It is currently Thu Mar 28, 2024 1:51 pm



Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Artikler i Dagbladet
PostPosted: Sat Apr 14, 2018 10:45 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Artikler i Dagbladet

Dagbladet er uvitende og vinglete – som så ofte

Dagbladet har i årevis trykket artikler om barnevern fra tid til annen. De har ingen bestemt retning. De fleste er i favør av barnevernet.

Så også med denne lederen, som viser dyp mangel på kunnskap og innsikt om barnevernssaker i praksis. Da hjelper det lite med filosofisk snusfornuft, slik redaksjonen her varter opp med:

Leder:
Vi trenger en ny barnevernsdebatt
Noe er åpenbart galt når unge mennesker kraftig eskalerer sin rusbruk, og setter livet i fare, under Barnevernets omsorg.
Dagbladet, 14 april 2018

Ja da, riktig det, noe er åpenbart galt. Det har det vært i årevis, uten at Dagbladet har tatt seg sammen til å gå inn i materien. Da ville de ha oppdaget at det gale er barnevernet selv. Fra topp til bunn.

Isteden sitter Dagbladet og funderer og tenker høyt i en leder. Nå går visst redaksjonen inn for - - tja, nytt snusfornuftig skvalder som emanerer fra "barnefaglige" kretser for å demme opp for realistisk kritikk. Slikt som "traumebevisst behandlingspraksis", for traumer barn antas å ha vært påført av foreldrene! Elefanten i rommet er igjen barnevernet, som Dagbladet ikke kan tenke seg er den faktor som har forårsaket glassknusingen – alle traumene, mangelen på forankring, mangelen på håp og mening i sitt liv.

Men Dagbladet svelger igjen, med åpen munn, later det til, "faglige" håp, denne gang fra ex-barneombud Reidar Hjermann, som mener at "Ideen om at barn skal oppleve gode relasjoner og få hjelp til følelsesregulering gjennom terapi, er veldig god". Du verden, når barn blir ulykkelige og negative og hatefulle mot fosterpersoner og institusjonspersonale, så heter det seg at de "re-traumatiseres", altså at dårlige opplevelser med foreldrene vekkes til live. Hva om de isteden ikke hadde negative opplevelser med foreldrene, men isteden påføres dem nå, av barnevernet og deres psykofantaster som holder dem fanget?
    Det er forøvrig ingen "idé" i betydningen "ny tanke". Barnevernspsykologene og annet personale har holdt seg med disse forestillingene i mange år, og skravlet om dem.

Slipp fri de barna som aldri skulle vært angrepet av barnevernet, og la dem fritt dra hjem til sine foreldre, som nok er bedre til å reparere på – i den grad det er mulig – noe av den skaden barnevernet, skoler, barnehager, uforstandige "barnefaglige" personer har påført dem! – Slipp dem fri, alle som vil hjem, så får man se hvor mange som blir igjen, som muligens har vært utsatt for noe fra foreldrene.

*

Hva med dette eksempelet? Er han traumatisert av moren? Skal galningene "hjelpe" ham med "følelsesregulering"? :

"No er Ola på institusjon nummer fem i løpet av sitt unge liv. Denne plassen blir den siste under barnevernet for Ola sin del. For om ein dryg månad fyller han 18 år. Då skal han flytte heim til mor, ta helse- og oppvekstfag på vidaregåande og ønskjer å jobbe med barn."

Fra Barnevernstilsett selde oralsex og fortalde om det til mindreårige
nrk Trøndelag, 12 april 2018

(Men også Ola tror visst, trass i sine egne erfaringer, og trass i at han vil hjem til sin mor, at det ofte har vært problemer før barnevernets aksjon, som har gjort barna "sårbare"? Eller er det journalistene som har føyet det til? :
"– Eg trur eg har litt peiling på kva ein ikkje skal gjere med sårbare barn som ofte har det veldig vanskeleg før barnevernet kjem inn i biletet." )

*

Dagbladet vil ha debatt. Det er bla-bla de som avis lever av. Blås i om det bare bidrar til å sementere situasjonen som den er.
    Nei, vi trenger ikke flere debatter om barnevernet i Norge. All informasjon som er av betydning for å kunne ta effektiv aksjon og få slutt på galskapen ved det, og få begynt å bygge opp et virkelig vern for barn som virkelig trenger det, er tilgjengelig og har vært det i noen tiår, faktisk. Det som trengs for å få det gjort, er at det blir slutt på løse spekulasjoner i media, blant jurister, og blant politikere. ("Fag"folkene må man hoppe over. De vil bare drive på med den "behandling" og "forskning" som har brakt nasjonen i det regjerende uføret.)

    

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Dagbladet er uvitende og vinglete – som så ofte
PostPosted: Sat Apr 14, 2018 10:20 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Det er bare å konstatere at Dagbladet med dette plasserer seg selv helt ute på viddene i barnevernsdebatten.

De er uvitende, intetsigende og irrelevante.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Dagbladet er uvitende og vinglete – som så ofte
PostPosted: Mon Apr 16, 2018 6:09 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Dagbladet:

15-åring ble sprøytenarkoman på statlig barnevernsinstitusjon
https://www.dagbladet.no/nyheter/15-ari ... n/69583335

Her avslører Dagbladet en institusjon som neppe tilfører barna noe positivt, men som bidrar til deres undergang. To av jentene i reportasjen er i dag døde. Realistisk, men kanskje ikke sjokkerende for alle de foreldre som ser barna gå til grunne eller lide i offentlig omsorg.

Samtidig er det litt rart at Dagbladet, som her leverer beinhard og genuint undersøkende journalistikk, kan ha en så tannløs og fordummende holdning til temaet på lederplass.

Forøvrig en liten og viktig detalj i reportasjen: "Dagbladet har tilgang på Patriks barnevernspapirer som omhandler Vestlundveien. De viser at han snakker sant, både når det gjelder jobb og den tunge rusbruken."

Netopp, Dagbladet! Det er mulig å drive journalistikk selv om barnevernet måtte skjule seg bak taushetsplikten. Vi foreldre er ofte mer enn villige til å la journalister lese gjennom sakspapirene!

Og her en typisk kommentar fra assisterende direktør i Bufdir, Kjetil Ostling: "- Barn og unge som kommer inn under barnevernets omsorg kan ha med seg store belastninger og svært sammensatte behov. Vi får til veldig mye med veldig mange barn, men noen barn har med seg så sammensatte traumer at vi ikke alltid lykkes, sier Ostling."

Når Bufdir hevder at de får til veldig mye med veldig mange, er det en ikke-dokumentert påstand, som ikke lar seg verifisere i offentlig barnevernsstatistikk, eller levekårsundersøkelser som omhandler barnevernsbarn. Dette er selve absurditeten innenfor barnevern, - at en etat får lov til å drive med omfattende tiltak overfor barn uten å dokumentere at hjelpen faktisk hjelper, noe den svært ofte ikke gjør! Fylkesnemndene omplasserer barn over en lav sko på grunnlag av barnevernsteorier om hva som skader barn, men unnlater å ha som et krav at tiltakene beviselig skal være til hjelp.

Ingen andre etater hadde fått fortsette om de ikke klarte å levere resultater. Norsk barnevern oversvømmes med penger når de fremdeles - etter hundre år - ikke får det til!

Man ser også at man skylder på de problemene barna hadde før de kom i institusjon. Dette er en gjenganger i barnevernsargumentasjonen, og så godt som alle problemer som barn opplever i offentlig omsorg påstås å skyldes biologiske foreldre eller "bagasje" barna hadde med seg fra før.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Artikler i Dagbladet
PostPosted: Wed Apr 18, 2018 8:25 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Hanne begynte med heroin på Vestlundveien ungdomssenter i Bergen
Tre rømninger og heroinoverdose på ei helg. - Forsvarlig omsorg, mener Fylkesmannen
Hanne sloss med personal og rømte tre ganger den helga hun ble funnet bevisstløs etter heroinoverdose. Det mener Fylkesmannen er forsvarlig omsorg.
Dagbladet, 18 april 2018


"Etter slåsskamp med personal ble hun skjermet i bare fire timer før hun på kvelden fikk dra til byen på egenhånd.
    Den statlige barnevernsinstitusjonen hørte ikke noe mer fra henne, før hun ble funnet bevisstløs på en benk og kjørt til sykehus, bevisstløs etter en overdose heroin."


"15. april 2016 klagde barneverntjenesten til Fylkesmannen i Hordaland på behandlingen Hanne hadde fått på Vestlundveien ungdomssenter.
    Fylkesmannen i Hordaland uttrykte også bekymring for rømninger og rus i sin tilsynsrapport 25. November 2016, men konkluderte likevel med at både valg av institusjon, omsorgen og behandlingen Hanne hadde fått på Vestlundveien var forsvarlig.
    Tilsynsmyndigheten så det ikke som nødvendig å innhente tilleggsopplysninger fra barneverntjenesten da de behandlet klagen i 2016."


Akk ja, etatene slåss med hverandre – like påfallende som at "Hanne" slåss, kanskje?


"Fylkesmannen påpeker at det blant annet var kjent at Hanne reagerte svært negativt på bruk av tvang, og at Vestlundveiens opplegg derfor passet godt for henne."

Du verden, hvilken innsikt de "faglige" har.

*

Lang artikkel, med en del "snask".

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Artikler i Dagbladet
PostPosted: Sat Apr 21, 2018 6:23 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Dagbladet - med sin håpløse lederartikkel tidligere i tråden - følger opp positive toner. Denne gangen har de sluppet til et leserinnlegg fra et tidligere barnevernsbarn:

Jeg må fortelle dere noe om tvang i barnevernet
Jeg er et av barnevernsbarna som det gikk bra med. Det er på tross av, og ikke takket være, min tid i systemet.
https://www.dagbladet.no/kultur/jeg-ma- ... t/69728346

Les selv, det er lesverdig, selv om jeg nok ikke deler alle hennes synspunkter.


Jeg nøyer meg med å sitere noen setninger hvor noen sannheter konsentreres:

"Andre utveier skal være forsøkt, og det skal nøye vurderes hvorvidt de positive konsekvensene oppveier de negative."

Fylkesnemndene bør skamme seg, for det er nøyaktig her de feiler. De positive konsekvensene skal oppveie de negative. Det er åpenbart at beslutningstagerne innenfor barnevern overhodet ikke legger vekt på de negative konsekvensene av vedtakene.

Enten leser ikke nemndsmedlemmene statistikk, eller så har de en absurd tolkning av faktafremstillinger. Eller så er de så tungt inne i den barnevernfaglige forestillingsverdenen hvor tilknytning, samspill og andre virtuelle realiteter dominerer, at de mister syn for alt annet. Det går nemlig dårlig med barnevernsbarna. Nemd og domstol tror fremdeles at det må skyldes barnas foreldre, og ikke Statens inngripen.

Dersom de skal begynne å tro at bortplasseringen i seg selv er årsaken til barnetragediene, eller at vedtakene deres skader og ødelegger barna, fjerner det hele grunnlaget for deres virksomhet. Da vil paradigmet deres falle, deres virkelighet bli knust og sannheten komme for en dag: Norsk barnevern skaper antakelig minst like mange problemer som etaten løser. For alt vi vet, er det ikke utenkelig at barnevernet forårsaker langt flere katastrofale og rotløse liv, enn biologiske foreldre gjør.

Tygg litt på den, nemndsledere og dommere! Er dere klar over at vedtakene dere fatter kaster barn ut i elendighet, rotløshet og i verste fall død?

Merk denne kvinnens ord mot slutten av innlegget:

Jeg var en av dem de «tok tidlig», og det er det verste som noen gang har skjedd meg.

Flere og flere barn tas tidlig, og forhenværende barneminister bidro til å legge til rette gjennom lovverk, "babybank" og lignende.

Disse barna vet bare hvor lite bra systemet er. Mange av dem ble tatt så tidlig at de aldri fikk vite at deres foreldre var helt ålreite.

--------

Tankene går til min yngste datter, som unngikk å "bli tatt tidlig". Hun skulle vært tatt da hun var to og et halvt år gammel. Den gang ville hun ikke forstått. Hun ville ikke ha husket meg. Jeg ville være et ansikt hun så en gang i halvåret, en merkelig mann, som visstnok var hennes far.

For en god stund tilbake, skulle jeg reise bort en kort periode. Jeg hadde vært borte noen ganger før, uten at hun la noen særlig vekt på det. Denne gangen spurte hun meg "-pappa, skal du reise snart?". Jeg sa at "ja, jeg skal reise på lørdag, men jeg kommer snart tilbake."

Hun sa ingenting, men plutselig så jeg en tåre som trillet nedover kinnet hennes.

Jeg ble også stille, og tenkte at nå kan ingen lenger ta henne ifra meg. Nå har jeg blitt hennes far, også i hennes virkelighet og forestillingsverden. Hun vet at jeg er hennes far, hun føler det og jeg vil alltid være det.

Om det var bare dette vi klarte å vinne på å flykte med hele familien til utlandet for flere år siden, så ville det likevel være verd det.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]