It is currently Sun Apr 28, 2024 11:13 am



Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Endelig blir Jannike Willoch gransket av Helsetilsynet!
PostPosted: Sat Feb 26, 2011 1:27 pm 
Offline

Joined: Wed Jun 16, 2010 3:08 pm
Posts: 33
Alvdal-psykolog granskes av Helsetilsynet
Oppretter tilsynssak mot Jannike Willoch, som ble vraket som sakkyndig i fjor.

Willoch ble i fjor oppnevnt som sakkyndig i saken som omfatter grove overgrep mot barn i Alvdal.

I august i fjor innlot hun seg på en diskusjon med flere andre på Facebook, der hun gikk inn på detaljer i Alvdal-saken og en annen sak hun var involvert i. Om Alvdal-saken skrev hun hvordan barna reagerte da de ble omplassert i et nytt hjem.
Rapporten underkjent

Basert på Aftenposten.nos artikkel bestemte Helsetilsynet seg for å se nærmere på saken.

I forrige uke ble det opprettet en tilsynssak mot Willoch, for å vurdere om Facebook-meldingene utgjør et brudd på taushetsplikten. Den vurderingen er neppe klar før nærmere sommeren.

I tillegg til Facebook-kritikken, ble hennes sakkyndig-rapport underkjent av Den rettsmedisinske kommisjon før jul. Dette førte til at to nye sakkyndige ble oppnevnt for å lage en helt ny rapport for bruk i rettssaken.

Psykolog Willoch krevde over 200.000 kroner for sitt arbeid, men konstituert sorenskriver Tom L. Urdahl ved Nord-Østerdal tingrett satte hennes salær til kroner null fordi rapporten var verdiløs for tingretten:

- Willoch har anket denne avgjørelsen, og jeg vil oversende papirene til Eidsivating lagmannsrett på Hamar over helgen, sier Urdahl til Aftenposten.no.

Les også: Psykolog får kritikk i Alvdal-saken
- Misvisende

Jannike Willoch har tidligere beklaget at hun la ut meldingene på Facebook i august i fjor, og understreker at hun sørget for å få innleggene slettet raskt.

Willoch mener Aftenposten.nos overskrift på artikkelen "Psykolog diskuterte overgrepssaken på Facebook” var misvisende, fordi hun mener Alvdal-saken aldri ble diskutert.

- Diskusjonen på den private Facebook-veggen dreide seg om det noen gang var riktig å gå til omsorgsovertakelse, der jeg henviste til Alvdal-saken i en lenke samt det faktum at en akuttplassering i en slik situasjon også var opprørende for barna det gjaldt, skriver psykologen i en epost til Aftenposten.no.

I fjor fratok Helsetilsynet autorisasjonen fra seks psykologer på bakgrunn av tilsynssaker. Fem psykologer fikk en advarsel, ifølge statistikk på tilsynets nettsider.

_________________
Irene Hov


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Endelig blir Jannike Willoch gransket av Helsetilsynet!
PostPosted: Sat Feb 26, 2011 3:24 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Bra, Irene, at du følger opp det som skjer i denne saken.

Lenke til artikkelen i Aftenposten - Alvdal-psykolog granskes av Helsetilsynet

Det er selvfølgelig sjokkartet for Jannike Willoch at hun også har plikt til å overholde lover og regler. Willoch er jo vant til å skalte og valte hensynsløst med barn og familier, helt etter eget forgodtbefinnende.

Også mediekåte Hjermann uttaler seg - Psykolog diskuterte overgrepssaken på Facebook

Aftenposten om Willochs gjentatte brudd på taushetsplikten:
Quote:
I et annet innlegg går hun inn på en familie der far er voldelig, og hvor en episode på barnas skole kan gjøre familien identifiserbar. Aftenposten.no har valgt å ikke gjengi ordlyden i noen av disse to innleggene.
Nei, Aftenposten respekterer loven.

Hjermann er sitert slik:
Quote:
- Det virker ganske ubetenksomt å diskutere saker hvor man er oppnevnt som sakkyndig på sosiale medier. Ingen saker som er taushetsbelagt skal diskuteres noen steder, sier Hjermann.


Nei Hjermann, dette er ikke bare ubetenksomt, det er direkte straffbart.

Quote:
Jannike Willoch har som psykolog taushetsplikt, en plikt som er nedfelt i straffeloven.


Straffelovens § 121 - Den som forsettlig eller grovt uaktsomt krenker taushetsplikt som i henhold til lovbestemmelse eller gyldig instruks følger av hans tjeneste eller arbeid for statlig eller kommunalt organ, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Endelig blir Jannike Willoch gransket av Helsetilsynet!
PostPosted: Sat Feb 26, 2011 8:37 pm 
Offline

Joined: Wed Jun 16, 2010 3:08 pm
Posts: 33
Takk for det!

Jeg har fulgt Jannike Willoch over en lang periode. Jeg visste av egen erfaring at hun var alvorlig mentalt forstyrret. Når jeg oppdaget henne på Facebook var flere av mine støttespillere oppmerksomme på henne og tok henne med buksene rundt anklene.
Alt ble fotografert og kopiert.
Resten klarte hun selv. Har gitt Helsetilsynet alt jeg har av dokumentasjon på hennes oppførsel.
Samt media.
Dette er ikke bare hevn, men et ønske om å spare barn og familier for den sykeste ondskapen jeg noen gang har opplevd.

_________________
Irene Hov


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Endelig blir Jannike Willoch gransket av Helsetilsynet!
PostPosted: Tue Mar 01, 2011 6:08 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Irene Hov wrote:
Takk for det!

Jeg har fulgt Jannike Willoch over en lang periode. Jeg visste av egen erfaring at hun var alvorlig mentalt forstyrret. Når jeg oppdaget henne på Facebook var flere av mine støttespillere oppmerksomme på henne og tok henne med buksene rundt anklene.
Alt ble fotografert og kopiert.
Resten klarte hun selv. Har gitt Helsetilsynet alt jeg har av dokumentasjon på hennes oppførsel.
Samt media.
Dette er ikke bare hevn, men et ønske om å spare barn og familier for den sykeste ondskapen jeg noen gang har opplevd.
Det er oppmuntrende for alle at du har lyktes med å avsløre Willoch. Du viser at det nytter å kjempe!

Jeg synes ikke "hevn" er en passende beskrivelse her, dette dreier seg om rettferdighet og oppreisning. Det kan aldri bli ofrenes feil at sakkyndige som Willoch ikke utfører jobben sin tilfredsstillende. Dette er og blir Willochs eget ansvar.

Man får håpe at Helsetilsynet tar seg tid til å gå igjennom flest mulig saker der Willoch har bidratt, det kan ligge en hel rekke med justismord her.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Endelig blir Jannike Willoch gransket av Helsetilsynet!
PostPosted: Sun May 01, 2011 10:37 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Jannike Willoch holder seg i medienes søkelys.

Fra Aftenposten 27.apr 2011; Alvdal-psykolog får salæret halvert

Siterer:
Quote:
Psykolog krevde 200.500 kroner for sakkyndigrapport om Alvdal-barna. Tingretten nektet å betale fem øre, mens lagmannsretten synes 100.000 kroner får holde.

Til tross for at rapporten har åpenbare svakheter og at den ikke ble godkjent av Den rettsmedisinske kommisjon, ender Lagmannsretten på følgende:
Quote:
Men de tre dommerne mener Willoch bør få noe betalt, og setter salæret tilsvarende det hun allerede hadde fått på forskudd som en à konto-utbetaling: 100.000 kroner.
Så slapp Jannike Willoch ydmykelsen ved å bli nødt til å betale tilbake forskuddet. Dette tyveriet av fellesskapets velferdsmidler ble bare halvveis vellykket, bare 100.000 ble sløst vekk.


Også salærkravet er blitt avvist, Willoch påberopte seg saksomkostninger på 36.000 kr, men måtte nøye seg med å få dekket vel halvparten:
Quote:
Advokat Heyerdahl hadde fremmet krav om 36.000 kroner i salær, mens tvisteloven setter et tak på 18.750 kroner i saker hvor forhandlingene kun foregår skriftlig.


Jannike Willochs brudd på taushetsplikten er fortsatt under granskning av Helsetilsynet:
Quote:
Tilsynet har signalisert at det vil konkludere i saken før sommeren.

Fortsettelse følger.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]