It is currently Thu Mar 28, 2024 9:11 am



Post new topic Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: NRKs måte å fremstille en flukt-sak på
PostPosted: Sun Jun 11, 2017 7:12 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

NRKs måte å fremstille en flukt-sak på

Både i går 10 juni og i dag 11 juni 2017 har nrk servert på Dagsrevyen en historie som ble sagt å være tragisk. Det dreier seg om en mor som har flyktet med sine barn, og det tragiske skulle være at barna ikke blir brakt under barnevernets omsorg i Norge. NRK på nett har også en artikkel om dette:

Mor bortførte born etter barnevernsvedtak
Då Fylkesnemnda i Trøndelag vedtok å plassere borna i fosterheim, tok den etnisk norske mora med seg borna ut av landet. I heimbyen sit ein far som ikkje anar korleis det går med borna. I dag er 77 norske barn etterlyst internasjonalt, ifølgje ferske tal frå Kripos.
NRK Norge, 10 juni 2017

Både i går og i dag blir denne enkeltsaken satt inn i en sammenheng der man beklager seg over alle barnebortføringene.
   Innslaget i dag var satt i en ramme der en AP-politiker ville ha strengere håndheving eller hardere lovgivning for å få barn tilbake til Norge fra utlandet.
   Innslaget i går fremstiller enkeltsaken nærmest som en barnefordelingssak. I innslaget i går var det tragedien for barnas far som be skjøvet frem: at han ikke fikk se sine barn, og var særs bekymret for hvordan de hadde det – trass i at han visste at hvis de blir brakt tilbake til Norge, er det ikke ham de kommer til; de skal i fosterhjem. Dette hadde faren ifølge tv-oppslaget altså intet imot. Det er kun om å gjøre å få barna vekk fra moren, og oppholdet i utlandet blir omtalt omtrent som om det er dramatisk farefullt i seg selv for barn å ikke være i Norge under oppsyn av barnevernet. (Jf denne høyesterettsdommen, hvor det fremstilles nærmest som farefullt for den unge datteren å ha holdt til i en campingvogn sammen med faren i 2 uker, så "utilfredsstillende at faren har fått 5 måneders fengsel.)

TV-programmet beskrev:

"…. leker som ikke er i bruk. Gaver som ikke er blitt åpnet. Det har gått over et år siden far og barn har kunnet være i lag."
   Det opplyses at moren er fratatt omsorgen. Faren sier han vet barna er i en forferdelig situasjon. Han mener de har det ille, de er "fratatt alt av slekt og venner", de kan ikke gå på skole der de er. De er "i en fluktsituasjon, dem oppholder seg jo ulovlig. Da kan dem jo rett og slett ikke ha et normalt liv."

Mener han de får et mere normalt liv i fosterhjem, uten moren som er jaget vekk fra dem av barnevern og fylkesnevnd?

Det skal være så sørgelig for barna å være "i et land de ikke fra før hadde tilknytning til." Det er så man sperrer øynene opp. Er det tragisk for barn å komme i nye omgivelser? Sammen med en forelder? Skal de for all del ikke oppleve noe de ikke er vant til? (For et kjedelig liv.) Er det ideelt for dem å tilbringe hele oppveksten på ett og samme sted? – Jo da, det er den vanlige holdningen både i barnevernet og i store deler av det norske samfunn forøvrig: Man skal vær så god være heimfødinger. I barnevernet blir flytting regnet som "vagabondering", og det er meget mistenkelig. Spiller ingen rolle om barna må gjennomleve den forandringen som de slett ikke er vant til: å fratas begge sine foreldre.
   Spiller heller ingen rolle om de når de er under barnevernet gjerne blir flyttet til en helt annen kant av landet, om søsken blir splittet, om de blir flyttet igjen og igjen. Det er foreldre som må bebreides og straffes for å flytte med dem!

Fylkesnevnden:
"Etter fylkesnemndas vurdering er det en klar risiko for at barna vil lide alvorlig overlast om de ikke tas ut av hjemmet raskt. Det å utsette omsorgsovertakelse vil i seg selv være et overgrep mot barna."

"Samværsordninga mellom mor og far fungerte ikkje. Konfliktnivået var uhaldbart og skadeleg for borna. Det slo fylkesnemnda i fast i fjor."
Så derfor skal barna fratas sin mor og sitt hjem?

Mor og barn oppholder seg i et land som ikke har utleveringsavtale med Norge, hverken for barn eller for kriminelle. Og i og med at de er flyktet etter at barnevernet har tatt saken til fylkesnevnden, har hun gjort seg skyldig i kriminalitet som kan straffes med inntil 6 års fengsel.

Moren blir intervjuet på telefon. Hun sier at det jo er akkurat det barnevernet har villet gjøre: Ta barna bort fra alt, fra en god heim, gode venner, skolemiljøet og fritidsaktiviteter. "Det var noko som æ ikke bare kunne stå på sidelinja og se på."

Moren høres meget rasjonell og velformulert ut. NRK-programmets resonnement er det ikke mulig å finne fornuft i. Hvis saken i virkeligheten er rasjonell, kommer det overhode ikke frem i programmet.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NRKs måte å fremstille en flukt-sak på
PostPosted: Mon Jun 12, 2017 6:09 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Far ble igjen i Norge og ønsker nå barna i fosterhjem?

Fylkesnemnda har lagt konflikten mellom mor og far til grunn når de vedtok omsorgsovertakelse. Det fremgår ikke at moren har manglende omsorgsevne alene. Altså kan det være at barna blir unndratt den omsorgen norske myndigheter hadde bestemt, men at de reelt sett likevel får god nok omsorg der de er. Barnevernets omsorgsvurderinger er etter min mening uansett vilkårlige og 100% upålitelige.

Min egen erfaring er at barnevernet forsterker konflikter mellom foreldre, og samtidig styrer saken mot omsorgsovertakelse. Parallelt blokkerer de gjerne mulighetene for andre og minnelige ordninger. Det er ingenting som tyder på at barnevernet har en lindrende virkning på forholdet mellom mor og far i denne saken heller.

Når moren nå har valgt å flykte ulovlig, er det lite ved det norske lovverket som lokker henne tilbake. Hjemme venter fengselsstraff og null samvær med barna.


Så kan man også spørre om norske myndigheter handler til barnas beste når pass er inndratt slik at det blir vanskelig for mor og barn å få det hele til å fungere i et nytt land. Norske myndigheter må være bevisste så de ikke kommer i skade for å bruke barna og kompromittere deres omsorgsbetingelser i en pågående konflikt med mor. Har det noen hensikt å inndra passene når de likevel er i utlandet? De vil jo ikke kunne reise hjem til ventende offentlig omsorg uten pass. Det er viktig å ikke straffe barna for morens ulovligheter.

Det sier sitt at moren har klart å holde det gående i et helt år. Og samtidig uttaler seg sterkt og klart på telefonen. Det må åpenbart dreie seg om en mor med ressurser. Barna på sin side tilpasser seg raskt.

Når det gjelder hjemmeundervisning, som moren også blir kritisert for, er det en lovfestet rett i Norge. Det er ikke uvanlig at vestlige misjonærer/hjelpearbeidere praktiserer slik undervisning når de oppholder seg i utlandet. Man kommer langt med skolebøker fra Norge, og dessuten finnes Globalskolen som tilbyr undervisning i enkelte norske fag via internett. Lokale skoler kan ofte tilby god undervisning i andre fag - ofte på engelsk - uten at det nødvendigvis er dyrt.

Denne typen saker viser at familier presses til det ytterste når barn og foreldre skilles med tvang. Her har moren stått og gløttet inn i et uendelig mørke, og tatt et valg.

Det er vel ikke utenkelig at moren kan søke asyl i vertslandet og således normalisere forholdene for barna. Mange land utenfor Europa vil ikke ha noen forståelse for at foreldre som krangler skal miste barna. Mange land vil også reagere på at beslutningen om å ta barna er tatt i forvaltningen, og ikke av domstolen.
Norge har allerede tvunget mange familier i eksil, og det er sannsynlig at flere etterhvert vil bli definert som forfulgt i hjemlandet og oppnå formell flyktningestatus.

I og med Hornes innstramming av lovverket vil det dessuten bli flere og flere saker som denne i årene fremover.

La oss håpe og tro at mor og barn har det bra.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NRKs måte å fremstille en flukt-sak på
PostPosted: Wed Aug 09, 2017 7:11 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Nå har mormoren til denne jenta vært arrestert, etter at politiet tror hun har besøkt barnebarna i utlandet.

Det er ikke mulig å lenke til saken som er bak betalingsmur i Adresseavisen.
Men overskriften er:
Trondheimsmor bortførte barna for å unngå barnevernet. Mormor siktet i barnebortføringssak.
http://www.adressa.no

Politiet jobber på spreng for å finne barna, som antakelig befinner seg i et land uten utleveringsavtaler.

Jeg blir helt matt av slik informasjon. Dette systemet sitter der norske folk og betrakter uten å protestere.

Og politiet? Jeg skulle ikke sagt noe dersom politiet også var mulig å mobilisere når publikum anmelder barnevernet for lovovertredelser. Men jeg har hittil aldri hørt at politiet løfter en finger den andre veien. De fremstår simpelthen som ett av mange verktøy i barnevernets verktøykasse.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NRKs måte å fremstille en flukt-sak på
PostPosted: Wed Aug 09, 2017 8:30 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Jeg ser det står:

Mormor ble pågrepet i utlandet
To trondheimsbarn ble tatt med av sin mor utenlands for over ett år siden. Mormoren til barna er siktet for medvirkning til grov omsorgsunndragelse.


Her kan det være greit å merke seg 3 ting:

1) Norge øyensynlig har fått utenlandsk politi til å medvirke. Det vil Norge erfaringsmessig gjøre. Ikke minst har myndighetene fått lettere spill etter at vi tiltrådte Haag-konvensjonen:
Norge vil slutte seg til Haagkonvensjonen om barnebortføring – ille utvikling for familier som forfølges av barnevernet

2) Dertil at det er gått et år siden moren og barna dro. Det er viktig for nordmenn som vil flykte unna barnevernets familiesprengning å få inn i skolten at det ikke er slik at Norge legger saken bort eller glemmer den når det er gått litt tid. Mange tror det de vil tro, for eksempel at de kan være i utlandet et par måneder og så komme hjem. De regner med at da har det "roet seg".

3) Ikke bare foreldrene, men vel så meget andre slektninger eller venner står i fare for å bli stilt for strafferett hvis de prøver å hjelpe familien. Og de får ingen mild behandling. Slike tilfeller har minnes jeg med litt mellomrom fra de siste 30 årene. Det minner meg litt om nazistenes tiltak for å få tyskere til å melde fra til Gestapo om jøder i nabolaget.

Selv om artikkel-adressen øyeblikkelig slår over til en side med abonnements-oppfordring, kan det være greit å ha den. Den ser ut til å være:
www.adressa.no/pluss/nyheter/2017/08/.../
Mormor-ble-pågrepet-i-utlandet-15127107.ece


http://adressa.alda.no/bestillpluss?
3&artRefId=15131466&aviskode=ADR&targetUrl
=https%253A%252F%252Fwww.adressa.no%
252F%253Fservice%253DpaywallRedirect%
2526articleUrl%253Dhttps%253A%252F%
252Fwww.adressa.no%252Fpluss%252Fnyheter%
252Farticle15131466.ece

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NRKs måte å fremstille en flukt-sak på
PostPosted: Wed Aug 09, 2017 1:44 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Min bestefar ble avskjediget av myndighetene. Han jobbet i politiet. Om han nektet å utføre konkrete oppgaver, eller om han bare var for lite samarbeidsvillig, vet jeg ikke.

Men jeg har alltid vært stolt av bestefar. Og ja, det var under krigen.

Det slår meg at norsk politi aldri tok noe egentlig oppgjør med samarbeidet de hadde med tyske myndigheter under krigen. Norske jøder som ble sendt til konsentrasjonsleire, ble bragt til kaien ved Akershus festning av norsk politi.

Intet oppgjør, ingen bevissthet.


I ytterste konsekvens bruker norske myndigheter politiet mot personer som ikke har god nok blikkontakt med barna.

Men vi har alle et moralsk ansvar. Dersom vi burde ha forstått, kan vi senere bli stilt til juridisk ansvar selv om vi bare har gjort som vi fikk beskjed om.

Og den dagen oppgjøret kommer, må kanskje norsk politi forklare hvorfor de lot seg bruke til henting av spedbarn på fødeavdelinger, og brukte store ressurser på å fjerne barn fra sine hjem, og å innhente rømlinger fra barnevernet, ofte uten at det forelå kriminelle handlinger.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NRKs måte å fremstille en flukt-sak på
PostPosted: Wed Aug 09, 2017 4:48 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Ellers leser jeg at faren til de to Trondheims-barna har engasjert et privat sikkerhetsselskap for å finne ut hvor barna er, for å få fortgang i prosessen med å få dem hjem til Norge.

Han kan kanskje vinne over mor, men vinner neppe over barnevernet.

Saken dreier seg om en langvarig konflikt mellom foreldrene, som begge er etnisk norske. De er altså hver for seg tilsynelatende gode nok omsorgspersoner, siden selve konflikten synes å være hovedproblemet.


Jeg er overbevist om at barnevern og rettsvesen har muligheter til å løse denne typen saker på annet vis. Ved dialog, forlik eller rettslige pålegg. Men min oppfatning er at barnevernet sitter på sidelinjen og lar det hele utspille seg for så å fiske i opprørt vann når tiden er inne.

Moren hadde jo her hovedomsorgen for barna. Barnevernet kan da si: "Mor klarer ikke å skjerme barna fra konflikten med far." Uten å løfte en finger for å hjelpe til med dette. Samtidig kan barnevernets tilstedeværelse og innspill drive konfliknivået i skyene.

Foreldrene er dessuten redde for å gjøre noe med sin egen situasjon fordi de vet at enhver eskalering av konflikten kan brukes av barnevernet til å rykke inn og ta barna. Den pressede situasjonen med barnevernet som overvåker dem går dem selvsagt på nervene. Men barnevernet har lov til å gå familier på nervene. Det er næringen deres.

Det mest skremmende øyeblikket i vår egen sak var da jeg forsto at barnevernet egentlig ikke ønsket å hjelpe. Men at de ønsket å la saken gå mot omsorgsovertakelse.

Har barnevernet her latt foreldrene slåss - kanskje helt bensin på bålet - for så å slå til i det gylne øyeblikk?

Barn kan nok ta skade av konflikter mellom foreldrene. Men de tar desto mer skade av å bli adskilt fra både foreldre og søsken.

Fylkesnemndene vet ikke dette. De lider antakelig under samme mangel på kompetanse som barnevernet selv. De tror at vedtak bare handler om å se på hjemmeforholdene barna lever under her og nå. Og lukker øynene for statistikk og forskning som viser at ingenting er mer risikabelt enn å la barn vokse opp i offentlig omsorg .


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NRKs måte å fremstille en flukt-sak på
PostPosted: Thu Aug 10, 2017 7:40 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Dette ser ut til å være samme sak igjen. Den er lukket for lesning av andre enn abonnenter, men det lille som synes av tekst, er interessant:

Bortføringssak var nær løsning i fjor
(http://www.adressa.no/nyheter/.../2017/.../Bortføringssak-var-nær-løsning-i-fjor-15131466.ece - usammenhengde adresse)
Adtesseavisen, 9 august 2017

Mor til de bortførte barna ønsket å returnere til Norge og flytte til en annen kommune for å få vurdert omsorgssituasjonen av barnevernet i en ny kommune.

Moren er trolig ikke erfaren eller innsiktsfull nok om barnevernet. Det ser ut til at hun tror kommunen de har flyktet fra, har "gjort en feil", og at barnevernet er vesensforskjellig andre steder i landet. Det er det nok mange som har trodd.
    Det er dertil meget tvilsomt om hun ville få saken vurdert av noen annen kommune enn den som har tak i dem. Myndighetene har satt igjennom at hvis folk flytter, er det fortsatt den gamle kommunen som skal ha myndigheten i barnevernssaken. Argumentet for denne ordningen er at "Den gamle kommunen kjenner jo saken så godt; en ny kommune ville måtte begynne helt på nytt med utredninger" og "Ellers flytter folk rundt i landet for å unngå barnevernet".

   

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NRKs måte å fremstille en flukt-sak på
PostPosted: Thu Aug 10, 2017 10:21 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Såvidt jeg forstår er moren kommet til "point of no return".

Hun har jo brutt loven, begått omsorgsunndragelse, og da er det dette og ikke barna som vil være fokuset fremover.

Myndighetene kan kjøpslå med henne, men de vil etter min mening ikke frafalle saken mot henne. Et håp kan kanskje være dersom slike saker foreldes etter en viss tid. Det har jeg for liten kjennskap til. Forøvrig vil det være viktig for myndighetene at hun ikke oppnår noe som helst ved å flytte utenlands med barna. Noe amnesti har jeg ikke tro på.

Det viktigste for barnevernet nå er ikke at barna har det bra, men at moren ikke vinner frem med sitt forsøk på å forhandle fra utlandet. Det foreligger jo et vedtak, og da er det jussen som har overtatt. Da dreier ikke saken seg lenger om å finne gode løsninger for barna.

Et alternativ, dersom det var mulig, måtte være å få reversert vedtaket.

Kanskje det er mulig for advokaten å få til et nytt vedtak eller dom som annulerer vedtaket om omsorgsovertakelse? Moren har jo nå vist at hun effektivt har klart å skjerme barna fra konflikten med faren. Da må jo barnevernet være fornøyd..... Jeg vet ikke om det er mulig å gjøre slike rettslige krumspring for å få til en løsning.

Noe slikt skjedde vel med Natasha og tvillingene som flyktet til Polen, men de vil uansett være utsatt om de tør å komme tilbake til Norge. Såvidt jeg vet, har politiet i deres tilfelle ikke henlagt saken om barnebortføring, bare lagt den på is.

Ellers tror jeg ikke norske myndigheter kan tåle signaleffekten av å vise ettergivenhet når folk flykter utenlands på ulovlig vis, selv om moren med rette kan argumentere med hensynet til barnas beste.

Det er mulig at moren kan forsøke å hente støtte fra myndighetene der hun nå bor, om det bare strammer seg ytterligere til. Men det kommer helt an på hvilket land, omstendigheter, landets forhold til Norge og tilfeldigheter.

Det er nok vktig at advokaten hennes får bragt på det rene om hun kan motta hjelp, støtte og besøk fra familien i Norge, uten at de blir satt på tiltalebenken. Det vil være et gode for barna.

Jeg vet ikke om det kan hjelpe henne å søke om beskyttelse, slik asylsøkere gjør i Norge.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NRKs måte å fremstille en flukt-sak på
PostPosted: Thu Aug 10, 2017 3:16 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Her en lenk til i saken:

Bestemor pågripen i barnebortføringssak

https://www.nrk.no/norge/bestemor-pagri ... 1.13633537

Bestemoren er 69 år gammel og har vel bare gjort det enhver bestemor vil gjøre for sine barn og barnebarn:

Alt.

Hun har ikke lenger plettfri vandel, men har bevart selvrespekten.


Last edited by familien-er-samlet on Thu Aug 10, 2017 3:36 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NRKs måte å fremstille en flukt-sak på
PostPosted: Thu Aug 10, 2017 3:35 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Fra samme artikkel:

"I over eitt år har dei vore hundrevis av mil unna nærmiljøet sitt, i eit land Norge ikkje har utleveringsavtale med."

Aha.

" – Kan kvinna framleis ha kontakt med dottera og borna som ho er medverka til å bortført?
    – Ja, ho kan ha kontakt med barn og barnebarn, men ho kan ikkje forlate Norge, seier Helland.
    – De er ikkje redd for at ho skal øydelegge bevis eller hjelpe dei vidare?
    – Vi vurderte det veldig nøye før ho blei lauslaten. Men vi vurderte det slikk at kontakt mellom familiemedlemmane ikkje ville medføre bevisforespillelse og difor vart ho heller ikkje varetektsfengsla."


Jeg gjetter på at politiet gjerne ser at mormoren kontakter dem på en sånn måte at politiet får nærmere kunnskap om hvor de oppholder seg; det kan gi norsk politi og barnevern bedre mulighet for å få tak i barna.

*

Jeg har tenkt litt mere på disse formuleringene:
"Bortføringssak var nær løsning i fjor
Mor til de bortførte barna ønsket å returnere til Norge og flytte til en annen kommune for å få vurdert omsorgssituasjonen av barnevernet i en ny kommune."


Hvis saken var nær en løsning, hvorfor ble det ikke noe av den, da?

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NRKs måte å fremstille en flukt-sak på
PostPosted: Thu Aug 10, 2017 3:43 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Jeg bare spør meg om denne utsultingstaktikken er lovlig. Er det ikke bra for barna å ha besøk av mormor? Er det ikke bra at noen hjelper mor og barn? Skal mor og barn skvises til sultegrensen slik at de til slutt sitter på trappen foran det norske konsulatet og trygler om billetter hjem?

Er det lovlig å inndra pass til barn og voksne som oppholder seg i utlandet? Er det lovlig å legge føringer som fratar barna muligheten til å delta i vanlig skole, dersom det er det som skjer her?

Barnas beste eksponeres her som en løgn. Moral, etikk og medfølelse finnes ikke i disse sakene. Bare et rått kjør for å få tvunget gjennom et vedtak om å bortplassere barna.

Jeg er ingen jurist. Men jeg vil tro at norske myndigheter kan bryte internasjonal lov eller menneskerettigheter dersom de med vitende og vilje forsøker å forhindre at barna får utdannelse og god omsorg mens de oppholder seg i utlandet.

Selv i krig finnes det regler man skal følge.

Jeg tenker at grunnen til at det ikke ble noen løsning i fjor, var at norske myndigheter ikke kunne gi noen garanti eller amnesti. Eller at moren forsto at risikoen ville være svært høy om hun vender tilbake til Norge, uansett hvilke lovnader som måtte være gitt på forhånd.

Mormoren må nok regne med at hun nå blir overvåket 24/7. Det som blir spennende å se, er om norske myndigheter er villige til å bryte andre lands lover for å få barna hjem. Når man går til det skritt å arrestere mormor, sier det litt om hvor viktig saken er for norsk politi og barnevern.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NRKs måte å fremstille en flukt-sak på
PostPosted: Thu Aug 10, 2017 5:04 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
familien-er-samlet wrote:
Er det ikke bra for barna å ha besøk av mormor? Er det ikke bra at noen hjelper mor og barn?

I John Hollens bok om Averøy-saken var det slik at den unge moren led av epilepsi. Hennes mor bodde rett i nærheten, og ville mer enn gjerne hjelpe til i huset og med alt som behøvdes. Barnevernet hindret det; de dikterte at hun skulle "bare være bestemor". På spørsmålet om hva det var, hadde de naturligvis ikke noe svar. Istedenfor at bestemoren fikk hjelpe til i huset, plantet barnevernet en av sine folk der, til å "observere" hvordan moren klarte barnestellet og husstellet. Gjett hva de fant ut på basis av denne "observasjonen".


familien-er-samlet wrote:
Det som blir spennende å se, er om norske myndigheter er villige til å bryte andre lands lover for å få barna hjem. Når man går til det skritt å arrestere mormor, sier det litt om hvor viktig saken er for norsk politi og barnevern.

Spennende – vel .... Les gjerne
Stavanger- / Tyrkia-saken
april 2011 - mai 2015

om familien Dündars barn. Familien hadde Arnhild Skretting som advokat. Hun var prima hele veien. Se bl.a. Barnevernssjefen lyver og fører folk bak lyset
Barna ble holdt skjult direkte imot pålegg fra tyrkisk rett, og smuglet ut av Tyrkia direkte imot pålegg fra tyrkisk rett. Av innleggene og lenkene i Forum RVB's beskrivelse fremgår det hvem som medvirket til det.

Kort om saksgangen i et innlegg fra oktober 2014.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NRKs måte å fremstille en flukt-sak på
PostPosted: Thu Aug 10, 2017 5:06 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Skrekkelig sak! Bestemoren er siktet for "medvirkning til grov omsorgsunndragelse", og har vært etterlyst internasjonalt som den verste kriminelle og forbryter:

Siterer fra samme NRK-artikkel som ovenfor:
"11. juli blei den 69 år gamle kvinna pågripen i utlandet. Etter det NRK kjenner til blei ho utlevert til Norge 20. juli, og lauslaten med meldeplikt dagen etter."

Bestemoren hadde da utholdt 9-10 dager i varetektsfengsel ett eller annet sted i verden. Jeg håper det dreier seg om et sivilisert land med humane og trygge fengslingsforhold.

Bestemoren er nå pålagt meldeplikt, og kan heller ikke forlate kongeriket Norge, ifølge politiadvokat ved Trøndelag politidistrikt Gro Helland:
"– Ja, ho kan ha kontakt med barn og barnebarn, men ho kan ikkje forlate Norge, seier Helland."

Dette er sykt. Snakk om uproporsjonal maktbruk/straff i forhold til den angivelige forbrytelsen bestemor har begått. Jeg fatter ikke at det kan finnes lovhjemmel for så sterk inngripen i bestemors bevegelsesfrihet.

Og hva er dette? Hva betyr det egentlig?
"Passa til familien er inndratt og visumet i landet der dei oppheld seg er utgått. Borna får ikkje gå på skule, men får heimeundervisning hevdar mor."

Er det mulig å inndra pass? Og hvordan skjer det i så fall? Betyr det at norske myndigheter har gitt beskjed til den aktuelle ambassade at ved søknad om fornyelse av visum skal passene til de norske statsborgerne mor + barn1 +barn2 inndras og overleveres til norske myndigheter?

Har barnevernet fratatt denne moren og barna passene slik at de hverken kan reise eller legitimere seg?

Er det mulig? Jeg vet ikke, jeg forstår ikke hva sitatet egentlig betyr.

Det er helt ufattelig hva barnevernet faktisk kan få til av ondskap og overgrep mot helt vanlige sakesløse mennesker.

Som vanlig har Fylkesmannen opprettet tilsynssak:
"I juni oppretta Fylkesmannen i Sør-Trøndelag tilsynssak mot Trondheim kommune. Dei vil granske handteringa kommunen har gjort både før og etter at mor bortførte borna sine."

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Last edited by mater familias on Thu Aug 10, 2017 5:36 pm, edited 2 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NRKs måte å fremstille en flukt-sak på
PostPosted: Thu Aug 10, 2017 5:11 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

At passene er inndratt, betyr trolig ikke at norske myndigheter har kunnet fysisk beslaglegge dem. Men de har nok sendt melding verden rundt til alle land om at passene ikke er gyldige, at barna er bortført fra Norge og at moren er kriminell gjennom dette.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NRKs måte å fremstille en flukt-sak på
PostPosted: Thu Aug 10, 2017 5:37 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
mater familias wrote:
Skrekkelig sak! Bestemoren er siktet for "medvirkning til grov omsorgsunndragelse", og har vært etterlyst internasjonalt som den verste kriminelle og forbryter:(....)Bestemoren hadde da utholdt 9-10 dager i varetektsfengsel ett eller annet sted i verden. Jeg håper det dreier seg om et sivilisert land med humane og trygge fengslingsforhold.


Ja, dette dreier seg om norske myndigheter som går bananas. Ingen tvil om det.

Er det ikke rart i grunnen, at det borgervernet som naboer i sin tid fikk istand som en felles beskyttelse mot tyver og andre kriminelle, nå har blitt et påtalesystem som på sett og vis brukes mot borgerne selv?

Min egen mor døde 69 år gammel, året før helvetet med barnevernet begynte. I ettertid er jeg glad for at hun slapp å se det som skjedde med oss, selv om vi til dags dato må si at det endte godt. Jeg vet ikke hvordan hun hadde taklet det.

En ting er sikkert. Når denne 69-åringen nå har klart seg gjennom det hun har vært utsatt for, så har hun også til gagns vist barna hva en familie er, hva lojalitet er, hva en bestemor er.

Når femti år har gått, kommer de fremdeles til å være stolt av henne.


Last edited by familien-er-samlet on Thu Aug 10, 2017 5:44 pm, edited 2 times in total.

Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]