It is currently Sun Apr 28, 2024 3:58 pm



Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Dere som har peiling på Rettssystemet!-har noen spørsmål!
PostPosted: Sun Jun 26, 2011 10:47 am 
Offline

Joined: Sun Oct 26, 2008 7:09 pm
Posts: 31
Er det slik at hvis det ikke er kommet frem noe nye bevismaterialer/dokumenter så kan Tingretten avslå anken?
(som om hvis du feks anker fra tingretten til lagmansretten,så tar de ikke saken pga at det ikke fremligger noe nye bevis?)

Når det er snakk om tilbakeføring og en har fått medhold i dette av fylkesnemda og barnevernet begjærer utsettelse av iverksettelse,er det da stor risiko for at de får medhold i dette?

Og pleier tingretten ofte å stadfeste det fy.nemda har sluttet seg til?Også når det gjelder tilbakeføring til biologiske foreldre?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Dere som har peiling på Rettssystemet!-har noen spørsmål
PostPosted: Sun Jun 26, 2011 11:45 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
mamma_for_alltid87 wrote:
Er det slik at hvis det ikke er kommet frem noe nye bevismaterialer/dokumenter så kan Tingretten avslå anken?
(som om hvis du feks anker fra tingretten til lagmansretten,så tar de ikke saken pga at det ikke fremligger noe nye bevis?)


Såvidt jeg vet, trengs ikke nye bevis for å anke til tingretten. Det er lagmannsretten som er flaskehalsen.

Quote:
Når det er snakk om tilbakeføring og en har fått medhold i dette av fylkesnemda og barnevernet begjærer utsettelse av iverksettelse,er det da stor risiko for at de får medhold i dette?


Jeg vil anslå risikoen til å være ganske stor, men det avhenger sikkert litt av hvor total seieren din i fylkesnevnden var. Jeg har selv opplevd å få medhold i utsatt iverksettelse.

Quote:
Og pleier tingretten ofte å stadfeste det fy.nemda har sluttet seg til?Også når det gjelder tilbakeføring til biologiske foreldre?


Jeg har hørt at tingretten ofte legger seg på samme linje som fylkesnevnden, men kommunen vil gjøre alt i sin makt for å påføre deg tap. Derfor må du være smart. Ikke la dem bringe deg ut av balanse.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Dere som har peiling på Rettssystemet!-har noen spørsmål
PostPosted: Sun Jun 26, 2011 1:34 pm 
Offline

Joined: Sun Oct 26, 2008 7:09 pm
Posts: 31
Takk for svar!

Hmm..seier ja..Jo ja,det var vel en ganske god seier vil jeg påstå.BV hadde leid inn en sakkyndig som kom med en svært useriøs rapport,der den sakkyndige blanda inn fortiden med dagens situasjon sov osv...Den var rett å slett så negativ at det ble ris til egen bak for sakkyndiges del!
Fylkesnemda la liten vekt på mye av rapporten.

Nå spørs det bare om tingretten anser det samme...Det er jo den rapporten kommunen tviholder på og påstår er rett..

Skal hvertfall gjøre alt som står i min makt! :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Dere som har peiling på Rettssystemet!-har noen spørsmål
PostPosted: Sun Jun 26, 2011 6:07 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Man ANKER ikke en sak til tingretten, men man FREMMER en sak for retten. Derimot kan man anke en sak til lagmannsretten. Slik er det fordi fylkesnemnda ikke er en rettsinstans, men et forvaltningsorgan; nemndas avgjørelser er vedtak, ikke dom.

Man kan altså, eller kommunen for den del, fremme en sak for tingretten, fordi man ikke er fornøyd med vedtaket fra nemnda.

Ikke vent på avgjørelsen fra tingretten vedr. oppsettende virkning av nemndas vedtak. Jobb aktivt for å få barna tilbakeført. Dette er en viktig seier!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Dere som har peiling på Rettssystemet!-har noen spørsmål
PostPosted: Sun Jun 26, 2011 6:25 pm 
Offline

Joined: Sun Oct 26, 2008 7:09 pm
Posts: 31
Nina wrote:
Man ANKER ikke en sak til tingretten, men man FREMMER en sak for retten. Derimot kan man anke en sak til lagmannsretten. Slik er det fordi fylkesnemnda ikke er en rettsinstans, men et forvaltningsorgan; nemndas avgjørelser er vedtak, ikke dom.

Man kan altså, eller kommunen for den del, fremme en sak for tingretten, fordi man ikke er fornøyd med vedtaket fra nemnda.

Ikke vent på avgjørelsen fra tingretten vedr. oppsettende virkning av nemndas vedtak. Jobb aktivt for å få barna tilbakeført. Dette er en viktig seier!


Men hvordan kan jeg jobbe aktivt med det?Saksbehandler er på ferie nå,og min advokat går også ut i ferie snart..
Er det noe jeg kan gjøre selv?
Jeg kan vel ikke bare hente barna heller...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Dere som har peiling på Rettssystemet!-har noen spørsmål
PostPosted: Sun Jun 26, 2011 6:32 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Apr 09, 2008 7:23 pm
Posts: 193
Location: Vestlandet
1: Du og advokaten må avtale et møte med BV før noen går på ferie, krev barna tilbakeført.
2: Krev også barna tilbakeført i brevs form. Vis til Nemdas avgjørelse.
3: Krev også Kraftig økning i samvær, selvsagt med overnatting og uten tilsyn med sikte på tilbakeføring i tråd med nemdas vedtak.
4: Du vinner i Tingretten, bare fortsett som nå.

Stor klem.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Dere som har peiling på Rettssystemet!-har noen spørsmål
PostPosted: Sun Jun 26, 2011 6:39 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Diamanten wrote:
1: Du og advokaten må avtale et møte med BV før noen går på ferie, krev barna tilbakeført.
2: Krev også barna tilbakeført i brevs form. Vis til Nemdas avgjørelse.
3: Krev også Kraftig økning i samvær, selvsagt med overnatting og uten tilsyn med sikte på tilbakeføring i tråd med nemdas vedtak.
4: Du vinner i Tingretten, bare fortsett som nå.

Stor klem.


Er barnevernleder til stede? Hvis ikke, hvem fungerer som bv-leder? Advokaten må ringe i morgen for å avtale hvordan tilbakeføringen skal foregå, evt. opptrapping av samvær, overnatting, ikke tilsyn osv. som en del av tilbakeføringsplanen - som skal være gjenomført innen meget kort til. Begynn i morgen tidlig!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Dere som har peiling på Rettssystemet!-har noen spørsmål
PostPosted: Mon Jun 27, 2011 11:28 am 
Offline

Joined: Sun Oct 26, 2008 7:09 pm
Posts: 31
Jeg har snakket med Bv leder selv idag,og de er jammen meg ikke til å rikke.
De vil ikke gjøre noe som helst før vi har fått beskjed om de får medhold i utsatt iverksettelse..
Men de hører vel mer på Advokaten min kan jeg tenke meg...Eller jeg vet ikke?!

Kan ikke skjønne at de har lov til å bare holde barna mine igjen når jeg har fått medhold i Fy.nemda..


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Dere som har peiling på Rettssystemet!-har noen spørsmål
PostPosted: Mon Jun 27, 2011 11:54 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Du kan kontakte fylkesmannen i ditt fylke.

Jeg vet ikke om nemnda satte betingelser for tilbakeføring. Nevnte de noe om tilbakeføringsplan, evt om de dikterte denne?
Ja, advokaten din må kontakte barnevernet. Jeg vet om saker der advokaten, sammen med foreldrene, har reist ut til fosterhjemmet og, med vedtaket i hånd, forlangt barna utlevert.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Dere som har peiling på Rettssystemet!-har noen spørsmål
PostPosted: Mon Jun 27, 2011 1:47 pm 
Offline

Joined: Sun Oct 26, 2008 7:09 pm
Posts: 31
Nina wrote:
Du kan kontakte fylkesmannen i ditt fylke.

Jeg vet ikke om nemnda satte betingelser for tilbakeføring. Nevnte de noe om tilbakeføringsplan, evt om de dikterte denne?


Nei,ingen verdens ting...
Syns det er litt rart at det ikke står noe om det..Det siste som står er ;"SLUTNING:
1.Fylkesnemdas vedtak datert **.**.**** oppheves.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Dere som har peiling på Rettssystemet!-har noen spørsmål
PostPosted: Mon Jun 27, 2011 11:13 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Apr 09, 2008 7:23 pm
Posts: 193
Location: Vestlandet
Da mener nemda at barna skal hjem, uten noe tull. Advokaten må kontakte bv straks. Henvende dere også skriftlig. Hvis du får negativt svar viser d bvs manglende evne til samarbeid.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Dere som har peiling på Rettssystemet!-har noen spørsmål
PostPosted: Tue Jun 28, 2011 9:11 am 
Offline

Joined: Sun Oct 26, 2008 7:09 pm
Posts: 31
Diamanten wrote:
Da mener nemda at barna skal hjem, uten noe tull. Advokaten må kontakte bv straks. Henvende dere også skriftlig. Hvis du får negativt svar viser d bvs manglende evne til samarbeid.


Ja,jeg har fått det beste av det beste vedtaket:-) Kunne ikke blitt bedre det!

Men vi må nok desverre forholde oss til spillereglene nå..BV har anket og begjært utsatt iverksettelse.Så nå må vi bare vente på en avgjørelse fra tingretten om de får medhold eller ikke!Velger å tro at jeg har en kjempesterk sak,men man vet jo aldri..Kommer sånn an på hvilke dommere som sitter der..


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Dere som har peiling på Rettssystemet!-har noen spørsmål
PostPosted: Tue Jun 28, 2011 1:33 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
mamma_for_alltid87 wrote:
Diamanten wrote:
Da mener nemda at barna skal hjem, uten noe tull. Advokaten må kontakte bv straks. Henvende dere også skriftlig. Hvis du får negativt svar viser d bvs manglende evne til samarbeid.


Ja,jeg har fått det beste av det beste vedtaket:-) Kunne ikke blitt bedre det!

Men vi må nok desverre forholde oss til spillereglene nå..BV har anket og begjært utsatt iverksettelse.Så nå må vi bare vente på en avgjørelse fra tingretten om de får medhold eller ikke!Velger å tro at jeg har en kjempesterk sak,men man vet jo aldri..Kommer sånn an på hvilke dommere som sitter der..

Vi satte frem krav om utsatt iverksettelse av nemndas vedtak (det gikk i vår disfavør), men barnevernet flyttet Kristoffer før avgjørelsen falt. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor dere må vente på en avgjørelse nå. Er advokaten litt for forsiktig?

Dersom barnevernet får medhold nå, så kan dere anke avgjørelsen til lagmannsretten. Vær klar over det.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Dere som har peiling på Rettssystemet!-har noen spørsmål
PostPosted: Tue Jun 28, 2011 2:36 pm 
Offline

Joined: Sun Oct 26, 2008 7:09 pm
Posts: 31
Nina wrote:
mamma_for_alltid87 wrote:
Diamanten wrote:
Da mener nemda at barna skal hjem, uten noe tull. Advokaten må kontakte bv straks. Henvende dere også skriftlig. Hvis du får negativt svar viser d bvs manglende evne til samarbeid.


Ja,jeg har fått det beste av det beste vedtaket:-) Kunne ikke blitt bedre det!

Men vi må nok desverre forholde oss til spillereglene nå..BV har anket og begjært utsatt iverksettelse.Så nå må vi bare vente på en avgjørelse fra tingretten om de får medhold eller ikke!Velger å tro at jeg har en kjempesterk sak,men man vet jo aldri..Kommer sånn an på hvilke dommere som sitter der..

Vi satte frem krav om utsatt iverksettelse av nemndas vedtak (det gikk i vår disfavør), men barnevernet flyttet Kristoffer før avgjørelsen falt. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor dere må vente på en avgjørelse nå. Er advokaten litt for forsiktig?

Dersom barnevernet får medhold nå, så kan dere anke avgjørelsen til lagmannsretten. Vær klar over det.


Nei,Advokaten min tenker taktisk nå.Vi vil ikke være de store stygge ulvene.Vi vil gjøre dette på en mest skånsom måte,som er til det beste for barna..De har jo tross alt en tilknyttning til plassen de er nå også,selv om det ikke er avgjørende.
Og om de skulle få medhold,så går det nok an å anke,men det er nok i sjeldne tilfeller at saker som dette når lengre enn tingretten.
Vi har ikke lov til å bare hente barna nå.Akkurat nå står saken litt på pause "på en måte".Det er opp til tingretten å avgjøre nå.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Dere som har peiling på Rettssystemet!-har noen spørsmål
PostPosted: Tue Jun 28, 2011 6:19 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Dere har et "lovlig fattet vedtak", som de ellers ynder å kalle det. Vel, kanskje velger advokaten rett strategi.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]