It is currently Thu Mar 28, 2024 4:09 pm



Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Norsk språk forutsetning for vellykket liv?
PostPosted: Fri Sep 04, 2015 7:33 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Man kan virkelig undre seg over hvordan politikerne tenker.

– Når ungene kommer til første skoledag, må de kunne norsk godt nok til å kunne henge med. Det er en forutsetning for et vellykket liv i Norge. Skolene gjør mye for å ta igjen manglende norskkunnskaper, men det er for sent. Allerede i tre års alder må vi ta rede på om norskkunnskapene er i en god fase, sier Carl I. Hagen, Frps gruppeleder i Oslo, til VG.

Det er forståelig at innvandrerforeldre ønsker at barna skal lære morsmålet sitt. Det er også fornuftig at barn kan noe norsk når de begynner i skolen. Men er det virkelig slik at dersom barn møter først skoledag uten å kunne norsk, så vil de ha det vanskelig resten av livet?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/komm ... /23509932/

Da vi flyktet til utlandet, sendte vi barna våre på skole, hvor de snakket språk som barna ikke behersket. Skolen gjorde det de kunne for at barna skulle komme raskt inn i både språk og fag, og var uhyre positive. Barn er utrolig tilpasningsdyktige, og språkproblemene var forbigående.

Men vi har kanskje nok en gang gjort oss skyldig i omsorgssvikt, dersom man skal kreve like mye av nordmenn i utlandet, som av utlendinger i Norge?

Dessverre er det lite fornuft men desto mer norsk innvandrerfiendtlig arroganse i dette forslaget fra Fremskrittspartiet, som i realiteten støtter dagens barnevern og måten det fungerer på 100%.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Norsk språk forutsetning for vellykket liv?
PostPosted: Fri Sep 04, 2015 11:57 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 

Jeg er ikke sikker på om Hagens forståelse går så dypt at det gjør noe. Men det er i den nåværende situasjon faktisk grunn til å gjøre noe for at innvandrerbarn skal delta i norsktalende situasjoner jevnlig og fra tidlig. Grunnen er at situasjonen er nokså anderledes enn for eders barn i et fremmed land.

Barn vil, gjerne opp til 10-12 års alder, lære seg språk uten å få opplæring, men bare ved å snakke med andre, og de kan gjerne utvikle flere språk parallelt. Kompetansen trenger ikke være helt lik i alle språkene, det kommer an på hvor omfattende språkbruken er, særlig når det gjelder ordforråd, og dertil utvikles en del grammatiske strukturer i noen språk relativt senere enn i andre, fordi enkelte språkstrukturer er forskjellig bygget opp. Hvis barn kommer bardus inn i et fremmed språkmiljø, kan de også klare seg utmerket, slik du sier deres barn har gjort, kanskje med litt hjelp, men ikke nødvendigvis det engang. Jeg husker på 1980-tallet at noen norske foreldre ble temmelig forbauet da deres barn snakket vietnamesisk like fullt som norsk. I barnehagen der de gikk, var det en 6-7 vietnamesiske barn, og det var nok til at også de norske ble vietnamesisk-talende (så lenge interessen og samværet varte, tipper jeg).

Men i deler av f.eks Oslo er skoleklassene nå nesten helt bestående av fremmedspråklige elever, mens elever med norsk bakgrunn er kun 2-3 stykker, om overhode noen. De fremmedspråklige barna har heller ikke brukt norsk tidligere, hverken i barnehager, hvor situasjonen er som i skolene, eller hjemme. Og noen av dem blir holdt hjemme i nærmiljøet, uten å omgås norsktalende f.eks i en barnehage, helt til de begynner på skolen. Voksenmiljøet som omgir dem, i betydelige bo-områder, er kanskje heller ikke norsktalende, spesielt gjelder dette mødrene - mange innvandrerkvinner lærer seg ikke norsk. Foreldrene er kanskje heller ikke hverken innforlivet med norsk type opplæring eller spesielt interessert i å oppmuntre barna til det. Jeg tror nok det varierer en hel del.

Da blir det fremmedspråklige elementet til barna i de mest fremmedspråklige miljøene, både på skolen og hjemme, for dominerende til at de lærer norsk i et tempo slik at de kan forstå undervisningen i skolen. De kan faktisk bli sittende der uten å kunne følge med, i betydelig tid. Samebarn i Finnmark som var utsatt for fornorskningspolitikken i tidligere generasjoner, kunne bli sendt på skolen og forsto ikke et ord læreren sa i flere år - husker jeg samiske studenter på Blindern kunne fortelle i min studietid.

Innvandrerbarn i Norge nå bør nok eksponeres, f.eks for norsktalende lekekamerater, fra nokså tidlig. Det trenger ikke være så mange timer hver dag, men bør være nokså jevnlig. Problemet er da at en del innvandrerfamilier ikke vil sende barna i barnehage, blant annet fordi de vil motta kontantstøtte ved å holde dem hjemme.

Jeg er imidlertid ikke orientert om hvor omfattende og alvorlige slike forhold er, men det som fremstilles, høres litt vel dramatisk ut, ja. Du har sikkert rett i at mye blandes sammen i en suppe, hvor noen ingredienser kan være diskriminering og uvitenhet. Jeg vet at svært mange i skolepedagogiske miljøer så vel som blant godtfolk tror at man må lære opp barn i språk. I realiteten underviser jo skolelærere ikke norsktalende elever i norsk; de lærer dem å skrive og lese et språk de allerede kan og utvikler på egen hånd.

  

   

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Norsk språk forutsetning for vellykket liv?
PostPosted: Sat Sep 05, 2015 7:38 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Takk for interessant og faglig redegjørelse om barn og språk.

Du har rett i at barna våre har lært det nasjonale språket her ved at vi lot dem være utenfor og leke med lokale barn på fritiden (slik det var vanlig da jeg selv vokste opp i Norge på 70-tallet). Mens de lærer å lese og skrive dette språket på skolen. Samtidig lærte de engelsk helt og holdent på skolen, både fordi undervisningen foregår på engelsk, men også fordi elevene er opplært til å kommunisere på engelsk i timene og i friminuttene.

Slik jeg forstår deg, er noe av problemet i Norge at skolemiljøene i seg selv består av mange innvandrere, slik at den spontane norsklæringen når elevene kommuniserer seg imellom blir svakere? Da er det kanskje slik at dette kan være et problem i (deler av) Oslo, mens det ikke nødvendigvis er et problem på mindre steder hvor innvandrerne ikke dominerer skolemiljøene?

I et land som Norge, må det etter min mening være mulig å motivere og aktivisere innvandrerfamilier med positive virkemidler, og uten å nevne omsorgssvikt og barnevern.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]