It is currently Thu Mar 28, 2024 9:38 pm



Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: Gladmelding???
PostPosted: Wed Mar 26, 2008 9:47 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Som mange kanskje har fått med seg er USA i alle praktiske henseende konkurs.
De første krusninger av dette her på berget er de såkalte "Terrakommunene". Nå er det i ferd med å forårsake en større renteoppgang (uten at Gjedrem har noe han skulle sagt).

Her finne dere en beskrivelse av hvordan haiene har tjent godt på våre "subprime".
Her er litt om hvem det rammer og bilde av en av de som kommer til å tjene på det.

I USA forsøker the Fed -(tilsvarende Norges Bank)å redde økonomien ved å betale løsepenger til bankene som har levd godt på sin egen uansvarlighet. Det vil si at det er vanlige folk som må betale regninga.

Problemet er at USA ikke har de pengene de gir til bankene, akkurat som de ikke har penger til å føre krig og delvis også må låne for å lønne de statsansatte.

Alt i alt skylder USA i dag minst 53 000 milliarder dollar (innkludert renter på lån og inngåtte pensjonsforpliktelser). Handelsbalansen og budsjettbalansen har gått i store minus i mange år.

Det er mye som tyder på at enten må kineserne (som sammen med araberne har lånt USA mest penger) ta over eller så blir det Russland gjennomlevde etter Sovjets fall bare barnematen.

Hvordan dette vil påvirke oss begynner vi så vidt å merke - det kan bli veldig mye verre.

Jeg er litt usikker på om jeg er lei meg for det - det er i slike perioder at alt kan skje- også at folket tar tilbake makta. samtidig vet jeg at mange kommer til å få det veldig tøft og dersom vi ikke passer på er det de samme som kommer til å tjene på det som har levd godt på oss lenge nå.

Vær beredt!

Dersom noen ønsker å vite mer om USA økonomiske situasjon finnes det mange artikler her og her. Mange av dem er skrevet av fremstående økonomer og analytikere.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 26, 2008 2:12 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Fri Dec 22, 2006 1:40 pm
Posts: 978
Location: Vefsn
Husk å veksle til dinarer og yuan om dere planlegger ferie til USA :)

**

Dette har man vel sett komme i lang tid nå, og det faktum at USA i det hele tatt har "økonomi" er vel bare at de som kommer til å ta støyten på vegne av verdenssamfunnet fortsatt venter for å oppnå best mulig negativ uttelling for belastningen.

_________________
B.E.Bjorbekkmo
[size=75][color=red]
Gjør ALLTID og uten unntak opptak av møter, telefonsamtaler o.l. med BV etc[/color]
Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 26, 2008 2:14 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Jeg er oppfostret på dommedagsprofetier både mht økonomi, totalitære styrer, krig, økologisk sammenbrudd etc.

Jeg er derfor rimelig immun mot slike påstander, og sjekker de sjeldent grundig.

Dette med å låne seg ut av fattigdom, ble jo brukt av nazi-Tyskland og kopiert av Norden. Det er vel en del av den fascistiske økonomiske metode?

Wikipedia i Norge hadde (slikt kan fort endres på Wikipedia...) en god artikkel om fascisme, hvor man finner en del om økonomi og en mann bak tanken om låning.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 26, 2008 7:54 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
jeg skal sjekke den artikkelen Arild.

Angående dommedagsprofetier - ja det kan være det for noen. Andre ser kanskje et håp om en annen slags verden - at vi blir tvunget tilbake til det stedet der vi mistet retningssansen fullstendig.

Som sagt, jeg vet ikke. Det kan være at det går over ved hjelp av vårt nødskrik denne gangen også. Men det mange som hevder at det egentlig har vært en krise siden syttitallet (stagflasjonen) som er blitt holdt i sjakk gjennom den såkalte globaliseringen og nå ikke kan holdes unna lenger. den som lever får se.

Uansett vil jeg advare alle mot å låne penger nå - samme hvor god grunnen er - husk at en økonomisk krise lett kan lede deg inn i barnevernets klør - via sosialkontoret etc.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 27, 2008 9:55 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Nå har jeg funnet og lest wikipedia-artikkelen. Jeg ble først overrasket over hvor nært det fascistiske vi er, men så kom jeg på at mor mi (som var aktiv arbeiderpartisosialist) sa noe om det til meg, da jeg var liten.
Hun sa også noe om at den eneste måten (innenfor vårt system) som sikrer at vanlige folk lever så noenlunde er ved at produktiviteten og forbruket øker. Hun erkjente at dette var et problem men hadde ingen løsning på det.

Det kan hende vi blir nødt til å finne den løsningen nå :?

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 27, 2008 2:56 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Anne Brit Raaen wrote:
Nå har jeg funnet og lest wikipedia-artikkelen. Jeg ble først overrasket over hvor nært det fascistiske vi er, men så kom jeg på at mor mi (som var aktiv arbeiderpartisosialist) sa noe om det til meg, da jeg var liten.

En gang var arbeiderne og småbønder veldig undertrykt. Da trengte man frihetsideologier mot dette...

Anne Brit Raaen wrote:
Hun sa også noe om at den eneste måten (innenfor vårt system) som sikrer at vanlige folk lever så noenlunde er ved at produktiviteten og forbruket øker. Hun erkjente at dette var et problem men hadde ingen løsning på det.

Det kan hende vi blir nødt til å finne den løsningen nå :?


At man FOR å leve sånn noenlunde MÅ ha økt produktivitet og forbruk, skjønner jeg bare ikke.

Jeg ser det slik:
1. Mennesker synes det er artig med mer og nytt. (Økt forbruk)
2. Dette krever økt produktivitet.

Den teknologiske revolusjon siste tre hundre år har muliggjort økt produktivitet pr person. Hver person produserer mye mer.

Kommunikasjonsrevolusjonen, datarevolusjonen forsterker dette.

Nå er vi i starten av en robotrevolusjon som muliggjør enda mer vekst i produksjon pr person. Første superdatamaskin med doktorutdanning er ventet rundt 2015! Rundt 2028 får små PCer høyere regnekapasitet enn den menneskelige hjerne. Dette gir skapende kreative maskiner som kan fungere uavhengig av en bruker. Maskinen blir brukeren.

Pr i dag virker det være politikken som styrer i hvilken grad familien nedbygges. F.eks gjennom at de unge ikke trenger de eldre. Staten stiller opp der man før trengte mor, far, besteforeldre og nærmiljø.

Jeg finner altså statens innblanding å være et større problem enn f.eks det kommersielle sirkuset hvor menneskets forkjærlighet for noe nytt (og andre aspekt) utnyttes gjennom markedsføring. Maktmenneskene i kommunen hadde ikke hatt noen muligheter uten staten (eks: politiet).

Men så har man de økologiske problemstillingene som man strengt tatt ikke skjønner helt. Et eksempel er jo at parallelt til den globale oppvarmingen på jorden, så er det også global oppvarming på mars...

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 2:22 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Det blir stadig mer spennende å følge denne krisen.

Fram til nå har de mest "radikale" antydet at det begynner å likne på krakket i 1929.

Gordon Brown - som knapt kan reknes som særlig radikal - antyder nå at vi kan stå ved veis ende.

En ting er sikkert - vi har ikke sett slutten på dette, knapt nok begynnelsen.

USA lever på kreditorenes nåde - det som er spørsmålet er om disse har noe valg - jfr. det gamle munnhellet : "skylder du banken hundre tusen er det ditt problem, skylder du banken en million er det banken sitt".

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 4:51 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
"Den sterkeste" kan vel i teorien bare la være å betale? "Krakk" går vel mest utover "penger på papiret"?

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 07, 2008 9:18 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Krakket i 1929 begrenset seg vel ikke til "penger på papiret" ?

Hørt om de harde trettiåra?

Norge hadde fram til 1929 et stor pengefond plassert i utlandet - akkurat som i dag - det forduftet som dugg for sola - vil det samme skje nå?

Fram til utpå 20-tallet var pengeverdien knyttet til gull - og det blir hevdet at en av årsakene til krakket i 1929 var at penger ikke lenger sa noe særlig om verdier. I dag er dette enda verre, siden det meste av pengemengden finnes i cyberspace - det er nok en del av grunnen til at etterspørselen etter realverdier som eiendom (jord-ikke hus) og råvarer øker. Hvem tror du er best i stand til å sikre sin fremtid i en slik situasjon -
hvem er mest avhengig av at penger har en reell verdi - Røkke eller Holta?

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 24, 2008 8:47 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Jeg har gravd meg enda lenger ned i denne gørra og det jeg finner er ikke oppløftende:

Pengene våre er basert på lån - de fleste sentralbanker er i realiteten i privat eie eller er kontrollert av private - disse trykker penger for staten og krever rente for det (siden staten låner disse pengene av sentralbanken) både lån og renter må betales ved skattelegging.
Betaler vi det ikke i form av skatt må vi betale det i form av inflasjon.
Den eneste måten vi kan unndra oss denne gjelden på er ved revolusjon og det koster også penger - bolsjevikene skal visst i stor grad ha blitt finansiert av Bank of England.

Det som skjedde på 30-tallet var en gigantisk overføring av midler fra familieeide bedrifter (av alle slag) til noen få pengesterke "investorer".
Det er dette som er en depresjon - at vanlige mennesker ikke klare å betale gjelden og derfor må gi fra seg sin eiendom (det en har slitt for) for en slikk og ingenting.

Nå når inflasjonen er i ferd med å eksplodere sitter haukene klar til å "konsolidere" markedet.

Monopoliseringen av matproduksjonen er nå så sterk at det er mulig å fremkalle hungersepidemier i land som for få år siden var nettoeksportører av mat (Filipinene, Haiti, Egypt m.fl.).

Det samme er tilfelle på energisektoren, der det er mye som tyder på at det spilles høyt.

Som jeg har sagt før - vi går spennende tider i møte - og jeg er sikker på at slike ting som barnevernsideologien er nært knyttet til dette spillet - akkurat som skolesystemet og den økende sentraliseringen og profesjonaliseringen av makten.

Dette er jo ikke noe nytt - kampen om makten - hva som er godt og hva som er ondt - men i ly av Hitler og Stalin og nå "terrortrusselen og muslimene" har vi latt deres mesener få fortsette sine gjerninger og det ser ut som om de snart er klar for det endelige støtet.

Jeg håper jeg bare er paranoid, men jeg frykter at jeg ikke er det. Det er altfor mange tegn som peker i denne retningen.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 24, 2008 11:49 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Personlig forventer jeg at maktsentreringen kommer til å komme på kollisjonskurs med sanne intellektuelle og folket, og at det kommer et oppgjør.

Det er ganske "fantastisk" at man har hatt kommunismen, nazismen og fascismen og fremdeles aksepterer denne maktoppbyggingen. Når skal man oppdage at man ikke lærer av den aller nærmeste historien, ja, faktisk ikke av samtiden.

Men kollektivistene dominerer media og skriker kontinurlig ut at dagens kollektivisme og annen maktkonsentrasjon er noe helt annet enn det som var. Men det er ikke det.

Det ER og var et angrep på individene og familienes selvstendige rett.

Tidligere hadde vi psykopatkapitalens og storgårdenes maktsentrering til undertrykkelse på bekostning av vanlige folk.

Før eller senere må man oppdage at problemet er de som løper etter makt over andre.

Ut fra dette må vi vi ha ideologier som er jordnære og enkle.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 24, 2008 10:57 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Arild skrev:

Quote:
Ut fra dette må vi vi ha ideologier som er jordnære og enkle.


Det er jeg helt enig i - og det beste av alt - de finnes allerede :D .

Vi må kvitte oss med de falske profetene - de som taler om at det ikke finnes alternativer, at menneskene ikke klarer å styre seg selve og at sannheten finnes i den såkalte "vitenskapen".

Mary Shelleys Dr. Frankestein lever midt i blant oss og yngler som en kreftcelle.

Jeg begynner å kjenne noen av dens avleggere nå - i de såkalte samfunnsvitenskapene - og deres forsøk på å manipulere skaperverket/evolusjonen -kall det hva du vil - de grunnleggende reglen er de samme - DET ER IKKE OPP TIL OSS.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]