It is currently Tue Mar 19, 2024 12:33 pm



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Barnevernet roter med hemmelige militære opplysninger
PostPosted: Wed Jun 14, 2017 9:26 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Barnevernet roter med hemmelige militære opplysninger


Elitesoldatens strid med barnevernet
I ett år har Jan Vidar Balto og familien vært i barnevernets søkelys. – Han har en utvidet taushetsplikt og kan ikke forsvare seg, sier Kjell Arne Bratli som kjenner elitesoldatens historie fra tiden som Stortingets ombudsmann for Forsvaret.
abc nyheter, 14 juni 2017

"Barnevernets undersøkelser har brakt frem opplysninger fra den graderte militære helsejournalen hans, samt henvisninger til en væpnet politiaksjon i 2012 da tenåringens stefar var tilknyttet Sjøforsvarets stab."


Den velkjente historien om at barnevernet sier noe annet i møte med foreldre enn det de skriver i rapporter og går videre med ellers:
"– I behandlingsmøtene ble det kun spurt om bakgrunn, om hvilket forhold vi hadde til det å sy kofter og slikt, om vi snakket samisk hjemme og hvilket språk besteforeldrene snakket. Det var fokuset de hadde, sier Renate Balto.
– Det kjenner jeg meg ikke igjen i, men jeg kan godt forstå at man kan føle det, sier Margrethe Bals Utsi som underskrev bekymringsmeldingen fra BUP/ SANKS, selv om hun ikke har møtt noen i familien Balto."



"Jan Vidar Balto og advokat Jørn Lyche forsøker nå å avdekke hvordan opplysningene har blitt spredd. De har henvendt seg til Kripos som behandler politiets registre, og fått innsyn.
   Men offentlige myndigheter har en opplysningsplikt overfor barnevernstjenesten, og terskelen for politiet til å gi opplysninger er ikke særlig høy."


Familien har kun fått delvis innsyn i dokumentene. Nå foreligger det forskjellige versjoner av et referat i pasientopplysninger, det ene greit, det andre demeriterende for foreldrene. Det reiser spørsmålet om hvem som har foretatt endringer og når:
"I den andre versjonen står det at konfliktene «har vært vanskelige», at jenta har blitt stilt overfor «umulige valg», samt at «stefar kontrollerer henne og mor".

"I dag sliter ikke lengre den nå 16 år gamle jenta med selvmordstanker. Hun går på videregående skole og bor på hybel i en annen kommune. Men først i midten av mai i år - etter nesten ett år - la barnevernet bort undersøkelsene rundt henne.
   På spørsmål om hvordan hun selv opplevde kontakten med BUP i Karasjok og barnevernstjenesten i Nesseby og Tana, svarer tenåringen:
   – Stressende og tid som er brukt på tull. Dette var ikke til mitt beste. De har gått over grensa og har klusset til alt. Jeg unner ikke noen dette, for det er ikke til beste for noen.
   – Jeg ønsker at ingen i min familie, verken lillesøstera mi eller andre, blir plaget av barnevernet igjen. Og at ingen andre i Norge heller blir plaget av noe slikt, sier hun.
Men undersøkelsene rundt lillesøsteren pågår fortsatt. Familien har sagt seg villig til å delta i samtaler med Barneverntjenesten, men bare hvis deres advokat er til stede på møtene."



"– Denne saken har gått alt for langt, sier tidligere leder av Norges offisersforbund, Egil André Aas."
   Det gjør barnevernssaker regelmessig.


"Andre som kjenner situasjonen er enige:
– Jeg har ingen problemer med når som helst å være et karaktervitne for Jan Vidar, sier også Kjell Arne Bratli som kjenner forhistorien og har blitt informert om utviklingen i Nesseby og Tana.
– Det er utilbørlig hvordan han nå behandles og hvordan ting nå tolkes i en helt feil retning hva angår ham.
– Jeg tror alle parter nå er tjent med at denne saken legges død, for å bruke det uttrykket. Denne saken har gått alt for langt, fastslår fagforeningsmannen Egil André Aas.
– Jeg er helt enig. Jeg klarer ikke å skjønne at type anonyme meldinger - og en type holdninger til en som har gjort vår nasjon store tjenester hjemme og ute - nå blir brukt mot ham, samstemmer Stortingets tidligere ombudsmann for Forsvaret, Kjell Arne Bratli."


  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnevernet roter med hemmelige militære opplysninger
PostPosted: Wed Jun 14, 2017 1:31 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Det oppstår helt uløselige problemer når barnevernet får tak i taushetsbelagt helseinformasjon. Denne gang går det utover en tidligere operatør i Forsvarets E-tjeneste. En tidligere spesialsoldat, som fremdeles er bundet av taushetsplikt, og derfor ikke har anledning til å forsvare seg.

Det skjer ofte, når barnevernet får anledning til å plukke biter av taushetsbelagt helseinformasjon ut fra sin helhet og rette sammenheng, at detaljinformasjonen blir misbrukt til å konstruere situasjoner som ikke stemmer med virkeligheten. Som berørte barn og familier ikke kjenner seg igjen i. Som ingen kjenner seg igjen i.

Slike problemer må politikerne forstå vil oppstå, når barnevernspedagoger får tolke helt fritt helseinformasjon de ikke har forutsetninger til å vurdere.

Men galskapen fortsetter.

Hvor skal det ende?

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnevernet roter med hemmelige militære opplysninger
PostPosted: Thu Jun 15, 2017 8:41 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Barnevernet henlegger saken om den minste jenta
abc nyheter 15.06.2017

I går morges la barnevernet ned undersøkelsen rundt familien Balto, men familien har hatt dårlige erfaringer med henleggelser tidligere:
"– Vi har opplevd at man i henleggelsen svartmaler oss som familie, og at man basert på feilaktige opplysninger åpner en ny sak senere, sier Jan Vidar Balto."

Videre:
"Balto er samtidig klar på at han ikke er noen motstander av barnevernet, men at tjenesten må utvikle seg. Han synes det må stilles strengere krav til et personale som håndhever tunge lovhjemler og har anledning til å innhente svært sensitive opplysninger."

Det er en sjokkartet opplevelse å bli utsatt for maktarrogansen og inkompetansen i barnevernet. Det er lett å tro at ens egen sak er et engangstilfelle, et unntak.

Det er lett å tro at det må finnes grenser for uforstand i denne etaten. Men gjør det egentllig det?

Nei. Det finnes ikke et eneste sted å henvende seg for å stoppe barnevernet. Det finnes noen få heldige som greier å få mediene til å ta opp saken sin. Men det er ingen garanti for at forfølgelsen av familien stopper. Det har vi sett mange eksempler på.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]