It is currently Sat Apr 27, 2024 5:43 am



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Skrive over omsorg?
PostPosted: Fri Sep 17, 2010 9:33 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Sep 08, 2010 1:03 am
Posts: 58
Lurte bare på om det går ann å skrive over den daglige omsorgen til en slekting, uten at barnevernet kan si noe? var i fylkesnemdsak for noen dager siden, får vel svar der om en ukes tid. (Så jeg har den daglige omsorgen enda)

_________________
:)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skrive over omsorg?
PostPosted: Fri Sep 17, 2010 12:20 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Fri Dec 22, 2006 1:40 pm
Posts: 978
Location: Vefsn
Normalt kan man det, men her tror jeg det er litt sent i og med at barnevernet allerede har fremmet krav, kravet har vært til "forhandlinger" og det tas nå stilling til det kravet.
Kanskje noen andre vet mer detaljert.
Det dere fortsatt kan gjøre er å reise til et land uten utlevering OG BLI DER.
Det kan dere gjøre helt til det foreligger et vedtak, men da er alt over.

_________________
B.E.Bjorbekkmo
[size=75][color=red]
Gjør ALLTID og uten unntak opptak av møter, telefonsamtaler o.l. med BV etc[/color]
Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skrive over omsorg?
PostPosted: Fri Sep 17, 2010 12:29 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
actually wrote:
Lurte bare på om det går ann å skrive over den daglige omsorgen til en slekting, uten at barnevernet kan si noe? var i fylkesnemdsak for noen dager siden, får vel svar der om en ukes tid. (Så jeg har den daglige omsorgen enda)


Jeg tror ikke at du, slik saken står nå, kan forhindre omsorgsovertakelse ved å flytte barnet til en slektning, og dermed overføre omsorgen for barnet til en annen.

Rent juridisk er det foreldrene (ev. adoptivforeldrene) som har foreldreansvaret uansett, og som har partsstatus i en omsorgssak. Slektninger som har barn boende hos seg får normalt ikke partsstatus i en slik sak.

Ved ett tilfelle tok et par kontakt med meg. De var innkalt til møte hos barnevernet 2 dager senere. De hadde allerede fri barnehage som barneverntiltak pga. deres økonomi, men nå var det kommet innkalling til møte med kort varsel. "Hvem skal være til stede fra barnevernet?" spurte jeg. Det var saksbehandler og barnevernsleder. Jeg fortalte dem at de risikerte en akutt-sak. Dagen etter dro de sammen med farmoren (lærer, bosatt i nabokommunen) til en advokat og satte opp en kontrakt. Barna skulle umiddelbart flytte til farmoren, og bo et par års tid. Kontrakten var nokså detaljert, og de meldte fra om flyttingen til folkeregisteret.

Med kontrakten i lomma møtte de opp hos barnevernet. Det var som jeg fryktet. Barnevernet skulle ta barna omgående med henvisning til en episode. Men nå bodde barna i en annen kommune! Barnevernet valgte å sende bekymringsmelding til den nye hjemkommunen til barna, men den saken ble straks henlagt. Barna ble boende hos farmoren et års tid. Nå er familien gjenforent.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]