It is currently Tue Mar 19, 2024 12:15 pm



Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Under barnevernets og fosterforeldres hæler
PostPosted: Mon Jun 24, 2013 8:35 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Mon Jul 28, 2008 11:16 pm
Posts: 476
http://fostermoren.blogspot.no/search?u ... -results=1

"Det gikk ikke lang tid etter samværet var over at han ble den utrygge gutten igen, og i tilleg til at han aviste oss og alt annet rundt han, beskyttet han sin biologiske mor, det er merkelig, han husker ikke en gang at han har bodd med henne. Men han har det bare i seg, han må beskytte henne. "stakkars mamma-_____, hun måtte gå helt fra ______ til ______".
Vi prøvde å rose han for at han satt seg inn i situasjonen hennes. Men prøvde samtidig å forklare han at hun er voksen, og at hun skulle ha sjekket bussruten før, for hun hadde vist at hun skulle møte han denne dagen, i flere måneder. Men det ville han ikke høre noe om.
Det ble tøfft flere uker etter dette samværet, veldig mye avisninger, alt skulle diskuteres og krangles om. Ingen ting vi gjorde var godt nokk. Det er vanskelig å forklare hvordan dette utarter seg. Jeg har skrevet litt om avisning i de forgje innleggene mine, så jeg skal ikke skrive så mye om det nå. "

Og:

"Vår nye saksbehandler i barnevernet er kjempe flink, vi liker hun veldig godt, og hun vil gjøre det hun kan for at gutten vår skal ha det best mulig. Hun har fått redusert samværene med mor fra 10 til 8 ganger i året som et prøveprosjelt i år, og i tilleg har hun fått redusert telefonsamtalene veldig. Nå skal hun ringe en gang mellom hvert samvær i stedet for en gang i uken som det var før. Og det har vert en kjepe forbedring. I tillegg har samværene begynt å være utenfor hjemmet. Så tre av de fire samværene dette året har vert utenfor hjemmet. Det har gått veldig bra. Eller det vil si det første og det siste gikk bra. Samvær nr to var veldig dumt. Min mann og guttungen kjørte til byen for å møte bio-mor og veilederen hennes. Men det var bare veilederen som dukket opp. Bio-mor kom 50 minutter for seint. Min mann syntes det var vansklig, han ville avbryte hele samværet, men siden veilederen er barnevernspedagog (og burde kunnet reglene i forhold til en sånn situasjon) hørte han på han og avbrøt det ikke. Guttungen taklet det veldig bra der og da. Men det skulle ha vert avbrutt. Og skjer det igjen skal det avbrytes, har både vi og veileder (og selvfølgelig mor) fått beskjed om."

_________________
- Kjemp for de du har kjær. Kjemp for alt hva du har kjært. -


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Under barnevernets og fosterforeldres hæler
PostPosted: Mon Jun 24, 2013 8:39 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Mon Jul 28, 2008 11:16 pm
Posts: 476
sitat fra bloggen som nå plutselig etter publisering virker være slettet... Den ble opprinnelig postet på Facebook:

"Mamma/fostermor
Dette er en blogg der jeg skriver om det som opptar meg mest. Og om mine følelser rundt det, Det er mest om min oppgave som fostermor/mamma. For det er i dette stadiet av livet mitt det viktigeste.

onsdag 2. mars 2011
Av og til er det vanskelig å forstå.....
I dag reiste broremann og eg å hentet nevøen min. Broremann og han skulle få ha lekedag. Det er veldig skjeldent de ser hverandre, for min bror og familien bor i rogaland. Men broremann og fetteren på 3,5 år forguder hverandre selv om det er skjeldent de får lekt så mye som de ønsker.


Dagen begynte med frokost og litt rolig start. Men vi gjorde oss fort klar til å kjøre til foreldrene mine å hente min kjære nevø. Vi var der en stund, og min bror og min søster kjørte med oss til kjøreskolene sine :) Når de var "levert" kjørte vi hjem, og gutta i baksetet var helt i hundre for de gledet seg til å leke i mange timer uten tanter, onkler, besteforeldre og baby lillebror som kunne forstyrre. Vi kom hjem og gutta for inn på rommet. Alle lekene ble strødd utover og de hadde det utrolig kjekt. Det har vert mye latter her i huset i dag. Eg måtte inn på rommet innemellom, lyd-nivået var til tider veldig høyt. Men de var like giret begge to, broremannvar ikke den som styrte mest og det var godt å se.


Etter ca 3 timer kom min svigerinne å hentet nevøen min. Broremann var ikke klar for det, selv om eg hadde forberedt de mye, ble det protester. Men skjønner godt at de protesterte begge to, de hadde det jo så kjekt :)
Broremann var helt utslitt av all leken og etter fetteren reiste hjem ville han ikke leke noe mer i dag. Han ville bare se på legoland og Kiss på youtube. Det er noe av det kjekkaste han gjør fortiden. Han elsker lego og Kiss :) Men når vi hadde vert på nettet en time begynte mor virkelig å bli lei, så eg avsluttet og lovde han at han heller kunne få se litt på disney channel. Men då begynte avvisningen. Alt var gale, ikke noen av alle barnekanalene vi har (tror det er 6-7 stk) var god nok. Så eg tok på tv2 i stedet og sa at om han ikke kunne se på noen av alle de kanalene han fikk velge mellom kunne han heller leke til Barne-tv begynte. Men då klikket det for hele gutten. Begynte å smelle med dører og kaste rundt på ting. Vi overså så lenge vi kunne, men når han smelte badedøren så hart igjen at alle bilder i stuen ristet var det nokk. Min kjære tok han inn på rommet og prøvde å roe han ned. Men skrikingen forsatte, eg prøvde også å roe han. Til slutt gikk eg ut av rommet hans. Han smelte døren igjen i trynet på meg gjentatte ganger. Tilslutt begynte eg faktisk å le, sikkert veldig dårlig gjort. Men ka var alternativet? at eg skulle smelle med dørene eg og? eller brøle til han, for det var egentlig det eg kunne tenkt meg. Men eg lo, eg lo skikkelig også, for det var faktisk veldig komisk. Og broremann lo han også, selv om han skreik at det ikke var morsomt. Men då kom han ut av raseriet og over i sorgen. Han grein, skikkelig gråt, og sa flere ganger at dagen hadde vert allt for fin. Og så begynte han å grine for babyen som skulle vert storebroren til fetteren han hadde besøk av i dag. (eg har skrevet om dødsfallet til min første nevø i de tidligaste innleggene) Dette var jo før broremann kom inn i familien men alikevel bruker broremann det dødsfalet når han trenger en "knagg" for vonde følelser.... Skulle ønske eg hadde fasiten på broremann. Så eg hadde visst hvordan eg skulle gjøre alt. Så eg hadde skjønt alt. Når han får sånne anfall er det lett å tenke at han er utakknemmelig. Og at det er bedre for han å ikke ha sånne kjekke dager. Men all gleden han hadde med fetteren i dag er verdt det. Og no når han har roet seg og vi har fått han "tilbake", så er det verdt det. Og kjenner eg han rett kommer han til å takke for en fin dag når eg legger han. ;) Og han har allerede spurt om å få være med fetteren i morgen også :)"

_________________
- Kjemp for de du har kjær. Kjemp for alt hva du har kjært. -


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Under barnevernets og fosterforeldres hæler
PostPosted: Mon Jun 24, 2013 8:48 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Mon Jul 28, 2008 11:16 pm
Posts: 476
Det finnes flere lignende blogger som kan postes.

Dette er en annen: http://solblom.blogg.no/1363968203_litt ... _p_ps.html

Utklipp:

Litt av en start på påsken gitt..
22.03.2013 kl.17:03 i Livet som mamma og fostermor Ingen kommentarer
Påsken startet idag kl. 13.00. Med fint vær og gode utsikter! Planene ligger klare for hele uka og jeg gleder meg!

Men idyllen fikk skraper ganske raskt.. Én time etter skolestart var fortsatt ingen Kompis kommet hjem. Nok en time gikk uten snurten av guttungen. Og da var det bare å sette igang å leite..

Jeg kjenner at jeg er mer sint enn anbefalt, iallefall ifra et fosterbarns perspektiv!

Jeg hadde jo tenkt å hente Knerten tidlig. Ta guttene med meg ut på en liten handletur. Kjøpe noe godt til filmkvelden vår, til tross for at det bare er fredag.

Istedet ble Knerten hentet for seint i barnehagen fordi jeg måtte leite etter Kompis. Da jeg endelig fant ham, klarte jeg å kvele det meste av sinnet. Men sanksjonen var nok til å trigge sinnet i Kompis..

Å hente Knerten oppi dette, en genuint nysgjerrig 4-åring, må jo sies å være et sjansespill. Men det bare måtte gå!! Og det gikk heldigvis bedre enn fryktet..

Nå blir det oste-smørbrød til middag. Alt annet blir for avansert. Fordi guttene må følges nøye med, og jeg er typisk alene voksen i heimen. Filmen skal snurres som planlagt. Men uten noe snacks til. Og jeg må holde hodet klart og frustrasjonen nede..

Jeg får håpe på en bedre dag i morgen..

Andre utklipp:

Påskeaktiviteter
25.03.2013 kl.08:40 i Blogg 4 kommentarer
Opp kl. 07.00 som vanlig. Det vil si; våken fra kl. 05.20 - da Knerten for lengst har kommet over i vår seng og nå bare ikke klarer å sove mer. Og i fredens navn får han leke med og spille på Mammas IPad.. Til klokken 07.00 altså og jeg ikke ser noe poeng i å prøve å sove gjennom høylytte rop, latter og spille-musikk, som forøvrig spilles i hodet mitt hele formiddagen i etterkant..



Første bordsetting kl. 07.30. Andre bordsetting kl. 09.30. Etter å ha slukket et branntilløp på gutterommet; "Det e jo INGEN bukser eg kan ha på meg!" Fostermor går inn på rommet, drar frem den ene buksa etter den andre, men ingen er gode nok. Her i huset skifter Knerten nemlig bukse hver dag, i motsetning til hos biologisk familie hvor han går med buksa til den formelig står av seg selv.. Vi får ikke tatt alle kamper, og denne er en av disse. Det er nå godt at han i det hele tatt skifter klær, så får jeg heller vaske tettere og ha nok bukser tilgjengelig. Men tilgjengelige bukser er ikke det samme som foretrukne bukser, og Kompis bytter gjerne bare med noen få gensere og bukser, selv om skapet bugner over..

Vel.. For å gjøre en lang historie kort; Fostermor ga Kompis valget mellom bukse A eller bukse B. Protester ble overhørt. Og Kompis stilte til frokost (bordsetting 2) ca 10 minutter etterpå. At egg og prim var noe av det som stod på menyen gjorde sure miner litt mindre sure og Fostermor holdt klokelig kjeft om at smatting med bordet og at å tygge med munnen igjen er noe vi har snakket om mange ganger før..

Kort tid etter vel gjennomført frokost meldte behovet for dataspill og TV seg. Kompis vil veldig gjerne vite når tid han kan spille på data og Knerten vil veldig gjerne gjøre det med én gang! Farlige feller å gå i, det der..

Leketid. Guttene kan leke fint sammen, iallefall i små intervaller. Og en slik intervall hadde vi idag :-)

Men så; dusjetid. Hverdagen som fosterfamilie må være veldig strukturert og forutsigbar. Det betyr blant annet faste dusjedager og rigid dusjerutine.

Deretter grøtlaging. Jeg har gode minner ifra min mors grøtlaging på lørdager. Hver eneste lørdag. Som tenåring våknet jeg opp til en behagelig grøtduft i hele huset og for meg ble det gjerne dagens frokost. Jeg husker at jeg trodde at mor stod opp grytidlig for å lage grøten, men har innsett som voksen at det nok var jeg som stod opp veldig seint. For klokka var jo ikke mer enn 12.00.
En god tradisjon og en god stemning å ta med seg når man skal skape egne tradisjoner for egen familie :-)





Ryddetid! Klokken er nå 12.30, så vi har mye igjen av dagen!

Neste stopp: Plantasjen. Her kjøpte vi blomst til Morfar, jord og frø til oss selv. Dette blir spennende!



Neste stopp: Morfar.

Men så måtte vi bare innom en bensinstasjon for å kjøpe pølse. Og der var det tivoli, så da måtte vi bare innom dit en tur også..

300 kroner fattigere setter vi oss inn i bilen og kjører til Morfar. Guttene synes at Morfar er litt skummel. Han er "syk og gammel og sånn" (har hatt hjerneblødning og slag), men jeg lokket med DS-spill, så da gledet guttene seg. Og så vanker det alltid et glass brus og litt sjokolade og sånn..



Vel installert hos Morfar skjer det; det smeller! Hos en gammel, syk mann er det ikke rom for slikt, og Kompis måtte sporenstreks inn i bilen, for å skåne både Morfar og Knerten...

Klokken 18.40 er det på tide å reise hjem. Og turen hjem var jammenmeg ikke lystbetont, gitt!

Knerten sovnet, noe som jo var likeså greit. Jeg hadde fått feber. Om det var for at jeg faktisk holder på å bli syk, eller om det var stress som utløste det, vites ikke.

Jeg gikk iallefall å la meg da jeg kom hjem. Skulle bare hvile litt altså... Men sånn gikk det altså ikke, hehe

_________________
- Kjemp for de du har kjær. Kjemp for alt hva du har kjært. -


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Under barnevernets og fosterforeldres hæler
PostPosted: Mon Jun 24, 2013 6:44 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Det første innlegget i denne tråden sier svært meget. Det foregår hele tiden en utrolig hjernevask av fosterforeldre og prospektive fosterforeldre i regi av barnevernet. Men jeg synes ikke det er unnskyldning god nok til å tilgi fosterforeldre det de gjør eller de holdningene den i sitatet her viser. Denne her mener altså det er uforståelig at gutten lengter etter sin mor. Fosterbarn skal ikke få lov å elske sine foreldre, fordi bv-babbel-psyko-teoriene dikterer at 'tilknytning' (kjærlighet) bare oppstår til dem som gir barnet 'omsorg'. Hva med guttens følelser overfor fosterfolkene, som har fratatt ham all frihet, som bevisst hindrer ham i å være sammen med sin mor, og synes alt er såre vel når samværet med henne avbrytes og avskjæres. - Nei, fosterfolk blir en egen rase av super-egoister når barnevernet og den nå almindelige propagandaen lærer dem opp.

Trolig kommer fosterforeldre flest aldri til å vende om og forstå hvor ille de har handlet. Se nå en annen som ikke vil innse at hun har gjort noe galt: en vokter i konsentrasjonsleiren Belsen:

Herta Bothe (viewer discretion advised)
Youtube, lagt ut av Garry Bannister 22.10.2011

Vi mennesker tviholder på vår egen oppfatning av livet og samfunnet og egen brahet.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]