It is currently Tue Mar 19, 2024 10:58 am



Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Brev fra en mor og mormor til fylkesmann og BLD
PostPosted: Wed Sep 06, 2017 6:28 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Brev fra en mor og mormor til Magnhild Meltveit Kleppa, fylkesmann i Rogaland


Ultimo juli 2017


Gode Magnhild Meltveit Kleppa,

Mitt navn er Svetlana Petrovna Lipich, ukrainsk statsborger, advokat og forhenværende dommer i det ukrainske rettsvesenet. Jeg anmoder deg, som Fylkesmann i Rogaland, om å stoppe hva jeg anser for å være Barnevernets lovløse angrep på familien Storstrand.

Min datter Darya er gift med Lars Storstrand. De har to barn sammen: Jeva Gabrielle, født i 2009 og Kira Ingebjørg, født i 2011. Familien bor på Norheim i Karmsund.

Det begynte med at Jeva Gabrielles klasseforstander sendte bekymringsmelding til Barnevernet, etter først å ha forhørt henne og stilt henne ledende spørsmål. Jeg oppfatter denne læreren som russofob. Helt siden Jeva begynte i andre klasse har det kommet usaklig kritikk fra hennes hold – og det er tydelig at hun ikke liker min datters primære og Jevas sekundære nasjonalitet. Jeva har gjentatte ganger fortalt hvordan andre barn har kalt henne «utlending» (selv om hun er født i Norge) – men læreren avviser dette som «ikke mobbing». Læreren har også fremmet krav overfor min datter at hun ikke skal snakke russisk med barna hjemme. Er dette mulig i et demokrati?

Jeva snakker forøvrig knapt russisk. Hun tenker norsk, ikke russisk, som er nødvendig når man skal snakke russisk. Dette er tydelig når hun forsøker å snakke russisk. Resultatet er at jeg ikke forstår hva hun mener. Når det er sagt: Er det virkelig så ille at en person taler mer enn ett språk?

Læreren har også fremsatt klage over maten Jeva har med seg på skolen. Det er tale om brødmat, kjøpt i en norsk butikk, og dette skal altså være forbudt å spise? Er det alvorlig nok til at det betinger en bekymringsmelding til Barnevernet? Hvis noe er forbudt å spise – burde man ikke heller gjøre noe for å fjerne produktene fra butikkhyllene? Alt dette vitner om lærerens negative holdning overfor russere og deres barn.

Så pratet altså læreren med Jeva om hennes forhold til moren. Da hun fant ut at mor til tider hever røsten, når barna er ulydige – sendte hun bekymringsmelding.

15 mai 2017, sluttet barnevernet seg til at min datter er et sosialt farlig vesen, og krevde, uten lovhjemmel, at hun måtte flytte ut av huset. Siden da har hun bodd hos andre, uten livsopphold fra NAV – fordi hennes mann ikke har tatt ut separasjon. Er dette en normal holdning til familien? Vi russere hever røsten. Vi er emosjonelle. Det er faktisk alt man trenger å vite. Hvorfor ikke heller samarbeide med familien, i stedet for å utvise mor fra hus og hjem? Familiens lege har avvist at det er noen grunn til å mistenke vold. Barna er sunne og friske, og ikke forskjellige fra andre norske barn.

I noe som kan se ut som et forsøk på å finne kompromitterende beviser ble barna hentet til Barnas Hus i Stavanger, for å bli forhørt. Uten forvarsel ble de hentet tidlig om morgenen, uten å få sjansen til å bli kledd pent, eller å ha tid til å sitte rolig og spise frokost. Fem timer av denne dagen ble brukt til forhør, i et forsøk på å identifisere noe negativt. Hva skal et skremt barn si da? For barn blir skremt. Man skulle tro de skulle fengsles. Jeg er selv advokat og jeg vet litt om korrekt formulering av spørsmål for et avhør, noe jeg ikke har inntrykk av fant sted her. Etter disse avhørene var barna tydelig stresset. Slikt er traumatisk. Er dette normal norsk politikk? Hva med å beskytte barnas interesser?

Hvorfor blir min datter behandlet som var hun en farlig kriminell? Anders Behring Breivik blir ikke behandlet slik. Han myrdet 77 unge mennesker.

Min datter får nå møte sine barn to ganger i uken. Fra først av to ganger en time, og nå to ganger to timer. Nylig kom hun ti minutter for tidlig, fordi hun trengte å gå på toalettet – dette ble anført negativt av Barnevernet – det ble ikke tatt hensyn til omstendighetene.

For meg virker dette som gestapotaktikk. Jeg regner med du vet hva Gestapo var.

Er det nødvendig å bruke slike metoder for å «beskytte» barn og familier? Nei, barna trenger sin biologiske familie – det er det beste for barna, slik også barne- og likestillingsminister Solveig Horne har uttalt.

Selvfølgelig fins det alvorlige tilfeller av barnemishandling, men man må ta hensyn til hvert enkelt tilfelle individuelt. For meg ser det ut som om de ansatte i Barnevernet på Karmøy har lavt nivå både utdanningsmessig og kompetansemessig. De fokuserer utelukkende på det negative – og står rede til å plukke opp barna fra familien, uten å ta hensyn til hva jeg anser som mobbing av både familie og barn.

Tilfellet med massemorderen Breivik (se ovenfor) er kjent over hele verden.

Jeg er trygg på at dere kommer til å finne ut alt, og ikke ødelegge familien og bryte barna ned mentalt. Verken jeg eller familien har noe imot at noen støtter og hjelper familien, hvis det er nødvendig å korrigere noe, men det bør skje på en vennlig måte – uten at personene som er involvert blir ydmyket. Min datter er moralsk knust, og man behandler henne med like lite respekt som en dørmatte. Jeg hadde aldri forestilt meg at dette var mulig i et så vakkert land som Norge.

Tidligere i sommer, i Odessa i Ukraina, hvor jeg bor, reddet man en norsk ungdom som var nær ved å drukne på grunn av et epileptisk anfall. De som reddet ham, helt alminnelige mennesker fra Ukraina, risikerte sine liv for å redde ham. Men hva gjør Barnevernet med min datter (og sekundært mine barnebarn)? Sannheten er at de drukner dem.


Vennlig hilsen,
Svetlana Petrovna Lipich,
Odessa,
Ukraina

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Brev fra en mor og mormor til fylkesmann og BLD
PostPosted: Wed Sep 06, 2017 7:48 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Fylkesmannen gir aldri familiene noen støtte når de mottar slike henvendelser. Jeg har i alle fall ikke hørt ett eneste tilfelle der en familie forteller om en barnevernssak som ble snudd etter inngripen fra Fylkesmannen. Ganske tankevekkende, når vi vet at Helsetilsynet ved Fylkesmannen/Fylkeslegen er klageinstans i barnevernssaker. Vi som er brukere har fått utlevert et impotent og ubrukelig klageapparat, som dermed blir en del av barnevernsskandalen.

Fylkesmannsapparatet har en slags diplomatisk immunitet og kritiseres sjelden. Etter hvert har imidlertid flerer røster hevet seg og trukket frem de store svakhetene med tilsynet av barnevernet. Gro Hillestad Thune har beskrevet Helsetilsynet som en del av problemet når barnevernet ikke fungerer. KIB-nettverket med Einar Salvesen har også påpekt at Fylkesmannen er skarpest i kritikken når sakene har vært i mediene, jmf. Glassjenten.

Meltveit Kleppa har for øvrig for ikke lenge siden vært fremme i mediene med den vanlige vegringen mot å rette opp en barnevernssak:
Fylkesmannen vil ikke slette diagnose
http://www.tv2.no/a/8942056/

En ukrainisk mormor som sender brev til Fylkesmannen bør selvsagt tas på største alvor.

Men jeg forventer intet konstruktivt fra Meltveit Kleppa denne gangen heller.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Brev fra en mor og mormor til fylkesmann og BLD
PostPosted: Sun Sep 17, 2017 2:38 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 

Brev til statsråd Solveig Horne, Barne- og likestillingsdepartementet


Ultimo juli 2017


Gode Solveig Horne!

Jeg er bestemor til to sjarmerende jenter og bor i Odessa, Ukraina.

Vi har en anstendig familie, alle har høyere utdannelse, med normal mental helse, gode folk. Mitt eldste barnebarn studerer ved BI i Bergen. Min datter er uteksaminert fra universitetet i Odessa og utdannet psykolog.

Min datter Darya Lipich giftet seg med norsk statsborger Lars Storstrand. De har to barn, Jeva, født i 2009, og Kira født 2011. Familien bor i Karmøy Kommune.

15. mai 2017 inntraff tragedien. På forespørsel fra Jevas kontaktlærer, besluttet Barnevernet å utvise min datter fra huset. I Norge har hun ingen, hun har nå i to måneder bodd hos fremmede. Hun har ingen penger, og får ingen støtte fra NAV, fordi «hun ikke er separert fra sin mann».

Barna får lov til å treffe henne to ganger i uken. Hun får knapt komme hjem for å skifte klær og hente ting, og behandles som en farlig kriminell.

Årsaken til dette marerittet er at hennes eldste datter Jeva, skal ha sagt til læreren at moren skriker til henne.

Det fins ingen bevis for barnemishandling. Dette er bekreftet av lege. Barna er friske og utvikler seg normalt. De elsker sin mor og ønsker å være sammen med henne.

Hva er årsaken til dette overgrepet? Jeg hadde en familie og plutselig kollapset alt. Barna er atskilt fra sin mor, og mann. Jeg kan bare anta at grunnen er min datters nasjonalitet. Hun er russisk.

Jeg er enig at de kulturelle forskjellene og andre livsanskuelser er en av grunnene til at Barnevernet er spesielt oppmerksom på blandede familier. Men forskjellige mennesker har ulike tilnærminger til barneoppdragelse. I russisk kultur er tilnærmingen strengere, noe som bør tas hensyn til når man jobber med disse familiene — for å hjelpe dem, i stedet for å ødelegge familien.

For meg er det tydelig at ansatte i Barnevernet, særlig på små steder, mangler kunnskap og kompetanse til å arbeide med mennesker med ulike kulturer og hjelpe dem. De virker svært fiendtlig innstilt.

Jeg vet hva som er best for barn - å vokse opp i den biologiske familien. Dette er sant, ingenting kan erstatte mor-barn-forholdet.

Jeg har lest mye om rettssystemet i Norge. Anonyme anmeldelser virker utelukkende negativt, og har blitt sammenlignet med nazistenes Gestapo. Hvis mor blir kastet på gaten, må hun kanskje endatil leve som en løshund?

Jeg har venner og slektninger som bor i Europa, de er rystet over Barnevernets aksjon mot min datters familie.

Jeg ber deg, hjelp meg! La barna få sin mor tilbake. La psykologer samarbeide med foreldrene for å hjelpe å overvinne ulike forståelser innen barneoppdragelse, uten at mor blir kastet ut av huset. Det er ikke annet enn barbari.

Jeg håper sunn fornuft kommer til å seire. Min datter har ikke begått noen forbrytelse. Det er galt å behandle folk som har en annen forståelse av livets realiteter på denne måten.


Vennlig hilsen

Svetlana Petrovna Lipich
Advokat (forhenværende dommer i det ukrainske rettsvesenet)


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Brev fra en mor og mormor til fylkesmann og BLD
PostPosted: Sun Sep 17, 2017 2:42 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
    

Svetlana Petrovna Lipich's svigersønn har mottatt et slags svar fra Barne- og likestillingsdepartementet, og gitt meg i oppdrag å legge det ut hans brev angående dette her:


Fikk et intetsigende svadasvar fra BLD i dag 14. september 2017. Jeg sendte følgende tilbake til dem:


"Takk for intetsigende forsøk på svar.

Det opprinnelige brevet ble sendt som åpent brev fra min svigermor til statsråd Solveig Horne. Brevet er publisert både på Forumet Redd Våre Barn og på flere grupper på Facebook.

Å derfor forsøke å skjule seg bak "unntatt offentlighet" holder ikke vann.

Dette er IKKE en offentlig klagesak, som sagt, men et åpent brev fra en utenforstående person - og krever et åpent svar. Jeg er bare mellommann i dette tilfellet.

Min svigermor forventer et åpent svar - da et åpent brev faktisk betinger et slikt. Hvis Solveig Horne på noen måte forventer å bli tatt alvorlig i disse sakene MÅ HUN SVARE SELV.

Et hvilket som helst svar fra noen annen er verken juridisk eller mellommenneskelig holdbart.

Svaret må dessuten publiseres OFFENTLIG.

Når statens representanter lyver og driver skittent spill, kan de ikke forvente å bli tatt alvorlig, med mindre de opptrer slik de skal - følge spillereglene.


Vyrdsamt/Sincerely/Щиро Ваш/בכנות
\Lars-Toralf Storstrand"

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Brev fra en mor og mormor til fylkesmann og BLD
PostPosted: Sun Sep 17, 2017 6:38 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Denne familien klarer ikke tro at barnevernet kan gå løs på en familie som er både ressurssterk og i det alt vesentlige fungerende. De appellerer til fornuften hos politikere og tror at fornuften må seire.

Jeg forstår dem så altfor godt.

Men dette handler ikke om å la fornuften seire. Barnevernet rammer kanskje oftest ressurssvake familier, men kan ramme hvem som helst. Det barnevernet gjør er så absurd at de alltid tar folk på sengen. Barnevernet har alltid overraskelsesmomentet. Ingen i det norske samfunnet tror at slik galskap finnes før de kjenner det på kroppen selv.

Her ser det ut til at de har stilt et ultimatum om å få mor ut av huset. I vårt tilfelle var det jeg - far - som skulle ut. I neste runde skulle de gå løs på min kone og barna, men som ved en Guds lykke lot verken jeg eller min kone oss provosere til et bikkjeslagsmål og barnefordelingssak for åpen scene slik barnevernet ønsket. Barnevernet ønsker barnefordelingssak - den som taper saken vil ikke ha rettigheter når saken senere går til Fylkesnemnda, og dermed har barnevernet en lettere match. For mitt vedkommende var det unaturlig å ta ut barnefordelingssak, når separasjonen skjedde som et ultimatum fra barnevernet. Dermed ble jeg nissen på lasset, eller faren på hybel for å være bokstavelig, til stor irritasjon på barnevernet som flere ganger forsøkte å få meg til å ta ut rettslig stevning mot min egen kone.

Jeg vil tilføye at advokatene vi hadde på dette tidspunktet, som begge så vidt jeg forstår lever av barnevernsoppdrag, langt på vei forsøkte å lede oss i barnevernets felle som ville bidratt til å få meg ut av bildet slik at barnevernet uforstyrret kunne kjøre min kone og barna i senk.

Barnevernet driver splitt og hersk, og kjenner spillet godt. I et ekteskap, og spesielt et blandet sådan, kan de fyre oppunder potensielle konflikter og rive familien i fillebiter. Først ut med den mest "plagsomme" av foreldrene, deretter er den gjenværende forelderen som barnevernet "vil hjelpe" et lett bytte.

Når barnevernet trer inni familien er vi først sjokkerte. Så tror vi at det hele må være en misforståelse. Så tror vi at å appellere til de ansvarlige i alle fall vil oppklare misforståelsen. Når man har dunket hodet mot veggen tilstrekkelig mange ganger, forstår man etter hvert at det slett ikke er noen misforståelse, og at overhodet ingen har tenkt å komme en til unnsetning. Verken sakkyndig (som noen av oss i latterlig naivitet tror har i oppdrag å finne en slags objektiv sannhet i sakene) fylkesmann, ordfører, rådmann, fylkesnemnd, barnedepartement eller hvem det nå skulle være i dette systemet.

Dersom 95% av omsorgsovertakelsene er velbegrunnet, uunngåelig og absolutt nødvendig, vil jeg si at vi har et godt barnevernssystem.

Men de som har studert hvordan barnevernet fungerer, og satt seg inn i den statistikk og forskning som er tilgjengelig, har grunn til å anta at de fleste omsorgsovertakelsene er unødvendige, og dertil gjør vondt verre.

Det betyr at dagens barnevern kort og godt er en levende og pågående skandale som ingen ansvarlige foreløpig har satt seg fore å få stoppet.

Denne stakkars familien med grener mot Ukrania har fått se skandalen på nært hold og tror i første omgang at noen må eller vil rydde opp.

De tar feil. Det er absolutt ingen som vil hjelpe dem. De vil aldri få noen unnskyldning eller oppreisning, i alle fall ikke før ungene er voksne og kan søke erstatning fra kommunen for ødelagte liv.

De må bare forsøke å redde seg unna, når og dersom de har mulighet til det.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Brev fra en mor og mormor til fylkesmann og BLD
PostPosted: Tue Sep 19, 2017 10:14 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Sat Feb 02, 2013 11:46 pm
Posts: 76
Så smertende å lese dette. Når man ikke kan forstå hva som er grunnen, så er det jo fordi det ikke egentlig er noen grunn. En bestemor vil se at barnebarna lider overlast dersom de virkelig ikke har det godt med sine foreldre.

_________________
sannheten skal ropes ut over hustakene


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Brev fra en mor og mormor til fylkesmann og BLD
PostPosted: Wed Sep 20, 2017 8:33 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Familien har lykkes i å komme seg ut av landet før barnevernet har tatt sak om omsorgsovertagelse til fylkesnevnden. Og familien har – meget viktig å gjøre! – utregistrert barna fra det norske folkeregisteret. Så nå er barna trygge!

  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Brev fra en mor og mormor til fylkesmann og BLD
PostPosted: Wed Sep 20, 2017 4:13 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Da kan man bare slå fast at kappløpet med tiden begynner i det øyeblikket barnevernet banker på døren. Familiene må forsøke å forutse hva som skal skje, slik denne familien har gjort.

I vårt tilfelle som skjedde for fire år siden kunne vi avvente til det forelå en begjæring, og deretter forlate landet. Nå var ikke utvandring noe som vi hadde tenkt på før det virkelig dro seg til og saken i nemnda nærmet seg. Så det var ikke noe vi hadde planlagt lang tid i forveien.

Sånn kan man si at denne saken med forgreninger mot Ukraina representerer den holdnings- og handlingsendring det innstrammede lovverket fra 1. april 2016 medfører. Foreldrene må komme barnevernet i forkant, og flykte før begjæring foreligger. Det har denne familien gjort. Og meldt utmelding til Folkeregisteret slik de skal, som prof. Skånland påpeker.

At lovverket lukter brunsvidd fascisme, fordi det nærmest gir barnevernssjefen både dommer- og politimyndighet, er en annen sak. Når Horne har tillatt et slikt lovverk, viser det hvor hun egentlig står når det gjelder barnevern. Det vil imidlertid ikke bli færre barnevernsflyktninger av dette. Tvert imot må man regne med at flere flykter tidligere, slik vi her ser et eksempel på. En må også regne med at en større andel av flyktningene vil være såkalt "ulovlige" fordi noen likevel vil flykte etter at begjæring er sendt, og dermed bli anklaget for såkalt omsorgsunndragelse.

Andre vil muligens bli forsøkt kjørt sak mot mens de er i utlandet, fordi det nye lovverket åpner for at barnevernet kan reise overtakelsessak for barn som oppholder seg i utlandet, men "har vanlig bosted i Norge", hva nå det helt eksakt betyr. Det er også en lovendring man kan stille spørsmål ved, ettersom norsk barnevernslov i prinsippet bare skal gjelde barn på norsk jord. Flere vil uansett ha behov for å søke formell beskyttelse/asyl i oppholdslandet, fordi de vil måtte forsvare seg mot utleveringsbegjæringer og etterlysninger gjennom Interpol.

Sånn sett kan innstrammingen av lovverket få den effekten at vi får flere formelle asylsaker der nordmenn søker beskyttelse i utlandet. Dette vil gjøre at barnevernsflyktningene kanskje kommer ut av skyggetilværelsen og blir problematisert også i mediene. Fokuset på det problematiske norske barnevernet vil dermed øke, også internasjonalt.

Flukt har altså blitt mye vanskeligere enn det var tidligere. Denne familien kom seg uansett unna i rette tid, og vil neppe oppleve flere problemer med det norske barnevernet.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]