It is currently Thu Mar 28, 2024 5:20 pm



Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject: Granskninger av barnevernet
PostPosted: Thu Jun 15, 2017 7:17 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Granskninger av barnevernet

Det er ikke slik at en hvilken som helst "granskning" av barnevernet fører noe sted hen. Vi har lang erfaring med at man kun beskjeftiger seg med formalia, slik som fylkesmennene steller med: hvor mange barn som "får hjelp", hvorvidt frister overskrides, og helt ser bort fra hvorvidt innholdet av hver barnevernssak tåler dagens lys eller er utført på basis av usanne påstander, uvederheftige "sakkyndige" rapporter, osv.

For å hindre at en konstruktiv etablering skjer av et virkelig vern for barn i Norge som er utsatt for skadelig oppførsel, har staten utstyrt seg med et lov- og regelverk som gir beskjed om at alle oppover i systemet over barnevernet selv, alle de som har makt, de "har ikke adgang til" å "gå inn i enkeltsaker". De som har slik adgang, er kun barnevernsystemets egne aktører. Man kan knapt tenke seg noe mindre funksjonelt og mere ansvarsfraskrivende. Det er nesten utrolig at man i et rimelig vel utdannet land godtar disse folkenes egne forsikringer om at det de gjør, er bra for barn, uansett hvor mange familier som kan fortelle og dokumentere det motsatte i sine saker.

Først og fremst må granskere gå inn i enkeltsaker i barnevernet, og utførlig rapportere for offentligheten hva som skjer i sakene. Det gjør man i andre "systemer" når noe går galt.

Nå foreligger det endelig et politisk vedtak om at en uavhengig granskning av enkeltsaker skal skje, i Bergen:
Politisk bråk om barnevernet i Bergen
Det er et fornuftig sted å begynne. Barnevernet i Bergen har vært svært så destruktivt mot barn og deres familier i flere tiår.

"Moltu håper at flere byer og kommuner i landet vil følge Bergens eksempel og innføre eksternt tilsyn med enkeltsaker for å bedre barneverntjenesten.
– Jeg håper dette er noe som kan spre seg utover i landet, sier hun.""

  

Kommer så Oslo etter?

Frp vil granske barnevernet i Oslo
Aina Stenersen i Oslo Frp ønsker å ha en uavhengig gransking av barnevernet i storbyen, slik Bergen har vedtatt der, og mener flere byer bør gjøre det samme.
nrk Norge, 15 juni 2017

"Mandag hadde Moltu møte med Stenersen i Oslo, der de var enige om at det er alvorlig at Den europeiske menneskerettighetsdomstol skal se på ni norske barnevernssaker. De mener at den økende kritikken fra inn- og utland mot barnevernet må undersøkes."

Stenersen sier hun vil foreslå i Oslo bystyre at de også vedtar gransking av barnevernssaker.
   – Jeg vil også oppfordre andre byer til å følge etter. Det er viktig at storbyene reiser seg og går foran i et felles løft, sier hun.


  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Granskninger av barnevernet
PostPosted: Thu Jun 15, 2017 2:10 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Aina Stenersen (Frp) og Marita Moltu (KrF) vil granske barnevernet
Bergen har vedtatt uavhengig gransking av barnevernet. Nå vil Frp at Oslo skal gjøre det samme
- Viktig at storbyene reiser seg.
Dagbladet, 15 juni 2017


"- Jeg vil også oppfordre andre byer til å følge etter. Det er viktig at storbyene reiser seg og går foran i et felles løft. Å få vite mer om hvor skoen trykker i barnevernssaker, kan da ikke være annet enn positivt. Kommunen må sørge for at barnevernet har nok ressurser til å gjøre jobben sin, men det handler ofte også om ledelse. Både ledelse av den enkelte tjenesten og god og ansvarlig forankring av barnevernet i kommunens øverste administrative og politiske ledelse, sier Aina Stenersen... "

Det virker ikke særlig innsiktsfullt å snakke igjen om ressurser og ledelse. Vi får håpe det i praksis blir noe annet.

*

Det samme her:

Vil granske barnevernet i Oslo
Kommunal Rapport, 15 juni 2017

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Granskninger av barnevernet
PostPosted: Thu Jun 15, 2017 2:43 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Vil bare kaste inn at politikernes plutselige interesse for barnevern er økonomisk motivert. Og det er ikke noe galt i det, ikke på dette området.

Ett raskt google-søk ga ingen bekreftede tall, men for noen år siden passerte de totale barnevernskostnadene 10 milliarder kroner. Mener å ha hørt at de nå er passert 20 milliarder.

En stor andel av de 20 milliardene skal fordeles ut på kommunene. Det er mye penger det.

Får håpe at kommunene nå oppgraderer kunnskap og ledelse, slik at de blir i stand til å forvalte velferdsmidlene fornuftig og til nytte for befolkningen.

De kan neppe gjøre det verre enn Trommald og Bufdir.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Granskninger av barnevernet
PostPosted: Sat Jun 17, 2017 10:02 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Barnevernet i Giske

Jeg har fått bekreftet at det allerede er noen som har foreslått granskning av enkeltsaker for kommunestyret i Giske, men at oppfordringen omgående er blitt kvalt: Kommunestyret vil ikke ha noen drøfting av forslaget.

Det er mulig at det kommer rapporter om dette i lokalavisen Øy-Blikk.



  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Granskninger av barnevernet
PostPosted: Sun Jun 18, 2017 10:41 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Marianne Haslev Skånland:
Granskninger av barnevernet
Forum Redd Våre Barn, Marianne Skånlands hjørne, 18 juni 2017

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Granskninger av barnevernet
PostPosted: Mon Jun 19, 2017 9:26 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  


Partiet Demokratene oppfordrer til granskning av enkeltsaker i Kristiansandregionen


Demokratene i Norge:
Ber kommune granske barnevernet
Demokratene, 19 juni 2017

"Det norske barnevernet har fått hard internasjonal kritikk det siste året. Det har vært skarpe reaksjoner på at foreldre blant annet fra Tsjekkia og Romania har fått fratatt sine barn på syltynne grunnlag, og norske medier har også begynt å reise søkelyset mot en praksis som kan være menneskerettighetsstridig. Bystyret i Bergen har nylig fattet vedtak om det iverksettes en ekstern gjennomgang av minimum fem enkeltsaker fra barnevernet i Bergen. Nå foreslår Demokratenes gruppeleder i Kristiansand, Vidar Kleppe, at det samme må gjøres i hans kommune.

Interpellasjonen som ble vedtatt i Bergen kom fra bystyrerepresentanter fra partiene: To i KrF, en i AP, SV, FrP og Høyre og flertallsforslaget som ble vedtatt hadde følgende ordlyd: "Bystyret ber om at det iverksettes en ekstern gjennomgang av minimum fem enkeltsaker fra barnevernet i Bergen, der man ser på prosessene fram mot vedtak beslutninger tatt i barnevernet, vurdering av metode og videre anbefaling".

Den europeiske menneskerettighetsdomstolen har bestemt at den nå skal granske ni norske barnevernssaker grunnet den økende kritikken fra inn- og utland. Flere partier i Oslo ønsker nå å følge opp vedtaket i Bergen ved å få en uavhengig gjennomgang av sitt eget barnevern.

Vidar Kleppe har derfor sendt en interpellasjon til byens ordfører, som vil måtte svare på følgende spørsmål: Vil ordføreren støtte et forslag fra Demokratene om en ekstern gjennomgang av minimum fem enkeltsaker fra Barneverntjenesten for Kristiansandregionen?"




Jevnfør også
Demokratenes program for barnevern

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Granskninger av barnevernet
PostPosted: Tue Sep 26, 2017 12:44 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Bergen:

Utsetter barnevernsgranskning
Ny rapport kommer med krass kritikk av barnevernets kontrollrutiner. Samtidig ønsker flere bystyrepolitikere å gjennomføre gransking av enkeltsaker i barnevernet. Byrådet avventer.
Bergens Tidende, 26 september 2017

"JOBBER: Helsebyråd Vigdis Gåskjenn mottar rapport fra Deloitte som kritiserer hvordan kommunens kontrollrutiner innenfor barnevernet fungerer. Hun sier de jobber mye med dette, og forbedringer er på vei."


Artikkelen kan bare leses av abonnenter.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Granskninger av barnevernet
PostPosted: Tue Jan 02, 2018 9:42 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Lokalpolitikar opplever stengde dører om barnevern
Ina Giske (Frp) opplever at det vanskeleg for lokalpolitikarar å finne ut om barnevernet gjer ein god jobb. Leiaren i kontrollutvalet opnar for gransking.
Sunnmørsposten, 2 januar 2018

(Bak betalingsmur.)

Dette gjelder Giske kommune, jf ovenfor i tråden.

Men kjære Ina Giske, det er ikke på langt nær så vanskelig som du lar deg overtale til å tro at det er. Du får gå rett til rammede familier. Ingen grunn til å tro på andre politikere, kommune-administratorer, barnevernet selv, eller ymse granskere (som neppe vil gjøre så mye mer enn fylkesmannen gjør: sjekke formalia og styre langt unna det reelle innholdet i det barnevernet gjør og hva det påfører familiene). Mere grunn til å fete tillit til hva familiene, deres vitner og hjelpere kan berette.
    Og så kan du jo kaste et blikk på barnevernets lærestoff, så ser du hva programmet er når det gjelder å "hjelpe" barn og familier.

  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Granskninger av barnevernet
PostPosted: Tue Jan 09, 2018 9:12 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Nå skal Barnevernet i Bergen under lupen
- Når kritikken har vært så massiv de siste årene, synes jeg det er oppsiktsvekkende at ikke noen har tatt tak i dette før, sier Marita Moltu (KrF).
Norge IDAG, 8 januar 2018

"Det blir granskning av barnevernet i Hordaland i 2018. Marita Moltu (KrF) mener dette er til barnas beste."

"For å få bedre kvalitet, må man lete etter feil og finne måter å rette opp i disse slik at man unngår at feilen gjentas, mener hun.
- Vi har tidligere brukt flyhavarier som en metafor. Det har vært avgjørende for flysikkerheten at man har undersøkt de flyene som har havarert for å finne feilen og rette opp der det sviktet. På samme måte mener jeg det er helt nødvendig å gå gjennom noen av de enkeltsakene som har vært klaget inn til Byombudet, sier Moltu."


"Moltu forteller at hun jevnlig får høre rystende historier om hvordan familier og barn er blitt møtt av Barnevernet. Hun viser også til at flere historier har vært omtalt i media og at Byombudets årsmeldinger de siste tre årene bekrefter bekymringen. Hun mener kritikken ikke lenger kan ignoreres, selv om mange i Barnevernet gjør en god og nødvendig jobb innen et krevende felt."

"Kan koste karriere
- Det er på høy tid at politikere setter seg ned og er villige til å se på hele Barnevernet. Man snakker ikke om sakene der Barnevernet gjør feil. Da blir det fort taust, og ingen i Barnevernet vil lytte til de historiene. Det er alvorlig. Når kritikken har vært så massiv de siste årene, synes jeg det er oppsiktsvekkende at ikke noen har tatt tak i dette før, sier Moltu."


"- Hvorfor koster det så mye å stå opp i denne saken, tror du?
- Det er ikke politisk korrekt. Du blir fort stemplet som barnevernshater, noe som er helt uforståelig. Jeg er en venn av Barnevernet, men jeg vil at alle skal få rettferdig behandling. Det er en del hersketeknikker i sving når man kommer inn på dette temaet, for å fortie debatten. Man skjuler seg bak taushetsplikten og ønsker ikke å gå inn i enkeltsaker. Jeg opplever at veldig mange politikere er konfliktsky, sier Moltu."



  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Granskninger av barnevernet
PostPosted: Sat Jan 13, 2018 9:32 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Giske kommune igjen

Ina Giske, kommunestyrerepresentant (Frp), Giske kommune:
Barnevernet – eit vern for kven?
http://www.smp.no/meninger/2018/01/10/Barnevernet-–-eit-vern-for
-kven-15884608.ece
I Giske kommunestyre og i andre folkevalde organ sit det langt fleire disiplar som er redde for mykje. Mellom anna å gjere jobben sin som beskyttar av dei svakaste i samfunnet – barna
Sunnmørsposten, 10/11 januar 2018

"Mange har kanskje registrert at eg er kritisk til manglane norsk barnevern dessverre lid under. For min del blir det litt ekstra trist når min eigen statsråd, Solveig Horne i barne- og familiedepartementet er øvste leiar. Når det er sagt, er ein statsråd avhengig av å ha tillit til at kommunane ho leier, gjer jobben sin.
    Eg har ved fleire høve fortalt ho at slik er det ikkje over alt, og det tek ho på største alvor. Giske er ikkje eit unntak, og det er ho informert om."


"Bekymringsmeldingar – på barnevernet
    Som medmenneske og politikar valt av folket, kviler det eit stort ansvar på mine skuldrer. Eit ansvar eg sjølv føler på kvar gong eg blir kontakta av dei som kjenner at forvaltninga ikkje gjer jobben sin.
    Dei siste åra har eg blitt fortalt hjarteskjerande historier. Historier eg har involvert meg i, brukt mykje av mi og familien min si tid på å sjekke – ja, dobbeltsjekke."


"Bukken og havresekken?
    I Sunnmørsposten førre onsdag lova han [leiar avkontrollkomiteen i Giske kommune, Gunnar Morsund] å ta bekymringane frå innbyggjarar i Giske kommune på alvor, noko fylkesmannen nekta å gjere. Morsund ønskjer ein forvaltningsrevisjon av barnevernet i Giske – altså gjer barnevernet ein god jobb?
    Det spørsmålet turte ikkje fleirtalet i Giske å stille."


"John Ingolf Alvheim
.... Dessverre hadde han mista all si tru på dei som skulle stå barna og deira familiar nærast i krise – barnevernet. Dette er over 20 år sidan. Eg og mange fleire med meg skulle ønske at systemet hadde snudd og Alvheim sine ord hadde blitt gjort til skamme."
... John I. Alvheim forfatta ti bod, ved sida av dei ti bod han sjølv forfekta som ein sterkt kristen person. Hans ti bod var å halde seg langt borte frå barnevernet sitt søkelys.



Ina Giske er en modig maur, tydeligvis. Naturligvis får hun motbør:

Roar Dyb-Sandnes og Sven Inge Molnes, leiear og nestleiar av Helse- og omsorgskomiteen i Giske:
Full tillit til barnevernet
http://www.smp.no/meninger/ytring/2018/01/11/«Full-tillit-til-barnevernet»-15891065.ece
Vi har registrert at Ina Giske frå Frp i Giske har uttalt seg til Sunnmørsposten om barnevernet i Giske kommune. Dette har ho sjølvsagt full rett til å gjere. Vi finn det likevel nødvendig å gjere det klart at vi ikkje deler Ina Giskes oppfatning av verkelegheita.
Sunnmørsposten, 11 januar 2018

"Under siste møtet i komité for helse og omsorg var barnevernstenestene tema.
    Her møtte leiinga for barnevernet politikarane. Dei hadde ein grundig gjennomgang av arbeidet dei utfører, også strategisk og metodisk. Også ordføraren i Giske deltok på møtet."


"Under siste møtet i komité for helse og omsorg var barnevernstenestene tema.
    Her møtte leiinga for barnevernet politikarane. Dei hadde ein grundig gjennomgang av arbeidet dei utfører, også strategisk og metodisk. Også ordføraren i Giske deltok på møtet."


*

"Heilt uavhengig av kva Ina Giske måtte meine om barnevernstenestene i Giske, vil vi slå fast at Giske kommune har eit godt barnevern bygd på fagleg kunnskap."

Ja, mine herrer, det er nok nettopp det det gjør. Har dere noen gang kikket på hva dette faget bygger på og doserer til studentene, av uholdbare 'teorier' og ødeleggende holdninger og meninger?

"Vi har 100 prosent tillit til det arbeidet som vert lagt ned og byggjer det på tilbakemeldingar frå fagorgan."

Spørsmålet er ikke om man har tillit, og jobben er ikke gjort ved å erklære at man har tillit. Spørsmålet er hva tilliten hviler på, om grunnlaget er pålitelig. Når man har ansvar, kan man delegere den praktiske utøvelsen nedover, men man kan ikke delegere seg bort fra ansvaret for godt. Når det som gjøres i praksis ikke fungerer, ligger ansvaret fortsatt der det lå før delegeringen. (Jf om "Panama-dokumentene" her.)

*

"Dei synspunkta som er kjem fram i artikkelen i Sunnmørsposten, er frå ein politikar og ikkje representativt for oss i komiteen."

  
Leder og nestleder av Helse- og omsorgskomiteen i kommunen er ikke enig i at noe de har ansvar for og omhyggelig skulle styre – barnevernet – ikke hjelper men skader noen i befolkningen de skal tjene. Som argument for sitt syn og bevis for at alt er utmerket, snakker de med barnevernet selv. De har tillit til alt barnevernet sier og gjør, fordi de snakker med "fagorgan".
    De henviser også til andre i komitéen, så også disse føler seg vel truffet. Ina Giske betegnes som "ein politikar".

Dyb-Sandnes og Molnes' holdning var forutsigbar, og slik som dette vil de fortsette. Det er blitt slik i norsk tankegang at ved enhver kritikk griper de ansvarlige til å sjekke om formelle prosedyrer er fulgt. Hvorvidt disse formelle prosedyrene garanterer at realitetene bak er fornuftige eller riktige, skyr man unna å stille det aller minste spørsmålstegn ved. Hele konstruksjonen 'administreringen av fedrelandet' betraktes som et underfullt perfekt system, må vite.
    Det er ikke mye som kunne være like avslørende for den miserable situasjon Norge har plassert seg i, med sin utrolige formalisme, og med sin tiltro til alt offentlig ansatte og betalte aktører sier om seg selv og sin 'faglighet'.

Som Marita Moltu sier det i forbindelse med arbeidet for å få til en reell granskning av barnevernssaker i Bergen: "Det er en del hersketeknikker i sving når man kommer inn på dette temaet, for å fortie debatten. Man skjuler seg bak taushetsplikten og ønsker ikke å gå inn i enkeltsaker. Jeg opplever at veldig mange politikere er konfliktsky, sier Moltu."

De er vel redde, Marita Moltu. Som eksempelvis politikere og administratorer i Giske kommune, som ikke vil konfronteres med at hver av dem har sin del av ansvarets for at folk som kommer til Ina Giske har hjarteskjerande historier å fortelle, i sin nød og sitt håp om at hun kan hjelpe dem mot alle formalistene.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Granskninger av barnevernet
PostPosted: Wed Jan 24, 2018 9:03 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Ina Giske, kommunestyrerepresentant i Giske (Frp):
Barnevern
«Er full tillit ei sunn haldning?»

http://www.smp.no/meninger/ytring/2018/01/18/
«Er-full-tillit-ei-sunn-haldning»-15929379.ece
Sunnmørsposten, 18 januar 2018

"Det som for meg blir uforståeleg, er at når eg ønskjer at ein viktig instans som barnevernet skal sjekkast for systemsvikt blir eg møtt med tausheit og motstand. At dette i tillegg blir oppfatta som mistillit er berre trist. Men når eg siste to åra har mottatt mange meldingar frå innbyggjarar som eg opplever bekymringsfulle, meiner eg det er grunn til å stille spørsmål, og det har eg gjort både i kommunestyre og formannskap. Når ein møter slik motstand begynner ein jo å lure på kvifor? Dessutan har jo vi mange døme rundt om i landet på at ting ikkje fungerer slik dei skal."

"Når eg som folkevald blir kontakta av innbyggjarar som ønskjer at eg som politikar skal sjå nærare på saker som arealplanar, skule eller barnevern, held det ikkje å fortelje dei som har valt meg at det er unødvendig – for eg har «100 prosent tillit» til systemet."

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Granskninger av barnevernet
PostPosted: Wed Jan 24, 2018 9:17 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 

Mer argumentasjon angående Ina Giskes initiativ:

Kari Alvhild Haram, Valderøy:
«Barnevernet i Giske - eit plettfritt barnevern?»
http://www.smp.no/meninger/2018/01/24/«Barnevernet-i-Giske-eit-plettfritt-barnevern»-15959998.ece
Det er med undring ein les korleis leiarane i Giske kommune rankar seg saman i eit felles forsvar av eit plettfritt barnevern.
Sunnmørsposten, 24 januar 2018


Et utmerket innlegg. Kari Alvhild Haram griper, helt riktig!, fatt i det fenomen at når politikere og offentlige aktører skal "undersøke" klager, snakker de med andre politikere og offentlige aktører. Og da får de høre "kor nøgde fagetatane er med kvarandre"!

"Leiarane i Pleie og omsorg i kommunen vel å lytte til barnevernet sine tilsette. Dei bør vere meir audmjuke og ta høgde for at urett kan skje. Nettopp dei skulle vere dei fyrste til å lytte til historiene til desse som frå før er i ein vanskeleg livssituasjon. Berre ved å sjå realitetane i augo kan rettstryggleiken for innbyggjarane verte sikra!"

"Ina Giske har blitt kontakta av familiar i kriser som meiner seg utsette for urett handtering. Då er det bra at ho tek dei på alvor, lyttar og ynskjer fokus på enkeltsaker. Sjølv kjenner eg til ei sak der barnevernet sette i verk forhasta tiltak. Her har dei visst omsider slått retrett, men altfor seint. For alle desse skadelidne hjelper det svært lite å få høyre om kor nøgde fagetatane er med kvarandre, og med barnevernet sin innsats i Giske.
    Både barnet og dei føresette må møtast med velvilje og forståing viss ein skal få i gang endringar til det betre, elles vil kriser eskalere. Mistillit og strid står i vegen for adekvat hjelp. Går det prestisje i barnevernssaker, står sanninga for fall."

*

Kari Alvhild Haram viser til en artikkel av Tone W. Trøen. Jeg finner den ikke på nettet i Sunnmørsposten, men det er sannsynligvis den samme som her:

Tone W. Trøen,
stortingsrepresentant for Høyre og leder av familie- og kulturkomiteen:
Et barnevern med kjærlighet
http://www.vol.no/meninger/2018/01/11/
Et-barnevern-med-kjærlighet-15886325.ece
– Samfunnets oppgave er å se hvert enkelt barn som selvstendig individ med egne rettigheter og muligheter, skriver Tone W. Trøen, leder av familie- og kulturkomiteen på Stortinget.
Andøyposten, 11 januar 2018

Haram viser også til Marit E. Larssens innlegg:

Marit E. Larssen, rådmann i Giske:
"Eit styrka barnevern"
http://www.smp.no/meninger/ytring/2018/01/16/
«Eit-styrka-barnevern»-15917304.ece
Sunnmørsposten, 16 januar 2018


*

Andre enn Trøen og Larsen som også har ilt til og "forsikret", samt kalt på større ressurser:

Eldar Høidal, kommunestyrepolitikar i Sykkylven:
«Barnevernet vernar born»
http://www.smp.no/meninger/ytring/2018/01/14/
«Barnevernet-vernar-born»-15905153.ece
Kommunepolitikar Eldar Høidal meiner barnevernet må få meir ressursar.
Sunnmørsposten, 14 januar 2018

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Granskninger av barnevernet
PostPosted: Thu Feb 22, 2018 4:51 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Enda en kommune hvor noen politikere vil ha endring:

Ønsker åpenhet rundt barnevernssaker
På formannskapsmøtet i Tysvær på tirsdag ble det vedtatt å gjennomføre en internkontroll av barnevernet og samarbeidende tjenester i kommunen.
Haugesunds Avis, 21 februar 2018

"Randi Iren Rettedal (Frp) ønsker at saken legges frem for kommunestyret for behandling.
    – Det er kommunestyret som har det øverste ansvaret i kommunen, da må de få lov til å si noe også. Jeg mener vi må løfte saken opp til kommunestyret for å inkludere og for å få mer åpenhet, sier Rettedal."


"I dag står barnevernslederen alene om et stort ansvar og kommunen er avhengig av at denne personen gjør alt rett. Dette vil Rettedal endre på."

"Vedtaket
De fleste forslagene til rådmannen gikk gjennom, med noen små endringer.
Her er vedtaket:
1.   Tysvær formannskap tar rådmannen sitt opplegg for internkontroll av barnevernet og samarbeidende tjenester i Tysvær kommune til orientering.
2.   Kommunen ved rådmannen rådført med ordfører, knytter seg til et uavhengig «ekspertutvalg» som sammen med rådmannen er ansvarlig for gjennomgang av systemer og rutiner, samt utvelgelse og ettersyn av enkeltsaker. (Presisering fra Høyre)
3.   Det tas sikte på at levekårutvalget og formannskapet skal få presentert resultatet av internkontrollarbeidet inne utgangen av 2018.
4.   Funn og vurderinger i internkontrollen blir forutsatt tatt inn i kommunens videre arbeid med utvikling og forbedring av systemer og rutiner som skal sikre barnets rett til omsorg og beskyttelse og gode oppvekstforhold for barn og unge i Tysvær.
5.   Tysvær formannskap ber rådmannen legge frem en sak der delegering av søksmåls- og ankekompetanse på vegne av kommunen blir vurdert i delegasjonsreglementet. (Nytt punkt)"


*

Kommentar fra meg lagt inn under artikkelen:
Marianne Haslev Skånland:
Utmerket, Rettedal & co. Her gjør Tysvær forsøk på å være blant de første til å kjøre igjennom ansvarlighet og rettssikkerhet? Mens politikere stort sett klamrer seg til ordninger som mildest talt forårsaker katastrofer for familiene i Norge. Mon tro om Randi Iren Rettedal kjenner Ina Giske i Giske, Marita Moltu i Bergen, og Aina Stenersen i Oslo? (flere innlegg om hva de har prøvet å få i stand her:
"Granskninger av barnevernet")
    Pass ellers bare på at punkt 2 i forslaget ikke blir slik at de "uavhengige ekspertene" blir de samme som hele tiden sitter og styrer barnevernets ideologi og aksjoner slik som de er i dagens Norge. Og rådmannen bør ikke ha stemmerett, knapt uttalerett. Det bør derimot familiene. Rådmennene i Norge oppfatter, nesten uten unntak, sin oppgave når det gjelder kommunens barnevern å være å verne og rose de ansatte og avvise klager fra familier.
    For moro skyld: Her er et fullstendig politisk U-korrekt forslag:

"Politisk program for barnevern på lokalplan"

    

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Granskninger av barnevernet
PostPosted: Fri Mar 02, 2018 6:31 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Og her en nyhet fra Bergen, hvor barnevernet også skal granskes:

Årelange problem i barnevernet: Mishandla barn måtte venta i månadsvis
https://www.nrk.no/hordaland/arelange-p ... 1.13940850

Tja, hvorfor er det slik?

Forklaringen er ganske enkel; barnevernets ansatte synes ikke det er særlig sexy å håndtere saker som de har tilstrekkelig opplæring til å håndtere. De vil heller begrave seg i sakene hvor de kan spekulere, stigmatisere, og fordype seg i det "barnevernfaglige". De ønsker å ha en intellektuelt utfordrende og dertil givende jobb.

Det er ikke noe intellektuelt utfordrende ved barn som blir slått helseløse av sine alkoholiserte foreldre, eller som blir etterlatt i foreldrenes spy i bleier fra i går. Det er opplagte saker som barnevernet antakelig ikke er særlig interesserte i.

Er det noen som tror at barnevernet i Bergen har så mye viktig arbeid at de ikke har kapasitet til å undersøke meldinger om barn som blir utsatt for alvorlig vold eller annen reell omsorgssvikt?

Til gjengjeld vet jeg om saker i Bergen hvor et barnevern finner det opportunt å anvende sin eksklusive barnevernfaglighet til å ødelegge oppegående familier, med støtte fra sakkyndige som stort sett er enige med barnevernet.

Fylkesmannen burde jo ha refset barnevernet og sagt det som det er: Bruk tiden på reell omsorgssvikt, og ikke på å konstruere saker, delvis gjennom å fra første dag skape konflikt og mistillit i forhold til "brukerne", det vil si alle oss som må utholde alt det meningsløse fra den kanten. Og politikerne burde ha fulgt etter, og skulle selvsagt ha blandet seg i barnevernets arbeid og disposisjoner, og sørget for at barnevernet hadde nok midler til det nødvendige. Men ikke til det unødvendige som dessverre dominerer barnevernets aktiviteter.

Strategien i barnevernsetaten er ganske gjennomskuelig: "I 2012 slo barnevernssjefen ved Årstad barnevernsteneste i Bergen alarm: Meldingar om barn som hadde vore utsette for omsorgssvikt og grov vald hopa seg opp."

Barnevernet over hele landet klager sin nød, og sier at de har for få ressurser. Samtidig oppfordres alle innbyggere i Norge fra naboer til skoler og helsevesen om å sende bekymringsmelding for den minste ting. Slik driver barnevernet og påfører seg selv smerte slik at de skal se overarbeidet og desperate ut.

De har nemlig ett stort problem som de stadig må håndtere og kompensere: Befolkningen skriker ikke etter mer barnevern. Etterspørselen etter mer barnevern kommer bare fra en kant, og ingen annen:

Fra barnevernet selv.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Granskninger av barnevernet
PostPosted: Sun Oct 28, 2018 12:17 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Barnevernsgransking utsatt
Bergenspolitikerne skulle få en ekstern gransking av ti barnevernssaker før utgangen av året var omme. Det rekker ikke byrådet.
Bergens Tidende, 16 oktober 2018

"VENTER: Marita Moltu (PDK) og resten av bystyret må fremdeles vente på den eksterne granskingen av barnevernet som byrådsleder Harald Schjelderup (Ap) skal levere"


Artikkelen ligger bak betalingsmur.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]