Statens
mange-millioners satsingpå etter- og videreutdanning for lavt utdannede arbeidstakere ble helbom.
Zahra Adham, barnehageassistent, var en av dem som grep sjansen og tok 15 poeng i pedagogikk. Da lærte hun ordet "grovmotorikk".
– Ord som «grovmotorikk», blir veldig vanskelige å forstå hvis du ikke kan språket godt, sier hun.
Ordene "Grovmotorikk" og "finmotorikk" er, som kjent, blant barnevernernes favorittord, etter ordet "samspill". Kjennskap til ordet "grovmotorikk" er ikke overdrevent imponerende i løpet av 15 vekttall på høyskolenivå, men det viser kanskje hvor lite såkalte barnevernspedagoger egentlig kan. Trolig lærer de enkelte faguttryk, for deretter å slippes løs på en intetanende befolkning. Med barnevernsloven i ryggen er de nådeløse mot foreldre som ikke har kjennskap til faguttrykkene "grovmotorikk" og "samspill". Det vil tolkes som tegn på omsorgssvikt, for barnevernerne tror at man må ha kjennskap til ordet "samspill" for å føle kjærlighet til sitt barn. Uten kjennskap til "grovmotorikk" tror barnevernerne at foreldrene ikke lar barna sine få leke. Barnevernerne underslår at disse ordene er del av et psykologisk-pedagogisk vokabular, som foreldre flest ikke bruker til daglig, hvis de da ikke tilhører den minoriteten som har blitt tvunget inn under barnevernet.