It is currently Thu Mar 28, 2024 11:27 pm



Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Kirkeasyl?
PostPosted: Sat Nov 26, 2016 9:11 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Når det nå har blitt nesten umulig å flykte fra Norge uten å bli kriminalisert, er det kanskje snart betimelig å bruke kirkerommet? Søke tilflukt der? Nærmest som en siste symbolsk og desperat handling?

Kirkens tjenere, som med hederlige unntak ofte er de feigeste av oss når det gjelder, vil nok ikke like å ha politisk ukorrekte asylanter tilstede under søndagsmessen. Og politiet vil helt sikkert trampe inn foran Guds alter på det minste vink fra etaten som mener seg å stå over Vårherre selv. Men kanskje like greit at barna bæres ut fra Guds hus i all offentlighet når de skal bli melkeku for et system som betjener seg selv på deres bekostning?

Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort om jeg var i Norge, nemnda hadde gjort vedtak og barna skulle hentes i morgen. Men kanskje hadde jeg pakket koffertene og tatt dem med meg til nærmest kirke. Jeg kunne varslet pressen, men de hadde nok holdt seg unna. (Kanskje med unntak av Norge i Dag?) Som barnevernsoffer står man jo oftest muttens alene.

Så fikk barnevernet likevel finne seg i å være under Den Allmektiges oppsyn mens de begikk sine ugjerninger.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Kirkeasyl?
PostPosted: Sat Nov 26, 2016 9:45 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Dessverre er også kirkeasyl blitt nærmest umulig når det gjelder å verge seg mot barnevernet.

Det nyeste er en sak med en mor med 5 barn i Oslo. Hun søkte kirkeasyl, og sognepresten varslet barnevernet umiddelbart. Det har stått en leder i avisen Norge IDAG om saken. Jeg skal se om jeg kan finne den. Saken er ikke mer enn en måned eller to gammel.

Kirkeasyl kan nok asylsøkere fra fremmede land prøve, og til dels lykkes med. Men når det gjelder barn, snakker alle straks om at det er en fare for barnets velferd. Jeg husker en slik sak fra Bergen. Der var det riktignok slik at gutten skulle tilbake til sin mor, mens mormoren og onkelen, hvor gutten hadde bodd, satte seg imot det. Mormoren tok gutten til kirkeasyl (på Sotra, visst). Etter en stund ble de hentet ut av politi. Gutten ble først satt på institusjon en ukes tid, hvor han skulle "avprogrammeres", så sendt hjem til moren. Politimesteren i Bergen var den gang blant dem som messet om hvor farefullt det var for gutten å være i kirkeasyl. Saken var sterkt fremme i media, med uttalelser også fra moren.

Poenget her er ikke at vi skal skifte sol og vind mellom moren og bestemor + onkel. Det kan godt ha vært helt riktig å tilbakeføre sønnen til moren. Det kommer imidlertid klart frem at både barnevern og politi og godtfolk nok kan være på kirkeasylanters side hvis det de flykter fra, er noe fremmed, langt borte, som nordmenn synes er fælt. Men når det kommer til barn som skal forsøkes beskyttet mot norsk barnevern, får pipen en annen låt.

*

Her fant jeg lederen i Norge IDAG som berører den nye saken i Oslo (nederst: "Barn skal ikke kidnappes ...").

Det fremgår ikke helt klart her om moren og barna allerede hadde søkt tilflukt i kirken, eller om presten anga henne allerede før det.

Redaktør Finn Jarle Sæle:
De som kjemper for ofrene i barnevernet
Norge IDAG nr 41, 14 oktober 2016, nettpublisering 10 oktober / 17 november 2016

   "Og soknepresten skal ikke være angiver – men rådgiver og sjelesørger. Ellers faller hele det kirkelige stylinstituttet og folks tillit til kirkens hjelp.
   Dette er en alvorlig sak."


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Kirkeasyl?
PostPosted: Sat Nov 26, 2016 9:54 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Sat Feb 02, 2013 11:46 pm
Posts: 76
Som en siste desperat handling kan kirkeasyl være en mulighet.

Men kirken gir dessverre ikke asyl til barnevernsofre. Kirken er lojal til myndighetene, og dermed støtter de heller ikke opp om kjernefamilien.

_________________
sannheten skal ropes ut over hustakene


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Kirkeasyl?
PostPosted: Sat Nov 26, 2016 10:43 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Sat Feb 02, 2013 11:46 pm
Posts: 76
Det er tydeligvis allerede bekymringsfullt for myndighetene at prester ikke sender bekymringsmeldinger til barnevernet, og nå ønsker de å lære

http://utdanningsforskning.no/artikler/ ... eldeplikt/

Så kirken er tydeligvis ikke lenger et trygt sted for familien.

_________________
sannheten skal ropes ut over hustakene


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]