It is currently Tue Mar 19, 2024 12:42 pm



Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Påtvunget hjelpetiltak?
PostPosted: Wed Mar 09, 2016 11:59 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Dec 16, 2015 7:14 pm
Posts: 82
Nå som reglene er endret så lurer jeg veldig på om noen har tenkt ut hvordan dette skal praktiseres.

Selv har jeg jo blitt tilbudt hjepetiltak en rekke ganger (med beskrivelsen: vi kan tilby hjeplpetiltak), uten å få spesifisert egentlig hva de mente jeg trengte hjelp til (annet enn noen som kunne forklare en syk X-mann at han skulle slutte å anstrenge seg med å finne på idiothistorier).

Vil de neste runde (for jeg stoler selvfølgelig ikke på at han har gitt seg) kunne tvinge meg til å motta hjelpetiltak? Dvs. overvåkningstiltak. Vil det da bli gjordt i gjennom nemd, eller har de myndighet til å pålegge meg det selv? (Fordi de trenger å sysselsette en eller annen)

Kan en rømme landet etter å ha blitt pålagt hjelpetiltak? Noen som har gjordt seg noen tanker om det?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Påtvunget hjelpetiltak?
PostPosted: Thu Mar 10, 2016 7:45 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Sliten wrote:
Nå som reglene er endret så lurer jeg veldig på om noen har tenkt ut hvordan dette skal praktiseres.


Lovendringen trer i kraft fra 1. april 2016.

Sliten wrote:
Vil de neste runde (for jeg stoler selvfølgelig ikke på at han har gitt seg) kunne tvinge meg til å motta hjelpetiltak? Dvs. overvåkningstiltak. Vil det da bli gjordt i gjennom nemd, eller har de myndighet til å pålegge meg det selv? (Fordi de trenger å sysselsette en eller annen)


Hensikten med lovendringen er at foreldre ikke lenge skal kunne avslå såkalt "tilbud om hjelpetiltak". Lovendringen er myntet på de familiene, som barnevernskvinnene bekymrer seg for. Nå vil det bli fremmet en sak om hjelpetiltak for fylkesnemnda hvor en enslig fylkesnemndsleder vil avslå eller innvilge begjæringen fra "barnevernet". Det høres ikke særlig betryggende ut for barnefamiliene, som ganske sikkert vil bli tvunget inn under "barnevernet" i enda større antall enn tidligere.

Sliten wrote:
Kan en rømme landet etter å ha blitt pålagt hjelpetiltak? Noen som har gjordt seg noen tanker om det?


Det er jeg usikker på. Dette vil nok bli gjenstand for ny lovendring om 1-2 år om "barnevernet" erfarer at foreldre rett og slett velger å flykte fra landet snarere enn å akseptere tvungne "hjelpetiltak". Jeg vil tro at politiet ikke har myndighet til å innhente foreldre som flykter fra pålagte hjelpetiltak. På den annen side trer en ny konvensjon i kraft fra 1. juli 2016, og denne vil gjøre det lettere for Norge å samarbeide med andre land om barnefamilier på flukt fra "barnevernets" tvangstiltak.

Dette blir spennende.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]