It is currently Thu Mar 28, 2024 2:32 pm



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Når barna lengter hjem fra utlandet
PostPosted: Tue Mar 15, 2016 10:06 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Jeg snakker som regel ikke med barna om barnevernet, med mindre de selv ønsker det. I slike øyeblikk nytter det ikke for meg å være noe annet enn ærlig med dem. Men jeg må også tillate barna å være uenige med meg, selv om vi er enige i det meste.

Noen slike øyeblikk hadde vi her forleden, når de skulle legge seg. Vi snakket om det som var kjekt i livet, og også om ting som kunne være vanskelig. Min sønn fortalte at det eneste han syntes var vondt, var at vi ikke kunne reise hjem til Norge.

Selvsagt stikker slikt meg i hjertet. Det er jo min dårlige samvittighet at vi ikke kan ha et normalt liv i barnas hjemland, selv om stedet vi nå bor er i ferd med å bli deres hjemland det også. Så er jo spørsmålet hva man skal svare når barna snakker rett ut om denne smerten? Jeg kunne jo sagt at "vi har det jo så kjekt her vi er, og det er ikke kjekkere å være i Norge!" Jeg kunne også forsøkt å unngå temaet eller å nedtone det, noe jeg kanskje også gjorde de første gangene de begynte å snakke om dette.

Nå velger jeg å forklare både ham og søsknene hans at det er helt greit å lengte til Norge. De har lov til, og rett til, å være både sinte og lei seg på grunn av dette.

Men jeg forklarer dem også at det å ha motgang, det kan på en pussig måte også gi oss styrke i livet. Blant annet kan det hjelpe oss å forstå andre. Hadde de kanskje tenkt på at en av kameratene i nabolaget hjemme i Norge kanskje selv var flyktning (foreldrene er fra Midt-Østen)? Så snakker vi om Nelson Mandela, som ikke var flyktning, men som satt i fengsel i så mange år, uten å ta bitterheten med seg ut da han forandret landet sitt.

Jeg forklarer barna at i mange land i verden, finnes det myndigheter som gjør livet vanskelig for deler av innbyggerne, og at mennesker derfor alltid har flyktet mellom land. Ja, selv Jesus var flyktning. I vårt tilfelle ville barnevernet gi oss hjelp som ingen av oss ønsket, og derfor måtte vi flykte. Vi har lov å være lei oss for det.

Men jeg stiller også barna spørsmål om hva de ha lært og opplevet etter at vi forlot Norge. Da ser de at vanskelighetene har medført svært mye positivt. Barna stortrives jo, og det har åpnet seg et helt nytt og spennende liv for dem. De ser at når en dør stenges, så kan flere andre dører åpne seg.

Det er på mange måter fantastisk å være flyktning i utlandet! Men vi klarer ikke å løpe ifra at det samtidig er en sår side ved denne tilværelsen, og det å ikke kunne reise hjem til Norge.

Jeg har sluttet å forsøke å bortforklare denne smerten. Det nytter ikke å lure barn. Jeg forsøker heller å hjelpe dem med å forklare og akseptere smerten. Så ønsker jeg å hjelpe dem til å se at smerte ikke trenger å føre til bitterhet, men at den på mange måter kan gi oss erfaringer som hjelper oss som mennesker på mange områder i livet.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]