It is currently Thu Mar 28, 2024 12:51 pm



Post new topic Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: En 14-åring, Tonje (etterhvert eldre) skriver
PostPosted: Mon Apr 17, 2017 9:53 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

En fjorten-åring skriver dette på sin blogg. Det er henne derfor antagelig ikke imot at det legges ut en lenke til det:

Det blir feil at jeg skal få st(r)aff
toonje.blogg, 13 april 2017

"Jeg synes det er sykt urettferdig at jeg må få straff når det ikke er hos oss det feiler noe. Det er barnevernet i Sauda som skulle fått staff men nå er det jo jeg som må lide. Jeg vet ikke hva jeg har gjort for å fortjene dette? Barnevernet kan gjøre og si hva enn de vil, og likevel bli trodd på. Men jeg vet hva som er sannhet i min sak og det skal vise seg med tiden."

"Dette er blir helt feil at jeg må oppleve dette, faen det gjør bare vondt hver eneste dag jeg er her i det jævla beredskapshjemmet. Jeg klarer ikke takle det, jeg trenger å være hjemme sammen med de jeg er glad i og ikke være helt ute i ødemarka. Jeg har jo ingen her og ikke en gang vennene mine kan møte meg fordi det er så jævlig langt unna Stavanger. Jeg vil bort herfra! Jeg synes det er så jævlig urettferdig at jeg må være her når det er barnevernet i Sauda som skulle fått straff for å være så falsk, gjemme seg bak loven og bryte sine egne regler, komme med trusler og trakassere oss."

Tonje
14, Stavanger

Tonje - 14 - Stavanger

  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: En 14-åring skriver
PostPosted: Tue Apr 25, 2017 8:04 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Tonje:
Hælvete
toonje.blogg, 24 april 2017

"Idag er det Mandag og dette er enda en drittdag som vil vare helt til jeg kommer hjem igjen. Jeg savner Stavanger sykt mye, familien og venninnene mine så jævligt. Jeg vil ikke gråte mer men jeg gjør det likevel, jeg vil ikke være på dette dritt stede men hva skal jeg gjøre da, jeg vil ikke være det barnet som gir stjerne i boka til barnevernet i Sauda for godt utført arbeid da dette arbeidet er basert på løgn og usannheter. Dette suger så jævligt. Dette er et helvete som kanskje aldri vil bli bra igjen. Det er lange og kjedelige dager uten familie og venner og jeg orker ikke dette."

"Jeg går for tiden ikke på skole nå som jeg er her i veggli, buskerud fordi jeg ikke føler meg trygg og jeg er redd. Jeg klarer ikke konsentrere meg eller vær rolig fordi jeg har så mange tanker i hode med alt dette med barnevernet så skjer, det blir rett og slett for mye for meg. Jeg vil bare konsentrere meg om og få komme hjem til min egen familie og mine venninner for det er i Stavanger jeg hører til og vil bo."

Barnevernet med Mari Trommald i spissen uttaler jo at de er så bekymret fordi barnevernsbarn gjør det dårligere på skolen enn andre. Barnevernet skal ifølge dem drive mer barnevern! for å bøte på dette.

"Jeg kommer ikke til å gi meg, jeg skal stå på mitt og det vil jeg stå på for alltid. Jeg føler at det blir dumt å miste så mye læring men det skal barnevernet i Sauda få stå til ansvar for det de har gjort."

"Jeg synes det er så jævligt uretferdig det barnevernet i Sauda gjør mot meg, mot min familie. De er faen meg ikke gode i hode og det har jeg jo visst lenge men uansett, er de født i går eller. Burde fått seg en plass på et psykiatrisk sykehus."

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: En 14-åring skriver
PostPosted: Fri Apr 28, 2017 3:53 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Tonje:
Får ikke sove
toonje.blogg 27 april 2017

"Jeg savner pappa, brødrene mine og venninnene mine og Stavanger noe jævligt og jeg vil hjem nååå. Jeg orker ikke stå opp vær dag og føle at jeg ikke er hjemme oss familien min og at jeg ikke kan spise frokost med dem for jeg pleier jo alltid det."

".. jeg sier min mening hele tiden men for barnevernet så gå det inn og ut det andre øre ..."

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: En 14-åring skriver
PostPosted: Sat Apr 29, 2017 6:40 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Toonje har til nå skrevet mange innlegg om barnevernet og sin og familiens situasjon. De står nedover bloggens hovedside, og de 10 nyeste er listet opp i høyre marg på hovedsiden. Hun er øyensynlig satt i beredskapshjem for annen gang.

Toonje
toonje.blogg.no, 7 april –

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: En 14-åring skriver
PostPosted: Sun Apr 30, 2017 10:08 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
"Du må si til barna dine at barnevernet ønsker at de skal få en ny mamma og pappa, og at det kommer en dame til skolen som skal spørre dem hva de ønsker. Men barna dine kommer jo til å si at de ikke ønsker ny mor og far!"

Dette ble sagt av saksbehandler i vår egen sak, en stund før saken skulle opp i Fylkesnemnda. Saksbehandler var altså helt klar på at barna våre nok ikke ville ha noe ønske om å flytte bort fra mor og far.

Barnevernets filosofi er at bare barnevernet vet barnets beste, og at barna ikke selv forstår hva som er godt for dem. Det kan også være en av grunnene til at barn sitter i barnevernets omsorg og savner familie og venner.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: En 14-åring skriver
PostPosted: Mon May 01, 2017 6:56 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 

Første 17. mai uten familien
toonje.blogg, 1 mai 2017

"Jeg lurer på hvordan hele mai måneden kommer til å bli uten familien min vertfall på 17. mai og jeg hadde gleda meg så mye til å feire 17. mai med familien og i Stavanger igjen. ....
   Det blir jo så trist, merkelig og rart og ikke feire 17. mai med familie og venner hvis du skjønner..."



Det er svært mange barn i barnevernet som er særlig ulykkelige i høytider og ved store dager. Barnevernet er oppsatt på at da skal fosterbarn ihvertfall ikke få komme hjem eller få besøk eller samvær med familien.
   I 'barnefaglige prinsipper' heter det seg at 'barna bør feire slike dager i det miljø hvor de har sin daglige omsorg'. Som om det er naturlig! I virkelige familier er det ofte tvert imot: På spesielle dager besøker man besteforeldre eller får besøk av familie og venner man sjelden ser til daglig.
   Barnevernets virkelige motiv er selvfølgelig å hindre at barna og familien får gi utløp for sine naturlige følelser av samhørighet og kjærlighet ved slike anledninger. De skal ikke ha slike samvær å glede seg til, ikke ha minnene om slike anledninger å tenke tilbake på og leve på i ettertid. Barnevernets vanlige måte å arrangere de samværene på som de ifølge vedtak og dom er forpliktet å la barna og familien få, er å gjøre dem så ukoselige og triste som mulig, gjerne på ukoselige steder og med konflikter, og å avbryte dem hvis barna eller foreldrene sier eller gjør noe som støtter familiebåndene. – Sadisme, spør du meg.

  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: En 14-åring skriver
PostPosted: Fri May 05, 2017 6:57 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Tonje lengter til faren og brødrene kommer, og er nok en gang bitter på barnevernet i Sauda:

Mobbe kommune
toonje.blogg, 5 mai 2017

"I Dag så kjører pappa og brødrene mine for å besøke meg i veggli, det tar 8 timer med bil så de er ikke framme før midt på natten. Jeg får ikke se dem før i morgen da det er Lørdag og jeg får bare være med dem 8 timer, det er litt lite men bedre enn ingenting da. Jeg gleder meg veldig til å se dem igjen fordi jeg har savna dem kjempe mye da jeg ikke er vandt til å være så lenge borte fra familien. Jeg kommer til å gi en stor klem og kanskje gråte litt også siden jeg savner dem sånn. Jeg hater å være borte fra familien, det får meg til å føle meg dårlig."


Generelt er jo barnevernets resonnementer utrolige. Tror de Tonje oppfatter dem som hjelpere? Og hvis ikke, tror de at hun finner seg i å straffes av dem på denne måten uten at det influerer negativt på hennes holdning til samfunnet?

Det ser ut til at ideologien om at biologisk familie ikke spiller noen rolle for barn, gjennomsyrer vide kretser i dagens Norge, og selvsagt barnevernet og alle deres hjelpere.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: En 14-åring skriver
PostPosted: Wed May 10, 2017 2:47 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Tonje:
Besøksdag
toonje.blog, 7 mai 2017

"Vi fikk 8 timer samvær så jeg var sammen med dem fra 10 til 18 og vi spilte ball, spilte kortspill, gikk tur og spiste både frokost og middag og det var veldig hyggelig. Jeg ønsker så gjerne å komme hjem igjen. Vite at når jeg står opp så kan jeg bare gå på kjøkkenet å ta meg noe mat og spise med familien min uten å være redd. Og at jeg alltid kan ha mulighet til å snakke med pappa eller brødrene mine når som helst og om hva som helst. Det er deilig å snakke med noen vertfall noen som jeg stoler 110 % på å det er familien min. Jeg har jo gode venninner også som jeg stoler på, og det er deilig å snakke med noen sånn at man kommer på andre tanker å litt sånn men det er jo ikke alltid like enkelt."

Mari Trommald er tilsynelatende overrasket over at "ny forskning" viser at det ikke går så bra med fosterbarn på skolen. Derfor, mener Trommald, må barnevernet herse mere med dem! Her er Tonjes opplysninger:
"Jeg er lei av å kjempe men jeg vil aldri gi meg for familien min er så viktig for meg. Men hvis jeg/vi slapp å ta opp denne kampen så kunne vi ha prioritert mange andre ting. Jeg kunne for for eksempel tenkt litt mer på skolen og hva jeg vil gjøre med livet mitt fram igjøna men det er så vanskelig å tenke på skole og sånt når det fucka barnevernet er i bilde."

"Jeg har prøvd å sendt brev til både likestillingsministeren noe som en av dere tipset meg om og sendt brev til aviser og sånt. Jeg fikk et brev her om dagen som var fra likestillingsministeren men jeg får bare stander svar tilbake om sånn generelle lover som gjelder og Jeg vet det fra før av. stander brev sender de til alle, for de går jo ikke inn i enkeltsaker. Men jeg skal ikke gi meg ennå. Jeg skal fortsette og kjempe, det er slitsomt og tungt men jeg skal klare det."
Ja, man får nok bare svada både fra statsråd Solveig Horne, barnombud Lindboe, og diverse nettsteder som drives av staten. Men det er bra at hver især viser dem hvordan man har det, og at man ikke er henrykt over barnevernets "hjelp". Alle monner drar, og Tonje gjør en innsats til felles hjelp.

*

Tonje:
Lindøy
toonje.blog, 10 mai 2017

"God morgen.
   Jeg har vært her i beredskapshjemmet i en måned og det er dritt her, jeg hater det virkelig."


"Fikk vite idag at Hege braseth og Hege michaelsen vil plassere meg på Lindøy i Stavanger.
Det er en liten øy utenfor Stavanger område som har dårlig rykte og en skremmende forhistorie, her er et eksempel på noe som står om Lindøy:

Oppdragelsesanstalten Lindøy i Rogaland
Samlemappe, BarnasRett.no

   Jeg vil ikke bo sammen med noen som har rusproblem og atferdsproblemer da det virker mer ut som denne øya er et fengsel. Da jeg ikke har rusproblemer eller atferdsproblemer men kan få det i et sånt miljø.
   Jeg vet at ungene til Hege Michaelsen har rusproblemer og mener sikkert det vil være til mitt beste å være i et sånt miljø. Jeg hadde aldri sånne problemer hjemma hos pappa."


Så Lindøy er i full sving fortsatt?

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: En 14-åring skriver
PostPosted: Mon May 15, 2017 12:48 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Unge Tonje har kommet med 2 nye innlegg:


Politikken i Sauda kommune
toonje.blogg, 12 mai 2017

"Systemet i barnevernet fungerer bare ikke, Dette systemet er med på å skape vonde, triste, skamfulle og vanskelige liv. Ser kommunen hva det fører fram til med den politikken de fører med mobbefri kommune ser de konsekvensene av det. Feil som kan få livslange konsekvenser, kanskje i generasjoner. Og hvordan et system kan ødelegge liv og gir ingen håp. Det er selvfølgelig vanskelig å forstå at et system som er ment på og beskytte barn kan ha disse konsekvensene og oppleves så kaldt og grusomt. Barnevernet vil ikke se etter det positive. Det finnes ikke. Og politikerne er bevisstløse mens pengene renner ut av kommunebudsjettet til barnevernet sine lommer."


Barnevernet
toonje.blogg, 14 mai 2017

"Nå har jeg bestemt meg og jeg skal til Lindøy en liten øy rett utenfor Stavanger. Det er vel mye bedre å være nærmere Stavanger og ha kontakt med venner og sånt."

Da får vi inderlig håpe at hun ikke blir holdt isolert og uten muligheter for å bevege seg fritt eller kommunisere med hvem hun vil.

"Men seriøst jeg synes virkelig at bv i Sauda kunne finne noe i Stavanger eller nærmere fra starten av sånn at jeg kunne vært i det samme miljøet og ha kontakt med mine venner men i stedet så plasserer de meg langt uti ødemarka. Hva faen feiler det de? Og forresten jeg vil si at de kidnappet meg for altså det er jo ingen som har hørt min mening i denne saken og de gjør det mot min vilje og det synes jeg ikke er riktig."

"Men selv om jeg drar til Lindøy i neste uke så betyr ikke det at jeg vil være der eller noe sånt, det betyr bare at jeg vil være nærmere familie og venner og være i det samme miljøet. Jeg kommer ikke til å trives der heller men da er jeg hvertfall nærmere familie og venner og jeg kan bare ta båten over til Byen. Jeg kommer ikke til å trives der fordi den eneste plassen jeg trives og vil trives er hjemme oss pappa og brødrene mine så det er sagt."

"Jeg lurer på om bv hadde synes det var like kjekt om jeg kom å tråkka ned på familien deres, trakasserer de, kom med trusler, falske bekymringsmeldinger og mobba de for utseende. .... Hva er det som får et menneske til å gjøre så mye skade og fryktelighet i andres liv? "

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: En 14-åring skriver
PostPosted: Wed May 17, 2017 8:39 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

17. mai 2017

Jeg har skrevet en liten kommentar i kommentarfeltet til Tonjes innlegg Første 17. mai uten familien:


***************************************************************

17. mai 2017:

Kjære Tonje.

Mange familier som er rammet av barnevernet slik som du og dine, synes det er tungt med slike fest- og høytidsdager. De orker ikke all feiringen med taler om vår frihet og vår storartethet.

Slike familier fins jo over hele landet, så det er ikke mulig for dem alle å komme sammen. Men noen kjenner jo hverandre gjennom f.eks internett, og pleier å ringe hverandre eller skrive på nettet og vise at de forstår.

I dag vil vi ta deg og din familie med i tankene våre. Jeg sender dette jeg skriver til deg videre til familier skilt av barnevernet og noen av deres hjelpere som jeg kjenner.


***************************************************************
  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: En 14-åring skriver
PostPosted: Wed May 17, 2017 2:07 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Tonje skriver:

"Jeg husker hvertfall for noen år siden da vi bodde på hundvåg i Stavanger at meg og broren min gikk i korps å spilte på trombone og det var så kjekt hvertfall på den tiden, vi gikk i sånn 17. mai tog rundt hele hundvåg og jeg kan faktisk huske at det var ganske slitsomt å gå så lenge i tog men det var kjekt."

Sånn er barnevernsbarn. Mange av dem har hatt skremmende normale liv, slik Tonje her beskriver. De har deltatt i korpsmusikken og vært i Danmark på ferie. De har gått på ridning eller tatt timer i pianospill. Selv var vi som en hvilken som helst familie siste sommeren i Norge. I Dyreparken og i Badeland på Sørlandet. Surrealistisk at barna skulle bo i fire ulike fosterhjem bare noen måneder senere, - om barnevernet fikk det som de ville.

Vår omsorgsevne var jo ikke god nok, verken sammen eller hver for oss. Vi var vurdert med de barnevernfaglige ekspertbrillene.

Barnevernet fikk det ikke som de ville. I dag har vi feiret 17. mai sammen. I utlandet. Jeg har blitt nødt til å innstille barna på at det blir slik inntil de er myndige. Vi har spist pølser og hørt flotte ord fra ambassadøren. Ungene deltok i sekkeløp og potetløp, og spiste is.

I fjor fortalte jeg noen journalister at vi var barnevernsflyktninger.

De samme norske journalistene var her i år også.

Denne gangen holdt jeg kjeft.



Jeg nikket til ambassadøren i forbifarten. Jeg deltok i den improviserte korpsmusikken. Vi drakk kaffe og helte nedpå rømmegrøt. En flott og verdig feiring av norsk grunnlov, eller kollektiv nasjonal onani for selvgode nordmenn i utlandet. Enhver får bedømme selv.

Akkurat i dag gidder jeg ikke tenke over det.

Det er nesten umulig å vinne over barnevernet likevel. Ikke et eneste sted har norsk forvaltning hatt noe medynk med oss. Til og med nordmenn som vi møter i utlandet synes nok innerst inne at en familie som har flyktet fra barnevernet, er skyld i problemene selv.

Derfor:

La meg få et kakestykke til! Deilige bringebær, flysendt fra fedrelandet? Nydelig spekemat! I kveld nipper vi til musserende vin og koser oss med underholdning betalt over norske budsjetter.

If you cant beat them, join them!

Skål, Norge!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: En 14-åring skriver
PostPosted: Thu May 18, 2017 8:05 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Tonje:
17. mai er en tung dag
toonje.blogg, 17 mai 2017

"Hei alle sammen. Nå er det jo 17.mai, gratulerer med dagen til de som får glede av det.
    Jeg sitter på rommet helt alene og kjeder meg som jeg aldri har kjeda meg før og være her i veggli er tungt for jeg har ingen å gå til eller snakke med, men heldigvis så finnes det jo internett og telefon så jeg snakker med familien min der. Jeg kjenner på det at det gjør veldig vondt og det er tungt her uten familien min."


"Jeg hadde liksom gledet meg veldig til å feire 17. mai i Stavanger igjen etter 5 år i Sauda kommune. Jeg hadde bare gledet meg til det og dratt ned på byen og sett på når folk gikk i tog og spist masse pølser, kaker, is og Cola men nå kan jeg ikke det for jeg føler ikke det blir det samme uten familien. Må jeg vente til neste år med å feire 17.mai med familien min."

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: En 14-åring skriver
PostPosted: Fri May 19, 2017 10:46 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Lysning!:

Tonje:
Hjem til helgen
toonje.blogg, 18 mai 2017

"Det blir en gledens dag i morgen for i morgen så skal jeg hjem til Stavanger og hjem til pappa og brødrene mine for helgen."

"Jeg sitter bare på Vertshuset i Kafeen med mobilen og venter og venter på at dagen i morgen skal komme og jeg endelig kan få dra hjem. Jeg gleder meg kjempe masse til å endelig se pappa og brødrene mine igjen så gleder jeg meg også til å få sove i min egen seng og få dusje hjemme for det er ganske så ubehagelig å dusje hos fremmede folk. Jeg gleder meg veldig til å spise frokost, middag og kvelds i mitt eget hjem og sammen med familien min."

"Jeg skal være hjemme fra Fredag til Mandag."


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: En 14-åring skriver
PostPosted: Fri May 19, 2017 2:53 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Her ser vi barnevernets schizofreni, det irrasjonelle, det liksom-faglige: Tonje har jo en far som pr. definisjon er uten omsorgsevne. Ellers hadde hun jo ikke blitt bortplassert.

Men barnevernets viten - deres spisskompetanse, deres barnevernfaglighet, deres millimetermål, deres spesialistbriller - tillater at Tonje er hjemme hos sin far og brødrene en hel helg.


Altså kan vi vite at faren verken er pedofil eller voldsforbryter. Men han er - i likhet med meg selv - veiet av spesialistene med faget som er så spesielt at ingen andre har lov til å uttale seg - og funnet for lett. Han har kanskje litt omsorgsevne? En del omsorgsevne? Nokså mye omsorgsevne, men ikke nok omsorgsevne? Han har omsorgsevne for guttene, men ikke for jenta i familien?

Det kan være bra for Tonje med en dag eller to hos far. Men en hel uke? Nei, det tror vi vil være skadelig! Man kan sysselsette mange bare på å styre og fundere og holde møter i Tonjes sak. Mapper og kaffekopper, og en følelse av å holde på med noe viktig. Men som koker ned til humbug, sladder og behovet for å utøve kontroll over menneskers liv.

Jeg har selv flere års korrespondanse med barnevernet liggende. I perioden da jeg og min kone var blitt tvangs-separert etter trusler om omsorgsovertakelse, og jeg hadde flyttet på hybel, var barnevernet helt klar på at jeg under ingen omstendighet kunne ha den daglige omsorgen for barna. Men i korrespondansen fra dem synes de det er greit at jeg har barna på overnattingsopphold, at jeg har utvidet samvær, og at jeg har dem med på ferie osv. Ikke en eneste gang fant de det bryet verd å være tilstede når barna var på besøk hos meg, så seriøst bekymret kan de jo ikke ha vært.

Når saken så etter hvert går mot omsorgsovertakelse, er jeg over natten blitt farlig for mine barn. I alle fall må man tro det når barna da etter barnevernets mening skal ha samvær med meg noen timer noen få ganger i året. Under tilsyn! Barnevernets vurderinger er skiftende alt etter hva som passer dem i sakens ulike faser. "Jo, i fjor mente jeg at det ikke var så mye som talte i mot deg som omsorgsperson, men i år har jeg skiftet mening". Dette er nesten et ordrett sitat fra min egen saksbehandler i barnevernet.

Denne irrasjonelle galskapen må familier som er i kontakt med barnevernet forholde seg til. Du kan ha omsorgsevne for ett barn, men ikke to. Du kan være god nok for barna dine lørdag og søndag, men ikke resten av uken.

I dette farvannet er det at barnevernet styrer. De har sin unike barnevernfaglige kompetanse som skyver fornuften til side. Du kan være passiv ulykkelig passasjer, eller som meg - adressere vannviddet. Du kan slite deg i håret, eller dunke hodet i veggen. Men det spiller egentlig ingen rolle hva du gjør.

Fylkesnemndene tror også at de holder på med noe som er viktig og fornuftig. De går kanskje i slips, deltar på jus-konferanser hvor de diskuterer interessante artikler og tror at det ligger noe intellektuelt i dette. Artikler av typen:" Det er skadelig for et barn å ikke bli sett", sånn at du som far kan få pepper av en pedagog når du ulykkelig må erkjenne at du ikke har øyner i nakken. Men de har ikke satt seg inn i enkel vitenskap og tilgjengelig materiale som viser at vedtakene de fatter svært ofte ender med katastrofe for barna, og at selv barn fra dårlige hjem gjør det bedre om de får være hjemme. Til syvende og sist er det Jan Eggums sang som gjelder: "Vi vil helst ikkje vite det!"

Barnevernet har faktisk litt rett når de skyver ansvaret over på nemndene. Selvsagt er det ansvarsfraskrivelse. Men det er også på høy tid at beslutningstakerne i disse sakene blir ettergått i sømmene. Når resultatene av barnevern er fryktelige, er det ikke minst på grunn av nemnd og rett som gjesper seg gjennom sakene og til slutt slår klubben i bordet på barnevernets ord.

Det er først når kommuner begynner å bruke hodet og skyller ut de barnevernfaglige ekskrementene, at barnevern begynner å virke. Det har de vist i Kongsberg. Alle er nok ikke like glade for det, og jeg frykter at Kongsberg - eksperimentet vil bli nedtonet, fortiet og til slutt glemt. Godt barnevern gir få ekspansjonsmuligheter for etaten, dessverre.

Slik at alle de blide barnevernspassasjerene - og da tenker jeg på alle som tjener og har sitt levebrød i systemet - får være med på ferden en stund til.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: En 14-åring skriver
PostPosted: Wed May 31, 2017 7:21 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Tonje er på nett igjen. Hun hadde innlegg den 22 og 24 mai, men var så taus en ukes tid. Hun er blitt flyttet til Lindøy, sover dårlig der, men kan dra til Stavanger hver dag og være sammen med familie og venner. Forstå dette pålagte arrangementet, den som kan!

Full av tanker og følelser
toonje.blogg, 30 mai 2017

"Det er så slitsomt og oppleve vært sekund-min-timer, dager-måneder når jeg vet at jeg ikke kan få komme hjem sånn permanent. Det er bare så jævlig slitsomt og ligge oppe hele natten, for nettene er så lange og kjedelige og det er jævlig tungt. Jeg er jævlig trøtt om dagene for jeg får ikke sove på nettene jeg føler verden går rundt og rundt, at jeg lever i et mareritt og det gjør jeg jo også så jeg tenker helt riktig dessverre."

"Noen ganger så tenker jeg det hadde vært bedre om jeg ikke levde for da slapp jeg å oppleve dette som pågår nå, men så tenker jeg også at jeg må jo kunne kjempe uten og la det knekke meg, og jeg vil kjempe for det jeg står for, for innerst inne så er jeg sterk og klarer dette og det sier jeg til meg selv også hele tiden."
  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]