It is currently Thu Mar 28, 2024 9:51 pm



Post new topic Reply to topic  [ 74 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5
Author Message
 Post subject: Re: 13-årig pike død i fosterhjem i Sunnfjord
PostPosted: Fri Sep 01, 2017 10:44 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Jente (12) døydde i fosterheim – saka lagd bort av Riksadvokaten
Firda 01. september 2017

"Fylkesmannen førte tilsyn med barnevernet og konkluderte med at jenta ikkje hadde fått forsvarleg oppfølging, men kunne ikkje slå fast nokon samanheng mellom svikten i tenesta og dødsfallet."

Det er helt utrolig. Jenta var tidligere diagnostisert med, og behandlet for, epilepsi. Barnevernet nektet jenta behandling for epilepsi. Obduksjonsrapporten nevner epilepsi som en mulig dødsårsak.

Fylkesmannen ser ingen "sammenheng". Riksadvokaten mener svikten ikke er grov nok til å rammes av straffeloven.

Kommune- og barneverns-ansatte kan gjøre åpenbare og grove feilvurderinger som koster menneskeliv. Uten å risikere straffeforfølgelse.

Det er så ufattelig grovt og forferdelig at jeg har ikke ord. Jeg kommer aldri til å forstå hvordan disse menneskene tenker og handler. Hva slags folk det er. Hvordan de greier å leve med seg selv.

At de ikke en gang har ryggrad til å ordne opp. Legge skylden der den hører hjemme. Få saken så opp og avgjort som den kan bli etter jentas tragiske dødsfall. Slik at livet kan gå videre på et vis.

Saken vil tynge livet og hverdagen for mange, slik den står nå. Her mangler en straffesak. Her mangler en rettslig prøving av betingelsene barnevernet la til grunn da de nektet barnet helsehjelp.

Barnevernsbarn er totalt rettsløse.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 13-årig pike død i fosterhjem i Sunnfjord
PostPosted: Fri Sep 01, 2017 1:41 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Du har 100% rett, mater familias, også når du skriver:
"Her mangler en straffesak. Her mangler en rettslig prøving av betingelsene barnevernet la til grunn da de nektet barnet helsehjelp.
Barnevernsbarn er totalt rettsløse."


Men jeg er ikke så overrasket lenger.

For 15 år siden ble jeg sjokkert da en utenlandsk person jeg kjenner, fortalte at han var blitt stoppet på en transitt-flyplass i en annen del av verden. Politiet der sa at han ikke kunne være samme person som på passbildet. Personen på passbildet var høyere, sa de. Det var selvsagt ingen fornuft i noe av det som ble sagt.

Det er heller ingen fornuft i denne saken.

Hva er sannsynlig dødsårsak hos et barn med epilepsi som ikke får medisinen sin? Epilepsi, skulle man tro. Men det kan ha vært en annen usannsynlig og ukjent sykdom eller tilstand som vi ikke vet hva kan være for noe.

Derfor kan byråkratiet, påtalemyndigheten og myndighetene slå seg til ro med at dødsårsaken er ukjent. At det er hinsides enhver logikk, plager ikke systemet.

Familier som har vært rammet av barnevernet knuses. De ligger med brukket rygg og sliter med å komme seg på bena. De er fratatt selve livet. De lever på reservebluss. Derfor kan myndighetene kjøre over dem, og deretter sette bilen i revers for å være sikker på at foreldrene ikke reiser seg igjen.

Når barnevernet tar barna, uskadeliggjøres også foreldrene langt på vei. Man kan overleve et knyttneveslag i magen, verre er det med et knallhardt slag mot hodet. Derfor kan myndighetene gjøre som de vil, for resten av befolkningen forstår det ikke eller er likegyldige. De kan servere hva som helst, for alle som har forsøkt å kjempe mot dette systemet vet at det krever alt, uten å føre noe steds. Myndighetene bøyer seg heller aldri for sannhet eller gode argumenter, det er kun makt som gjelder, og den er vanligvis ikke på foreldrenes hender.

I denne saken ser vi at selv når foreldrene klarer å komme i en viss maktposisjon, en posisjon de til en viss grad har når mediene dekker saken nøkternt, så kommer de til kort. Myndighetene skammer seg ikke hverken på tomannshånd eller i full offentlighet.

Hadde biologiske foreldre unnlatt å sørge for å ta barnet til legen, eller å gi barnet epilepsimedisin, og barnet døde, kan man anta som sikkert at de ville blitt straffeforfulgt.

Men det var ikke de biologiske foreldrene som sviktet denne gangen. Det var det offentlige. Det var barnevernet.

Da blir melodien en annen.

Påtalemyndigheten får antakelig mange henvendelser og anmeldelser fra fortvilte pårørende når det gjelder barnevernet. Jeg har aldri hørt at de responderer. Av alle tragedier og dødsfall i offentlig omsorg har det meg bekjent aldri skjedd at noen i systemet har blitt straffeforfulgt.

Heller ikke i denne saken.

Makt er rett. Det vet alle i den delen av verden hvor vi bor nå.

I Norge sliter vi med å forstå det.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 13-årig pike død i fosterhjem i Sunnfjord
PostPosted: Fri Sep 01, 2017 2:49 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
familien-er-samlet skrev:
"Derfor kan byråkratiet, påtalemyndigheten og myndighetene slå seg til ro med at dødsårsaken er ukjent. At det er hinsides enhver logikk, plager ikke systemet."

Mangel på logikk plager meg. Mangel på rettferdighet, plager meg. Hele denne saken, der et barn og en familie ble utsatt for så grove maktovergrep at det fikk dødelig utgang, plager meg.

Også "byråkratiet, påtalemyndigheten og myndighetene" består av enkeltmennesker, enkeltindivider.

Disse enkeltindividene, menneskene, burde la seg plage av mangel på rettferdighet, mangel på logikk, mangel på trygghet og rettigheter for barnevernsbarn, på samme måte som det plager meg selv.

Jeg har vanskelig for å tro at det ikke finnes et flertall av normale mennesker, med normale verdier og normal rettferdighetssans, innenfor "byråkratiet, påtalemyndigheten og myndighetene" også.

Men hvor gjemmer de seg, i så fall? Det er en gåte.

De finnes iallfall ikke i politisk eller administrativ ledelse i Sogndal kommune. Kommuneledelsen kunne, og burde også etter min mening, ha politianmeldt sine egne ansatte i denne saken. De ansvarlige. De som har misbrukt den makt og myndighet som følger med stillingene deres.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 13-årig pike død i fosterhjem i Sunnfjord
PostPosted: Fri Sep 01, 2017 4:21 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Du skrev tidligere at familien burde legge ut detaljene om sykdommen i saken. Det hadde vært interessant å få hele saken fra a til å.

Kanskje dreier saken seg om "manglende emosjonell omsorg" eller at barnevernet mener at foreldre "sykeliggjør" et barn som faktisk er sykt? Kanskje var foreldrene helt reelt umulige og ubrukelige omsorgspersoner? Kanskje var hovedproblemet at foreldrene var i konflikt med barnevernet, fordi de ikke ville underkaste seg barnevernets saksforståelse, noe som gjør at foreldre "mangler samarbeidsevne"?

Poenget er at vi har et barnevern der det er helt umulig å vite om det var en legitim årsak til omsorgsovertakelsen som sannsynligvis er den direkte foranledningen til at barnet ikke fikk hjelp i en situasjon der man mistenkte epilepsi.

Når barn går fra asken til ilden, hvorfor går man ikke gjennom hele saken? Var virkemidlene som ble brukt i saken proporsjonale i forhold til de begrensninger man konstaterte hos foreldrene? Ville barnets helse vært bedre beskyttet dersom det hadde fortsatt å bo sammen med foreldrene, også tatt i betraktning de feil og mangler som eventuelt måtte være med omsorgen?

Selv blir jeg nesten hysterisk når barna mine blir syke. Det har også sammenheng med at vi bor utenfor Europa hvor der finnes en del sykdommer vi ikke har i Norge. Jeg innrømmer det gjerne, jeg er ikke rasjonell når de får feber og blir slappe. Jeg tror ikke engang jeg er spesiell i så henseende. Hadde barnet mitt fått noe som lignet epileptiske anfall hadde jeg nok hengt i slipset på helsevesenet inntil tilstanden var utførlig klarlagt og behandlet. Jeg hadde vært en pest og en plage for enhver som forsøkte å bagatellisere barnets tilstand.

Barnevernet ville helt sikkert klare å vri det til at jeg på en eller måte er en dårlig far. Denne reaksjonen til foreldre er imidlertid en garanti for at barna får den hjelpen de trenger, når de trenger den.

Avisene er feige, de vil ikke begynne å nøste i denne enden av problemet. De ønsker heller ikke å problematisere at omplassering av barn ofte er å flytte barnet fra et lavrisikomiljø til et høyrisikomiljø.

Det tas alltid for gitt at barn som er overtatt av barnevernet, har foreldre som ikke klarte å ta vare på dem. Avisene stiller aldri spørsmål ved dette premisset. Selv ikke i denne saken ønsker de å spørre hvorfor barna ble fjernet fra foreldrene i første omgang.

Kanskje har ikke de etterlatte så mye å tape på å få ut litt detaljer.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 13-årig pike død i fosterhjem i Sunnfjord
PostPosted: Wed Sep 20, 2017 10:39 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Målfrid Schartau Viken:
Om våre glemte og bortgjemte barn som dør hver uke under offentlig omsorg
Trude Helen Hole, blogg, 20 september 2017

"En 13- åring dør antageligvis av underernæring hjemme hos mamma. Mamma har kjempet i årevis for hjelp til sin datter på grunn av spiseforstyrrelser etter mobbing på skolen.
.... store midler brukes på etterforskningen og polititet tar til slutt ut tiltale mot mamma."


"En annen 13- åring dør nesten omtrent samtidig hjemme i sin seng dagen før hennes fødselsdag hos sine fosterforeldre. Kanskje på grunn av epilepsi, ...
..... Foreldrene varslet til ingen nytte om at epilepsianfallene igjen forekom. De ble aldri lyttet til eller hørt på. De fikk ikke engang svar på alle sine desperate henvendelser til det offentlige.
... foreldrenes advokat .... har anmeldt fosterforeldrene, barnevernet og en fastlege til politiet. Ingen ble avhørt med en gang. Ingen ble pågrepet."

"Fred være med dere begge, kjære 13- åringer som døde alt for tidlig."


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 13-årig pike død i fosterhjem i Sunnfjord
PostPosted: Sat Sep 30, 2017 8:02 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Rapport frå tilsyn med Sogn barnevern 2016
Helsetilsynet, 29 september 2017

"Rapporten gjer greie for avvik som vart avdekte innanfor dei reviderte områda.
    Samla representerer avvika alvorlege brot på forsvarlegkravet, jf. barnevernlova § 1-4. Gjentakande feil viser at kommunens styring av tenesta ikkje sikrar at praksis er i samsvar med gjeldande lovkrav, jf. internkontrollforskrifta § 4. Dette gjeld òg på område der kommunen har kjent til avvik og sett i verk tiltak for å endre praksis.
    Dei mest alvorlege funna ved dette tilsynet er dei funna som indikerer at Sogn barnevern har for høg terskel for undersøking og tiltak, ikkje er tett nok på ved oppfølging av tiltak i og utanfor heimen og avsluttar saker på mangelfullt grunnlag."


Rapporten følger.

Tja. Det er klart nok at det er alvorlige avvik, men det stilles som vanlig ikke egentlig spørsmål ved hvorvidt barn skulle vært tvunget vekk fra foreldrene. Det er mere oppmerksomhet rundt slikt som at fosterhjem ikke har fått mere avlastning.
    Helsetilsynet er den instans som er ansvarlig for barnevernet.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 13-årig pike død i fosterhjem i Sunnfjord
PostPosted: Sat Sep 30, 2017 12:44 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Deler av utdraget et interessant: "Dei mest alvorlege funna ved dette tilsynet er dei funna som indikerer at Sogn barnevern har for høg terskel for undersøking og tiltak, ikkje er tett nok på ved oppfølging av tiltak i og utanfor heimen og avsluttar saker på mangelfullt grunnlag."

Det kan høres ut som at Sogn barnevern ifølge Helsetilsynet blant annet ikke er aggressive og tett nok på i forhold til familiene.

Nå vet jeg lite om Sogn barnevern, bortsett fra enkelte saker som har versert i mediene. Min grunnholdning er også at null barnevern ikke nødvendigvis gir et verre sluttresultat for barna enn dagens barnevern. Men fra et slikt synspunkt er ikke denne kritikken fra Helsetilsynet bare negativ.

Jeg har dessuten minst like liten tillit til Helsetilsynet, som til barnevernet selv. Etter min mening er Helsetilsynet udugelig som klage- og tilsynsinstans, og erklæringen fra dette tilsynet i Sogn tyder jo ikke akkurat på at Helsetilsynet har noe nyttig å komme med. Tvert imot virker det som at Helsetilsynet mener at barnevernet er for passive og for lite inne i familiene. Det er derfor det neppe blir mulig å reformere barnevernet uten at klage- og tilsynsordningene endres fullstendig.

Kritikken kan imidlertid bety at Sogn barnevern også har en viss tilbakeholdenhet i forhold til å invadere familier, noe som vil være fornuftig, når vi vet hvor lite barnevernet egentlig har å tilby. Med alle mulige forbehold kan derfor kritikken også oppfattes til dels positivt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 13-årig pike død i fosterhjem i Sunnfjord
PostPosted: Fri Oct 20, 2017 6:01 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

RAPPORT: – Gjorde ikkje nok for å løyse arbeidsmiljøproblema
SOGNDAL (NRK): Sogndal kommune må tole ein god del kritikk for måten dei har handtert arbeidsmiljøproblema i Sogn barnevern på.
NRK Sogn og Fjordane, 19 oktober 2017


I dag la Arbeidsmiljøspesialistene AS fram rapporten om arbeidsmiljøet i Sogn barnevern for kontrollutvalet og kommunestyret i Sogndal.
    – Vi har kritiske merknader til ganske mange, seier den eine av granskarane Harald Pedersen til NRK.


"Pedersen vil ikkje nemne einskildpersonar, men at Sogndal kommune er ein av dei granskarane er kritiske til, legg han ikkje skjul på.
    – Viss ein ikkje går inn og følgjer arbeidsmiljølova sitt system på skikkeleg vis, og saksbehandlar påstandar om trakassering og arbeidsmiljøproblem, så får ein aldri sett ein fot i bakken og analysert situasjonen. Er det brot på arbeidsmiljølova eller er det belastningar ein må tole? Dette må gjerast først, før ein set i verk tiltak for at ein skal klare å kome seg vidare. Viss ein ikkje går inn og undersøker, vert påstandar hengande i lufta og då vil ting stadig blusse opp, seier han til NRK.
    Pedersen meiner kommune burde gjort meir."


"Rådmann Jostein Aanestad tok ordet etter Einarsen og Pedersen.
    – Det er mange interessante lærepunkt her, og me skal granska det grundig. Eg har sagt det før, og seier det att: det har alltid vore, og vil framleis vera, det viktigaste at me yter tenestene. Og no yter me gode tenester. Den vidare behandlinga av denne saka må ikkje påverka det at me no yter gode tenester, sa Aanestad."


Jaså? Foreldre og barn er usynlige, men det insisteres fra rådmannens side på at kommunen yter gode tjenester i barnevernet? Skal ikke rådmannen selv på noen som helst måte måtte svare for hvordan barnevernet har nektet den unge piken som døde, helsehjelp? Er det for lenge siden? Er slike tjenester nå blitt bedre?
    
Deretter intervjues ordføreren: "Også ordførar Jarle Aarvoll er også vag då NRK ber om kommentar til konklusjonane." Også han snakker om "læringspunkt". Det er ganske typisk at når saker som har gått riktig dårlig "granskes" og må bekreftes å ha gått dårlig, så unngår myndigheter som kritiseres, å innrømme det skikkelig, men kommer med at dette vil de lære av.
    Kanskje det var på tide i lille Norge at folk i offentlige posisjoner, spesielt rådmenn, som styrer kommune-administrasjon i kontinuitet, lærte noe med én gang de begynte i jobben, og holdt det for øye hele tiden? Trenger de hele tiden eksterne granskere til å fortelle dem hva de har gjort? Kan de ikke se det selv?

De "lærer" stadig, ting som burde vært en selvfølge fra starten. Norge er gjennomsyret av et byråkrati som er immune. Vi har opprettet en ny adel, men uten noe ideal om forpliktelser (noblesse n'oblige pas). De har full makt og intet ansvar. Ingen kan ramme dem.

Har avdekka alvorlege lovbrot i barnevernet i Sogn
Sogndal kommune legg seg no paddeflate og innrømmer alvorlege lovbrot i Sogn barnevern.

NRK Sogn og Fjordane, 7 desember 2016

Paddeflate? Har de gjort det? Gjør de det?

*

Dette kom fram i rapporten om Sogn barnevern
Leiarar, tilsette, arbeidsgjevar, Arbeidstilsynet og Bedriftshelsetenesta får kritikk.
Sogn Avis, 19 oktober 2017

"Rapporten peika også på at Sogndal kommune ikkje har teke tak i dei mangeårige problema.
    - Det nyttar ikkje å pussa ei tann det er verk i. Det har me opplevd at kommunen har gjort i denne saka. Dei har dytta problema i staden for å ta tak i det, sa dei. "


"Rita Navarsete (Frp) var ikkje like nøgd etter gjennomgangen.
    - Dette var ein veldig overordna gjennomgang. Eg hadde trudd meg fekk vita meir. No er eg spent på fortsetjinga, seier ho.
    Ho krev å få sjå heile rapporten.
    - Me har ikkje fått sett rapporten, den kjem me til å krevja å få sjå før me skal behandla saka i kommunestyre. Me kan ikkje vedta ein rapport me ikkje har sett. Dette trur eg fleire er einige med meg i, seier ho."


Et kommunestyremedlem som krever å få se det hun skal være med og vedta! Ikke dårlig, i gamle værbitte.
    Men så kunne politikerne og administratorene med makt til for eksempel å avvise fortvilede foreldre, tenke videre til alle de enkeltsakene som de sandpåstrør fordi de "ikke kan gå inn i enkeltsaker". Kanskje de kan det? (Jf om Panama-dokumentene Ytringsfrihet i barnevernssaker)

   

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 13-årig pike død i fosterhjem i Sunnfjord
PostPosted: Sat Oct 21, 2017 7:36 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
    

Han hadde håpa på klarare svar om barnevernet
Porten, 20 oktober 2017

"Sogndal: I går la dei to eksterne granskarane i Arbeidsmiljøspesialistane fram rapporten om arbeidskonfliktane som fekk prege Sogn barnevern frå starten i 2008 og fram til 2016. Då var omtrent alle tidlegare leiarar og tilsette skifta ut."

"– Det var kanskje litt meir vagt enn kva eg hadde håpa på, konstanterer Frank Nymark, hovudvernombod i Sogndal kommune."

".... men set no sin lit til at rapporten skal avsløre meir.
    – Eg håpar det kjem litt tydlegare fram der og at politikarane får hand om den, seier han."


En som tror at "terapi" for de ansatte er blant det viktigste:
"Vibeke Johnsen (SV) er ein av kommunestyrerepresentantane som tykte gårsdagens orientering gav tilfredstillande svar. ...
..... I tillegg tykkjer ho det var godt å få stadfesta at veldig mange av dei tidlegare tilsette og leiarane har fått fortelje historia si, til nokon som har teke ho på alvor."



**

Her er en eldre artikkel:
– Eg har aldri vore borti noko liknande
Porten.no, 28 februar 2017

"– Viss me kjem ut av det med ein kostnad på seks-sju hundre tusen, så skal me vera nøgde. Men no er det heldigvis ikkje kronene som er det viktigaste kriteriet, men kvaliteten, seier utvalsleiar Munthe."

Som alltid: Det blir et bunnløst sluk når man ikke har noen forståelse av at det "arbeidet" barnevernet gjør, hovedsaklig er skadelig fordi det bygger på en spinngal oppfatning av barn og foreldres samhørighet.

*

Etter lang fartstid i næringslivet har Arnt Hovland Munthe fleire gonger måtta handtere arbeidskonfliktar, men aldri så omfattande som i Sogn barnevern. No leier han utvalet som skal styre granskinga av eininga.

Neivel, han har aldri sett noe lignende i det private næringsliv. Gjør han seg i det hele tatt noen tanker om hvorfor? Det kan kanskje være fordi de tjenestene som man stort sett arbeider med for å selge dem til folk som trenger dem, er mere virkelige der han har ferdes? Når man produserer noe som det er behov for, blir de som arbeider med det også gjerne nogenlunde fornøyd? Er det noe som skaper vantrivsel, sinne, sykdom, så er det da faktisk å være innsnøret i, måtte være med på, å gjøre noe som er meningsløst og skadelig.

Allikevel er det taust her om hvorvidt noe av konfliktene skyldes at barnevernet knapt produserer en tjeneste som mottagerne er glade for? Jf hva lederen i Kongsberg (hvor de begynte med familieråd, altså med å samarbeide med familiene, ikke bare si at de gjorde det). Hun sa også ett eller annet sted, forbindelse med at de har sterkt redusert sykefravær, at de gleder seg til å gå på jobb hver dag:

"● 90 prosent færre akuttplasseringer ● Sterkt redusert sykefravær ● Lavere utgifter"
Familieråd ble redningen for barnevernet i Kongsberg
25 oktober 2015

"Innføring av metoden har også medført redusert sykefravær, og teamkoordinator Hanne Thorberg kan bekrefte at det i dag er mer ro i personalgruppa.
    – Og vi møter mennesker på en helt annen måte. Det har mye med Tone å gjøre fordi hun viser de ansatte stor tillit, sier Thorberg."

Inviterte familien inn i barnevernssakene
Kommunal Rapport, 8 desember 2016

"Suksessfaktoren har vært at barnevernet inviterer familie og nettverk til å drøfte bekymringen om barnet. Resultatet er først og fremst at hvert enkelt barn har fått en bedre hverdag. Det har også medført bedre økonomi i barnevernet og redusert sykefravær."
Nye veier i barnevernet
Innherred, 17 januar 2017

"– Vi snakket mye om at vi var skeptiske til at vi skulle invitere noen inn i vårt fag. Fordi når du inviterer noen inn må du være lydhør for det de har å si, du må lytte til det de kommer med. Og vi var nok litt skeptiske til at de kunne være med å bidra inn i så alvorlige temaer som vi jobber i, sier Tone Risvoll Kvernes."
Slik unngikk barnevernet i Kongsberg å sende barn til fremmede fosterhjem
tv2, 21 februar 2017

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 13-årig pike død i fosterhjem i Sunnfjord
PostPosted: Tue Oct 24, 2017 6:54 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 

Krev at rådmann blir fjerna frå behandling av rapport
Arne Glenn Flåten (H), er klar på at rådmann Jostein Aanestad må erstattast med ein setterådmann i den vidare behandlinga av rapporten om Sogn barnevern.
Sogn Avis, 23 oktober 2017

Artikkelen ligger bak betalingsmur.

Det høres rimelig aparte ut at rådmannen, som har en så sentral posisjon i å beskytte barnevernet (egentlig skal rådmannen, som ansvarlig overordnet, sørge for at barnevernet handler til barns beste, men dette skjer jo aldri i dagens Norge) - at noen i det hele tatt har villet at denne rådmannen skal være med og behandle rapporten. Men det kommer vel nye "vridninger" for å beskytte kommunen. Dette er slik som livet i en norsk kommune er.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 13-årig pike død i fosterhjem i Sunnfjord
PostPosted: Wed Oct 25, 2017 11:33 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Hemmeligholder kritikk av kommuneledelsen
BARNEVERN. Sogndal kommune får kritikk for håndteringen av langvarig arbeidskonflikt i barnevernet, men granskingsrapporten er i sin helhet unntatt fra offentligheten. Ordfører kan ikke oppgi lovhjemmel for hemmeligholdet.
Kommunal Rapport, 25 oktober 2017


Festlig festlig. Alt er hemmelig – det er liksom normal-tilstanden, og ingen trenger derfor å vite om noen bestemt lovhjemmel for å unndra det offentlighet?

"Den interkommunale barnevernstjenesten, der Sogndal er vertskommune, har vært preget av konflikter og sykefravær helt siden oppstarten i 2008. Dette understøttes av Fylkesmannen, som tidligere har avdekket alvorlige lovbrudd i tjenesten.
    – Det går utover tjenestene når folk er sykemeldte og ikke trives på jobb og er utrygge. Det er det som er verst, sier Frank Nymark, hovedverneombud i Sogndal kommune."


Tja, litt 'dydig' på familienes vegne, denne Frank nymark. Tro om ikke det verste er det familiene får gjennomgå når de ikke er sykmeldte eller føler seg utrygge, men derimot er på jobb og griper inn mot familier på ganske så selvsikker måte.


Artikkelen ligger bak betalingsmur.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 13-årig pike død i fosterhjem i Sunnfjord
PostPosted: Thu Oct 26, 2017 9:53 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Sirkuset dreier seg nå helt og holdent om arbeidsmiljøet.

Sogndal kommune har brukt 1,2 millionar på ein rapport nesten ingen har fått lesa
I frykt for lekkasjar og av omsyn til personvern har ordføraren i Sogndal lagt eit tungt lokk over rapporten om dei tidlegare arbeidsmiljøproblema i Sogn barnevern.
Porten, 26 oktober 2017

"Til no er rådmannen og ordføraren i Sogndal dei to einaste i kommunen som har fått lese sjølve rapporten til 1,2 millionar kroner.
    – Det er avklara med juridisk kompetanse i KS at rådmann skal ha tilgang til rapporten. Han har arbeidsgjevaransvar overfor alle tilsette i kommunen og må ha rapporten for å ta hand om det ansvaret, opplyser ordførar Jarle Aarvoll i ein e-post."


"Leiaren i utvalet, Arnt Olav Munthe, stolar likevel på at dei vil få tilgang på heile innhaldet, òg etter at juristane har vore ute med sladdepennen.
    – Det er nok rimeleg lite sannsynleg at ikkje kontrollutvalet får lesa heile rapporten. Noko anna vil me uansett ikkje godta. Det må vera ei heilt klar føresetnad for oppdraget me har fått frå kommunsetyret. Om me skal koma med ei innstilling, så må ho vera basert på at me har lese heile rapporten, seier Munthe."


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 13-årig pike død i fosterhjem i Sunnfjord
PostPosted: Tue Oct 31, 2017 9:56 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Gruppeleiarane til AP, SP, H, SV og KrF i Sogndal kommunestyre:
Meiningar: Difor vil ikkje politikarane blande seg i barnevernssaka no
– Kommunestyret har enno ikkje lese rapporten og kan med det ikkje dele ut skuld eller førhandsdøma nokon, skriv gruppeleiarane i fem av partia i kommunestyret i Sogndal.
Porten, 30 oktober 2017

"FEKK SVAR: Kommunestyret og kontrollutvalet fekk 19. oktober for første gong presentert dei overordna konklusjonane i rapporten om Sogn barnevern. No ber dei om tid til at rapporten blir handsama på riktig vis."

"Vi som politikarar er opptekne av at born og unge får vaksenhjelp når dei treng det som mest, og at Sogndal kommune skjøttar arbeidsgivaransvaret på ein god måte, og leverer gode tenester til brukarane. Det er derfor viktig at vi får ei korrekt handsaming av rapporten.

Sogndal Arbeidarparti v/gruppeleiar Kjetil Kvåle
Sogndal Høgre v/gruppeleiar Karin Vikane
Sogndal Senterparti v/gruppeleiar Laura Kvamme
Sogndal SV v/gruppeleiar Vibeke Johnsen
Sogndal KrF v/gruppeleiar Margrete Haug"



Det høres ut til at disse gruppelederne mener at det de er opptatt av: "vaksenhjelp når dei treng det som mest", altså "gode tenester til brukarane", følger nærmest automatisk når politikerne fokuserer på "korrekt handsaming" av rapporten – altså på rent formelle ting?

    

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 13-årig pike død i fosterhjem i Sunnfjord
PostPosted: Fri Nov 17, 2017 11:04 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

En systembeskytter iler til?

Høgskulelektoren forklarer kvifor det er rett å nekta politikarane innsyn i barnevernsrapporten no
– Kommunestyret har berre rett på det innsynet dei treng for å handsama saka forsvarleg.
Porten, 17 november 2017


[Høgskulelektor og jurist Dag Digernes] ...
har fått med seg at advokatar har uttala seg anleis i saka før han, mellom anna Louis Anda og Arvid Mellingen. Digernes trur rolla han har på høgskulen gjer det lettare for han å vera objektiv, samstundes som han mistenker at ikkje alle nyansane har kome fram i intervjua dei to har gitt.

Det virker nærmest som insinuasjoner om at Anda, som er advokaten til familien hvis datter døde i fosterhjem, er for partisk til at kommunens politikere skal høre på ham eller ta hensyn til hva denne familien vil.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 74 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]