It is currently Fri Apr 19, 2024 6:57 pm



Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject: Overvekt hosbarn medfører omsorgsovertagelse fra bvt
PostPosted: Fri Jan 12, 2007 2:59 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
I BA i dag er det en artikkel om mor som har fått sak som skal opp i fylkesnemda pga barn lider av fedme....

http://www.ba.no/nyheter/irix/article2514514.ece

Her under følges debatt omkring hvorfor det ikke er til det beste for et barn å oppleve press fra barnevern og bli fratatt kontakt med sin biologiske mor som følge av overvekt. Jeg undres om dette er et argument fordi dette er et nytt samfunnsproblem at barn generelt er mer overvektig en før, er det fordi de så senere kan hente ut alle andre barn med slike problemer i puberteten. Hvor i barnevernsloven står det at det er omsorgsvikt når et barn reagerer med å spise for mye under psykisk press og terror av bvt.

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 12, 2007 3:44 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Det er mange forum her inne. Så det er ikke så lett å plassere. Men denne typen vil jeg ha nede i "mediaseksjonen". Så jeg flytter den.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 12, 2007 3:55 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Allerede på 1980-tallet husker jeg der var saker i Sverige hvor barnevernet ("Socialen", som det kalles der) tok barn fra foreldrene fordi enten barna eller foreldrene var "for tykke".

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 12, 2007 6:45 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Sun Oct 15, 2006 6:25 pm
Posts: 50
Location: Østfold
Datteren min har alltid vært litt rundere en andre barn .. uten at dette kunne kalles overvektig. Hun har alltid ligget innenfor "normalen"(hva nå man kan kalle normalt).

I løpet av en periode på 6 mnd la min datter på seg 9 kilo. Dette var etter at bv tvangsflyttet henne på barnehjem(bh). Jeg reagerte på dette. De begrunnet dette med at jeg hadde servert julekake med smør 1 gang i løpet av den perioden. o0o0

På barnehjemmet server de "husmannskost": ostesmørbrød og tomatsuppe. Det meste av det bh serverer barna er halvfabrikat og usunt. 8-#


______
Inka


Top
 Profile  
 
 Post subject: Fedme også i barnevernet
PostPosted: Fri Jan 12, 2007 6:57 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Jeg kjenner til to fostermødre som er eller var overvektige - mens de var i barnevernets tjeneste. Den ene hadde betydelig fedme grunnet en stoffskiftelidelse. I begge tilfellene var deres biologiske barn også overvektige.

Nå mener jeg ikke å bedrive hets mot mennesker som sliter med vektproblemer, men derimot demonstrere barnevernets inkonsekvens.

Når det gjelder kostholdet på institusjoner, så er det korrekt beskrevet over: det består av halv- og hel-prefabrikert mat. Masse salt og sukker med andre ord.

I tillegg var det sånn, da min datter 13 år gammel skulle bo på barnehjem, at personalet kjøpte røyk til ungdommene. Jeg var alldeles forskrekket da jeg besøkte min datter første gang etter at hun var anbrakt på institusjonen: hun satt sammen med et par andre ungdommer i tv-stua og røykte. Det var personalet som hadde kjøpt røyken, sa den ansatte, for de mente at ungdommene hadde så store problemer at røyken "var det minste problemet", som den ansatte sa. Min datter hadde imidlertid ikke hatt annet "problem" enn at hun stakk av hjemmefra etter konflikt med stefaren. Jeg protesterte, men ble selvfølgelig ikke hørt. :cry:
Dette var på Tjernlia utredningssenter.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Fedme og annet fandenskap
PostPosted: Sat Jan 13, 2007 1:01 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:52 am
Posts: 203
Tiltrer hva de to foran meg skrev.
Vå opplevelse var å vår datter, også 13 år la på seg så mye under sin "omsorg" at selv en gravid kunne ha lukket kåpen med samme høyde som henne! Akkurat hvor mye hun la på seg på de to årene hun bodde på stedet vil hun ikke ut med. Personlig mener jeg det må være + 20 kg!

Selv sier hun i dag at hun ikke hadde annet å ta seg til enn å spise og røyke. Stedet hun bodde på, var så lite, at de busset ungene over til nabokomunen for at der var det en innvandrer "som ikke så så nøye å alderen til kjøperene" Dette var det en av betjeningen som sa. Tror nok vedkommende kunne bitt av seg tunga da han oppdaget meg, en annen mor og en venninne av meg hadde hørt hvert ord!
Ninas ord kan jeg gjøre til mine: for de mente at ungdommene hadde så store problemer at røyken "var det minste problemet", som den ansatte sa.


Quote:
På barnehjemmet server de "husmannskost": ostesmørbrød og tomatsuppe. Det meste av det bh serverer barna er halvfabrikat og usunt.


På "vårt"hjem var kjøttkakene laget av 50% medister og 50% kjøttfarse stekt i mengder av margarin. Kokte grønnsaker og poteter som fikk koke like lenge. Servert med saus laget på smørutkokt panne og hvetemel! ikke akkurat slankekost! Og så mye vitaminer det var igjen når kokevannet ble slått av!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 16, 2007 10:09 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Sun Oct 15, 2006 6:25 pm
Posts: 50
Location: Østfold
Her vil bv tvangsflytte ei 12 år gammel jente som er overvektig.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/01 ... _container


Under repotasjen kan man kommentere saken. En som kaller seg for "Snøfte" kom med følgende beskjed:


Quote:
Jeg lurer nemlig på hvordan en 12åring vil oppleve å bli fjernet fra sitt hjem pga fedmeproblemene ,- det bare MÅ gjøre noe psykisk med barnet.


Og "Mona" kommer med følgende melding:

Quote:
Har staten norge tenkt å styre absolutt alt?? Snakk om overformynderi av første klasse!!

Hvis hun blir flyttet så vil hun tro hun blir straffet.



_______
Inka


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 17, 2007 9:15 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Sun Oct 15, 2006 6:25 pm
Posts: 50
Location: Østfold
Dessverre for jenta fikk bv som de ønsket.

Quote:
TRE MOT EN

Under møtet stemte tre for, mens bare én stemte mot vedtaket.

- Etter hva jeg erfarer var det lederen i Fylkesnemnda som stemte mot vedtaket. Og i dette tilfelle mener jeg lederen har fullstendig rett.




http://www.ta.no/nyheter/grenland/article2524524.ece


_______
Inka


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 17, 2007 11:05 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 
Omsorgsovertagelse vil med en viss sannsynlighet føre til at piken får spiseforstyrrelse av (lang)varig art.

Det er riktig: 100 kilo er altfor meget, det er en belastning på kroppens organer og går ut over hennes helse. Men brudd med moren vil trolig bare gjøre saken verre, ikke få datteren til å holde opp å spise for mye.

Jeg kjenner til en sak hvor et barn ble altfor tykt. Hele familien var tykkfalne, altså var nok tendensen arvet, men uten at det var noen spesiell sykdomstilstand knyttet til det. (Det er generelt for pattedyr at de har en tendens til å legge på seg uten særlige grenser hvis mattilgangen er god, og noen individer og slekter langt mere enn andre.) I det tilfellet ble barnet innlagt på sykehus noen måneder, maten ble strengt regulert og barnet hadde ikke mulighet for å snike seg ut eller kjøpe noe i noen kiosk e.l. Barnet selv ønsket å bli slank, og det foregikk i fullt samarbeid med foreldrene. På lignende, fornuftige måte som man i New Zealand lenge har behandlet det motsatte: anoreksi. Det er meget virkningsfull og fornuftig behandling.

Her vil altså barnevernet og fylkesnevnden ødelegge pikens familiebånd og hele liv.

    

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Barnevernet til kamp mot overvekt
PostPosted: Sun Feb 25, 2007 10:59 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Inka wrote:
Her vil bv tvangsflytte ei 12 år gammel jente som er overvektig.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/01 ... _container


Her er en ny sak om et overvektig barnsom barnevernet vil tvangsfjerne fra moren.

Engelske Connor McCreadle er bare åtte år og veier nesten 90 kilo. Det er tre ganger mer enn normalt for alderen, og nå kan Connors mamma Nicola McKeown bli fratatt foreldreretten til gutten, skrev London-avisen Sunday Times søndag. Utfallet kan bli at gutten blir sendt til fosterforeldre eller på barnehjem. Her risikerer han å havne sammen med ofre for vold eller seksuelt misbruk.

Kommentar: Hvorfor ikke sende gutten på Grethe Roede kurs eller lignende? Tvangsfjerning fra foreldrene blir som å skyte spurv med kanoner. Hva med feite barnevernskvinner- bør de tvangsinterneres i arbeidsleire og tvunget til å grave grøfter på lavkaloridiett for å gå ned i vekt? (Til orientering: Den sterkt overvektige barnevernskvinnen som jeg bruker som illustrasjon, er Tonje Lundestad, leder av barnevernet i Alstahaug kommune).

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Overvekt igjen
PostPosted: Fri Jun 15, 2007 8:33 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
I stedet for å betale for et opphold på Alm-senteret, som jenta og hennes mor ba om, fikk de dette fra barnevernet:

Quote:
”Barnverntjenesten vurderer at det er viktig og hensiktsmessig og følge familien opp i en periode for å sikre jenta nødvendig helsehjelp og oppfølging.”, skriver barnevernet i et vedtak til jentas foreldre.


Kjemper mot overvekt og barnevern


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Overvekt igjen
PostPosted: Fri Jun 15, 2007 8:50 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Rinna wrote:
I stedet for å betale for et opphold på Alm-senteret, som jenta og hennes mor ba om, fikk de dette fra barnevernet:

Quote:
”Barnverntjenesten vurderer at det er viktig og hensiktsmessig og følge familien opp i en periode for å sikre jenta nødvendig helsehjelp og oppfølging.”, skriver barnevernet i et vedtak til jentas foreldre.


Kjemper mot overvekt og barnevern


Barnvernet har fattet vedtak om at jentas familie skal få råd og veiledning med bakgrunn i blant annet jentas psykiske problemer over flere år.

Barnevernet er aldri interessert i å gi praktisk hjelp som nytter, for det er først og fremst interessert i å skaffe arbeidsoppgaver til sine egne ansatte. Det er hovedformålet med tiltakene. Barnevernet ønsker sannsynligvis å holde jenta feit slik at barnevernskonsulentene kan holdes sysselsatt.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 15, 2007 11:21 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Mar 21, 2007 7:17 pm
Posts: 288
Trist å lese om så unge personer som må slite.
Jenta har definert sine problemer helt tydelig. Det er heller ikke vanskelig for personer med normal fungerende empati å forstå denne unge jenta og moren hennes. Det finnes heldigvis behandligssteder i dag for denne type sykdom.

Det at barnevernet ikke vil betale for den hjelp jenta virkelig trenger, det er jo ikke noe nytt, da blir jo de nødt til å forholde seg til fagfolk som ikke bedriver kvasi-vitenskap. Fagfolk som kan vise til resultater og tilfredse kunder. Jentas lave selvtillit ligger i hennes overvekt.
Når overvekten forsvinner og selvtilliten øker, så forsvinner også jentas "psykiske-lidelser", dette vil selvfølgelig barnevernet ikke ha noe av.
Barnevernets filosofi er mer eller mindre vi vil "gipse armen, selv om det er foten som er knekt".


Top
 Profile  
 
 Post subject: Jeg hadde stiloppgave i norsk
PostPosted: Sun Sep 30, 2007 1:52 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Fri Sep 01, 2006 3:00 am
Posts: 52
Location: Bærum
blant temaene vi på vgs vo fikk velge mellom var også emnet OVERVEKT OG DE TYNNE.

Jeg slo også i bordet med EMK's artikler.

Det er barnevernet det er noe galt med, ikke foreldre flest og barna deres.


Image

_________________
Stans Offentlige Overgrep Mot Sivilbefolkningen


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 10:29 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Rinna skrev:

Quote:
I stedet for å betale for et opphold på Alm-senteret, som jenta og hennes mor ba om, fikk de dette fra barnevernet:


Etter å ha studert Befring-rapporten og betalingsordningene i "hjelpeapparatet" heller jeg til den oppfatning at mye av det vi opplever som galskap, er fullstendig rasjonelt fra et rent bedriftsøkonomisk ståsted.

Institusjoner og fosterhjem betales i stor grad av fylke og stat, mens støtte og helsefremmened tiltak havner på bordet til kommunene.

Money doesn't talk, it swears, som gamle Bob sa.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]