It is currently Fri Mar 29, 2024 7:56 am



Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Påståtte satanister mistet barna | E. Lundgren | Pinsevenn
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 8:10 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
http://www.forskning.no/Artikler/2006/j ... 8193319.18

I 1990 ble 16 barn i Rochdale i England tatt fra hjemmene sine etter anklager om at foreldrene var djeveldyrkere. Nå går barna til sak for å få oppreisning. - Dette viser noen konsekvensene av ideer som blant annet Eva Lundgren har gått i bresjen for...

----------

Tro det eller ei!
Vi er blitt mistenkt for slikt.
Årsaken er trolig at vi bodde godt og vel et år i Upsala og satte oss inn i Livets Ord-miljøet og -teologien. Livets Ord er jo på verdensbasis en del pinsevekkelsen - altså en form for pinsevenner.

Her på berget koblet de trolig dette sammen med Eva Lundgren-hysteriet.
Spørsmål om vi ønsket stjele "tang" (til bruk ved fødsler) fra legekontor, og annet jeg av hensyn til tredjeparter ikke kan nevne, fortalte klart at klovner i politiet og helsevesenet hadde forskrudde fantasier.

Jeg har sagt lignende før og sier det igjen:
Det er for mange idioter med IQ over 110! :roll:

:shock: Jeg kommer trolig aldri til å slutte å fundere. Hvorfor surrer mennesker - med tilsynelatende forstand og pene stillinger - ihop merkelige forestillinger som passer best hos psykiatriske pasienter på lukkede avdelinger? Mennesket er et underlig vesen.

(Utover det er jeg blant dem som tror det finnes galne satanister. De er imidlertid ikke mange. Ikke er de blant bibeltroende kristne heller!!! Subjektive barnevernsarbeidere er veldig dårlig utrustet som eksorsister :lol: )


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 8:11 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:52 am
Posts: 203
At Livets ord var en avlegger av pinsebevegelsen var nytt for meg. Opplysninger motttas med takk. Avsnittet med djeveldyrking virker temmelig søkt også i forhold til Livets Ord. Eller tar jeg feil? For meg ble det helt bakvendt.
Er det en utbrytergruppe eller ala Aage Samuelsen som faktisk fysisk ble kastet ut?
Ellers er det vel det å bemerke at fatalister finnes i alle leire, noe vi virkelig får føle i disse dager. Paralellen til avisoppslagene finner vi jo også i den kristne verden. Det ble jo i sin tid laget en film om Brian, men enhver som har sett den er vel ikke ett øyeblikk i tvil om innholdet. Den ble da også forbudt i store deler av den kristne verden. Og tar jeg ikke feil, er den fremdeles forbudt i Vatikanet.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 8:26 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
*
For dem som leser engelsk, er det en interessant gruppe artikler om Rochdale-saken i Manchester-området fra BBC News man kan klikke seg inn på gjennom den artikkelen xbv ga lenken til. Den aller mest interessante er kanskje denne, som også ligger på forsiden på BarnasRett:

Lost years of 'satanic panic' children
Julie, 5 years in care, aged 11 -16: "We missed out on family life. We'll never get that back". Sixteen youngsters from the Langley estate near Rochdale were taken in to care - for what was to be a total of 34 years and four months. It was alleged they had been forced into devil worship and sexually abused. (BBC News 11.01.06)
http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/r ... 602302.stm

Denne er så viktig fordi disse barna, som nå er unge/voksne, jo går til rettssak mot kommunen for å få erstatning og unnskyldning fordi de ble tatt av barnevernet. Det fremgår så klart av det de sier at det ikke er et spørsmål om ENTEN barnevern ELLER foreldrevern; de føler seg som ett med sine foreldre.

Alle BBC-artiklene ligger forøvrig på BarnasRett som enkeltartikler inne i tema-mappen "Incest og andre seksuelle overgrep", som igjen ligger som ett av temaene (se "Temaer" i venstre marg).

Det er også interessant å lese to andre ting i artiklene:

a) kommunen har prøvet å få stoppet BBC's tv-program og få "skjermet" de to sosialarbeiderne som sto for galskapen, men uten å lykkes. De to heter Jill France og Susan Hammersley, og de arbeider fortsatt innen barnevernet!, altså nå 15 år etter,

b) stoffet florerer i undervisningsmateriell for sosio-psyko-bablerne lenge etter at det har vært avslørt som kvakksalveri. Akkurat sånn var det i Bjugn-saken: det startet med et "Trygg og sterk"-kurs, og fremdeles den dag i dag driver galningene på og underviser, blant annet skolebarn i Bjugn!!, om at det var så skrekkelige sexovergrep i barnehagen i Bjugn.
*


Top
 Profile  
 
 Post subject: Fatalisme er ukristent
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 8:28 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Skjebnetro (fatalisme) finner man først og fremst blant spåkoner og andre ikke-kristne. Kristen tro er ikke fatalistisk. Tvertimot legges det vekt på individets valg. Man er ikke nødt til å bare innfinne seg med en skjebne, slik barnevernerne prøver å fortelle deg (Dette er noe du bare må akseptere). Kristen tro går tvertimot ut på at man hele tiden blir stilt overfor valg, og man skal foreta valg, for disse valgene er en del av livet. Dersom man forsøker å unngå å foreta valg, underforstått mellom godt og ondt, så fyller man ikke hensikten med dette livet. Det står i Bibelen at man skal velge den smale vei. Det er et valg man foretar. Vranglære sier at man bare må akseptere sin plass her i verden, enten det brenner under baken eller man sitter komfortabelt. Derfor er det ukristelig å akseptere barnevernets tvang iforbindelse med "hjelpetiltak" dersom man føler at man ikke trenger og behøver det. En kristen skal gjøre det man synes er rett selv om makten lokker med at det skal bli så fint så bare man underkaster seg. En kristen vil ikke tro at barnevernets inngripen er skjebnebestemt, for man vil ha oppøvd evnen til selvstendig tenkning, og da blir man ikke så lett offer for løgn og bedrag.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Pinsevenner og pinsevenner...
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 9:02 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Nulle wrote:
At Livets ord var en avlegger av pinsebevegelsen var nytt for meg. Opplysninger motttas med takk. Avsnittet med djeveldyrking virker temmelig søkt også i forhold til Livets Ord. Eller tar jeg feil? For meg ble det helt bakvendt.
Er det en utbrytergruppe eller ala Aage Samuelsen som faktisk fysisk ble kastet ut?
Ellers er det vel det å bemerke at fatalister finnes i alle leire, noe vi virkelig får føle i disse dager. Paralellen til avisoppslagene finner vi jo også i den kristne verden. Det ble jo i sin tid laget en film om Brian, men enhver som har sett den er vel ikke ett øyeblikk i tvil om innholdet. Den ble da også forbudt i store deler av den kristne verden. Og tar jeg ikke feil, er den fremdeles forbudt i Vatikanet.


I Norge har noen kalt seg pinsevenner. Dette forvirrer. Fordi det finnes bare i USA over hundre forskjellige kirkesamfunn som er forskjellige typer pinsevenner.

Livets Ords ledelse har sitt opphav i den svenske kirken. De er inspirert av Kenneth Hagen som har sin bakgrunn i amerikansk pinsebevegelse.

Maranata er en annen gruppe/type pinsevenner. De hadde sin inspirasjon fra Helbredelsesvekkelsen på 50-tallets USA. Interessant er det også at pionerene i trosbevegelsen var med i vekkelsen i USA på 50-tallet. Eks: Oral Roberts, Kenneth Hagin, Lester Sumral etc.

Også de som stod bak Vinyard-bevegelsen (og profetbevegelsen), som har påvirket mange norske menigheter, har sitt opphav i 50-tallets helbredelsesvekkelse blant pinsevenner i USA.

Når pinsevennene har verdenskonferanser så er det altså en mengde forskjellige pinsevennsamfunn som er representert. Deriblant trosbevegelsen (Livets Ord, Oslo Kristne Senter etc).


Top
 Profile  
 
 Post subject: Mer om Rochdale-saken
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 9:15 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
*
Jeg gjør et hopp tilbake til Rochdale-saken, som jeg skrev om litt lenger oppe. Jeg har knapt kommet meg ut i hele dag, fordi jeg har herjet med en myriade av artikler jeg har funnet i engelske aviser om den saken.

BBC har altså vist en film om den, med øyensynlig kraftige intervjuer med de nå voksne barna som ble tatt. Kommunen har i alle år hevdet at barnas navn ikke måtte publiseres "av hensyn til barna". Nå endelig er barna gamle nok til å kaste det åket av seg. Det er de selv som går offentlig ut, meget klokt tror jeg.

Da skifter kommunen argumentasjon. Nå hevder de at man ikke kan lære noe av å høre om en 15 år gammel sak, for forholdene er helt anderledes nå, og de ser surt på at filmen vil "skremme folk fra å bli sosialarbeidere".

Ja hadde det enda vært så vel.

Men det er nonsens at man ikke kan lære av saken, selv om forestillingene om sataniske overgrep har mistet sin popularitet blant sosialarbeidere og andre galninger, sånn bortsett fra i noen få bakevjer som Uppsala Universitet med Eva Lundgren, da.

Det vi først og fremst kan lære ved å lese detaljerte beskrivelser av saken, er dessverre tidløst, det forandrer seg ikke: Hvordan sosialarbeidere behandler barn. Barna i Rochdale-saken forteller om hvor forferdelig det var, at de ALDRI kan tilgi sosialarbeiderne, at sosialarbeiderne har ødelagt deres liv, at sosialarbeiderne aldri ville høre på dem eller ta dem på alvor – at ingen hadde begått overgrep mot dem unntatt sosialarbeiderne.

Etter hvert som vi får tid skal vi få lagt inn på BarnasRett en hel del av artiklene i en mappe. Her er en av dem, med lenke. Jeg er lei for at det er praktisk umulig å oversette (oversettelse tar gørrlang tid hvis det skal bli nogenlunde bra og forståelig). Man kommer inn på en lang side 1, og nederst klikker man seg videre til side 2 med en ny adresse.

Our stolen childhood
By Carol Midgley
http://www.timesonline.co.uk/article/0, ... _1,00.html
January 10, 2006
Sixteen years after false claims of satanic abuse in Rochdale, the children involved can at last talk about their ordeal. Carol Midgley meets a brother and sister who still bear the scars of being taken from their family and spending much of their lives in care.

*


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mer om Rochdale-saken
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 9:17 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
MH Skånland wrote:
Det vi først og fremst kan lære ved å lese detaljerte beskrivelser av saken, er dessverre tidløst, det forandrer seg ikke: Hvordan sosialarbeidere behandler barn. Barna i Rochdale-saken forteller om hvor forferdelig det var, at de ALDRI kan tilgi sosialarbeiderne, at sosialarbeiderne har ødelagt deres liv, at sosialarbeiderne aldri ville høre på dem eller ta dem på alvor – at ingen hadde begått overgrep mot dem unntatt sosialarbeiderne.


Individer som overprøver virkligheten og deretter påtvinger andre idéene bør straffes. Ødelegger de hele familier så skal straffen være hard. Å være offentlig ansatt skal ikke frita for straff.

Som kristen vil jeg alltid vurdere nåde som er til for angrende mennesker. Andre utnytter nåden. Nåde er imidlertid et individuelt valg.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 9:18 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
MH Skånland wrote:
og fremdeles den dag i dag driver galningene på og underviser, blant annet skolebarn i Bjugn!!, om at det var så skrekkelige sexovergrep i barnehagen i Bjugn.


Hadde ikke fått med meg at slikt t.o.m foregikk i Bjugn. Ganske utrolig.


Top
 Profile  
 
 Post subject: ''Hekseserie''
PostPosted: Tue Mar 14, 2006 7:54 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
''Hekseserie''

Flere artikler på Forskning.no
http://www.forskning.no/Artikler/2006/m ... 1649889.21
http://www.forskning.no/Artikler/2006/m ... 1650499.17
http://www.forskning.no/Artikler/2006/m ... 1650573.25
http://www.forskning.no/Artikler/2006/m ... 1650215.44


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]