It is currently Tue Mar 19, 2024 5:50 am



Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Lykkelige fosterbarn
PostPosted: Wed Sep 20, 2017 6:15 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Bufdir har nylig publisert en artikkel om et fosterbarn som tydeligvis har klart seg bra. Hun er nå voksen og jobber som barnevernspedagog.

- Tenk deg da, å få bo sammen med bestevenninnen sin
https://www.bufdir.no/Fosterhjem/Tema_N ... innen_sin/

Kvinnen det gjelder ble omplassert da hun var 14 år gammel, og ble plassert i nærmiljøet. Hun sier at hun følte seg 10 kg lettere da hun ble flyttet i fosterhjem. Dette er viktig, synes jeg, og det kan være at behovet for flytting var helt reelt. Men jeg håper at denne følelsen ikke er en følelse hun har fått i ettertidens bearbeidelse av det som skjedde.

Det er jo fint at barnevernet har brukt plasseringsalternativer i barnets nærmiljø. Samtidig får jeg alltid en vond følelse når jeg leser denne typen artikler. Indirekte handler jo artikkelen også om biologiske foreldre - som jeg selv - som jo ikke får presentert sin side av saken.

Noe av årsaken til omplasseringen som skjedde for mange år siden får vi likevel litt kjennskap til. Det ser ut til at noe av problemstillingen har vært tidlig voksenrolle, manglende rutiner og manglende oppfølging blant annet av skolearbeid. Det var nytt for henne å ha rutine med frokost hver dag. Hva som ellers har vært av det som omtales som omsorgssvikt, fremgår ikke.