It is currently Tue Mar 19, 2024 5:34 am



Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Mor tatt for narkobruk - far ble ikke varslet
PostPosted: Tue Mar 03, 2009 11:07 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Oct 04, 2006 1:08 pm
Posts: 549
Location: Eidskog/magnor
Når den ene forelderen blir tatt for noe kriminelt og bv "føler" de må gripe inn, så er det vel naturlig at den andre forelderen blir informert og eventuelt får ansvaret for barna om den som har den daglige omsorgen må i fengsel? Jeg mener at bv bør holde seg langt unna denne saken, foreldrene klarer tydeligvis å samarbeide om barnet og jeg vet at om bv blander seg inn så vil det samarbeidet bli ødelagt.

(Dagbladet.no): En småbarnsfar fra Østlandet er opprørt etter at hans ekskone, moren til deres felles barn, ble pågrepet av politiet for en narkotikaforbrytelse, uten at at mannen ble varslet av myndighetene.

Men etter et brev fra barnehagen, to måneder etter pågripelsen, skjønte han noe var galt, skriver Aftenposten.

— Jeg skjønte ingenting. I brevet var det en uttalelse fra barnehagen om mitt barns adferd. Det første jeg tenkte var: Hvorfor har de gjort en evaluering av barnet mitt, forteller han.

Da han krevde en forklaring fra det lokale barnvernet, fikk han beskjed om at etaten ikke hadde plikt til å fortelle ham om straffeforfølgelsen av barnemoren, ifølge Aftenposten.

Helgepappaen er registrert med foreldreansvar, etter enighet fra begge parter om samvær annenhver helg.

— Det eneste jeg bryr meg om, er å få informasjon når det er grunn til bekymring for barnet mitt. Jeg synes det er hårreisende at jeg ikke skal få beskjed før det er blitt så ille at jeg må ta over omsorgen. Dersom saken blir henlagt, får man ikke vite noe. Jeg synes ikke at barnevernet ivaretar barnets interesser med denne praksisen., sier den fortvilte småbarnsfaren.

Også ekskona sier til Aftenposten at begge parter bør informeres når det kommer en bekymringsmelding. Men barnevernslederen i den aktuelle kommunen holder fast på praksisen.

- Det er kun den som har hovedansvaret for barnet, som får beskjed. Når resultatet av denne undersøkelsen ikke griper inn i samværet med den andre parten, blir ikke vedkommende sett på som part i saken og blir dermed heller ikke varslet, sier lederen til avisa.

Barne- og likestillingsdepartementet uttaler på sin side at det virker som det har skjedd en glipp i saken og at tolkningen av regelverket har vært for snever.


http://www.dagbladet.no/2009/03/03/nyhe ... a/5117324/

_________________
"Sjefen" på eidskogen


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 05, 2009 1:11 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Mon Jul 28, 2008 11:16 pm
Posts: 476
Juksemakere! Bv ..nok å forgripe seg. Skal barnet -og familiene ivareatas så er jo pappaer også familie enten de bor sammen med mamman og barnet sitt.

_________________
- Kjemp for de du har kjær. Kjemp for alt hva du har kjært. -


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]