vi!

Det samme vet jeg at min mor gjorde - jeg har snakket med mange av de hun betrodde seg til om meg, etter at hun selv var død. Det gjorde meg godt og det fører til at hennes venner er blitt mine.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Hele folket i "arbeid"
PostPosted: Wed Nov 07, 2007 9:51 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
MH Skånland wrote:
  
All oppskrytingen av MST er tydelig yrkesrettet. Jeg mener: innstillet på å skaffe yrkesbeskjeftigelse til alle som driver med denne fjonge "behandlingen".


"Arbeidslinja" er en forbannelse for samfunnet vårt!

Hadde de enda gjort noe nyttig arbeid.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]