It is currently Thu Mar 28, 2024 3:24 pm



Post new topic Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Re: NRKs måte å fremstille en flukt-sak på
PostPosted: Thu Aug 10, 2017 5:41 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Jeg håper du har rett Marianne.

Det finnes land i verden der det er skikkelig utrivelig å oppholde seg, dersom man er uten både pass og visum.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NRKs måte å fremstille en flukt-sak på
PostPosted: Thu Aug 10, 2017 5:52 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
familien-er-samlet wrote:

Ja, dette dreier seg om norske myndigheter som går bananas. Ingen tvil om det.
...
Når femti år har gått, kommer de fremdeles til å være stolt av henne.


Når barnevernet er involvert er det som om all fornuft og alle rimelige og sunne proporsjoner forsvinner som dugg for solen.

Dette er vanvidd.

Bestemor og hele familien har all min sympati.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NRKs måte å fremstille en flukt-sak på
PostPosted: Thu Aug 10, 2017 9:37 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
På facebook har man gjengitt hele artikler fra Adresseavisen. Jeg velger bare å referere noe av innholdet her.

Kort fortalt ønsker faren at barna skal komme hjem til Norge og komme i barnevernets omsorg. Han mener at barnevernet burde ha plassert barna i beredskapshjem og handlet raskere. Det fremgår også at moren og barna oppholder seg i et asiatisk land, og at ambassade, justisdepartementet, utenriksdepartementet, politiet og Bufdir jobber for å få barna hjem. Faren ønsker at barna skal komme hjem til familien og vennene sine snarest mulig. (Min anmerkning; dette virker urealistisk dersom de skal i fosterhjem).

Barnevernet har ikke hatt noen akutt bekymring i saken, fremgår det av det jeg leser og av de sparsomme opplysningene som barnevernet gir. Det fremgår også at Trondheim kommune jobber intenst for å få familien til å vende tilbake til Norge.

Faren føler at han ikke får nok informasjon. Politiadvokaten sier at åpenhet om metodene kan vanskeliggjøre arbeidet med å få barna tilbake til Norge.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NRKs måte å fremstille en flukt-sak på
PostPosted: Thu Jan 25, 2018 7:36 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Mor siktet for omsorgsunndragelse: Pågrepet i Malaysia
VG 25.01.2018

"Politiet i Trondheim mener moren bortførte sine to barn fra barnevernets omsorg i mars 2016. Nå er hun og ungene pågrepet av myndighetene i Malaysia."

En "fortvilet" far har vært meget aktiv i saken, og er svært ivrig på å overlate barna til barnevernet:
"– Jeg kommer til å være med og støtte opp og få barna normalisert og reparert. De må få en fosterfamilie, sier han."

Fars advokat:
"– Moren er siktet for ulovlig oppholdstillatelse og for ugyldig pass, og hun må trolig møte i retten her nede. Vi håper barnevernet kommer til ambassaden i Kuala Lumpur og tar hånd om ungene, sier Endresen."

Advokat Ole Andreas Thrana bistår moren, og bekrefter at han har vært i kontakt med henne etter pågripelsen:
"– Jeg ønsker ikke å kommentere innholdet i samtalen eller noe annet rundt saken. Det er mor som har den daglige omsorgen for barna etter barneloven, ikke faren. Det jobbes med å skaffe mor advokat lokalt. Jeg vil bistå fra Norge, sier Thrana til VG."

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NRKs måte å fremstille en flukt-sak på
PostPosted: Fri Jan 26, 2018 8:21 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Vel, man skal vaere forsiktig med aa felle noen dom. Men man maa kanskje konkludere med at denne faren er over gjennomsnittet ivrig etter aa faa barna plassert i fosterhjem. Ifoelge det som er skrevet tidligere, er det konflikten mellom mor og far som er aarsaken til at barnevernet ville overta omsorgen for barna.

Utifra farens adferd her, kan man anta at han baerer sin del av ansvaret for konflikten.

Det spesielle er jo at begge foreldrene visstnok har god nok omsorgsevne hver for seg, slik jeg har tolket det som tidligere har vaert skrevet om saken.

Jeg mistenker barnevernet for aa sabotere andre og bedre loesninger. Det er de meget gode til. Barnevernet sier gjerne at foreldre som krangler ikke klarer aa skjerme barna fra konflikten, uten at de selv bidrar paa konstruktiv maate. Tvert imot er min erfaring at barnevernet gjoer hva de kan for aa oedelegge forholdet mellom mor og far, og aa fyre oppunder alle potensielle konflikter. Samtidig kan de blokkere loesninger som foreldrene selv kommer med. Barnevernet staar med armene i kors og ser paa at det hele utspiller seg, for saa aa slaa til naar det har gaatt lang nok tid og de kan faa medhold i det troestesloese forvaltningsorganet Fylkesnemnda.

Naa ser vi hvordan en sak som antakelig kunne vaert loest paa en annen maate (besoeksforbud for far?), istedet har blitt kjoert helt til ytterpunktet for familien.

Jeg tenker at barna for alt jeg vet kan ha hatt en fantastisk tid i Malaysia. De har ikke gattt paa skole eller hatt tilgang til legehjelp, staar det. Vel, lege trenger man bare dersom man er syk. Og i land som Malaysia vil jeg anta at det finnes private helsetilbud i alle prisklasser som kan brukes av Hvermansen - ogsaa dem uten pass og oppholdstillatelse. I Norge har man lov aa hjemmeundervise barna, og kanskje har mor selv gitt dem undervisning mens de har vaert i utlandet?

Her ser vi hvordan norske medier ukritisk bidrar til aa svartmale situasjonen for barna.

I den grad de vil trenge stoette for aa bli reparert og normalisert, blir det kanskje etter det traumatiske som nettopp naa er i ferd med aa skje med dem.

Naa har ikke Malaysia noen utleveringsavtale med Norge, opplyses det. Og jeg vil ikke tro at enhver med ulovlig opphold automatisk og uten spoersmaal returneres til sitt hjemland. Kanskje er ikke siste ord sagt i denne saken? Det kommer vel an paa hvordan malaysiske myndigheter oppfatter moren og barnas situasjon og deres eventuelle behov for beskyttelse.

Tenk om mediene hadde forsoekt aa finne ut hvordan barna egentlig hadde det der nede? Naa ser det ut til at VG svelger den offisielle versjonen om at moren har gjort seg skyldig i omsorgsunndragelse og at barna dermed nesten pr. definisjon maa ha hatt det forferdelig.

Vi faar se hva som skjer videre.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NRKs måte å fremstille en flukt-sak på
PostPosted: Fri Jan 26, 2018 12:09 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Det kan se ut som om mor og barn for øyeblikket sitter fengslet i Malaysia:

Mors advokat Thrana er sitert slik på NRK Trøndelag 25.01.2018:
"Han vil ikke si hvor kvinnen befinner seg nå, men bekrefter at hun er sammen med barna.

– De er på et sted hvor det er låst, for å si det sånn, sier Thrana til Adresseavisen."


Kilde: VG: Mor pågrepet i Malaysia – siktet for omsorgsunndragelse

Men det er forferdelig om det er far og barnevernet sammen som har påvirket politi og myndigheter slik at mor og barn ble uten pass og visum i Malaysia.

Forferdelig. En far og et barnevern fra helvete.

Adresseavisen synes nå å ha lagt seg på en lavere profil i denne saken. Det er på tide at presse, politi og barnevern tar til vettet. Det er ufattelig hvilken rettsløshet og forfølgelse barnevernsofre blir utsatt for.

Jeg synes også at far og fars advokatfullmektig Lars Mathias Undheim, Advokatfirmaet Furuholmen, fremstår som selvrettferdige og skadefro i VG.

Lite egnet for oppgavene sine, begge to.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NRKs måte å fremstille en flukt-sak på
PostPosted: Fri Jan 26, 2018 2:49 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
En får jo se om malaysiske myndigheter kanskje vil vurdere flere sider av denne saken. Dersom mor og barn er sammen, betyr det at moren der og nå fungerer som omsorgsperson. Dersom malaysiske myndigheter får inntrykk av en mor som skjøtter godt om sine barn, og som i realiteten er flyktninger i landet, og holder dette opp mot det faktum at barna mister både mor og far dersom de sendes til Norge, er det vel ikke sikkert at Malaysia underkaster seg norske myndigheter så lenge de ikke har noen utleveringsavtale?

Vil mors advokater prosedere på nødverge og menneskerettigheter? På barnas behov for å være hos mor? Vil de hevde at familien har behov for beskyttelse på humanitært grunnlag? Vil de hevde at norske myndigheter har bidratt til å vanskeliggjøre hennes opphold i Malaysia, gjennom inndragning av pass samt straff av en bestemor som forsøkte å hjelpe henne og barna?

Vil de holde frem at mor inntil nå nokså effektivt har klart å skjerme barna fra konflikten med far, noe som kan ha vært barnevernets hovedinnvending mot foreldrene i omsorgsovertakelsessaken?

Det blir spennende å se om Malaysia effektuerer saken etter norske myndigheters anmodninger og veiledning, eller om de foretar egne og andre vurderinger.

Et raskt nettsøk får uansett frem denne linken, fra "Likestilling for fedre":

https://www.facebook.com/notes/likestil ... 264234856/

Her kan det se ut til at konflikten i utgangspunktet dreier seg om samværssabotasje fra mors side. Det ser også ut til at far tror han får omsorgen for barna etter at de har vært en periode i fosterhjem. Jeg vil tro at det er i overkant optimistisk.

Uansett; saken er også en påminnelse om at foreldre bør svelge kameler både til frokost og kvelds for å bevare et noenlunde fredelig forhold til den andre forelderen. Alternativet barnevernet har å tilby er bare sorg avløst av sorg.


Last edited by familien-er-samlet on Fri Jan 26, 2018 4:23 pm, edited 4 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NRKs måte å fremstille en flukt-sak på
PostPosted: Fri Jan 26, 2018 4:08 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Kanskje noen burde gjøre malaysiske media obs på denne saken; der dro tross alt en sette-utenriksminister til Sverige, på oppdrag av presidenten. Riktignok gjaldt det malaysiske barn, men de har nok kanskje fått en rimelig realistisk oppfatning av Nordens fosterindustri:

Malaysian family in Sweden – children taken
Tråd 22 januar 2014 – 5 oktober 2014

Jeg skrev selv noen artikler den gangen, som ble publisert av en malaysisk nettavis. Redaktøren var på hugget og tok inn både mine og noen andre artikler. (Men han er ikke lenger ansatt i den avisen.) En av dem ble også tatt inn av en annen papir-og-nettavis. Suranya Aiyar sendte artikler fra India, de ble også tatt inn i en malaysiske aviser.
    Både hun og jeg prøvet å kontakte malaysiske ambassader, hun den i Delhi, jeg i Stockholm, men de ville ikke snakke med oss, var tøyset formalistiske.

A child protection case Malaysia / Sweden
Januar - februar 2014

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NRKs måte å fremstille en flukt-sak på
PostPosted: Fri Jan 26, 2018 7:58 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Ifølge Adresseavisen skal mor og barn nå befinne seg i "en interneringsleir for ulovlige innvandrere til Malaysia etter pågripelsen torsdag."

Mors advokat har ikke besvart henvendelser fra Adresseavisen på fredag.

Barne- og familietjenesten i Trondheim kommune " .. ønsker ikke å kommentere saken nå ...".

Ny barneminister Linda Hofstad Helleland "... har ikke anledning til å kommentere på dette, siden det er knyttet til en konkret enkeltsak."

Og, "– Utenriksdepartementet kan ikke kommentere saken av hensyn til taushetsplikten".

Fars advokat uttaler seg villig vekk: "– Vi har fått lite informasjon om hva som skjer av norske myndigheter. Men vi har anmodet Utenriksdepartementet om å reagere så snart som mulig, og at barna blir håndtert på beste måte under omstendighetene. Det er helt avgjørende at norske myndigheter nå kommer på banen og bringer barna ut av situasjonen som over lengre tid har krenket deres menneskerettigheter."

Jeg håper mor og barn har det så bra som mulig, men regner med at det vil være til dels alvorlige utfordringer på mange plan som følge av å være plassert i en interneringsleir for ulovlige innvandrere i Malaysia.

Kilde: Uklar situasjon for de bortførte barna
Adresseavisen 26.01.2018, bak betalingsmur

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NRKs måte å fremstille en flukt-sak på
PostPosted: Sat Jan 27, 2018 7:07 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Faren er nok overbevist om at han har rett og gjør rett. Pr. nå har han klart å få barna internert i en leir for ulovlige innvandrere i Malaysia. Altså ikke noen bedring av barnas situasjon foreløpig, må vi tro.

Jeg kjenner meg litt igjen i denne farens situasjon. Jeg kan forstå hvordan han tenker. Jeg er selv mann. Jeg føler også at jeg har rett og at norske myndigheter ikke hører på meg. Men skulle jeg krevd min rett gjennom det norske barneverns- og rettssystemet, hadde det blitt katastrofalt for barna.

Ha rett. Vinne sin rett. Men ikke for enhver pris.

Det hadde vært veldig interessant å høre hvordan mor og barn egentlig hadde det i Malaysia. Her svikter pressen. Istedenfor å fortelle, viderebringe historier, går de inn i myndighetenes narrativ og legger lokk på det mest interessante. Spiser mor og barn ris og kylling til middag? Leser de norske skolebøker som bestemor hadde med i kofferten? Hvordan opplever barna hverdagen?

Vi bor selv i et av verdens fattigste land. I korte perioder har vi bodd under materielt sett svært så sparsommelige forhold ute på landet, på besøk hos familie. Nettopp mens jeg selv savner en varm dusj, et vestlig toalett, og en myk seng er det at barna maser og spør om ikke vi kan bli enda en dag. Barn trives ofte under svært enkle forhold. Det er relasjoner, og ikke komfort, som betyr noe for barn.

Relasjoner er også svært viktige i sørlige kulturer, og det ville overraske meg stort om ikke barna har fått oppleve nye bekjentskaper og masse hjertevarme i lokalmiljøet i Malaysia. Mens vi i Norge kan leve tilbaketrukket og isolert, er en slik livsstil nesten umulig i andre verdensdeler.

Men vinklingen i norsk presse, inndragning av pass og straff av en bestemor som har forsøkt å stille opp for barna må jo oppleves veldig skremmende. En far som i tillegg bruker alle mulige ressurser for å innhente dem kommer som en ekstrabelastning.

Faren som sikkert ønsker det beste for barna, står i fare for å kaste dem ut med badevannet. Han ønsker å overbevise barna om at mors utsagn om at far er slem, ikke stemmer. Jeg kan forstå hans frustrasjon. Men klarer han å overbevise dem?

Vil barna i fremtiden takke faren for at han forsøkte å få dem bort fra mor og plassert i fosterhjem? Og vil malaysiske myndigheter sende dem tilbake til Norge?

Det gjenstår å se.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NRKs måte å fremstille en flukt-sak på
PostPosted: Sat Jan 27, 2018 9:33 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
TV2 gir litt mer info om denne saken og hvordan barna har hatt det:

Her pågripes norsk kvinne i Malaysia
https://www.tv2.no/a/9636757/

Det ser ut til at barna har hatt det materielt godt på øya som visstnok er et ferieparadis. Vi ser en relativt stor bolig i et tilsynelatende pent boligområde.

Norsk rettsvesen og barnefaren har ett problem. De kan ikke utøve norsk lov på malaysisk territorium. De kan bare hjelpe malaysiske myndigheter å håndheve malaysisk lov. Det eneste lovbruddet moren har gjort seg skyldig i på malaysisk territorium, er å ikke ha gyldig visum. Dette lovbruddet har kommet istand fordi norske myndigheter har inndratt hennes og barnas pass. Er det slik passloven fungerer? Kan man inndra pass som straff eller virkemiddel for å utøve norsk lov på fremmed territorium? Eller er dette et lovbrudd? Dette medfører nå at hun og barna er plassert i interneringsleir sammen med illegale innvandrere fra land som Bangladesh og Indonesia.

Dette er alvorlig og det er viktig at morens forsvarere får frem dette poenget.

Privatdetektiven som har bistått faren med å lokalisere barna, sier at det er "stygt" når han nå skal beskrive forholdene i leiren hvor mor og barn nå befinner seg. Han klager også på forholdene barna har bodd under forøvrig, og sier at han som far og bestefar ikke ville at egne barn skulle vokse opp under slike forhold. Jeg kan ikke si at det han sier bekreftes gjennom de TV-bildene som vises fra boligen når moren pågripes.

Han klager også over at barna "ikke har fått legehjelp" og at de "ikke har vært på skolen".

Har barna alvorlige helseproblemer? Er det slik at friske, normale norske barn trenger legehjelp titt og ofte? Finnes det ikke leger eller klinikker på ferieøya om barna skulle få ørebetennelse eller magesjau? Har moren forsøkt å gi barna hjemmeundervisning? Dersom moren ellers er oppegående, ville det forundre meg om hun ikke hadde forsøkt å gi barna en eller form for undervisning mens de har vært der.

Da vi selv flyktet til utlandet, vurderte jeg å gi barna hjemmeundervisning en periode. Vår norske advokat frarådet dette, fordi hun sa at det var om å gjøre å kunne vise til at barna gikk på skole og ellers kunne skape en mest mulig normal situasjon for barna, om det ble spørsmål fra Norge. Jeg fulgte advokatens råd, barna fikk gå på nasjonal skole, men personlig vet jeg om mange både nordmenn og andre som gir barna hjemmeundervisning i utlandet.

Man kan stille spørsmålet om norske myndigheter skyver barna foran seg for å oppnå å få barna hjem til Norge. De kan ikke kreve barna utlevert. Altså gjør de alt de kan for å gjøre forholdene så ulevelige som mulig for familien. Norske myndigheter har gjennom inndragning av pass blant annet gjort det vanskelig for barna å gå på skole. Er dette brudd på morens og barnas menneskerettigheter? Vi må huske at barna ikke har brutt noen lov. De fengsler barnas mormor, og gjør det vanskelig for barna å ha kontakt med øvrig familie. At dette er traumatisering av barn, må etter min mening være hevet over enhver tvil.

Morens advokat, Thrana, sier ifølge TV 2 dette:

– Det er på det rene at dette er en barnebortføringssak. Barna skulle siden fylkesmannens vedtak om omsorgsovertakelse i februar 2016, ha vært under barnevernets omsorg, sier advokat Thrana til TV 2.

Det spørs om ikke moren bør skaffe seg en ny og mer foroverlent advokat som har et litt større perspektiv enn dette.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NRKs måte å fremstille en flukt-sak på
PostPosted: Sat Jan 27, 2018 6:29 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Et raskt nettsøk på Langkawi viser at det er et idyllisk ferieparadis, og der er også mange helseklinikker og tilgang til legetjenester i området, antakelig mye brukt av turister. En "Expat"-webside opplyser at utenlandske barn ikke kan gå på nasjonale skoler, men at mange praktiserer hjemmeundervisning. Det er mange aktiviteter for barn på øyene.

Like bekvemmelig er det ikke der barna nå befinner seg.

Mor og barn ble plassert i en interneringsleir, ifølge TV-2 reportasjen. "Ifølge Endresen er forholdene i integreringsleiren på Langkawi, hvor det skal oppholde seg flere tusen ulvolige immigranter fra andre asiatiske land, i svært dårlig stand."

Her er litt stoff om leirene for illegale immigranter i Malaysia:

Over 100 foreigners died in Malaysia’s immigrant detention centres in 2 years: report
https://globalnews.ca/news/3344996/mala ... detention/

Et stykke nede på siden ser man bilde av leiren i Langkawi der moren og barna skal oppholde seg.

‘118 die in Malaysia refugee camps in 2 years’
http://www.presstv.com/Detail/2017/03/3 ... commission

I denne reportasjen er det et bilde fra en leir i Langkawi øverst i reportasjen.

Kan det være kunnskapen om disse leirene som har gjort at norske myndigheter i siste runde ikke har vært like aktive som faren for å få lagt beslag på mor og barn?

Kan det være relevant å spørre om norske myndigheter gjennom sine disposisjoner likevel har bidratt til å sette barnas liv og helse i fare?

Dersom man går for hardt frem mot norske barnevernsflyktninger i utlandet, slik man kan få inntrykk av her, kan det på et tidspunkt bli en bumerang som slår tilbake på norske myndigheter og norsk barnevern.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NRKs måte å fremstille en flukt-sak på
PostPosted: Mon Jan 29, 2018 4:46 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Fakta-sjekk

Denne moren har brutt norsk lov. Det har vært hevdet som tilleggsargumenter at barna ikke får gå på skole, og ikke har tilgang til legetjenester.

Moren har imidlertid uttalt i et intervju med nrk at barna får hjemmeundervisning.

"I staden hevdar mor dei får heimeundervisning."
https://www.nrk.no/norge/mor-bortforte- ... 1.13551971

Hjemmeundervisning er en lovfestet rettighet norske foreldre har. Mange nordmenn i utlandet, deriblant misjonærer, praktiserer hjemmeundervisning. Generelt bør det ikke være noe i veien for at barn i denne alderen får undervisning fra en forelder.

Hjemmeundervisning – det bortgjemte alternativet
https://www.aftenposteninnsikt.no/kultu ... ternativet

Jeg har selv en i nær slekt som reiste med sin familie i båt utenlands i et par år. Begge barna ble undervist av sin mor ombord i båten, uten at de på noen måte sakket akterut i forhold til sine klassekamerater da de kom hjem.

Det blir sagt at barna ikke har tilgang til legetjenester. Et raskt nettsøk viser den relativt rike tilgangen på legetjenester og sykehus i området.

Clinics in Langkawi
https://www.google.com/search?q=clinics ... 38&bih=547

Om mor og barn har hatt penger og anledning til å delta på mange aktiviteter vet jeg ikke, men mulighetene for aktiviteter i området ser ut til å være mange.

Top 15 Things To Do In Langkawi With Kids
http://travelwithbender.com/travel-blog ... gkawi-kids


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NRKs måte å fremstille en flukt-sak på
PostPosted: Mon Jan 29, 2018 5:46 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Dette er en eldre artikkel som dramatiserer hvor "skrekkelig" de mener det har vært for barna. Også denne ligger bak betalingsmur, men litt er synlig:

Mener norske myndigheter svikter trondheimsbarna som er bortført
http://adressa.alda.no/bestillpluss?
7&artRefId=15408581&aviskode=ADR&
targetUrl=https%253A%252F%252Fwww.adressa.no%
252F%253Fservice%253DpaywallRedirect%
2526articleUrl%253Dhttps%253A%252F%
252Fwww.adressa.no%252Fpluss%252Fnyheter%
252Farticle15408581.ece
Trondheimskvinnen er siktet for grov omsorgsunndragelse etter at hun tok med seg sine to barn til et asiatisk land. Utenriksdepartementet, politiet og barnevernet sier det jobbes intensivt med saken.

Det fremgår ikke av den lille snutten hvem som mener norske myndigheter "svikter". Det kan vel være barnas far, kanskje.

Føydalslaveriet er gjeninnført.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NRKs måte å fremstille en flukt-sak på
PostPosted: Mon Jan 29, 2018 6:33 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Faren har jo gått ut i media, mens moren har gjemt seg i Malaysia så lenge hun kunne.

På sett og vis tror jeg moren hadde tjent på å gå ut i media hun også. Hun kunne for eksempel ha imøtegått mange påstander ved å vise litt fra barnas hverdag på facebook el. l.

Natasha og Erik som flyktet omtrent på samme tid (og som også ble anklaget for barnebortføring og etterlyst av Interpol) gjorde jo dette fra Polen: Viste små glimt fra hverdagen, som antakelig gjorde at de fikk mange med seg og mye støtte. Folk kunne jo se ved selvsyn at barna hadde det bra og at Natasha og Erik ikke var dårlige foreldre. Nå hadde Natasha og Erik også hjelp av TV 2 til å fronte sin versjon av saken. De vant på denne måten også folks hjerter.

Men denne moren fra Trondheim har nok vært redd for å bli lokalisert, og har holdt lav profil. Forståelig nok når man ser hvor hardt norske myndigheter har presset på. I tillegg har hun hatt barnas far imot seg. Men jeg vil tro at dersom hun hadde eksponert litt av barnas liv i sosiale og evt. andre media (hjemmeundervisning, tur på stranden, iskrem og ballonger i bursdagsfeiring), kunne hun ha vunnet sympati blant dem som nå er likegyldige og som aksepterer den narrativen som presenteres, og der vi alle skal tro at barna har lidd under morens omsorg på ferieøya.

Det kunne også ha ført til mer debatt rundt barnevernets praksis der en samværskonflikt mellom mor og far ender med en barnevernssak, vedtak om omsorgsovertakelse og en unødvendig og svært dramatisk flukthistorie som vi enda ikke kjenner slutten på.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]