It is currently Fri Apr 26, 2024 6:21 am



Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

Forekommer ulovlig sniklesing av journaler i barnevernet?
Ja, helt sikkert 88%  88%  [ 7 ]
Nei, det er fullt lovlig å lese journaler i barnevernet 13%  13%  [ 1 ]
Vet ikke 0%  0%  [ 0 ]
Total votes : 8
Author Message
 Post subject: Helseansatte snikleser journaler
PostPosted: Sat Jun 16, 2007 4:13 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Kjendiser, kolleger og venner er mest utsatt for de helseansattes nysgjerrighet.

Verken Datatilsynet eller Helsetilsynet er fornøyd med Helse Bergens journalsystem. Nå kreves bedre rutiner for å avsløre snoking i journaler.

I et brev til Helse Bergen ber både Datatilsynet og Helsetilsynet i Hordaland om at det innføres instrukser for hvordan helsepersonell kan melde fra ved mistanke om ulovlig sniklesing.


Kommentar: Ulovlig sniklesing av journaler er nok utbredt også blant de barnevernsansatte. Alle som jobber i barnevernet, både vikarer og andre, har full tilgang til sensitive opplysninger i barnevernsjournalene. Ofte er opplysningene betraktet som så sensitive at ikke en gang klienten har fått tilgang til dem da barnevernet frykter suicid om klienten skulle lese journalen uten tilsyn. Sniklesing av journaler er nok et spennende tidsfordriv for nysgjerrige barnevernskonsulenter, ikke bare ansatte i helsevesenet.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 16, 2007 5:26 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Mar 21, 2007 7:17 pm
Posts: 288
Barnevernet har ikke hørt om personvern, så sensetive opplysninger bruker de for å more seg, samt tilføre enda mer "dritt" om foreldre. Den største nytelse de har er få foreldre til å gjøre selvmord forsøk, slik at de kan få enda en sensitiv opplysning om foreldrene så de kan pine dem enda mer. De har en personlig nytelse av å se andre lide.
De finnes ikke noe verre lidelse for mødre og fedre enn å se barna deres lide, der de må stå maktesløse å se på.


Top
 Profile  
 
 Post subject: lesing av tidligere pasienters journaler
PostPosted: Sat Jun 16, 2007 6:15 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Har nettopp mottatt komentar fra ny overlege Sivi E Haugen Rosendahl i forbindelse med Norsk pasientklagesak ved mishandling og ulovligheter ved Solli sykehus i Bergen. Til tross for at jeg aldri har mødt denne person kan hun vudere tidligere ansattes "behandling" ved gjennomlesning av min lege journal. (vil offentligjøres i sammenheng med alle andres (som bup, barnefjern, politi og alle andre helsefortak i Helse vest) over sommerferien her på forumet på egen blogg.

I sin kommentar til Norsk pasientskaderstattning skriver hun her i sin VURDERING:

Jeg kan ikke se at der har vært gjordt feil fra Solli sin side som skal tilsi at pasienten er påført skade. Det har heller ikke under noen omstendigheter gitt behandling med det formål at hun skulle begå suicid. Ved gjennomlesning av journal kan man imidlertidig stille spørsmåltegn ved at hun har fått diagnosen alvorlig depresjon med psykotiske symtomer da symptomatologi forenelig med en paranoid schizofren tilstand synes å foreligge. Dette sagt med det forbehold at undertegnede ikke har hatt personlig kontakt med pasienten.

vennlig hilsen

Sivi E Haugen Rosendahl
Overlege
Solli sengeavdeling

Ovenfor skriver hun en megde psykkobabbel svada (som selfølgelig viser at hun ikke vet hva som står i deres samarbeiders papirer) og begrunner psyksoe igjen med behandling fra Solli i 1991 mm.

Jeg har selvfølgelig besvart henes kommentar skriftlig til Norsk Pasientskadeerstatning etter en telefon der jeg fikk bekreftet at de var seriøs og selvfølgelig også ville lese alle samarbeid partneres sakspapirer som også er tilsendt dem, og ta kontakt om det er noe de lurer på ytterlig da det er komplisert å svare på alle deler i en så omfattende sak som min er blitt.

Her er i øvrig det brev jeg selv sendte tilbake til henne "kommentar":

Kommentar på ukjent overlege Sivi E Haugen Rosendahl angående skademelding

Det er for det første ikke en urimelighet at jeg har opplevd ”behandling” ved Solli sykehus i sitt samarbeid med Fana barneverntjeneste og Fana BUP med det formål at intensjon var at jeg skulle begå et nytt og vellykket selvmord etter deres utskrivelse. Bakgrunn til denne uttalelser ligger ikke kun i deres muntlige utsagn (Du kan jo bare begå et nytt selvmord, det er til din sønn beste at du tar selvmord), men også ”behandler” Stine Sivertsens skriftlige utsagn i legejournalen der hun under sin behandlingsvurdering skriver ”Det er til pasient og andres beste at pasient gjør et suicid.”

Den som her skriver brevet bekrefter at hun ikke har vært min behandler (en person jeg ikke har truffet), men velger å uttale seg på grunnlag av gjennomlesning av legejournalen. Jeg understreker at legejournalen har lite til felles med det som faktisk er uttalt fra min side til de forskjellige behandlere, men vil gjerne komme tilbake til dette ved henvendelse konkret fra dere om det er noe dere lurer på, og viser til det brev der jeg legger frem egen saksfremstilling ( http://www.freewebs.com/amasbvt/index.htm#109092292 )som også er sendt inn til Advokat Mannsgård i forbindelse med gruppesøksmålet i barnevernsaker. Det som står i bl.a legejournalen er preget av behandlers samtaler med barneverntjenesten og de uttalelser de her bestiller sammen med diagnose. Sender med cd med kopi av det som i dag er skrevet ned fra de forskjellig offentlige instanser og satt kronologsikk sammen. Jo mer som blir skrevet ned, jo mer blir det tydelig hvordan behandler på Solli, sosionom på bup og barnevernskurator kommuniserer mellom seg og kommer frem til både hvilken ”diagnose” som blir bestilt samt uttalelser for den barnevernsak som pågår, der formål er tvangsfjernelse av min sønn grunnet litra A (psykisk sykdom hos mor) og hvor det er ønskelig med et sluttresultat der mor dør slik at sak kan henlegges. Formål med Sollis behandling av meg var at jeg skulle frivillig gi avkall på omsorg for min sønn.

I kommentar tar Sivi E Rosendahl igjen frem sykdomsforløp i 1991. Som jeg skriver ved egen saksfremstilling er diagnose psykose begrunnet med at ”jeg skriver breve til gud”, dette er bønn i egen dagbok de her henviser til. Jeg ser ikke at det å tro på Gud eller å be til gud (muntlig så vel som skriftlig) skal være begrunnelse til en psykose diagnose. Sammenbruddet på flyplassen som førte til at min foreldre tvangsinnla meg ved lukket avdeling på Glostrup i 1991 var begrunnet med at de informerte her om at de hadde ”bestilt plass på lukket avdeling ved Sandviken sykehus i Bergen til jeg lærte å oppføre meg” noe som gjorde meg vettskremt. Påfølgende psykosemedisin ble så benyttet for å få meg apatisk (noe de klarte) og muntlig ville de her innbille meg at jeg var alvorlig syk (psykotisk.) dette kan bekreftes ved deres journaler. Jeg ber dere her lese gjennom journaler som alt er tilsendt fra denne tid. Samtalene fra denne tid hos Solli var jeg videre presset til å gå til, igjen av mine foreldre, tillitt til psykolog fikk jeg aldri. Etter at jeg ble gravid og hadde vært på Bergen mødrehjem velger han så å sende brev der bestilt diagnose fra barneverntjenesten igjen er psykose, tiltross for at han aldri har sette disse symptomer selv som han skriver. Jeg viser igjen til å se gjennom journaler og brevveksling fra denne tid.

I 13.08.02 til 31.01.03 ved innleggelse på Solli sykehus viser jeg til tidligere egen saksfremstilling av hvordan jeg oppfattet oppholdet. Jeg trodde ikke jeg kom levende fra det, og heller ikke uten varig men – noe som stemmer. Jeg har fått varig men og mistet all tillitt til helsevesen generelt og andre mennesker gradvis etter dette opphold. Jeg tror ikke jeg vil på tidspunkt senere i livet å gjennombygge min tillitt til andre mennesker, da spesielt de der arbeider i offentlig etat og helsevesen.

Hun mener jeg har fått sosionomhjelp til å skaffe bolig under oppholdet og jeg understreker at denne hjelp fikk jeg overhodet ikke. Jeg fikk derimot lov til å få min mobiltelefon utlevert slik at jeg selv kunne skaffe egen bolig i desember 2002, og det ble laget annonse i avisen der jeg søkte bolig. Detter var i desember 2002. Skjermingen på denne tid var omfattende og formål var ikke at hjelpe meg, men å sørge for å presse meg til å underskrive kontrakter og papirer fra barneverntjeneste, samt bekrefte de utsagn som barnevernet ønsker at jeg skal si, for å videre begrunne dette i kommende barnevernsak. Jorunn Axelsen sier derimot i fylkesnemnda at jeg har aldri vært psykotisk verken ved dette opphold eller tidligere ved fylkesnemnda der hun opptrer som barnevernets vitne i tvangovertagelsesak litra a.

Anmeldelse om ”trusler” fremsagt overfor egne foreldre til lege basert på de to drømmer jeg har er videre også en sak som ikke kun er henlagt med intet straffbart forhold, men gitt erstatning i henhold til ulovlig frihetsberøvelse ved varetekt. Jeg viser igjen til tidligere innsendt saksdokumentasjon omkring dette.

Sivi E Haugen Rosendahls fremstilling ved gjennomlesning av journal hvor hun nå nevner enda ny alvorlig spekulasjon på diagnose (symptomatologi forenelig med paonid schizofren tilstand) ser jeg ikke bare på som en dyp fornærmelse, men også forsøk på ansvarfraskrivelse fra straffbare forhold ved Solli sykehus. Hun viser her at hun som alle andre psykologer jeg har hatt kontakt med at de forlengst har mistet all forstand.

Vedlagt legges oppdatering av det jeg hittil selv har skrevet (og som vil bli utgitt på Internett og i bok ved avskrift fra egen innhentet saksdokumentasjon) samt den saksdokumentasjon jeg i ettertid har mottatt fra først innleggelse.

Jeg ber dere ta videre kontakt med spørsmål direkte til meg videre fremover om det er noe dere lurer på. Jeg har en omfattende saksmengde og det er vanskelig å komme med all informasjon ved en enkelt henvendelse/fremstilling av egen sak.

Vennlig hilsen



AMA

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 16, 2007 8:00 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Mar 21, 2007 7:17 pm
Posts: 288
Det at du er blitt motarbeidet hele veien Ama det vet jeg, du hadde aldri en sjangse i å ta det maktaperatet som var ute etter barnet ditt. Når det her blir nevnt Pasientskadeerstatning så fikk jeg selv et brev i dag, det gjaldt min mor. Jeg klaget behandlingen av min mor inn til helsetilsynet og pasientskadeerstatningen. Jeg er selv bare en analytiker uten medisinkfaglig-bakgrunn, men jeg fikk medhold på alle punkt. Pasientskadeerstatningen gikk lenger enn hva jeg gjorde i min klage. Jeg klaget ikke på behandlingen hun fikk ved sykehuset når hun fikk det jeg trodde var adekvat behandling.

Sitat fra Notat fra legemøte;

Spørmål til rådgivende lege:
Saken behandles i henhold til de midlertidige reglene.
1. Er det oppstått en skade som følge av behandling?
Ja. Paienten kunne overlevd komplikasjonene som oppsto ca. ett døgn etter operasjonen dersom denne hadde vært behandlet i henhold til aksepterte medisinske retningslinjer. Denne koplikasjonen ble ikke adekvat håndtert.

Her viljeg bare tilføye at KirstenWestlye er sterk motstander av at pårørende søker sannheten som leder til ens nærmeste dør under omstendigheter som skyldes grov svikt i det offentlige helsevesen, dvs de pårørende er også i stand til å lese journaler. I dette tilfellet tok Pasientskadeerstatningen også for seg omstendigheter som ikke var påklaget, men som de fant nødvendig å gå inn i. Dokumentasjonen mottok jeg i dag, sliter litt med å fordøye alle feilene som ledet til min mors for tidlige død.


Top
 Profile  
 
 Post subject: pasietskade erstattning
PostPosted: Sat Jun 16, 2007 8:24 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Det du skriver her er jeg glad for å høre, det viser at de i ditt tilfelle har behandlet din klage seriøst. Forstår det må være vondt å lese om feilen helsevesn gjorde og som medført diin mors død. Veldig vondt når man ser at de kan være unngått om korrekt behandling var gitt.

Jeg er fortsatt litt optimistik vedrørende pasienskade erstattning, fikk beskjed over telefon at de tok min sak seriøst og den var veldokumenter som følge at jeg selv har sendt inn alt det jeg har motatt i insyn. Desuten fikk jeg tross alt beskjed om at sak går nå videre til neste instans og ny sakbehandler her - dvs de alt har gitt meg medhold utfra det jeg forstår av det skjema jeg har mottatt omkring sakbehandlingsprosess. For hvis ike ville jeg alt nå mottatt brev der de avisier min klage, det gjør de tross alt ikke. Det vil bare ta lang tid da sak er så omfattende som hun sa.

Det jeg reagerte veldig negativt på at en fremmed lege jeg aldri har truffet kan sitte å kommenter (fjerndiagnotisere meg) med antydning til ny diagnose jeg aldri har fått av noen innen helsevesen. Jeg vet også godt hva sizofreni er og medfører for en pasient, da min søster har fått denne diagnosen etter det jeg definerte som fødselsdepresjon (men er som sagt ikke lege).

Men jeg advarer nå andre pasienter som har tilknytting til Solli Sykehus i Bergen, da dette er ondskapens asyl og ikke noen som helst form for sykehus som behandler pasienter som mennesker.

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]