It is currently Thu Mar 28, 2024 8:29 pm



Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 19, 2007 2:09 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Jeg deler den skepsisen til FN.

Premisser:
1. Hva er "faglig in".
2. Hvilken posisjon den statstro venstrevridde tenkningen har i verden.
3. Hvilken posisjon har den familiefientlige feminismen i mange (inkl. mange rike) land?
4. Hva med den gammelmodige sosiologien, som langt på vei er liksom-vitenskapelig forsvar for sosialdemokrati?
5. etc

Det er vanskelig å konkludere med annet enn at FN bør man være skeptisk til. Det er et produkt av statene og tanker i tiden.

Likevel vil FN være en brems på "sære geografiske menneskerettighetsbrudd".

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Venstresidens ideologi i FN
PostPosted: Mon Mar 19, 2007 2:51 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Venstresidens ideologiske påvirkning i FN er et faktum, men jeg setter ikke spørsmålstegn ved FNs intensjoner av den grunn. Konvensjoner blir vedtatt av generalforsamlingen, som består av representanter fra alle verdens land. Det ideologiske skillet mellom høyre og venstre er i høy grad et europeisk fenomen. I de fleste land i verden tar man familiens rolle i samfunnet for gitt.

Her er en lenke til Barnekonvensjonen:

Convention on the Rights of the Child

Familiens naturlige stilling er sterkt betont i Preamble:

Quote:
........Recalling that, in the Universal Declaration of Human Rights, the United Nations has proclaimed that childhood is entitled to special care and assistance,

Convinced that the family, as the fundamental group of society and the natural environment for the growth and well-being of all its members and particularly children, should be afforded the necessary protection and assistance so that it can fully assume its responsibilities within the community,

Recognizing that the child, for the full and harmonious development of his or her personality, should grow up in a family environment, in an atmosphere of happiness, love and understanding,...........


Problemet med dette dokumentet er den "åpne" formulering, som overlater tolkningen til stater. Artikkel 9, 19, 20 og 21 er nok de som blir mest brukt dvs. misbrukt i barnevernssaker.


Last edited by Rinna on Mon Mar 19, 2007 3:13 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Europarådet
PostPosted: Mon Mar 19, 2007 3:11 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Også av interesse:

Key Council of Europe legal texts on children


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 19, 2007 4:31 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Misbruket springer vel blant annet ut av at det heter seg at barnet skal vokse opp i et familiemiljø, ikke i sitt familiemiljø.

Ja, de fleste land tar den biologiske families betydning som selvsagt, og er såre forundet og forskrekket over den idé at man kan konstruere en familie for et barn ut av hvilke som helst individer som man omgir barnet med.

Men kanskje nettopp fordi de tar den biologiske familie som selvsagt, er de ofte ikke mentalt og argumentasjonsmessig forberedt til å argumentere mot sosionomismens "familie som sosial konstruksjon". De himler med øynene.

Det ligner litt på våre stortingsrepresentanter. De sier og skriver at Stortinget mener det har en egenverdi å vokse opp hos sine egne foreldre. Men jeg har aldri truffet en stortingsrepresentant som har noe annet enn vage følelser av hvorfor. Og mangelen på innsikt og viten gjør at de er hjelpeløse og uinteresserte når barnevernsaktørene presser på for at fosterfamilier og adopsjon er minst like godt, og at motstand mot det bare beror på fordommer.

Nå er jeg slett ikke imot at vi skal bruke også FN's barnekonvensjon til å støtte opp om vår sak. Vi må bare være på vakt overfor de sterke statskrefter som er motstandere av alt det vi står for, og som bruker den samme konvensjon mot oss. Den er et potensielt tveegget sverd.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Forente diktaturer
PostPosted: Mon Mar 19, 2007 10:38 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Arild Holta wrote:
Jeg deler den skepsisen til FN.


Flesteparten av medlemslandene i FN er diktaturer. Det sier vel sitt.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Faremomenter
PostPosted: Tue Mar 20, 2007 10:10 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
MH Skånland wrote:
  
Misbruket springer vel blant annet ut av at det heter seg at barnet skal vokse opp i et familiemiljø, ikke i sitt familiemiljø.

Nå er jeg slett ikke imot at vi skal bruke også FN's barnekonvensjon til å støtte opp om vår sak. Vi må bare være på vakt overfor de sterke statskrefter som er motstandere av alt det vi står for, og som bruker den samme konvensjon mot oss. Den er et potensielt tveegget sverd.


Jeg taler ikke for å bruke FNs barnekonvensjon for å støtte vår sak. Jeg er klar over at vi risikerer at vi får den slengt tilbake i ansiktet. Min intensjon var snarere å argumentere for at Barnekonvensjonen var opprinnelige tiltenkt som et instrument for å forbedre barns kår i verdens fattigste land. At sosionom-tankegangen likevel står sterkt i teksten betviler jeg ikke. Men at disse idéene skulle settes ut i livet for å drive frem en ideologisk motivert forestilling om et samfunn, nemlig et samfunn hvor biologiske bånd blir sett på som ubetydelige, er det ingen i FN kunne ha sett for seg. Tror jeg.

Den senere tids kritikk fra FN er også et aldri så lite bevis på at FN har andre tanker om hva barns familiemiljø bør bestå av.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 20, 2007 12:25 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 
Enig, og da burde vi faktisk bruke den, ved å argumentere mot misbruket. Det kan godt hende at selv diktaturer verden rundt ville bli forarget over tilsidesettelsen av familien på den måte det foregår her.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: FN
PostPosted: Tue Mar 20, 2007 12:59 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
MH Skånland wrote:
 
Enig, og da burde vi faktisk bruke den, ved å argumentere mot misbruket. Det kan godt hende at selv diktaturer verden rundt ville bli forarget over tilsidesettelsen av familien på den måte det foregår her.
  


Vel, det kan være lurt om trå varsomt, før vi har satt oss grundig inn i flere sider av FNs arbeid.

Her er en lenke til et relevant dokument:

http://www.unhchr.ch/tbs/doc.nsf/Symbol/CRC.C.58.En

Pkt. 80 er av interesse.


(Lenken er rettet av admin. Parantesene lagde problem og kunne sløyfes.)


Last edited by Rinna on Tue Mar 20, 2007 1:59 pm, edited 2 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Forsiktighet
PostPosted: Tue Mar 20, 2007 1:52 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
MH Skånland wrote:
 
Enig, og da burde vi faktisk bruke den,
ved å argumentere mot misbruket.
Det kan godt hende at selv diktaturer verden rundt
ville bli forarget over tilsidesettelsen av familien
på den måte det foregår her.


Greit å diskutere det her, men en viss forsiktighet i forhold til FN-organet vil være på sin plass:
Committee member


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 20, 2007 8:29 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Nå har jeg flyttet diskusjonen om FN til politikk mot barnevernsovergrep, høyt oppe i forumet.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]