It is currently Thu Mar 28, 2024 5:01 pm



Post new topic Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Bosette seg i Spania? Og hvor?
PostPosted: Thu May 14, 2015 6:34 pm 
Offline

Joined: Wed May 06, 2015 6:51 pm
Posts: 12
har ingen svar til dere eg fordi eg surfer selvetter svar, men vil bare si at eg føler med dere og ønsker dere rett i fra hjærtet Lykke til.håper alt ordner seg for dere,selv ønsker eg og min familie å flytte for å få ro i sinn og sjel og leve i harmoni og fred med barna våres.eg sitter selv med angst etter å ha sett skremsels propaganda på youtube,har sluttet med det å ser fremover til et godt liv om d så koster meg alt eg eier og har.ingenting betyr mer en familie,eg skjønner meg ikke på utviklingen i d såkalte gode norske land,at ingen gjør noe er helt ufattelig å at bv har sånn makt over familer at di kan undertrykke og forfølge som i middelalderen:(


Top
 Profile  
 
 Post subject: Finne Spansk adresse/leilighet fra Norge.
PostPosted: Sat May 16, 2015 12:20 am 
Offline

Joined: Thu May 07, 2015 12:50 am
Posts: 20
Hei.

Lurere litt på om det finnes gode råd for hvordan vi skaffer oss godkjent adresse i spania(?)

Om det er noen "fiksere" eller noe der nede som kan ordne med leie av en leilighet og sende oss leie kontrakt (skjønner jo at en må betale litt og overføre depositum og slikt).

Ser også faren for og kunne bli lurt, men håper noen her inne kan hjelpe oss litt på vei. Snakker om en adresse som vi kan sette opp på flyttemelding, så er ikke kresen sånn sett. Når vi ankommer spania så ser vi for oss at vi bruker litt tid på og finne et mer permanent sted hvor vi tror vi kan trives.

Om det ellers finnes noen triks i dette med adresse så er vi veldig lærevillige, og sier ja takk til all info! ;)

Kanskje det finnes norske leilighets meglere nede som kan hjelpe?
Finnes sikkert mange spanske også da, men antar at språket vil gjøre dette vanskelig over telefon/internett.

Kanskje finnes det noen andre bv flyktinger der nede som kan hjelpe til? Kan ikke betale store summer for slik hjelp, men noe kompensasjon skal vi vel kunne å få til.

Må komme oss nedover i sommer før vi blir totalt mentalt utbrent og helt slakt av bv sitt overvåkings prosjekt...

Er ikke noe umiddelbar hast enda, men vi har lenge sett hvor det bærer hen. Og vi har faktisk diskutert og flytte sørover før også; Men dette var før bv. raslet med sablene sine. Trodde den gang at det ikke vil la seg gjøre pga. økonomiske årsaker og la det derfor på is. Denne gang blir det alvor!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bosette seg i Spania? Og hvor?
PostPosted: Sun May 24, 2015 7:01 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Det er enkelt å leie leilighet i Spania. Dra ned og ta inn på hotell. Deretter kontakter dere et eiendomsmeglerfirma. Dere burde klare å skaffe et sted å bo på en uke.

Det er rimelig å leie langtid. Dere kan leie en treromsleilighet til ca. 600 euro i måneden pluss strøm, gass og vann.

Håper det ordner seg for dere. Dere kan få et godt liv i Spania utenfor rekkevidde av "barnevernets" lange fangarmer og morbide interesse for andres privatliv, familieliv og private korrespondanse.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bosette seg i Spania? Og hvor?
PostPosted: Mon May 25, 2015 11:37 am 
Offline

Joined: Thu May 07, 2015 12:50 am
Posts: 20
Takk for svar. :)

Jo. Men en må nesten levere flyttemelding før en flytter/drar vel(?). Og Folkeregisteret godtar vel ikke en hotell adresse.. Om jeg har skjønt det rett så er det viktig og få levert korrekt flyttemelding når/like før vi drar.


Ang. priser så er det faktisk mulig og leie til helt ned i 200-300 euro i månden for en brukbar 2-3 roms. (da er det gjerne litt i fra de typiske turiststedene).


***
Et spørsmål om noen vet svaret: Har jeg rett i at en kan levere/sende flyttemeldingen til hvilken som helst kommune i Norge? Eller blir den bare videresendt og behandlet i opprinnelse kommune? Ser bla. for meg at en flyttemelding glir lettere gjennom i feks. Oslo, en i en liten kommune hvor hver lille arbeidsoppgave som kommer inn blir nøye studert av alle "bønda" på kommunehuset....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bosette seg i Spania? Og hvor?
PostPosted: Tue May 26, 2015 8:03 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Ta med flyttemelding, og send den rekomandert når dere har leilighet.

ELLER: Flyttemelding kan lastes ned fra nett og sendes fra utlandet.

http://www.skatteetaten.no/upload/Skjem ... -1402B.pdf

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bosette seg i Spania? Og hvor?
PostPosted: Tue May 26, 2015 10:02 pm 
Offline

Joined: Thu May 07, 2015 12:50 am
Posts: 20
ok, takk for svar. :) satt med inntrykket av at en _måtte_ sende flyttemelding _før_ en reiste avgårde.

Men da er det allså greit og dra nedover å sende flyttemelding fra utlandet etter en har funnet leilighet.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bosette seg i Spania? Og hvor?
PostPosted: Thu Nov 05, 2015 12:13 pm 
Offline

Joined: Thu Jan 17, 2013 10:11 pm
Posts: 8
athene wrote:
(Innlegget er endret fordi jeg klikket på ok i stedet for forhåndsvisning).

Som jeg leste her, Spania er et katolsk land, hvor familien har en annen stilling enn i Norge. Men det er også et samfunn hvor folk bryr seg mye mer, - legger seg borti andres gjøren og laden ville en kanskje si i Norge. Der ingen mennesker skal bry seg eller blande seg inn, det er overlatt til det offentlige. Det er et skrik og et hyl etter at det offentlige må ta ansvar og ordne opp, nesten uansett hva folk måtte ha behov for. Her blir ansvaret overlatt til familien.

Lider barn nød i Norge, ringer naboen til barnevernet. Ser en at barn lider her, gir en ekstra omsorg til barnet, og mødrene får gjerne sitt pass kraftig påskrevet i all offentlighet, med beskjed om at slik og slik skal det væ
Eks. fra våre første kulturkollisjoner: Vi er i parken, og jeg får se at den eldste har tatt av seg sykkelhjelmen i et ubevoktet øyeblikk. Når jeg så går bort med hjelmen og gir beskjed at hun kan ta den på hvis hun vil sykle, protesterer hun først, deretter begynner hun å gråte. Jeg tar med meg både sykkelen og jenta bort til benken hvor jeg sitter.

Jeg skjønner ikke særlig mye spansk, men skjønner at jeg får en kraftig reprimande, av ei av mødrene som kommer bort. Så vet jeg også noe nyttig: Vær obs på, at når du hører spansk uten å skjønne hva de sier, kan en lett tro at de er sinte, at de verste ting blir sagt, rett og slett fordi de utrykker følelser, snakker høyt og gestikulerende, i rasende fart.

Etterhvert får vi oppklart problemet: Det går rett og slett ikke an å ta fra henne sykkelen, bare fordi hun ikke vil bruke hjelmen. Forskrekket sier jeg at unger kan da ikke sykle uten sykkelhjelm (hadde tenkt for noen uansvarlige foreldre de ungene her har, ingen bruker sykkelhjelm!) Nei da. Er det Guds vilje, skjer det uansett, vi kan bare håpe og tro at han holder sin hånd over barna våre.

For dem som satt og så på denne episoden, og så at hun begynte å gråte (hun ville selvfølgelig ikke skille seg ut mer enn hun gjorde allerede), var dette nærmest et overgrep. Å tvinge et barn til å bruke sykkelhjelm!
Jeg kunne fortelle mange lignende episoder, som den med sykkelhjelmen. Og min indre krig mot absolutte verdier og holdninger jeg hadde i bagasjen fra Norge. Og det steinharde kravet man møter her, om å gjøre det slik vi gjør det her.

Å stryke klær: En dag får jeg atter besøk på benken i parken. Ett vennlig, men bestemt spørsmål: Stryker du ikke klærne til barna dine? Jeg blir veldig usikker, jeg forstår ikke hva hun mener. Sier at jeg selvfølgelig stryker klærne, alle finklær og kjoler og sånn? Nei, stryker du ikke klærne?!? Jeg enda mere usikker og nå blir jeg taus, jeg skjønner ikke spørsmålet. Hun tar da tak i yngstejenta, drar i t-skjorta for å vise meg hva hun mener, og jeg holder på å dette av stolen (benken). - Mener du å stryke t-skjorter og dongeri bukser? - JA, nettopp, du må stryke alle klærne til ungene dine!

Det blir en lengre diskusjon, hvor jeg begynner å fatte enkelte ting om det spanske samfunnet, som jeg alldeles ikke har skjønt. For jeg prøvde nemlig å forklare henne at i Norge gjør vi ikke det (og vi er jo norske). Ganske kaldt svarte hun at "nå er du her". "Du må stryke klærne, ellers tror alle at de har en mor som ikke bryr seg om dem, de kan bli utsatt for både det ene og det andre, og de kommer til å bli sett ned på, som har en slik mor".

For å si det sånn: Nå står jeg og stryker klær ca. 15 timer i uken. Barna skal også til enhver tid være rene og pene. Og barna ruser rundt på rollerblads og sykkel uten hjelmer. Men kne og albu og hånd-beskyttelse ville jentene fortsatt ha på, selv om de andre ungene i parken ikke brukte det. De erfarte nemlig at dersom man har knebekyttelse på, slipper en å kreke seg hjem med store sår på knærne.

Og her ser en hvordan de vi deler parken med også kan tilpasse seg oss. Andre unger i parken registrerte nemlig at de to lyse jentene fra Norge kunne rase rundt i megafart og falle utallige ganger uten å skade seg. De begynte først å låne utstyret av jentene våre, deretter forlange å få slik selv. Jeg ser nesten ikke en unge nå, uten dette morsommer utstyret som gjør at en kan hoppe og farte rundt og ramle både forover og sidelengs, og bare reise seg opp og kjøre videre. Det er klart det ser tøffere ut, jo større fart en har, jo flere vågale triks man kan gjøre...

Nok om det, så langt.

Hvor skal en bosette seg hen? Bosett deg for alle del ikke i områder hvor det bor mange nordmenn, i engelske ghettoer, eller i turistgrytene. Bosett deg lengst mulig unna norske eller engelske ghettoer og turismen. Med det mener jeg, bosett deg i en spansk by, eller enda bedre landsby. Det er et grunnleggende basal-argument for dette: Nemlig integrering. Og det å gi barna mulighet for å bli to-kulturelle med to språk de kan snakke flytende: Spansk og norsk. I tillegg får de engelsk som tredjespråk.

Ingen større gave kan vi vel gi barna våre (utenom kjærlighet), enn å la de å la de vokse opp og kjenne to kulturer, og kunne snakke og skrive to språk flytende? Husk at spansk er verdens tredje største språk, nest etter engelsk og mandarin (kinesisk). Det er 400 millioner mennesker i verden, som har spansk som morsmål. Barna lærer aldri spansk ned i dybden, hvis de ikke hver dag omgås spanske barn og spansk kultur.

Uansett fremtidig yrke, vil det gi store fordeler å inneha tre språk, hvorav to flytende. Å vokse opp i to kulturer er en gave, og de vil på alle områder av livet bære med seg en klokskap og ro som få er forunt. Har de slik bagasje med seg, vil alle nye "kulturer" (eks. ulike jobb-kulturer) raskt bli oppfattet og de får en adskillig enklere prosess hvor de både integrerer det nye, og beholder sin integritet i møte med andre samtidig. Tror jeg da...

Vi ser hvor givende og spennende og bevissthets-utviklende det er for våre jenter å bli kjent med spansk kultur. Det er så spennende, det ser ut som en ny verden har åpnet seg for dem, som gjør alle mulige fremmede, nye ting uimotståelig spennende. De har i rekordfart utviklet seg bevissthetsmessig om Norge og den norske i kulturen, de relaterer det de har til spansk kultur. Det vi ser, er at de i stedet for å bare "leve i" uten å reflektere videre over egne erfaringer, nå også kan stille seg på utsiden og titter inn på verdier, holdninger, væremåter. De har blitt betraktere, samtidig som de også er "i" og ofte bare lever med, uten å betrakte. Jeg tror dette vil bli en bagasje verdt sin vekt i gull. De tar klare standpunkt til hva de mener er bedre i Spania, og hva som er bra i Norge. (Desverre for verdens beste land, faller mesteparten heldigere ut for Spania.)

Et meget viktig argument er også økonomien. Bosetter en seg i utenlandske ghettoer, vil prisene ligge nær opp til de norske, hva angår både for leiebolig og delvis mat og husholdningartikler. Eks. her vi bor, koster en leilighet med to soverom, stue, kjøkken, balkong, inkludert lys og vann og avfall, ca. 3.000 norske kroner. 15 minutter unna med bil vil den samme leiligheten koste 7.000 pr. mnd. Handlekorga blir 60 euro for det som koster 85 euro i samme by 15 minutt unna.

Skal en først til Spania, anbefaler jeg Canariøyene sterkt, på grunn av det enkle klimaet. Ja jeg sier det enkle klimaet. Livet er lett når en setter på vaskemaskinen om kvelden, henger ut klærne om morgenen til soloppgangen, og de er tørre to timer senere. Mesteparten av livet leves ute. Det er derfor store familier med bestemor og bestefar, mamma, pappa, to barn og ei tante med ektefelle kan bo i samme tre-romsleilighet.

Når en spansk familie på åtte husstands-medlemmer kan dele en liten leilighet med stue, kjøkken og to soverom, hvorfor kan ikke da en norsk tobarnsfamilie i Spania bo på to rom og kjøkken? Det koster ca. 2.500 kroner pr. mnd.

Klimaet på Canariøyene gjør at en sparer penger på så mange måter, også på innkjøp av klær. Glem vinterdresser, skiutstyr, støvler, luer, ullundertøy, regntøy osv. At klær tørker på et blunk, gjør behovet for garderobe mindre. En trenger lite av det som kjøpes for penger, når solen skinner og det er varmt om natten, og varmt om dagen. Fokuset forsvinner vekk fra det som er livsnødvendig i Norge. Dette er det vanskelig å forestille seg, ikke minst forklare: Men en klarer seg og er fullt ut lykkelig(ere), selv om en knapt har en krone i lommeboken.

Det handler også om hva en ser andre har og det en opplever rundt seg. Når det er så lite fokus på ting rundt en, merker en ikke at noe mangler. Fordi ingenting mangler. Nå har vi nettopp feiret jul, en tid som er rådyr i Norge. I Spania feires julen 5. og 6. januar. Selve julaften 24. feires med et godt måltid. Om kvelden 5. januar må alle se det store opptoget med Hellige Tre Konger. Barna står timesvis i kø, for å komme opp på fanget til en av kongene, og hviske dem i øret hva de ønsker, få gi et kyss, og vandre ned igjen med hauger av drops i neven. Det er stor spenning om kvelden, for neste morgen får en se om De Hellige Tre konger har vært med gaver. I sofaen ligger gavene når de våkner: En leke eller to, nye klær og penalhus og ransel.

Det er befriende å slippe dette til-fra gavestyret, og unødvendige gaver til de voksne. (Selv om vi feirer både norsk "mini"-jul 24. og spansk jul 5. og 6. januar). Aller mest befriende er det å gå i gater og butikker, uten ett eneste skilt hvor det oppfordres "kjøp-kjøp-kjøp" - til Hellige Tre Kongers dag osv. I alle butikker er det rett og slett julkrybber, glitrende lys, og girlandere. Her feires virkelig julen, det er en fest hvor alle er glade og i godt humør. Og ingen forkjøper seg, med de konsekvenser det får, for januar og februar.

Ja, dette får være nok skryt om Spania for denne gangen. Jeg presiserer at jeg forteller fra det Spania vi bor i og opplever. Spania er ett land med store forskjeller, både mellom steder og mellom ulike regioner.

hei athene...Jeg ønsker as faa spørre om du hvet hvilke plasser som det er trygt aa flytte til I gran canaria... tusen takk paa forhaand...med venlig hilsen inger82


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]