It is currently Thu Mar 28, 2024 8:27 pm



Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Straffesak og fengsel for å ha slått barna
PostPosted: Sun Jun 26, 2016 10:25 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Straffesak og fengsel for å ha slått barna


Mor utøvde vold mot barn som gjorde lekser
En kvinne er dømt til fengsel i 120 dager for vold mot egne barn.
nrk Østfold, 25 juni 2016

"I dommen fra Borgarting lagmannsrett går det fram at kvinnen fra indre Østfold har erkjent at hun har smekket barna på rumpa, kinn og tatt tak i ører så de kan ha fått vondt.
   Hun anslo at det hadde skjedd to til tre ganger i måneden og at det som regel skjedde når barna gjorde lekser. Lagmannsretten har lagt til grunn at dette har pågått i nesten ett år."


"Det tok 14 måneder fra saken var ferdig etterforsket til tiltale ble tatt ut, hun har erkjent de faktiske forholdene og endret atferd etter at barna tok opp volden med skolen.
   I et familiemøte med barnevernet har hun også uttrykt overfor ungene at hun angrer."


"Etter en samlet vurdering har flertallet i lagmannsretten dømt kvinnen til 120 dager fengsel, hvor 100 dager gjøres bentinget.
   Hun må også betale 15 000 kroner i oppreisning til hver av barna."


  
Det sies ikke mye om barnevernet i artikkelen, men det høres faktisk ut til at barnevernet har gjort noe fornuftig: Tatt opp forholdet på familiemøte, og gjentatt dette inntil det hjalp.

  


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Straffesak og fengsel for å ha slått barna
PostPosted: Sun Jun 26, 2016 11:27 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Jeg blir sint over at foreldrenes mer eller mindre utilstrekkelighet skal anmeldes, mens lærerne slipper unna. Det er ikke få tilfeller av vold fra lærere jeg kjenner til etter å ha hatt ti barn på skolen.

Kanskje man skulle hatt en kampanje med premie til første barn som klarte å filme vold fra lærer?

Egentlig finner jeg hele "oppdragelsesvold"-debatten og samfunnets dommer og reaksjoner som noe hysteriske. Det virker være i utakt med evolusjonspsykologi, biologi og den mer eller mindre visdom mennesket har opparbeidet seg de siste noen tusen år.

Hvordan har foreldre taklet barn som driver med livsfarlig klatring i trær, bading i nærheten av krokodiller, osv. I Afrika har man en kultur hvor de unge guttene har hatt et mer eller mindre livsfarlig forhold til løver. Det sier seg selv at i en livsfarlig verden så er rimelig konsekvent grensesetting ekstremt viktig.

Jeg funderer også en del på hvilken konkurranse trendsetterne finner i foreldre (mest fedres) overføring av normer til barna, og hvordan noen få konsekvente grenser virker på konkurransen om hvilke normer barna skal ha.

Hvordan virker dette på generasjonskløften og samholdet i både kjernefamilien og storfamilien?

Hvordan virker dette inn på skolesystemet. Får barn for lite respekt for voksne, hvilket umuliggjør situasjonen for lærerne? Er lærernes vold delvis et symptom på dette?

Er den voldsomme reaksjonen på at klare grenser må ha konsekvenser en del av sekularistenes angrep på kristen tro? Trenden tok jo av på 70-tallet hvor sosialistiske sekulære hadde fått et hardt grep om samfunnet. Deretter så snudde det og barnevernet begynte å ta barn fordi foreldre var påvirket av 70-tallets trend om fri oppdragelse.

Så skulle man ha klar grensesetting uten verken fysisk makt eller "nanny-metoder".

Til slutt er det blitt så vanskelig å være grensesettende foreldre at man trenger kreativitet og intelligens over normalt om barna ikke er av de helt enkleste.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Straffesak og fengsel for å ha slått barna
PostPosted: Sun Jun 26, 2016 4:32 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Det blir bra med produksjon i systemet når samfunnet skal oppdra foreldre på denne måten. Her er oppgaver for både barnevern, rettsvesen og ATV. Om denne typen reaksjoner overfor foreldre gagner barna, er et helt annet spørsmål. Foreldre bør straffes når de begår reelle forbrytelser mot barna sine. Forøvrig har barn vanligvis liten glede av å være årsak til at foreldrene ydmykes eller straffes. Det gjør også noe med barnas forhold til foreldrene. Barnevernet har ikke forstått dette, og forsøker å "komme på lag" med barna, mens de tegner en eller begge foreldrene med fiendebilder.


At barnevernet på en tillitsfull og respektfylt måte hjelper foreldre som har kommet inn i en vond sirkel, og som av ulike årsaker tyr til mild vold for å oppdra barna, har jeg personlig ingenting imot. Det barnevernet jeg selv har sett, er imidlertid ikke i stand til å behandle foreldre på en slik måte.

Nulltoleranse-prinsippet, som trekkes frem når barnevernet har kommet i skade for å ødelegge en familie på grunn av foreldrenes feil og mangler, er kulturelt og ideologisk betinget. Så langt meg bekjent, finnes det imidlertid ingen vitenskapelige studier som viser at barn som er utsatt for mild fysisk avstraffelse i oppveksten, tar skade av det.

Dessverre er ikke samfunnet opptatt av den typen kunnskap og viten. Vi liker ikke at barn blir slått. Punktum. Derfor reagerer vi uproporsjonalt og emosjonelt, og med indignasjon, istedenfor å reagere rasjonelt. Bodnario-saken er kanskje det mest aktuelle eksempelet på slike irrasjonelle reaksjoner fra de som skulle hjelpe barna til et bedre liv. Vi retter baker for smed, og lar barna lide for foreldrenes handlinger.

Arild Holta sier "Egentlig finner jeg hele "oppdragelsesvold"-debatten og samfunnets dommer og reaksjoner som noe hysteriske." Jeg tror det er den beste måten å si det på. Og hysteri kommer dessverre ikke barna tilgode.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Straffesak og fengsel for å ha slått barna
PostPosted: Wed Jun 29, 2016 12:20 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Straffeformer og tvang fra storsamfunnets side skal - etter min mening - alltid bygge på beviser. Bygger ikke politikerne på beviser så gjør de seg til dobbelmoralister når de - som sekularister - argumeneterer mot religiøse lover og religiøs tvang.

Hvorfor skal ideologisk tvang tillates mens religiøs tvang svartelistes.

Det handler om at i et fritt samfunn skal ikke OVERBEVISNING PRAKKES PÅ andre mennesker.

familien-er-samlet wrote:
Så langt meg bekjent, finnes det imidlertid ingen vitenskapelige studier som viser at barn som er utsatt for mild fysisk avstraffelse i oppveksten, tar skade av det.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]