It is currently Thu Mar 28, 2024 3:01 pm



Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: 1 av 10 har personlighetsforstyrrelse.
PostPosted: Fri Mar 16, 2007 9:25 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Oct 04, 2006 1:08 pm
Posts: 549
Location: Eidskog/magnor
På førstesiden av dagbladet sin side på internett står det i dag en artikkel som forteller at 1 av 10 har en eller annen form for personlighetsforstyrrelse. Interesant lesning med tanke på barnevernets argumetasjon om omsorgsovertakelse ved den minste anntydning til en slik forstyrrelse. Om barnevernet skulle fjerne ungene fra alle med en slik diagnose, ville det bli interesant å se hvor langt de kommer, da dette omfatter en meget stor del av befolkningen, inklusive barnevernsansatte.

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/03/15/495119.html

_________________
"Sjefen" på eidskogen


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 1 av 10 har personlighetsforstyrrelse.
PostPosted: Fri Mar 16, 2007 9:37 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Annette Olsen wrote:
På førstesiden av dagbladet sin side på internett står det i dag en artikkel som forteller at 1 av 10 har en eller annen form for personlighetsforstyrrelse. Interesant lesning med tanke på barnevernets argumetasjon om omsorgsovertakelse ved den minste anntydning til en slik forstyrrelse. Om barnevernet skulle fjerne ungene fra alle med en slik diagnose, ville det bli interesant å se hvor langt de kommer, da dette omfatter en meget stor del av befolkningen, inklusive barnevernsansatte.

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/03/15/495119.html


Jeg har faktisk hørt at så få som 20 % av befolkningen er fullstendig harmoniske mennesker. Resten, 80 %, lider av forstyrrelser i varierende grad.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 16, 2007 10:47 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Bærer det ikke helt galt avsted når man begynner å betegne variasjon som "lidelser"? Skal man patologisere enhver som ikke er harmonisk hele tiden? Er sorg en sykdom bare fordi det smerter? Om diagnoser kan være til hjelp mens plagen står på, så har man den klistret på seg til evig tid, til tross for at man for lengs er blitt restituert. Denne stigmatiseringen av borgerne er til hjelp for barnevernet. Jeg advarer derfor mot å la barn bli utredet (rebelske jenter i tenårene får da gjerne diagnosen "borderline personlighetsforstyrrelse"), for de blir ikke kvitt merkelappen. Konsekvensene kan man ikke overskue.


Last edited by Nina on Sat Mar 17, 2007 10:09 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 16, 2007 11:35 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Oct 04, 2006 1:08 pm
Posts: 549
Location: Eidskog/magnor
Det kommer ganske klart frem i denne artikkelen at en personlihetsforstyrrelse er noe du har i en begrenset periode, altså kan ikke bv bruke det imot mennesker etter noen tid. Jeg er klar over at bv setter stempelet og du er merket for all tid, men dette må det være mulig å få en endring på, mener jeg. Men her er det at det viler et ansvar på oss bv ofre, vi MÅ ut i det offentlige rom med våre erfaringer,for det er bare ved å sette søkelyset på dette, at vi en gang i fremtiden får en forandring i så måte. Nå er jo bv monsteret mangehodet, men ett sted må man begynne å "kutte hoder", så hvorfor ikke benytte seg av slike publikasjoner til å få "kuttet" ett hode av monsteret.

_________________
"Sjefen" på eidskogen


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 16, 2007 12:08 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 
Jeg er tilhenger at å kutte av det sprø hodet "personlighetsforstyrrelse". Det er en pop-betegnelse på alt mellom himmel og jord, og derfor et herske-redskap for psykiatri og barnevern, fordi det HØRES svært så alvorlig ut.

Det er ikke noe i veien med menneskers personlighet om de har forskjellige sorger, vanskeligheter, avvikende meninger.

Det er bare sludder – en betegnelse de har funnet på etter hvert som de eldre betegnelsene på "sykdommer" ble avslørt som humbug.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 16, 2007 12:18 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Hvordan kan en egentlig være forstyrret i personligheten?

Hvem skal definere din "egentlige" personlighet, og når er den "egentlig"?

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Personlighetsforstyrrelser - hvordan arter de seg?
PostPosted: Fri Mar 16, 2007 4:59 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Anne Brit Raaen wrote:
Hvordan kan en egentlig være forstyrret i personligheten?

Hvem skal definere din "egentlige" personlighet, og når er den "egentlig"?


Du kan stille spørsmålet til en spesialist på personlighetsforstyrrelser. Mandag svarer psykiater Gunilla Klensmeden Fossepå spørsmål i nettmøte.

Jeg har allerede sendt inn spørsmål om barnevernet bør frata personlighetsforstyrrede foreldre omsorgen for barna eller om foreldrene i det minste bør presses til å motta hjelpetiltak.

I Norge har interessen for personlighetsforstyrrelser vært stor hele tiden, ifølge Tidskrift for Den norske lægeforening. Psykologen Harald Schjelderup var pioner på området. Hans interesse for den nevrotiske karakteren la grunnlaget for psykoanalysen og det som senere ble kalt personlighetsforstyrrelser.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 16, 2007 8:20 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Ha, jeg har gjort det nuh (takk for tipset :D).

Jeg spurte om hvordan en kan være forstyrret i personligheten og om hvordan vi vet når noen ikke har en slik forstyrrelse.

Spent på svaret (om hun svarer da).

Det som slo meg da jeg så Linn Skåber, var hvor handlingslammet og meningsløst høflige de andre var. Er ikke dette også et avvik?
Vi har et ansvar for våre egne grenser og lar du deg hesje med er det like mye din egen skyld. Sier du klart i fra, gir du vedkommende en mulighet til korreksjon.

En annen ting er det om du selv lider på grunn av den, ved sosial utestengelse eller på annen måte.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Personlighetsforstyrrelse meg her...
PostPosted: Fri Mar 16, 2007 8:32 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Helt enig med dere alle sammen, men det hadde jeg ikke kunne vært, hadde det ikke vært på grunn av at jeg har en personlighetsforstyrrelse.

Jeg er litt stolt av den, selv om det bare er humburg alt sammen. Jeg håper jo en vakker dag at staten er nødt til å utbetale meg et milliardbeløp for uriktig å tillat en virkelig syk mann å klistre den diagnosen på meg bare for lettere å komme i posisjon til å kunne stjele mine barn.

Jeg er spesielt fornøyd med denne, psykologen mener at jeg har "urealistiske høye selvvurderinger". Vel, har jeg det eller har jeg det ikke?

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 16, 2007 8:40 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Det får tiden vise :D
Akkurat nå ser det jo lyst ut, det er ikke mange som er så tøff som deg!

De hadde nok foretrukket at du sa ja, ha og amen.

Det er et ord som sier "på seg selv, kjenner en andre".
Jeg tror ikke det hører med i pensum i psykologi.....

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: En digresjon igjen;
PostPosted: Fri Mar 16, 2007 8:54 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Anne Brit Raaen wrote:
Det får tiden vise :D
Akkurat nå ser det jo lyst ut, det er ikke mange som er så tøff som deg!

De hadde nok foretrukket at du sa ja, ha og amen.

Det er et ord som sier "på seg selv, kjenner en andre".
Jeg tror ikke det hører med i pensum i psykologi.....


Kom på noe, det sies at man skal lytte til sin indre stemme, her er en tenkt konversasjon mellom meg og psykolog Svein Magnar Hansen:

Mona: -Lytt til din indre stemme, Svein Magnar!
Svein Magnar: -Hvilken av dem?

Og ja, jeg fikk dem alle.

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Barnevernsprofilen
PostPosted: Fri Mar 16, 2007 9:32 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Anne Brit Raaen wrote:
Det som slo meg da jeg så Linn Skåber, var hvor handlingslammet og meningsløst høflige de andre var. Er ikke dette også et avvik?
Vi har et ansvar for våre egne grenser og lar du deg hesje med er det like mye din egen skyld. Sier du klart i fra, gir du vedkommende en mulighet til korreksjon.


Jeg tror det kan være den beste måten å håndtere en personlighetsforstyrret på; ikke la seg involvere eller manipulere, for det er det den forstyrrede ønsker.

Linn Skåbers rollefigur i "Hjerte-til-hjerte" hvor hun spiller en defekt versjon av seg selv, har personlighetsforstyrrelsene narsissistisk, histrionisk og psykopat, som nå kalles anti-sosial. Dette er en vanlig mix hos barnevernsansatte, ville jeg tro.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 17, 2007 11:41 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Agrippa skrev:

Quote:
Jeg tror det kan være den beste måten å håndtere en personlighetsforstyrret på; ikke la seg involvere eller manipulere, for det er det den forstyrrede ønsker.


Altså Linn Skåbers gestalter en skikkelse med personlighetsforstyrring, mens de andres reaksjon viser normal personlighet?

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Personlighetsforstyrrelse meg både her og der.
PostPosted: Sat Mar 17, 2007 9:09 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Annette Olsen wrote:
På førstesiden av dagbladet sin side på internett står det i dag en artikkel som forteller at 1 av 10 har en eller annen form for personlighetsforstyrrelse. Interesant lesning med tanke på barnevernets argumetasjon om omsorgsovertakelse ved den minste anntydning til en slik forstyrrelse. Om barnevernet skulle fjerne ungene fra alle med en slik diagnose, ville det bli interesant å se hvor langt de kommer, da dette omfatter en meget stor del av befolkningen, inklusive barnevernsansatte.

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/03/15/495119.html


Pussig.

Søndag den 24. desember 2006, skrev jeg et innlegg som heter Svenn Torgersen og nå kom plutselig den artikkelen som Annette refererer til i Dagbladet.

Der hadde jeg limt inn følgende sitat:

Svenn Torgersen wrote:
-Genene man får fra sine foreldre, er av større betydning for utviklingen av personlighet og personlighetsforstyrrelser enn man tidligere trodde. Foreldrenes oppdragelsesstil og familiens sosioøkonomisk situasjon, derimot, betyr lite så sant det ikke dreier seg om det ekstreme. Det som betyr noe av miljøfaktorer, er de hendelser den enkelte opplever på egen hånd og som er forskjellig fra søsknenes. Derfor er ikke adoptivsøsken mer like enn to tilfeldige personer på gata. Innenfor rimelige grenser er oppdragelsen irrelevant, sier han.


Og 2 og en halv måned etterpå så begynner han å bable om "personlighetsforstyrrelser" igjen...

Det er noe muffens her, og jeg synes hans utspill er "påfallende". Men, jeg har ihvert fall fått en bekreftelse på at NOEN leser mine innlegg nøye og det er helt skråsikkert at de ergrer livet av seg.

Personlighetsforstyrrelse-bablet vil bli avslørt som fri diktning, bløfferi og humburg, ikke i min tid, men det vil skje, sann du mine ord.

Psykologi og personlighetsforstyrrelse-bablet sidestiller jeg med alternativ-bevegelsen, med det eneste unntaket av at troen på steiners healende energier og sjaman-reiser for å hente kraftdyr faktisk får folk på fote igjen. Det gjør ikke Svenn Torgersen og kompisene hans. Tvert imot er han med på å psyke ned folk og hjelpe barnevernet med å stjele barn fra fullt ut normalt fungerende foreldre.

Forresten, så ante jeg ikke at Svenn Torgeresen "så sånn" ut, han er som snytt ut av nesen på den legen som dro til meg midt i ansiktet da jeg var 7 år.

Her er min personlige hilsen til ham, dere mine venner må ikke tolke meg bokstavelig talt, for denne er kun myntet til / på Svenn Torgersen:

Georg Bernard Shaw wrote:
Gamle menn er farlige. Fremtiden betyr ikke noe for dem.


Psykologer og psykiatere og barnevernpedagoger er jo selvfølgelig untaket fra regelen om at 1 av 10 har disse "forstyrrelsene", er det så å forstå?

Jeg burde visstnok ha prioritert å gå på Alternativmessen i Grieghallen denne helgen, for da kunne jeg i det minste blitt helbredet for min tette ræv. Den må jo være tett siden det kommer så mye drit ut av kjeften på meg. Men, jeg gikk på loppemarked istedet for og kjøpte meg en ny steikepanne, i massiv jern.

Hørt i retten:
-Hvorfor slo de deres mann i hode med en steikepanne 5 ganger?
-Han tålte ikke mer.

God helg folkens!

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Forhold utenfor hjemmet
PostPosted: Sat Mar 17, 2007 9:59 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Også fra intervju med Svenn Torgersen i Dagbladet:

"- Hva skyldes det at noen av oss utvikler personlighetsforstyrrelser? Er det omsorgssvikt i barndommen?

- Det er populært å si at psykiske lidelser, inkludert personlighetsforstyrrelser skyldes omsorgssvikt, mishandling, mobbing eller dårlig oppdragelse.
Selvsagt bidrar slike forhold til at mange har triste minner fra barndommen, og det kan også kanskje bidra til at personlighetsforstyrrelser utvikler seg.
Personlighetsforstyrrelsene har imidlertid en genetisk kjerne. I tillegg kommer de opplevelser man har, men her synes forhold utenfor hjemmet å være viktigere enn forhold i hjemmet."


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]