It is currently Fri Mar 29, 2024 12:16 am



Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 

Skal offentlige ansatte skjermes mot "uthengning" mens kjendiser må finne seg i å få privatlivet brettet ut?
Ja, offentlig ansatte barnevernere gjør en samfunnsnyttig oppgave mens kjendiser som Olav Thon kun tenker på seg selv 0%  0%  [ 0 ]
Nei, kjente personer har krav på privatliv. Barnevernere må tåle å bli nevnt i forbindelse med arbeidet de utfører. 100%  100%  [ 8 ]
Total votes : 8
Author Message
 Post subject: Olav Thon hengt ut av Nettavisen
PostPosted: Tue Mar 20, 2007 12:25 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
I dag behandler Høyesteretts kjæremålsutvalg spørsmålet om Nettavisen brøt privatlivets fredda de navnga hotellkongen Olav Thon i en farskapssak.

Milliardæren vil at Nettavisen straffes med rettergangsbot etter at de i september i fjor navnga ham i forbindelse med en farskapssak i Oslo tingrett.


Kommentar: Olav Thon utøvde ikke noe offentlig embede da han ble tvunget til å møte i en farsskapssak anlagt av en 51-årig mann, som feilaktig påstod at Thon var hans far. Dette i motsetning til barnevernskonsulenter som har blitt navngitt fordi de har utøvd sin offentlige stilling på en uansvarlig måte.

Det kan synes som om pressen betrakter det som greit å henge ut kjendiser, men de samme mediene synes det er forferdelig hvis offentlig ansatte barnevernere blir "hengt ut".

Hvorfor denne dobbelt-moralen? Skal kjendiser være fritt vilt mens offentlig ansatte skadevoldere skal beskyttes? Også kjendiser har krav på et privatliv, i likhet med familier flest.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: En nyhet?
PostPosted: Mon Mar 26, 2007 10:37 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Jeg kjøper IKKE se og hør og her og nå, og det er svært sjeldent at jeg kjøper aviser. På tv ser jeg KUN top model, designerspirene og frustrerte fruer. Alt annet er forurensing spør du meg. Hvem er Olav Thon?

Jeg bryr meg katten om hva han fordriver tiden sin med, i likehet med andre folks privatliv.

Får jeg snusen i at en lege, eller en lærer, eller en barnevernansatt ikke gjør jobben sin skikkelig, så er det derimot snakk om en helt annen sak.

At pressen går løs på folks privatliv synes jeg er motbydelig, enten det er snakk om Jørgen Hattemaker eller Svein Magnar Hansen. At pressen går løs på de kongelige synes jeg derimot er helt ok.

At jeg/vi blir motarbeidet av pressen og myndighetene når jeg/vi legger ut navn på personer vi ikke kan anbefale, synes jeg er en STOR nyhet! At ingen folk der ute bryr seg om å finne ut av hva som er grunnlaget for kritikken, synes jeg oså er en STOR nyhet!

Og at det ikke finnes en eneste hederlig advokat som står frem og og står på for å støtte meg/oss, synes jeg også er en STOR nyhet.

Men, jeg skjønner jo det at det er så mye som står på spill for dem som sitter øverst i toppen, dessuten så har de ikke råd til å komme med noen innrømmelser nå,,,,og pressen får statstøtte,,,,og har en fot innenfor her og der,,,,så det toget er nok gått for dem,,,,så her gjelder det bare om å gjøre å gå til dunders med flagget til topps,,,,

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: En nyhet?
PostPosted: Mon Mar 26, 2007 11:05 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Mona Lygre wrote:
Jeg kjøper IKKE se og hør og her og nå, og det er svært sjeldent at jeg kjøper aviser.


Det er et sunnhetstegn, Mona. Du er i godt selskap. :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: En nyhet?
PostPosted: Mon Mar 26, 2007 12:35 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Mona Lygre wrote:
At pressen går løs på de kongelige synes jeg derimot er helt ok.


De kongelige må kunne regnes som offentlige ansatte som i likhet med barnevernerne må kunne tåle kritikk av sin yrkesutøvelse, selv om kongens "jobb" er å spise luncher og klippe silke-snorer. Mer er han neppe kvalifisert for. Ikke rart den kongelige familien digger barnevernet. De befinner seg på samme åndssløve nivå. Kronprinsen klarer ikke si annet enn "veldig, veldig hyggelig" hver gang han blir spurt om hvordan han likte en eller annen forestilling satt i scene for å behage landets best gasjerte sosialklienter.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 26, 2007 2:28 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
De kongelige kan ikke uttale seg negativt om forvaltning og offentlige instanser.
De må begrense seg til å komme med moralske appeller og gjennom å omgåes flest mulig av norges befolkning. Her synes jeg de blir bedre og bedre.

Som en tidligere studiekamerat av kronprinsen skal ha uttalt : En person som kommer med bøtte til deg når du er fyllesjuk, må bli en bra konge :wink:


Angående Se og Hør, så er det vel ikke noe i veien for å lese det, bare du er klar over at du ikke blir noe klokere av det - samme med store deler av avisene.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 26, 2007 5:12 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 
Dere, Se og Hør er jeg GLAD for når det gjelder barnevern. De har for noen år siden hatt flere artikler om hvordan familier er blitt meningsløst behandlet og ødelagt av barnevernet. – Jeg "følger ikke med", så jeg vet ikke om de kjører samme linje fremdeles. Men jeg har med interesse lest det når det ligger på ymse venteværelser eller når noen av mine "lakeier" (venner som holder øye med blader og aviser mht bv-stoff) river ut aktuelle sider til meg.

Riktignok skriver de mye tøys, og er sikkert ikke skikkelige overfor folks privatliv. Men de har den fordel at de er så søkkande rike at hvis de først har lyst til å skrive om en sak, kan de skrive hva de vil og behøver ikke å la seg true av myndighetene om at de vil miste pressestøtten eller at de har å følge en vedtatt linje, enten det er A-Pressens eller Schibsteds, Orklas eller hva som helst.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Last edited by MH Skånland on Mon Mar 26, 2007 6:12 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Barnevernet i media
PostPosted: Mon Mar 26, 2007 6:02 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
MH Skånland wrote:
 
Dere, Se og Hør er jeg GLAD for når det gjelder barnevern.


Jeg synes også Se og Hør har en langt mer uavhengig linje enn mange andre aviser og ukesmagasiner.

I helgen hadde forøvrig Dagbladet en lang kritisk artikkel om barnevernet i Magasinet. Jeg har ikke klart å gjenfinne den på nettet. Overskriften var:
HUN ER 14 ÅR,
VOLDTATT OG
SELGER KROPPEN
SIN FOR DOP.


Det skjedde etter at Barnevernet
overtok ansvaret for henne.


Artikkelen var skrevet av Ane Rostad Stokholm og Lillian Vambheim.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Uffda, har de slått seg?
PostPosted: Mon Mar 26, 2007 7:31 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Uffda, har de (Dagbladet) slått seg?

Dette er sannheten. Men kanskje barnevernet vil si at hennes utagering skyldes foreldrenes dårlige genmateriale?

Eller vil Dagbladet få påpakning nå for å henge ut barnets privatliv?

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 26, 2007 9:00 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Mona skrev:

Quote:
Dette er sannheten. Men kanskje barnevernet vil si at hennes utagering skyldes foreldrenes dårlige genmateriale?


Hvis ikke så var sikkert poenget at de ikke hadde grepet inn tidsnok, eller at de var for slappe, eller?

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Uffda, har de slått seg?
PostPosted: Tue Mar 27, 2007 10:11 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Mona Lygre wrote:
Uffda, har de (Dagbladet) slått seg?

Dette er sannheten. Men kanskje barnevernet vil si at hennes utagering skyldes foreldrenes dårlige genmateriale?

Eller vil Dagbladet få påpakning nå for å henge ut barnets privatliv?


Nei, hun ble voldtatt både på barnevernsinstitusjonen av eldre gutter som oppholdt seg der og i forbindelse med rømninger fra institusjonen. Dagbladet har valgt å "anonymisere henne og hennes nærmeste familie av hensyn til hennes unge alder og dramatiske livshistorie."

Skylden legges på barnevernet, men foreldrene (faren) har frivillig sagt fra seg omsorgen for datteren, for som han sier i artikkelen: ""Barn skal ivaretas av barnevernet når vi som foreldre ikke evner det. Jeg forstår at barnevernet har en vanskelig oppgave, men ingenting blir gjort! Akkurat nå er Linn for syk til å vite sitt eget beste."

Barnevernslederen som har hatt det overordnede ansvaret for "Linn" i to år, ønsker som vanlig "ikke å uttale seg om enkeltsaker". Også hun er anonymisert, og det kan hun være glad for, heksa!

Bilde av Magasinets forside.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 27, 2007 10:15 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Quote:
""Barn skal ivaretas av barnevernet når vi som foreldre ikke evner det. Jeg forstår at barnevernet har en vanskelig oppgave, men ingenting blir gjort! Akkurat nå er Linn for syk til å vite sitt eget beste."


Ja, den var god!

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: INGEN KAN MOTSI MEG!!!
PostPosted: Tue Mar 27, 2007 4:15 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Ja, vi vet jo det at barnevernet ikke duger til å ta seg av barn. Ikke engang de som har det vondt og lider evner barnevernet å ta seg av.

Hva var det faren sa nå igjen, at han ikke evnet å ta seg av datteren hans? -Vel, men hva er da poenget med å overlevere barnet til barnevernet som ABSOLUTT IKKE EVNER Å TA SEG AV BARN.

Om barnevernet isteden for hadde kastet all mulig hjelp etter faren og datteren i deres eget hjem, så hadde faren utmerket godt evnet å ta seg av sitt eget barn. Dessuten så viser forskningen at fedre fint klarer å delta i omsorgen for sine barn.

Men, barnevernet - om dersom det virkelig hadde vært snakk om et skikkelig barnevern - skulle ha gitt denne familien et nytt hjem til dem, dersom det var problematisk for dem.

Dernest skulle de ha fått fløyet inn hjemmehjelpere, 2 stk. hver eneste dag. Pluss leksehjelp til datteren.

Og faren skulle ha fått betalt ferie, for å hente seg inn igjen når han ble sliten av å hanskes med en tenåring som aller mest sannsynlig er full i PMS.

Og slik skulle de ha holdt det gående til jentungen var 18 år eller 20.

Da hadde faren fint evnet å ta seg av datteren. Og datteren hadde kommet seg på rett kjøl igjen. Og de hadde kunne funnet roen igjen uten å ha blitt plaget av barnevernets ustanselige mas om ditten og datten. Og barnevernet kunne utmerket godt ha spleiset en sydentur på dem sammen, slik at de kunne få noe hyggelig opplevelser SAMMEN.

Penger finnes det nok av i systemet. Og her er det bare snakk om to ting: If there is a will - there is a way.

Men, den slags er det altså ikke rom for i vårt norske barneverns-regime.

Og her er en ting til som jeg gjerne si i samme rennet:

INGEN KAN MOTSI MEG OG SI AT DENNE METODEN IKKE FUNKER - FOR DET HAR ALDRI VÆRT GJORT FØR - PÅ EN HELHJERTET MÅTE!

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: INGEN KAN MOTSI MEG!!!
PostPosted: Tue Mar 27, 2007 11:31 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Mona Lygre wrote:
Hva var det faren sa nå igjen, at han ikke evnet å ta seg av datteren hans? -Vel, men hva er da poenget med å overlevere barnet til barnevernet som ABSOLUTT IKKE EVNER Å TA SEG AV BARN.


Karita Bekkemellom fikk spørsmål om hvem som skal ta seg av barna når det offentlige svikter. Det offentlige skal ta seg av barna, var Karitas svar. Når spørsmålet er hvem som skal ta seg av barna når foreldrene svikter, er også svaret "Det offentlige". Det offentlige er svaret bestandig, også i tilfeller av grov systemsvikt.

Alternativt kunne man svart "foreldrene" på spørsmålet om hvem skal ta seg av barna når foreldrene svikter. Hvis det offentlige kan ta seg av barna når det offentlige svikter så kan vel foreldrene ta seg av barna når foreldrene svikter.

Jeg synes det er for lettvint for foreldre å overlate foreldreansvaret til barnevernet. Hva hadde denne faren egentlig gjort for datteren sin? Det kalles ikke å gjøre noe å ringe barnevernet. Det kalles å gi opp.

En annen ting er at "Linn" gjerne ville tilbake til moren sin, men det fikk hun ikke lov til av barnevernet...

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: INGEN KAN MOTSI MEG!!!
PostPosted: Thu Mar 29, 2007 5:02 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
agrippa wrote:
En annen ting er at "Linn" gjerne ville tilbake til moren sin, men det fikk hun ikke lov til av barnevernet...


Hehe, det forklarer resten, agrippa...

Jeg kjenner til en tilsvarende sak her på vestlandet. Det er en barnefordelingssak, hvor faren blandet inn barnevernet. Nå vil ikke faren ha datteren lenger, fordi at hun er blitt altfor "krevende" for ham... Moren har kjempet i det uendelig for å få datteren hjem, men nei, faren ville at datteren skulle i fosterhjem... og der er hun nå... selv om hun vil hjem til moren...

Helt hull i hodet spør du meg.

Men moren har ingenting hun skulle ha sagt, fordi at barnevernet har skrevet så mye drit om henne, og hun taper gang på gang i fylkesnemnda. Helt vanlig.

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Thon tapte mot Nettavisen
PostPosted: Thu Mar 29, 2007 5:47 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
agrippa wrote:
[i]I dag behandler Høyesteretts kjæremålsutvalg spørsmålet om Nettavisen brøt privatlivets fredda de navnga hotellkongen Olav Thon i en farskapssak.


Olav Thon tapte i Høyesterett. Nettavisen slipper dermed å betale rettergangsbot i farskapssaken mot milliardæren.

- Vi håper Høyesterett anerkjenner Thons rett som fornærmet til å få Nettavisen straffet for bruddet de foretok på privatlivets fred, sa Thons advokat Jon Christian Elden i forbindelse med rettssaken. Slik gikk det ikke.

Kommentar: Denne dommen viser at det skal litt til for å få noen dømt for brudd på privatlivets fred. Fordelen for barnevernofre er at det blir vanskeligere for barnevernere å påstå at privatlivet deres er krenket når navnene blir lagt ut på nettet. Navn på barnevernere har kun blitt lagt ut i forbindelse med yrkesutøvelse.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]