It is currently Wed Jun 05, 2024 6:59 pm



Post new topic Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Sletting av diagnose
PostPosted: Sun Oct 26, 2008 10:53 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Tue Oct 14, 2008 1:48 pm
Posts: 234
Location: Oslo
Jeg har nå skrevet kladd til brevet som jeg skal sende til legen som utredet meg, og Helsetilsynet. Jeg vil gjerne at dere ser igjennom det og kommer med forslag om korreksjoner og endringer hvis dette er nødvendig.

Quote:
Forespørsel om sletting av journal og diagnose.

I 2007 ble det foretatt en psykiatrisk utredning av meg, og jeg har fått diagnosen paranoid schizofreni.

Min psykiske tilstand på dette tidspunktet var svært ustabil og jeg var i en dyp depresjon. Depresjon kan føre til psykoselignende symptomer, i tillegg til at man lett kan misforstå spørsmål og begreper. For eksempel har jeg oppfattet "stemmer" som "indre stemme", noe som på språket mitt betyr "magefølelse". Jeg har også oppfattet det som tankeforstyrrelser. Jeg har aldri hørt stemmer i den forstand at noen fysisk snakker til meg.

Det ble også foretatt en MR av hjernen, resultatet har jeg aldri fått. For å sette en så alvorlig diagnose, må det bli funnet synlige forstyrrelser på hjernen. Noe jeg mener det ikke ble funnet på meg, fordi jeg aldri fikk vite resultatet av MR.

Som følge av denne diagnosen, som jeg og de pårørende mener er feil, har jeg i over et år måttet ta antipsykotisk medisin i tillegg til antidepressiv medisin. Diagnosen har også ført til at jeg har måttet gå på mer medisiner enn nødvendig under svangerskapet. Det har foreløpig ikke blitt påvist effekter av dette på barnet.

Diagnosen har også ført til at det i mars 2008 ble sendt en bekymringsmelding fra Holmlia DPS til barnevernet. I august fikk jeg valget mellom å miste barnet etter fødselen eller å flytte inn på Aline Spedbarnsenter. Jeg valgte Aline. Likevel mistet jeg barnet 3 uker etter innflyttingen. Jeg tapte i fylkesnemnda og saken kommer opp i tingretten om ikke så altfor lenge. Barnevernet mener at jeg, med en slik diagnose, er svært skadelig for barnet. Derfor, for å kunne ha større sjanse for å få tilbake barnet, må denne diagnosen, som jeg mener ble stilt på feil grunnlag, slettes.

Derfor ber jeg nå om å få slettet journalen i henhold til helsepersonelloven § 43, fordi opplysningene er feilaktige og belastende. Kopi sendes til Helsetilsynet.

Mvh....


Videre står kladden av brevet til Helsetilsynet:

Quote:
Anmoder om tilsynssak.

I 2007 ble jeg utredet av lege Kristin Romm ved Ullevål Universitetssykehus.

Under utredningen var jeg i en dyp depresjon, noe som har ført til at en del spørsmål og begreper ble misforstått. For eksempel har jeg oppfattet "stemmer" som "indre stemme", noe som på språket mitt betyr "magefølelse". Jeg har også oppfattet det som tankeforstyrrelser. Jeg har aldri hørt stemmer i den forstand at noen fysisk snakker til meg.

Det ble også foretatt MR av hjernen, hvor det ikke ble funnet noe galt. Likevel har jeg fått diagnosen paranoid schizofreni.

En diagnose skal ikke kunne settes uten at de pårørende sier seg enig i at det er slik. Min familie har aldri blitt spurt i denne saken.

Derfor anmoder jeg om tilsynssak pga. uforsvarlig diagnostisering og behandling. Vedlagt følger kopi av brevet sendt til Kristin Romm.

Mvh......


Er det noe som skulle vært med, som ikke er nevnt? Og er det noe som ikke skulle vært nevnt, som står der? :roll:

_________________
http://statisten.blogg.no - om livet som statist og smårolleaktør


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 26, 2008 2:15 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Jeg kjenner ikke saken din godt nok til å vite om dette er tilstrekkelig og nødvendig. Personlig ville jeg nok utdypet ytterligere forholdene rundt sykdomsfasen i utgangspunktet eller i det minste forhold som svekker diagnosen, og videre hvordan tilstanden er i dag. Men jeg må innrømme at jeg ikke har stor erfaring innen psykiatri-feltet. Vil ikke advokaten din skrive denne anmodningen for deg/sammen med deg slik at formalkravene blir fulgt?

Man må ta utgangspunkt i journalen din, så få nå endelig ut kopi av hele sykejournalen. Få også med index, slik at du kan se om noe blir tilbakeholdt.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 26, 2008 2:37 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Tue Oct 14, 2008 1:48 pm
Posts: 234
Location: Oslo
Nina wrote:
Jeg kjenner ikke saken din godt nok til å vite om dette er tilstrekkelig og nødvendig. Personlig ville jeg nok utdypet ytterligere forholdene rundt sykdomsfasen i utgangspunktet eller i det minste forhold som svekker diagnosen, og videre hvordan tilstanden er i dag. Men jeg må innrømme at jeg ikke har stor erfaring innen psykiatri-feltet. Vil ikke advokaten din skrive denne anmodningen for deg/sammen med deg slik at formalkravene blir fulgt?

Man må ta utgangspunkt i journalen din, så få nå endelig ut kopi av hele sykejournalen. Få også med index, slik at du kan se om noe blir tilbakeholdt.

Ok, hvordan får jeg en kopi av journalen?

_________________
http://statisten.blogg.no - om livet som statist og smårolleaktør


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Sletting av diagnose
PostPosted: Sun Oct 26, 2008 2:57 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Tue May 22, 2007 9:48 am
Posts: 82
Savner_jenta_mi wrote:
Som følge av denne diagnosen, som jeg og de pårørende mener er feil, har jeg i over et år måttet ta antipsykotisk medisin i tillegg til antidepressiv medisin. Diagnosen har også ført til at jeg har måttet gå på mer medisiner enn nødvendig under svangerskapet. Det har foreløpig ikke blitt påvist effekter av dette på barnet.

Mvh....


Kanskje ta med bivirkninger på disse pillene? Piller for angst, kan ha bivirkninger som angst...Altså kan medisinens bivirkninger ha feil effekt også...

_________________
Munnkurver er kun for å beskytte andre enn barna - Løvetannbarna knekker ikke!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 26, 2008 2:57 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
I utgangspunktet har ALLE rett til å få tilsendt kopi av saken sin. Man skriver altså til "behandlingssted(er)" og ber om kopi av saken sin. Kort og rett på sak.

Når man har så alvorlig diagnose som du, så kan det hende de protesterer. Derfor er det mulig du bør ha foreldrene dine med på dette?

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 26, 2008 3:00 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
En god ide å ta med foreldre ,kan hende bør advokaten og være med skrive under på å få tilsendt papirer.Selv skading har ikke noe med psykose å gjøre, Det er ikke psykose å skade seg selv . Alt virker helt på styr idin sak.Om man er psykotisk er man totalt helt forskrudd i hodet .Svært mange unge mennesker gjør selvskading ,noe som gjør at di får oppmerksomhet der og da og har ingenting med psykoselignende tilstand å gjøre.Ber vel mer om oppmerksomhet.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Sletting av diagnose
PostPosted: Sun Oct 26, 2008 7:34 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Tue Oct 14, 2008 1:48 pm
Posts: 234
Location: Oslo
Lena wrote:
Kanskje ta med bivirkninger på disse pillene? Piller for angst, kan ha bivirkninger som angst...Altså kan medisinens bivirkninger ha feil effekt også...


Jeg har vært så heldig og ikke merket noe særlig bivirkninger, bortsett fra at jeg ble søvnig...

Turid Holta wrote:
En god ide å ta med foreldre ,kan hende bør advokaten og være med skrive under på å få tilsendt papirer.Selv skading har ikke noe med psykose å gjøre, Det er ikke psykose å skade seg selv . Alt virker helt på styr idin sak.Om man er psykotisk er man totalt helt forskrudd i hodet .Svært mange unge mennesker gjør selvskading ,noe som gjør at di får oppmerksomhet der og da og har ingenting med psykoselignende tilstand å gjøre.Ber vel mer om oppmerksomhet.


Da er det klart, jeg har aldri hatt psykose :D

_________________
http://statisten.blogg.no - om livet som statist og smårolleaktør


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 26, 2008 7:54 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
Du må bare ordne alt papirarbeidet klart.Med tanke på retten .Så du kan vise i retten at diagnosen er feil.Så får vi håpe babyen får mamman sin igjen.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 26, 2008 10:00 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Tue Oct 14, 2008 1:48 pm
Posts: 234
Location: Oslo
Turid Holta wrote:
Du må bare ordne alt papirarbeidet klart.Med tanke på retten .Så du kan vise i retten at diagnosen er feil.Så får vi håpe babyen får mamman sin igjen.

Mhm. Håper det jeg og. Jeg skal klare å få vekk diagnosen og bli friskmeldt på papiret. Men hva slags papirarbeid er det snakk om? Oppsummering, takk :lol:

_________________
http://statisten.blogg.no - om livet som statist og smårolleaktør


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 27, 2008 1:20 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Fri Dec 22, 2006 1:40 pm
Posts: 978
Location: Vefsn
Du kan kanskje få noen ideer til hvordan gå frem i forhold til bl.a "gyldighet" i lys av vilkår for stilling av slike diagnoser, i dette innlegget fra athene

http://forum.r-b-v.net/viewtopic.php?p=22890#22890

_________________
B.E.Bjorbekkmo
[size=75][color=red]
Gjør ALLTID og uten unntak opptak av møter, telefonsamtaler o.l. med BV etc[/color]
Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]


Last edited by B. E. Bjorbekkmo on Mon Oct 27, 2008 4:44 am, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 27, 2008 3:28 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
Papirarbeid , da tenkte jeg på det om du fikk noe ny og bedre psykiater etc. Og papir på at eksisterende diagnose er feil.Evt. Ha den nye utreder til å vitne i rett dersom det gir et bedre resultat. Papirarbeid tenkte jeg og litt på om du skulle få tak idi scanning av hjernen raporten som du mente nok var ok.Skaff papir på at du er frisk.For rettens del.Evt. kan di og vitne. Det var bare det jeg tenkte . For tomhent i en rett uten verken papir eller vitne fra psykiatrisk hold om at du er frisk går bare ikke.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 27, 2008 9:20 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Tue Oct 14, 2008 1:48 pm
Posts: 234
Location: Oslo
Turid Holta wrote:
Papirarbeid , da tenkte jeg på det om du fikk noe ny og bedre psykiater etc. Og papir på at eksisterende diagnose er feil.Evt. Ha den nye utreder til å vitne i rett dersom det gir et bedre resultat. Papirarbeid tenkte jeg og litt på om du skulle få tak idi scanning av hjernen raporten som du mente nok var ok.Skaff papir på at du er frisk.For rettens del.Evt. kan di og vitne. Det var bare det jeg tenkte . For tomhent i en rett uten verken papir eller vitne fra psykiatrisk hold om at du er frisk går bare ikke.

Takk, da gjør jeg det :) Jeg tror at det jeg gjør nå i første omgang, er å be advokaten om å sende brev til sykehuset og be om sykehusmappa og resultatet av scanningen, samt journalen. Idag sender jeg også brevene til den utredende legen og Helsetilsynet. Jeg skal også til Folkeregisteret og høre om far er registrert med foreldreansvar. Hvis ikke, skal jeg få ordnet det denne uka forhåpentligvis (hvis far ikke er treig til å sende tilbake papirene :P )

_________________
http://statisten.blogg.no - om livet som statist og smårolleaktør


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 27, 2008 11:24 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
Ja det hørtes bra ut Lykke til i alt.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 27, 2008 3:26 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Tue Oct 14, 2008 1:48 pm
Posts: 234
Location: Oslo
Turid Holta wrote:
Ja det hørtes bra ut Lykke til i alt.

Takk :) Det viste seg at folkeregisteret hadde datafeil akkurat idag så alle dataene i hele landet var i ustand :x men jeg fikk med skjema for felles foreldreansvar som nå er på vei til Trondheim for underskrift :D

_________________
http://statisten.blogg.no - om livet som statist og smårolleaktør


Top
 Profile  
 
 Post subject: Mitt forslag:
PostPosted: Mon Oct 27, 2008 4:06 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen


Mitt forslag er at du dropper disse setningene:

Quote:
under svangerskapet. Det har foreløpig ikke blitt påvist effekter av dette på barnet.

Diagnosen har også ført til at det i mars 2008 ble sendt en bekymringsmelding fra Holmlia DPS til barnevernet. I august fikk jeg valget mellom å miste barnet etter fødselen eller å flytte inn på Aline Spedbarnsenter. Jeg valgte Aline. Likevel mistet jeg barnet 3 uker etter innflyttingen. Jeg tapte i fylkesnemnda og saken kommer opp i tingretten om ikke så altfor lenge. Barnevernet mener at jeg, med en slik diagnose, er svært skadelig for barnet. Derfor, for å kunne ha større sjanse for å få tilbake barnet, må denne diagnosen, som jeg mener ble stilt på feil grunnlag, slettes.


Til slik; og jeg hadde byttet ut "forespørsel" med krav om sletting av diagnose i henhold til helsepersonelloven § 43.

Quote:
Forespørsel om sletting av journal og diagnose.

I 2007 ble det foretatt en psykiatrisk utredning av meg, og jeg har fått diagnosen paranoid schizofreni.

Min psykiske tilstand på dette tidspunktet var svært ustabil og jeg var i en dyp depresjon. Depresjon kan føre til psykoselignende symptomer, i tillegg til at man lett kan misforstå spørsmål og begreper. For eksempel har jeg oppfattet "stemmer" som "indre stemme", noe som på språket mitt betyr "magefølelse". Jeg har også oppfattet det som tankeforstyrrelser. Jeg har aldri hørt stemmer i den forstand at noen fysisk snakker til meg.

Det ble også foretatt en MR av hjernen, resultatet har jeg aldri fått. For å sette en så alvorlig diagnose, må det bli funnet synlige forstyrrelser på hjernen. Noe jeg mener det ikke ble funnet på meg, fordi jeg aldri fikk vite resultatet av MR.

Som følge av denne diagnosen, som jeg og de pårørende mener er feil, har jeg i over et år måttet ta antipsykotisk medisin i tillegg til antidepressiv medisin. Diagnosen har også ført til at jeg har måttet gå på mer medisiner enn nødvendig.

Derfor ber jeg nå om å få slettet journalen i henhold til helsepersonelloven § 43, fordi opplysningene er feilaktige og belastende. Kopi sendes til Helsetilsynet.

Mvh....



_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]