It is currently Tue Mar 19, 2024 6:47 am



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Lettvint abdisering - barnevernet skal ordne alt, gjøre alt
PostPosted: Tue Jun 16, 2015 10:22 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Lettvint abdisering i samfunnet – barnevernet skal ordne alt, gjøre alt


Det er liksom ingen grenser lenger for hva som skal meldes til barnevernet. Intet skal overlates til foreldre, ingen "bekymring" er for liten til å løpe til barnevernet med, intet heller skal "bekymrede" snakke direkte til foreldrene om, ingen "bekymring" skal de "bekymrede" vurdere opp mot den risiko det er for et barn hvis familien blir meldt til barnevernet. For noen år siden var det en lege på legevakten i Bergen som ville melde en familie til barnevernet fordi ett av barna under lek hadde fått tissetassen sin under meien på gyngestolen så den hadde fått seg en trøkk (det gjorde kortvarig nokså vondt men gav ingen varig skade). Det var ifølge denne legen "omsorgssvikt" å la barna leke slik i stuen. I barnehager er det stort sett forbudt å klatre i trær, og noen barnehager sager ned trær i nærheten, vet jeg.

Her har vi en lege, Michael Zangani, ved Rikshospitalet og Hud og Akne Klinikken, som ønsker å melde familier til barnevernet hvis de ikke på Syden-reiser beskytter sine barn mot "potensielt skadelige solstråler", ved solkrem, hatt, klær, solbriller og ved å holde dem i skyggen.

Han opplyser at "nordmenn oftest blir solbrent når vi gjør utendørsaktiviteter, som å spille fotball eller å leke med barna, og hvor vi tror at vi ikke «soler oss»", og anser det for "sjokkerende at noen foreldre velger å ikke beskytte barna sine mot de potensielt skadelige solstrålene på sydenferie. - Hadde det vært opp til meg hadde jeg meldt inn disse til barnevernet, sa han."

Ja, livet er farlig og sjokkerende, vi går i fare hvor vi enn går, og må beskyttes mot mange ting (kanskje også mot dramatiserende leger?). Og barnevernet "vet sikkert best" om alle ting og i alle situasjoner? De ordner nok opp, de, lager undersøkelsessak og holder nettverksmøter, og sender barna til fosterfamilier som sørger for ferie i skyggeland, med ekstra tilskudd fra barnevernet til fosterfamiliene til solbriller og solhatter og heldekkende klær til sommervarmen, og til psykologhjelp.

7 solvettregler du bør vite om
Smør deg med solkrem hver dag i sommer.
Glåmdalen, 16 juni 2015

"Husk at om du ønsker en frisk glød, finnes det andre måter man kan skaffe seg dette. Blant annet ved hjelp av selvbruning eller solpudder."

Er det så sunt å kline pudder etc på huden sin da?

*

Jeg ser artikkelen går sin gang over landet, man skulle tro det var aprilsnarr.

Her er den
i Telen (Notodden),
i Fremover (Narvik),
i Avisa Nordland (Bodø),
og minst et halvt dusin andre steder.

Så nå blir det kanskje en strøm av meldinger til barnevernet fra badestrendene både her og der? Kanskje "bekymrede" tar oppstilling på flyplassene og avslører solbrente barn og rapporterer videre?


*


Senere:

Artikkelen fortsetter sin seiersgang i avisene. Jeg kunne ikke dy meg, men posterte en kommentar i flere av dem. Hvis avisene oppdager at det er repetisjon, fjerner de den kanskje, hvem vet, så jeg får bevare den for ettertiden her. Den var varianter av dette:

"Å ja, solstråler er farlige, de. Særlig på Vestlandet i år da, der har det vært rent for mange av dem. Best å utstyre onga med solhatt, og heldekkende klær og solbriller og solkrem når de skal spille fotball, ja, for da vet stakkarene ikke engang at de driver og soler seg. Og unntatt i fotballspillingen så får de svimete foreldrene holde dem i skyggen, da! Hud-og-akne-ekspert Zangani får reise land og strand rundt til fotballbanene og rapportere foreldrene som ikke har sørget for beskyttelse, og innimellom får han stå i ankomsthallene når fly fra Syden lander og speide etter solbrente barn.
– Er dette en forsinket artikkel, som egentlig var tiltenkt viss tidlig dag i april?
        Marianne Haslev Skånland, Oslo (gode solstråler i hagen i dag, men i morgen er det spådd regn, så da kan redselen slippe taket og jeg kan slappe av)"



  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lettvint abdisering - barnevernet skal ordne alt, gjøre
PostPosted: Fri Jun 26, 2015 3:44 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Når jeg leser slikt tenker jeg at mange foreldre er blitt skjødesløse med hensyn til egne barn. Jeg vet ikke om det var verre før, men jeg grøsser når jeg hører om foreldre som tidligere utsatte barna for passiv røyking.

Og det er farlig for små barn å ikke bli beskyttet mot sterk sol. Men om "barnevernet" er rette instans, er et annet spørsmål.

Har vi kan hende sluttet med alminnelige folke- og helseopplysning til fordel for bekymringsmeldginger til "barnevernet"? Alt skal visst meldes - ingen skal lenger tenke selv. De profesjonelle bekymringskvinnene skal tenke for oss. Disse kvinnene som knapt har en fornuftig tanke i sine små hoder.

Det er sannelig en underlig tidsalder vi lever i. Velferdsstaten har ødelagt det personlige ansvar. Offentlige ansatte skal snart tørke oss bak ettet toalettbesøk. Vi bare drikker og spiser piller mens vi klager på Nav og melder naboens barn til "barnevernet".

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lettvint abdisering - barnevernet skal ordne alt, gjøre
PostPosted: Sun Mar 20, 2016 7:07 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Du verden, her kjører Nettavisen det samme om igjen. Nå er det påsken som er så farlig, og igjen skal man meldes til barnevernet, sier doktor Zangani. Artikkelen skal vel kjøres frem årlig, eller flere ganger om året, da.

En viss Ida Klokk rapporterer:
Disse solskadene kan ramme deg om du ikke beskytter deg i påskesolen
Side 2 - Nettavisen, 19 mars 2016

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]