It is currently Thu Mar 28, 2024 5:52 pm



Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Skandalen i Midtre Namdal samkommune
PostPosted: Thu Apr 04, 2013 12:31 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Tirsdag 2. april 2013 gikk Fylkesmannen i Nord-Trøndelag til politianmeldelse av Midtre Namdal samkommune.

”Fylkesmannen har i dag anmeldt Midtre Namdal samkommune på bakgrunn av opplysninger fremkommet i tilsynssaker med barneverntjenesten. Det er tjenestens henleggelsespraksis og opplysningsplikt som er omtalt i anmeldelsen. Totalt omhandler anmeldelsen opplysninger fra saker knyttet til 150 barn. Det er ikke 150 saker som nå er anmeldt, men Fylkesmannen har sendt en anmeldelse basert på informasjon fra de aktuelle sakene.”

Nok en gang tar jeg meg selv i å håpe at denne gang vil de ansvarlige bli straffet. Nok en gang er jeg redd for at også denne saken er enda et spill for galleriet.

Namdalsavisa 26. mar 2013; 149 saker er ulovlig henlagt!.

Svært alvorlig

Velferdsdirektør Erik Stene karakteriserer saken som alvorlig og omfattende. Han har sammen med sine medarbeidere ført et aktivt tilsyn med Midtre Namdal samkommunes barnevern i nesten ett år. Fylkesmannen har gjennomført tilsyn i både 2006 og 2010. Men ingen av disse avdekket den katastrofale systemsvikten i barnevernet.

– Dette er en meget alvorlig og omfattende sak, som gjør at vi også må stille oss kritiske spørsmål. Vi har gjennomført tilsyn med barnevernet, men på andre tema i denne perioden. ”


Det er flere alvorlige spørmål her.

Hvorfor avdekket ikke tidligere tilsyn denne svikten? Fordi tilsynsmyndigheten helt ukritisk har godtatt enhver ”barnefaglig” forklaring på absolutt alt barnevernet har gjort. Først når man kontrollerer barnevernets skjønnsvurderinger opp mot fakta og realiteter, blir svikten avslørt.

Neste spørsmål blir da, hva med sakene der barnevernet har grepet inn?

Hvilke barn og familier har fått ”hjelp”? Vil en kritisk gjennomgang av de hjelpe- og omsorgstilstaksakene som har vært gjennomført, avsløre en minst like dramatisk svikt?

Fylkesnemnden er ingen garanti for rettsikkerheten til barn og familier. Fylkesnemnden baserer også sine vedtak på den saksfremstillingen barnevernet presenterer. Slik Fylkesmannen gjorde ved tilsyn i 2006 og 2010.

Barnevernsskandalen er mye større enn avsløringene i Midtre Namdal samkommune. Skal man få oversikt, må man gå igjennom alle saker, og holde barnevernets saksopplysninger og skjønn, opp mot de beviselige, underliggende faktiske forhold.

Dette er bare de første overfladiske sprekkene i stålfasaden av ubegrenset tillit barnevernet har nytt godt av. Barnefaglige vurderinger er en floskel uten innhold. Barnefaglige vurderinger = barnevernleders magefølelse. Barnevernleder har hatt og har, all slags vikarierende motiver, fra å beskytte kommunekassen til ren mobbing av enkeltpersoner, som avgjørende argument for ”barnets beste”.

Fagløsheten blir ekstremt tydelig, når kommuner går sammen om felles tjenester. Når to eller flere barneverntjenester må samarbeide, bryter maktkamp ut; hvem sin magefølelse skal vinne ”barnets beste”? Organisasjonspsykologer må engasjeres, i forsøk på å samkjøre det som offisielt benevnes som ”forskjellige barnevernskulturer”.

Ja, de kaller det ”forskjellige barnevernskulturer”. Egentlig er det snakk om ukulturer. Og fagløshet. En fagløshet som har skadet tusenvis av norske barn og familier.

Det er sikkert flere enn meg som har prøvd å klage åpenbart maktmisbruk inn til Fylkesmannen, bare for å få klagen avvist. Og det er sikkert flere enn meg som har erfart at når maktmisbrukeren først har vunnet legitimitet hos Fylkesmannen, ble maktmisbruket verre, det økte både i omfang og alvorlighetsgrad. Skadene på enkeltindividene som rammes, blir derved enda alvorligere, noen ganger dødelige.

Det kommunale selvstyret konsentrerer all makt innenfor helse- og hjelpetiltak overfor barn, på noen få hender. Kommuneansatte samarbeider om å nekte, og/eller trenere alle hjelpetiltak som kan belaste kommunekassen direkte. Kommunene vil ikke investere i forebyggende hjelp, de vil heller vente til skader/sykdommer blir så alvorlige at de kan skyve ansvar og kostnader over på Staten. Enten via barnevernloven, eller via Folketrygden. Fordi det er billigst for kommunene. Det kommunale selvstyret er drepende for familier som har omsorg for syke og/eller ekstra krevende barn.

Nettopp fordi makten er så konsentrert, er et velfungerende og upartisk tilsyns- og klageorgan livsviktig for enkeltindivider. Men tilsynsmyndigheten har også sviktet. Og politikerne viser ingen vilje eller evne til å ta grep for å endre det dysfunksjonelle finansieringssystemet de har vedtatt.

Finansiering av barns rett til helsehjelp og hjelpetiltak, må sentraliseres, og dekkes av Staten. Dagens modell, der selvstyrte kommuner via rammetilskudd skal ta ansvar for forebyggende behandling og hjelpetiltak for utsatte barn og familier, fungerer ikke etter hensikten. Resultatet er unødigvendig sykdom, skader og lidelser. Endog død.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skandalen i Midtre Namdal samkommune
PostPosted: Wed May 29, 2013 8:53 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Mer fra Midtre Namdal Samkommune, Namdalsavisa 28.mai 2013; «Et stort overgrep».

Quote:
Ei mor reagerer på framgangsmåten da barnevernet hentet en elev på en barneskole i Namsos nylig.


Quote:
– Jeg måtte berolige to barn etter skoleslutt etter at ei mor sannsynligvis ble fratatt sitt barn åpenlyst, opplyser kvinnen.

Hun beskriver en opphetet situasjon, med den fortvilte mora til stede, og hvor det blant annet ble skreket «ring politiet» gjentatte ganger.

– Etterpå satt skrekkslagne barn igjen, som ikke fikk forklaring på hendelsen. Jeg vet ikke bakgrunnen, men synes det er forkastelig og et stort overgrep mot barnet det gjaldt og barna som så og hørte på at denne episoden skjedde, sier kvinnen.


Gestapo-metoder. Brutalitet mot forsvarsløse enkeltindivier, i full åpenhet og i fullt dagslys, skaper ekstrem frykt blant tilfeldige vitner. Frykten blir ekstrem fordi det er statsansatte som utøver volden og terroren. Nytteløst å ringe politiet, fordi politiets første oppgave er å beskytte terroristen.

Mange barn har nok fått vondt i magen, og fått problemer med å sove etter å ha bevitnet "barnevernets" "omsorgstiltak".

Fornuftige og rasjonelle barn blir nok redde for å gå på skolen. Med all grunn. "Kan det skje andre, kan det også skje meg." Livredde. Ingenting skremmer barn mer enn frykten for å komme vekk fra mor og far, å komme vekk fra søsken, familie, venner og naboer.

Skrekk og gru.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skandalen i Midtre Namdal samkommune
PostPosted: Thu May 30, 2013 5:59 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
I kommentarfeltet nedenfor artikkelen har jeg tatt meg den frihet å oppfordre folk til å "gjøre" noe…

Så får jeg heller bli anmeldt.

En slik sak er åpenbar brudd på taushetsplikten i tillegg til det fryktelige overgrepet det er.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skandalen i Midtre Namdal samkommune
PostPosted: Fri May 31, 2013 12:45 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Mon Jul 28, 2008 11:16 pm
Posts: 476
http://www.namdalsavisa.no/Nyhet/article6678162.ece

Nok en feig rektor,- Midtre Namdal samkommunes barne"vern":

"Rektor ved skolen sier følgende når NA tar kontakt mandag:

]Vi fikk en bestilling fra barnevernet, om skolen kunne stille et samtalerom til disposisjon.Barnevernet hadde ansvar for det som skulle skje. Ut over det synes jeg det er vanskelig å kommentere saken på grunn av taushetsplikten.

– Kunne du som rektor nektet for at dette skulle skje på skolen?

– Vi er på mange måter forpliktet til å samarbeide med barnevernet. Og skolen hadde ingen mulighet til å forstå hvordan dette ville utvikle seg.
"

Når "barnevern" bestiller ( "booker") et rom på skolen bør vel skolen vise til at det etaten har egne barnefjerningskontorer til disposisjon.

Familiens verste mareritt er i gang. :( Og denne rektoren har deltatt i bortføringssak!!! :evil:

Vitne:

"Hun beskriver en opphetet situasjon, med den fortvilte mora til stede, og hvor det blant annet ble skreket «ring politiet» gjentatte ganger.

– Etterpå satt skrekkslagne barn igjen, som ikke fikk forklaring på hendelsen. Jeg vet ikke bakgrunnen, men synes det er forkastelig og et stort overgrep mot barnet det gjaldt og barna som så og hørte på at denne episoden skjedde, sier kvinnen.
"

_________________
- Kjemp for de du har kjær. Kjemp for alt hva du har kjært. -


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skandalen i Midtre Namdal samkommune
PostPosted: Sat Feb 15, 2014 9:35 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Dette høres ikke særlig bra ut:

Barnevernet i Midtre Namdal siktet for tjenesteforsømmelse
Aftenposten, 15 februar 2014

"Barnevernet i Midtre Namdal samkommune har i løpet av flere år henlagt undersøkelsessaker knyttet til 147 barn, hvor det i mange av tilfellene har vært alvorlig omsorgssvikt over lang tid. Nå ber ordføreren om unnskyldning.
- Jeg vil be om unnskyldning til alle barna som er rammet. Nå gjør vi alt vi kan for å bedre barnevernet, sier ordfører Morten Stene til Adresseavisen."


Barna skal få "mere hjelp" ?

  

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]